Решение по дело №501/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 447
Дата: 29 юли 2021 г. (в сила от 29 юли 2021 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20217170700501
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

№ 447

 

гр. Плевен, 29.07.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, първи касационен състав, на девети юли две хиляди двадесет и първа година в публично съдебно заседание в състав:

Председател:  НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

Членове:         ЕЛКА БРАТОЕВА

   РАЛИЦА МАРИНСКА                                         

С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:

ИВО РАДЕВ

При Секретар: БРАНИМИРА МОНОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Касационно административно-наказателно дело № 501/2021г. по описа на съда, на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 70 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по предложение на прокурор В.П.от Районна прокуратура – Плевен за възобновяване на административно-наказателните производства, завършили с влезли в сила наказателни постановления срещу Д.П.В. ***:

Наказателно постановление № 9А/29.09.2017г. на Началник РУ на МВР – Гулянци, с което на Д.П.В. *** на осн. чл. 257 ал.1 ЗМВР е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв. за нарушение на чл. 64 ал.4 ЗМВР, затова че на 03.09.2017г. около 00.15ч. в с. Дъбован, ул. ***в двора на имота/дома/ му пуска силна музика от музикална уредба, с което нарушава нощната тишина и след издадено устно полицейско разпореждане да преустанови музиката, същият отказва да го изпълни.

Наказателно постановление  № 41/25.09.2017г. на Кмета на Община Гулянци, с което на Д.П.В. *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. за нарушение на чл. 10 ал.1 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред и сигурността на ОбС – Гулянци, затова че на 03.09.2017г. около 00.30ч. в двора на дома си е пуснал силна музика от озвучителна музикална уредба, с което нарушава нощната тишина и спокойствието на гражданите и съседите.

В предложението се сочи, че двете наказателни постановления са влезли в сила. Срещу същото лице е образувано и наказателно производство за извършено престъпление по чл. 325 ал.2 вр. ал.1 НК – затова че на 02.09.2017г. в с. Дъбован извършил непристойни действия грубо нарушаващи обществения ред и изразяващи  явно неуважение към обществото като нарушил нощната тишина, отправял псувни към полицейските служители. С постановление на РП – Плевен от 06.11.2020г. е направено предложение за освобождаване от наказателна отговорност на дееца с налагане на административно наказание на осн. чл. 78а от НК, въз основа на което е образувано АНД № 20214430200521 по описа на РС - Плевен. С определение от 11.05.2021г., влязло в сила на 18.05.2021г. РС – Плевен на осн. чл. 290 ал.1 НПК вр. чл. 25 ал.1 т.5 НК е спрял наказателното производство и е дал възможност на РП – Плевен да упражни правомощията си на осн. чл. 72 вр. чл. 70 б. „д“ от ЗАНН като поиска възобновяване на административно-наказателното производство. Предвид наличието на приключили административно-наказателни производства спрямо същото лице за деяние основано на същите факти и обстоятелства, за което е образувано наказателно производство за извършено престъпление, тъй като деянието съставлява престъпление и с оглед спазване принципа „non bis in idem прави искане на осн. чл. 70 б. „д“ и чл. 72 ал.1 ЗАНН да се възобнови административно-наказателното производство, приключило с влезлите в сила НП, да се отменят НП и да се прекратят административно-наказателните производства.

Ответната страна – РУ – МВР – Гулянци – не изразява становище по направеното искане.

Ответната страна – Община – Гулянци – не изразява становище по направеното искане.

Ответникът – Д.П.В. не изразява становище.

Прокурорът от Окръжна прокуратура - Плевен предлага да се уважи предложението за възобновяване на административно-наказателното производство по влезлите в сила НП, тъй като са налице законовите предпоставки за това.

Настоящият състав на Административен съд – Плевен, като прецени допустимостта и основателността на предложението за възобновяване на административно-наказателното производство, доводите на страните, доказателствата по делото и закона, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Предложението за възобновяване на административно-наказателното производство по чл. 70 б. „д“ ЗАНН е направено от наблюдаващия прокурор, при наличието на спряно наказателно производство на осн. чл. 25 ал.1 т.5 НПК и в едномесечния срок по чл. 24 ал.4 от НПК, поради което е процесуално ДОПУСТИМО.

Разгледано по същество, предложението е  ОСНОВАТЕЛНО.

За да се възобнови приключило с влязло в сила НП административно-наказателно производство, следва да е налице едно от основанията, визирани в разпоредбата на чл. 70 от ЗАНН.

С изменение на НПК и ЗАНН (ДВ.бр. 63/2017г.) е въведен комплекс от законови механизми, чрез който са дава възможност за реализиране на наказателната отговорност на едно лице с приоритет пред административно-наказателната при конкуренция на двете отговорности и с оглед спазване на принципа „non bis in idem“, дори и при приключило с влязъл в сила акт административно-наказателно производство. С изменението на чл. 70 от ЗАНН с нова б. „д“ е въведено още едно основание за възобновяване на административно-наказателното производство, а именно когато деянието, за което е приключило административно-наказателното производство, съставлява престъпление.

В конкретния случай са налице материално-правните предпоставки на чл. 70 б. „д“ от ЗАНН.

С Наказателно постановление № 9А/29.09.2017г. на Началник РУ на МВР – Гулянци, на Д.П.В. *** на осн. чл. 257 ал.1 ЗМВР е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв. за нарушение на чл. 64 ал.4 ЗМВР, затова че на 03.09.2017г. около 00.15ч. в с. Дъбован, ул. ***в двора на имота/дома/ му пуска силна музика от музикална уредба, с което нарушава нощната тишина и след издадено устно полицейско разпореждане да преустанови музиката, същият отказва да го изпълни. НП е връчено на 28.12.2017г., не е било обжалвано в законния 7-дневен срок и е влязло в сила на 05.01.2018г., както е отбелязано върху самото НП.

С Наказателно постановление  № 41/25.09.2017г. на Кмета на Община Гулянци, на Д.П.В. *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. за нарушение на чл. 10 ал.1 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред и сигурността на ОбС – Гулянци, затова че на 03.09.2017г. около 00.30ч. в двора на дома си е пуснал силна музика от озвучителна музикална уредба, с което нарушава нощната тишина и спокойствието на гражданите и съседите. НП е редовно връчено на 10.10.2017г. при отказ, удостоверен с подписите на двама свидетели, не е обжалвано в законния срок и е влязло в сила на 18.10.2017г.

Срещу същото лице е образувано и наказателно производство за извършено престъпление по чл. 325 ал.2 вр. ал.1 НК, затова че на 02.09.2017г. в с. Дъбован извършил непристойни действия грубо нарушаващи обществения ред и изразяващи  явно неуважение към обществото като нарушил нощната тишина, отправял псувни към полицейските служители. С постановление на РП – Плевен от 06.11.2020г. е направено предложение за освобождаване от наказателна отговорност на дееца с налагане на административно наказание на осн. чл. 78а от НК, въз основа на което е образувано АНД № 20214430200521 по описа на РС – Плевен. Наказателното производство е спряно от съда на осн. чл. 290 ал.1 НПК вр. чл. 25 ал.1 т.5 НК, тъй като за същото деяние, което се явява и престъпление са налице приключили административно-наказателни производства срещу обвиняемия за нарушения по ЗМВР и Наредба №1 за поддържане и опазване на обществения ред и сигурността на ОбС Гулянци, основани на едни и същи факти, които касаят едно и също време, място, обстановка, механизъм на извършване и засегнат обект на посегателство.

Касае се за едни и същи факти и обстоятелства, въз основа на които едновременно е ангажирана административно-наказателната и наказателната отговорност на извършителя на противоправното деяние – Д.П.В., разкриващо признаци на престъпление.

Производствата са с идентичен предмет и имат за цел репресия и превенция срещу едно и също лице. При съпоставка на премета на двете производства (административно-наказателното и наказателното), настоящият състав на съда намира, че те касаят едни и същи факти и обстоятелства, при които е извършено деянието, поради което са налице предпоставките на чл. 70 б. „д“ от ЗАНН за възобновяване на приключилото първо по-ред административно-наказателно производство, тъй като извършеното деяние съставлява престъпление. При идентичност на фактите, обуславящи привличането към административно-наказателна и наказателна отговорност на едно лице, приоритет има наказателната му отговорност по аргумент и от разпоредбата на чл. 33 ал.2 от ЗАНН. Неспазването на това правило може и следва да бъде отстранено чрез предвидения в ЗАНН институт на възобновяване на административно-наказателното производство.

Когато административно-наказателната отговорност е реализирана по-рано от наказателната, както е в настоящия случай, следва да се възобнови административно-наказателното производство по реда на чл. 72 ал.1 от ЗАНН и да се отмени влязлото в сила НП, а административно-наказателното производство да се прекрати, за да се спази принципа „non bis in idem“ и наказателното производство за реализиране на наказателната отговорност на дееца да продължи.

По този начин се избягва и нарушаването на забраната за повторно осъждане за едно и също нещо, залегнала в чл. 4 т.1 от Протокол № 7 към КЗПЧОС, като се премахва единствената законова пречка за нормалното развитие на наказателното производство съгласно приетите изменения на чл. 24 и чл. 25 от НПК, в сила от 05.11.2017г.

По тези съображения предложението за възобновяване на административно-наказателното производство е основателно и следва да се уважи като се отменят влезлите в сила НП и се прекрати административно-наказателното производство.

Водим от горното и на основание чл. 72 ал.1, чл. 73 вр. чл. 70 б.“д“ от ЗАНН съдът

 

 

Р       Е       Ш     И :

 

ВЪЗОБНОВЯВА административно-наказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление № 9А/29.09.2017г. на Началник РУ на МВР – Гулянци.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 9А/29.09.2017г. на Началник РУ на МВР – Гулянци, с което на Д.П.В. *** на осн. чл. 257 ал.1 ЗМВР е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв. за нарушение на чл. 64 ал.4 ЗМВР И ПРЕКРАТЯВА образуваното административно-наказателно производство.

ВЪЗОБНОВЯВА административно-наказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление  № 41/25.09.2017г. на Кмета на Община Гулянци.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление  № 41/25.09.2017г. на Кмета на Община Гулянци, с което на Д.П.В. *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. за нарушение на чл. 10 ал.1 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред и сигурността на ОбС – Гулянци И ПРЕКРАТЯВА образуваното административно-наказателно производство.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

         ПРЕПИС от решението на осн. чл. 138 ал.1 АПК да се изпрати на страните и Окръжна прокуратура – Плевен.

                          

                          

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                          ЧЛЕНОВЕ: 1.                      2.