Р
Е Ш Е
Н И Е
№ … … ...
град
Кърджали, 09.01.2023 год.
В И М
Е Т О Н А Н А
Р О Д А
Кърджалийският
административен съд, ...……................ в публично заседание ……..……
на тринадесети
декември …..…………....……….…..………………………...……………………..……………
през
2022/две
хиляди и двадесета/ година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ВИКТОР АТАНАСОВ
ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ БОЖКОВА
при
секретаря ……………………………………………………….….. Павлина Петрова, …….....…………...
и
при участието на ……..……. прокурор Димитрина Делчева от Окръжна прокуратура –
Кърджали,
като разгледа докладваното от
............................................ съдията Виктор Атанасов ...............
административно дело ……..… №463 …..…. по описа за ......................... 2022 година ...............
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е административно, по реда на чл.191, във връзка с чл.185 и следв.
от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.
Делото е образувано по протест от Д. Д. –
заместник-окръжен прокурор при Окръжна прокуратура - Кърджали, против разпоредбите
на чл.4, ал.1, т.4 и т.5 от Наредба за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги в община Кирково, приета с Решение №349 от
Протокол №38/24.02.2003 год. на Общински съвет - Кирково.
В протеста се сочи, че с Решение №349 от 24.02.2003 год. Общински съвет –
Кирково, на основание чл.9 от Закона за местните данъци и такси, е приел
Наредба на общински съвет за определянето и администрирането на местните такси
и цени на услуги в община Кирково и че с наредбата са уредени отношенията,
свързани с определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги,
предоставяни на физически и юридически лица, принципите, органите, реда и срока
за събирането им. Сочи се също, че съобразно разпоредбите на чл.7, ал.2 и чл.8
от ЗНА и чл.75, ал.1 от АПК, наредбата е нормативен акт, който се издава за
прилагането на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от
по-висока степен, като приеманите от общинските съвети наредби са подзаконови
нормативни актове, съдържащи правни норми, с които се създават общозадължителни
правила за уреждане на обществени отношения от местно значение, в съответствие
с нормативните актове от по-висока степен, но неуредени от последните, както и
че такива актове общинските съвети са компетентни да издават в случаите, когато
това е предвидено в Конституцията на Република България или в закон - чл.2,
ал.1 от ЗНА и чл.76, ал.1 от АПК. На следващо място се сочи, че Наредбата на общински съвет за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги в община Кирково/Наредбата/
е нормативен административен акт, съобразно определението иа
чл.75, ал.1 от АПК, същата е издадена на основание чл.21, ал.1 от ЗМСМА/ред.,
ДВ, бр.85 от 2000 г./ и чл.9 от Закона за местните данъци и такси и урежда
обществени отношения от местно значение, издадена е в предписаната от закона
форма и от материално компетентен орган. Твърди се в протеста, че оспорените
текстове от Наредбата са материално незаконосъобразни, тъй като противоречат на
разпоредбите на чл.8, ал.1 от Закона за местните данъци и такси, като се излага
довод, че с нормата на чл.8, ал.1 от Закона за местните данъци и такси,
законодателят е подчинил дейността на общинските съвети при определяне на такси
на следните принципи: - възстановяване
на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата; - създаване на
условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество;
- постигане на по-голяма
справедливост при определяне и заплащане на местните такси, а в случая, наред с
посочените принципи, в чл.4, ал.1,т.4 и т.5 от Наредбата е предвидено, при
определяне на размера на местните такси, да се спазват и следните принципи: т.4
- ефективно разпределяне на общинските ресурси чрез определяне на такси и цени
на услуги и т.5 - насърчаване на частния сектор в предоставянето на
регламентираните в Наредбата услуги. Излага се и довод, че по този начин,
Общински съвет - Кирково недопустимо е разширил кръга от принципите, които
законът е предвидил да бъдат спазвани при определяне размера на местните такси
и цени на услуги в общината и че както ЗМДТ, така и ЗМСМА и ЗНА, не допускат с
подзаконов нормативен акт на общинския съвет да се дописват и други принципи.
Така, предвид изложеното и на основание чл.186, ал.2,
във вр. с чл.185, чл.146, т.4 и чл.147, ал.2, във вр. с чл.16, ал.1, т.1 от АПК, с протеста се предлага,
Административен съд - Кърджали да отмени чл.4, ал.1, т.4 и т.5 от Наредба за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в община
Кирково, приета с Решение №349 по Протокол №38 от 24.02.2013 год. от проведено
заседание на Общински съвет – Кирково, както и да бъдат присъдени направените
от Окръжна прокуратура - Кърджали разноски за съобщаване на оспорването,
доказателство за което щяло да се представи.
В съдебно
заседание, редовно призована, Окръжна
прокуратура - Кърджали се представлява от подалия протеста заместник-окръжен прокурор
Д. Д., която поддържа изцяло протеста. В хода по същество излага доводи и съображения,
напълно идентични с развитите такива в подадения протест, като моли съда да
постанови решение, с което да отмени протестираните
разпоредби от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и
цени на услуги в община Кирково, приета с Решение №349 по Протокол №38 от
24.02.2013 год. от проведено заседание на Общински съвет – Кирково, както и
моли да бъдат присъдени направените разноски от Окръжна прокуратура – Кърджали,
за съобщаване на оспорването.
Ответникът по протеста – Общински съвет – Кирково,
редовно призован за съдебното заседание, не се представлява и не изразява
становище по така подадения протест.
Административният съд, като прецени събраните по
делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши
проверка на законосъобразността на оспорените разпоредби от посочения
подзаконов нормативен акт, приет от Общински съвет – Кирково, намира следното:
Оспорването е съобщено по реда на чл.181, ал.1 и ал.2
от АПК, във връзка с чл.188 от АПК, чрез публикуване на обявлението в бр.89 от 08.11.2022
год., стр.32 на „Държавен вестник”/л.58
от делото/ и в сайта на Върховен
административен съд, както и чрез поставяне на обявление в сградата на
Административен съд - Кърджали. По делото не са встъпили заинтересовани страни
по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.
По допустимостта на протеста:
Предмет на оспорване с него са конкретни
разпоредби от подзаконов нормативен акт, които са с многократно правно действие
и относими към неопределен и неограничен брой
адресати, т.е. с нормативен характер. Съгласно чл.185, ал.2, във връзка с ал.1
от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да се оспорват пред съд в отделни
техни разпоредби, като съгласно
разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК, правото на оспорване на подзаконов
нормативен акт принадлежи на гражданите, организациите и органите, чиито права,
свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него
или за които той поражда задължения. В съответствие с разпоредбата на чл.186,
ал.2 от АПК, прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт,
а според чл.187, ал.1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат
оспорени без ограничение във времето. Предвид тази законова регламентация, така
подаденият протест от прокурор при Окръжна прокуратура – Кърджали е допустим и
следва да бъде разгледан по същество.
След като се запозна с фактите и обстоятелствата по
делото, с приложените доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, с
доводите и становищата на страните и след направената преценка на доказателствения
материал по делото, както и валидността и законосъобразността на оспорените разпоредби,
с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, приложими субсидиарно на основание чл.196 от АПК, съдът намира
протеста за ОСНОВАТЕЛЕН.
Съдът, като прецени събраните по делото
писмени доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
С
Решение №349, т.1 от 24.02.2003 год./л.25/
по Протокол №38 от заседание на Общински съвет – Кирково, проведено на 24.02.2003
год./л.26-л.36/, на
основание чл.22, ал.1 от ЗМСМА, във връзка с чл.9 от ЗИДЗМДТ, била приета Наредба
за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в община
Кирково.
Приемането
на Наредбата е извършено от Общински съвет – Кирково при предварително обявен
дневен ред и при наличие на кворум, видно от приложения пълен препис от
Протокол №38 от заседанието на Общински съвет – Кирково, проведено на 24.02.2003
год./л.26-л.36/, като видно от отразеното в този протокол
и присъствения списък към него/л.63/,
при общ брой от 21/двадесет и един/ общински съветници,
на заседанието са присъствали 16/шестнадесет/ от тях, като впоследствие, при
обсъждането и гласуването, броят на присъстващите съветници
е нараснал на 17/седемнадесет/, от които, при гласуването на решението за
приемането на Наредбата, са участвали 17/седемнадесет/ общински съветници, от които „ЗА” са гласували всички 17/седемнадесет
/ присъстващи общински съветници. Решението е
гласувано по повод докладна записка от кмета на община Кирково, като тази докладна
записка за приемане на Наредбата, с отразен Изх.№РД-09-8 от 29.01.2003 год. на
общинска администрация - Кирково/л.38/,
ведно с приложения проект на самата наредба, са били представени в Общински
съвет – Кирково, регистрирани с Вх.№ОбС-05-12 на 29.01.2003 год./л.38/. С писмо Изх.№ОбС-01-286 от 28.10.2022
год. на председателя на Общински съвет – Кирково/л.62/, същият е уведомил съда, че в архивните материали на Общински
съвет – Кирково не са открити становища на постоянни комисии по предложението
на кмета на община Кирково, за приемането на тази наредба.
Видно от изисканата, представена и приета
като доказателство по делото Покана №38 от 14.02.2003 год., за свикване, на
основание чл.23, ал.2, т.1 от ЗМСМА, на заседание на Общински съвет – Кирково на
датата 24.02.2003 год., от 14:00 часа/л.64-л.65/, докладната записка на кмета на общината, за приемане на тази Наредба за определянето и администрирането на местните
такси и цени на услуги в община Кирково, е била посочена
като т.4 от дневния ред на заседанието, като видно от цитирания по-горе Протокол
№38 от заседанието на Общински съвет – Кирково, проведено на 24.02.2003 год.,
поради отглагането на т.1 от предваритено
обявения дневен ред, докладната записка на кмета на община Кирково и внесеният
проект за тази наредба е бил разгледан като т.3 от дневния ред и след направено
разяснение по внесения проект и проведено гласуване, с посоченото Решение №349,
т.1, е била приета тази Наредба за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги в община Кирково.
След приемането й с цитираното Решение №349 от 24.02.2003
год. на Общински съвет - Кирково, според представентите
по преписката писмени доказателства/л.39-л.49/, тази Наредба е била изменяна или допълвана седем пъти,
като оспорените разпоредби на чл.4, ал.1, т.4 и т.5 от Наредбата обаче, не са
били изменяни или допълвани и същите, към датата на постъпване на протеста в
Общински съет – Кирково – 13.10.2022 год., действат
във вида и редакцията им, в която са били приети с посоченото по-горе решение.
Съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК,
приложима в настоящото производство по силата на препращащата разпоредба на
чл.196 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени
от протестиращия, а е длъжен, въз основа
на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на протестираните
разпоредби на Наредбата на всички основания по чл.146 от АПК. Предвид това, доколкото
и двете оспорени разпоредби са приети през вече далечната 2003 год. същите и не
са изменяни или допълвани до момента, следва да се съобрази спазването на административнопроизводствените правила, регламентирани в
закона към момента на приемането им, а именно към 24.02.2003 год., а
съответствието им с материалноправни разпоредби на
закона, т.е. с материалния закон или нормативни актове от по-висока степен,
уреждащи същата материя, следва да бъде преценено и към настоящия момент,
съгласно нормата на чл.192а, предл.II/второ/ от АПК.
Редът за издаване на нормативни административни актове
понастоящем е регламентиран в чл.75 – чл.80 от АПК, който обаче към 2003 год.
все още е бил приет и не е бил част от законодателството на РБългария.При
това положение следда да се съобразят действащите към
онзи момент правила на Закона за нормативните актове /ЗНА/, както и на Закона
за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, в плилогживите им редакции. Съгласно нормата на чл.18, ал.1
от ЗМСМА, в приложимата й редакция (Изм. - ДВ, бр.69 от 1999 г.), Общинският съвет е орган на местното
самоуправление и се избира от жителите на общината при условия и по ред,
определени от закона, а съгласно разпоредбата на чл.22, ал.1 от ЗМСМА, посочена
и като основание за приемането на решението, с което е приета Наредбата, в
приложимата й към 24.02.2003 год. редакция (Доп. - ДВ, бр.85 от 2000 г.), Общинският съвет приема правилници,
наредби, решения и инструкции по въпроси от местно значение, които се изпращат
на областния управител в седемдневен срок.
Актовете на общинския съвет се излагат на определено от кмета място в
сградата на общината и се довеждат до знанието на населението чрез средствата
за масово осведомяване или по друг подходящ начин.
Няма спор, че Общински съвет – Кирково, като орган на
местно самоуправление на територията на община Кирково, решава самостоятелно
въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата
компетентност, посомени в чл.21, ал.1 от ЗМСМА, като
по силата чл.8 от ЗНА и чл.22, ал.1 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените
му правомощия, той е овластен да издава
административни актове, сред които и нормативни административни актове под формата
на Наредби, т.е. подзаконовият нормативен
акт (ПНА) е издаден от компетентен
орган - Общински съвет - Кирково, който, съгласно разпоредбата на чл.22, ал.1 от ЗМСМА, в приложимата й към
този момент редакция (Доп. - ДВ, бр.85
от 2000 г.), е имал,
а и понастоящем има, процесуално-правна компетентност, в изпълнение на правомощията си, да приема правилници, наредби, инструкции, решения,
декларации и обръщения, като безспорно, наредбите са нормативни актове, с които може да урежда, съобразно с нормативните актове от по-висока степен,
обществени отношения с местно значение, на територията на община Кирково.
Наредбата е издадена на основание чл.22, ал.1 от ЗМСМА,
в съответствие с приложимата й редакция, във връзка с чл.9 от ЗМДТ, която
разпоредба изрично предвижда, че „Общинският
съвет приема наредба за определянето и администрирането на местните такси и
цени на услуги.”. Същата е приета на заседание, проведено на 24.02.2003
год., при предварително обявен дневен ред и с необходимия кворум
и мнозинство, с гласовете на
17
общински съветници, от общо участвали в обсъждането и
гласуването 17 общински съветници, при общински съвет с обща численост от 21 общински съветници, което е в
съответствие с изискванията на чл.27, ал.2, ал.3 и ал.4 от ЗМСМА, в приложимите им редакции (Изм. и доп. - ДВ, бр.69 от 1999 г.), без наличие на съществени
нарушения при
обсъждането, гласуването и приемането му.
На следващо място, ПНА е издаден в установената
писмена форма, със съответните реквизити (чл.24
– чл.35 от Указ №883/24.04.1974 год. за прилагане на ЗНА). В решението, с
което е приета Наредбата, е посочен видът на акта, органът, който го е приел и
е отразен главният му предмет. Посочено е и правното основание за приемането
му, а именно - чл.22, ал.1 от ЗМСМА, във връзка с чл.9 от Закона за местните
данъци и такси/ЗМДТ/, като нормата на този чл.9 от ЗМДТ и към момента на приемането
на Наредбата, и понастоящем регламентира, че „Общинският съвет приема наредба
за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги.”. Тук е
мястото да се отбележи, че с §51 от ПЗР към Закона за
изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (Обн., ДВ, бр.119 от
2002 г., в сила от 01.01.2003 г.), изрично е било предвидено, че „В срок до три месеца от влизането в сила на закона, но не по-късно от
приемането на общинския бюджет, общинският съвет приема наредбата по чл.9. До
приемането на наредбата определянето и администрирането на таксите се извършва
по досегашния ред.”. Анализът на тази законова разпоредба сочи, че Общински
съвет – Кирково не е само е имал правомощието да приеме тази местна наредба, но
е имал и задължението, до 31.03.2003 год., да приеме такава Наредба за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в община
Кирково.
Спазването на правилата и изискванията на чл.26 от ЗНА не следва да бъдат коментирани, т.к. тези регламентираните в нея изисквания за публикуване на проектите да нормативни актове, заедно с мотивите, съответно доклада и за предоставяне на срок на заинтересованите лица за предложения и становища по проекта, са въведени през 2007 год.(ДВ, бр.46 от 2007 г.).
По отношение наведените в протеста доводи за
противоречие на протестираните разпоредби от Наредба
за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в община
Кирково, с разпоредби на нормативен акт от по-висока степен - в случая с
посочените разпоредби от Закона за местните данъци и такси/ЗМДТ/, съдът намира
следното:
Така, протестираните
разпоредби на чл.4, ал.1, т.4 и т.5 от
Наредбата за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги в община Кирково, регламентират, че:
„Чл.4
(1) Размерът на местните такси и цени на усуги се
определя при спазване на следните принципи:
…………………...
т.4.
ефективно разпределение на общинските ресурси чрез определяне на такси и цени
на услуги;
т.5.
насърчаване на частния сектор в предоставянето на регламентираните в наредбата
услуги.
В протеста се твърди, че оспорените два текста от
Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в
община Кирково противоречат на разпоредбата на чл.8, ал.1 от ЗМДТ и това води
до тяхната мантериална незаконосъобразност. Посочената разпоредба от ЗМДТ регламентира,
че:
„Чл.8, ал.1 Общинският съвет
определя размера на таксите при спазване на следните принципи: 1. възстановяване
на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата; 2. създаване на
условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество;
3. постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните
такси.”.
Безспорно е, че с нормата на чл.8, ал.1 от Закона за
местните данъци и такси, законодателят е подчинил дейността на общинските
съвети при определянето на таксите, на посочените в тази разпоредба три принципа.
Безспорно е също така, че при сравняване на разпоредбата на чл.4, ал.1 от
Наредбата с действащата разпоредба на чл.8, ал.1 от ЗМДТ, че наред с посочените
в закона три принципа, в чл.4, ал.1, т.4 и т.5 от Наредбата е предвидено, при
определяне на размера на местните такси, да се спазват и други два принципа:
т.4 - ефективно разпределяне на общинските ресурси чрез определяне на такси и
цени на услуги и т.5 - насърчаване на частния сектор в предоставянето на
регламентираните в Наредбата услуги, каквито ЗМДТ не предвижда. При това
положение съдът намира, че е основателен доводът в протеста, че по този начин,
Общински съвет - Кирково недопустимо е разширил кръгът от принципите, които
законът е предвидил да бъдат спазвани при определяне размера на местните такси
и цени на услуги в общината, като същевременно,
нито ЗМДТ, нито ЗМСМА и ЗНА, не допускат с подзаконов нормативен акт на
общинския съвет да се дописват, респ. да се предвиждат и регламентират и други
принципи, извън тези, които съответния закон е предвидил и регламентирал, при
уреждането на съответните обществени отношения. За пълнота на изложението следва
да се добави, че нормата на чл.8, ал.1 от ЗМДТ не е изменяна или допълвана от
самото приемане на закона - Обн., ДВ, бр.117 от
10.12.1997 год., в сила от 01.01.1998 год. и
съответно, към 24.02.2003 год., когато е приета Наредбата за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги в община Кирково, същата е
действала в реадакцията, в която е била приета, като
в тази й редакция, нормата действа и понастоящем, но същата категорично не е
била съобразена от Общински съвет – Кирково при приемането на Наредбата и
по-конкретно, относно разпоредбите на чл.4, ал.1, т.4 и т.5 от същата, което
води до незаконосъобразност на тези две разпоредби, поради тяхното несъответствие и в противоречиес
действащ нормативен акт от по-висока степен, а именно – с посочената по-горе
разпоредба на ЗМДТ.
Така, по изложените съображения съдът
намира, че протестът на заместник-окръжен прокурор при Окръжна прокуратура –
Кърджали се явява основателен, т.к. в случая, с протестираните
разпоредби от Наредбата за определяне
размера на местните данъци на територията на община Кирково, са уредени обществени отношения с местно значение, но
същите са в несъответствие и в противоречие, т.е. явяват се несъобразени, с
действащи нормативни актове от по-висока степен, а именно – с посочената
по-горе разпоредба на ЗМДТ, а при това положение, същите се
явяват в противоречие и с
разпоредбата на чл.8 от Закона за нормативните актове/ЗНА/, която предвижда, че
всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда, съобразно
нормативните актове от по-висока степен, неуредени от тях обществени отношения
с местно значение. От горното следва, че е
налице е основанието за отмяната им по смисъла на чл.146, т.4 от АПК, поради
което и с решението по настоящото дело, разпоредбите на чл.4, ал.1, т.4 и т.5
от Наредба за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги в община Кирково, приета с Решение №349 от
24.02.2003 год. по Протокол №38 заседание на Общински съвет – Кирково,
проведено на 24.02.2003 год., следва да бъдат отменени.
При този изход на делото, в полза на Окръжна
прокуратура – Кърджали следва да бъдат присъдени и направените деловодни
разноски, в размер на 20.00/двадесет/ лева, представляващи преведена такса по
сметка на „Държавен вестник”, за публикуване на съобщение за оспорването,
съгласно приложеното по делото бюджетно платежно нареждане от 25.10.2022 год.
на „Уникредит Булбанк” АД/на л.53 от делото/. Разноските
следва да бъдат възложени в тежест на община Кирково, която, съгласно чл.14 от ЗМСМА, е юридическо лице, което има право на собственост и има самостоятелен
общински бюджет.
Предвид изложеното и на основание чл.193, ал.1, предл.ІІ/второ/ от АПК, Административен съд – Кърджали
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.4, ал.1,
т.4 и т.5 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и
цени на услуги в община Кирково, приета с Решение №349 от 24.02.2003 год. на
Общински съвет – Кирково по Протокол №38 от заседание на Общински съвет –
Кирково, проведено на 24.02.2003 година.
ОСЪЖДА Община – Кирково, с административен адрес – ***, с ЕИК ***, ДА ЗАПЛАТИ на Окръжна прокуратура – Кърджали, направените деловодни разноски,
възлизащи в размер на 20.00/двадесет/ лева.
Препис от решението,
на основание чл.138, ал.3, във вр. с чл.137, ал.1 от АПК, да се изпрати или връчи на страните по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Върховния административен съд на Република България, чрез Административен съд –
Кърджали, в 14 /четиринадесет/-дневен срок от съобщаването или връчването му на
страните.
Решението да
се разгласи по реда на
чл.194 от АПК при неподаване в срок на касационна жалба или протест
или ако те
са отхвърлени от касационния съд.
2.