Решение по дело №143/2019 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 октомври 2019 г. (в сила от 12 декември 2019 г.)
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20197090700143
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е№137

гр. Габрово, 17.10.2019 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Габрово в открито съдебно заседание от двадесет и пети септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛОЗАР Р.

                                                       ЧЛЕНОВЕ: ГАЛИН КОСЕВ

                            ДАНИЕЛА ГИШИНА

            и секретар МАРИЕЛА КАРАДЖОВА, при участието на АЛЕКСАНДЪР АЛЕКСАНДРОВ прокурор при ОП Габрово, сложи за разглеждане докладваното от съдия КОСЕВ Адм.д. №143 по описа на Административен съд Габрово за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

             

Производството е по чл.185 и сл. от АПК.

Образувано е по издадена Заповед №РД- 02- 03- 84/05.06.2019г. на Областен управител на Област Габрово, с която е оспорен чл. 5, ал. 1 от Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна, приет с Решение №79/23.05.2019г. на Общински съвет Трявна.

В Заповедта се излага, че оспореното Решение №79/23.05.2019г. било незаконосъобразно, поради противоречие с материалния закон. Чл. 32, ал. 3 от ЗОСИ уреждал дейностите, които били предмет на чл. 5 от Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна, а именно предвидено е издаване на Разрешение за отсичане и изкореняване на по-голям брой дървета и на лозя над 1 декар от началника на управление "Земеделие" при общинската администрация въз основа на писмена молба и при наличие на крайно уважителни причини.

В ЗОСИ бил предвиден специален рад за обжалване на отказа да се издаде разрешение за отсичане или изкореняване на повече от 5 дървета и на лозя над 1дка, като това ставало пред кмета на общината, а самото разрешение се издавало от началник на управление „Земеделие“ при общинската администрация, като законодателят бил предвидил, че обжалването пред кмета на общината, по административен ред е задължителна предпоставка за оспорването на отказа по съдебен ред. ОС Трявна бил приел подзаконова нормативна уредба, при която било вменено задължение за издаване на индивидуални административни актове по чл. 32 ал. 3 от ЗОСИ на кмета на общината, който едновременно с това, на осн. чл. 32, ал. 4 от ЗОСИ се явявал и контролиращ орган в случай на оспорване на отказа за издаване на разрешение по ал. 3. Според областен управител съвместяването на тези две правомощия било недопустимо и противоречало на принципите на административното право и процес.  

С постановената Заповед се прави искане за отмяна на чл. 5, ал. 1 от Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна, приет с Решение №79/23.05.2019г. на Общински съвет Трявна.

Ответникът - ОбС Трявна се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител, който оспорва Заповедта, счита изложените доводи за неоснователни, поради което се прави искане същата да бъде отхвърлена. Претендират се и разноски.

Прокурорът от ОП Габрово дава мотивирано заключение за основателност на така постановената Заповед на Областен управител на Област Габрово и изложените в нея доводи за отмяна на частта от Решението на ОбС Трявна. Счита че атакуваната част от него е незаконосъобразна по мотиви, подробно изложени в депозираната Заповед.

Заповедта на Обладстен управител на Област Габрово е издадена в предвидената от закона форма, от правоимащ по смисъла на чл. 186, ал. 1 от АПК субект, чието право на основание чл. 187, ал. 1 от същия нормативен акт може да се упражнява безсрочно, мотивирана е, поради което се явява редовна и допустима и следва да бъде разгледана по същество. Заповедта на Областен управител Габрово е постановена на осн. чл. 32, ал. 2 във вр. с чл. 31, ал. 1, т. 5 от ЗАдм и чл. 45, ал. 5 от ЗМСМА. 

Оспорването е съобщено по реда на чл. 181, ал. 1 и 2, чрез публикация в „Държавен вестник и на Интернет страницата на ВАС, към него няма присъединяване на други лица.

На основание чл. 192 от АПК делото се гледа и с участието на Прокурор от Окръжна прокуратура Габрово.

Наредбата е приложена към делото в цялост. ОбС Трявна е задължен да представи, при наличие, всички изменения на оспорения нормативен текст, заедно с преписката по приемането му, респективно по приемането на тези изменения, данни за предварителното обсъждане на проекта на спорния текст или на самата Наредба, мотивите за приемането му, доказателства за събиране на мнения и препоръки от населението на общината, за обнародване на проекта на наредбата, в едно с процесната правна норма. В изпълнение от ОбС Трявна по делото е постъпило писмо с посочените в него приложения.

Съдът извърши проверка за наличието на съдържащите се в жалбите мотиви за отмяна на процесния акт и провери служебно за наличие на всички основания, измежду посочените в чл.146 от АПК, за прогласяване на неговата нищожност, както и на всички законови основания за отмяната му, неупоменати от страните.

За да се произнесе по съществото на правния спор, съдът взе предвид от фактическа и правна страна следното:

Със Заповед №РД-02-03-84/05.06.2019г. на Областен управител на Област Габрово е върнато за ново разглеждане в Общински съвет Решение №79/23.05.2019г. с което ОС Трявна изменя Наредбата за опазване на околната среда на територията на Община Трявна, приета с Решение №61/24.04.2019г. в частта по чл. 5, ал. 1 от същата, касаеща издаване на Разрешение за отсичане и изкореняване на по- голям брой от пет дървета и на лозя над 1дка по чл. 3 в земеделски земи, с изключение на случаите по чл. 84 от ЗГ.  

С Предложение до ОбС Кметът на Община Трявна поставя за обсъждане и приемане на Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна. С Решение №61/24.04.2019г., прието при наличие на необходимите кворум и мнозинство, нормативно определени в чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА е приета Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна.

С Уведомително писмо №КАК-01-654/1 от 03.05.2019г. на Председателя на ОС Трявна, в изпълнение на чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА на Областен управител на Област Габрово са предоставени препис- извлечения от Решенията на общинския съвет, приети на заседание от 24.04.2019г. Въз основа на правомощията си, регламентирани в чл. 31, ал. 1, т. 5 от ЗАдм във вр. с чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, осъществявайки цялостен и служебен контрол за законосъобразност на представените административни актове- цитираните решения на ОС, Областен управител на Област Габрово е постановил Заповед №РД-02-03-71/09.05.2019г., с която е върнал за ново обсъждане в ОС Трявна Решение №61/24.04.2019г. в частта, с която общинския съвет приема Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна, в частта по чл. 5, ал. 1 от същата.  

С Решение №РД-02-03-84/05.06.2019г. ОС Трявна изменя чл. 5, ал. 1 от Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна, приета с Решение №61/24.04.2019г.

Покана на основание чл. 23, ал. 4 т. 1 от ЗМСМА е свикан ОбС Трявна за заседание на 24.04.2019г. при обявен дневен ред, в който е предвидено приемане на така посочената Наредба. С Решение №61 от 24.04.2019г. е приета нова Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна.

Приложени са мотиви към предложението за приемане на така посочената Наредба.

Проектът за изменение и допълнение на Наредбата е публикуван на интернет страницата на Община Трявна, като е спазен 30дневния срок преди внасянето му в Общински съвет Трявна, през който срок заинтересованите лица могат да подадат становище в сградата на Община Трявна. В тази насока съдът кредитира представените от административния орган писмени доказателства- разпечатка от административен панел на община Трявна, където проекта е бил публикуван. Налице е и Протокол от 22.02.2019г., подписан от длъжностни лица при Община Трявна, удостоверяващ датата на публикуване на проекта за приемане на сайта на Община Трявна. Изложеното свидетелства за това, че е спазена процедурата посочена в чл. 26, ал. 3 от ЗНА. В уверение на изложеното е и представената Покана публикувана на сайта на община Трявна за участие на заинтересованите лица на заседание на Постоянната комисия в Община Трявна.

Съдът намира, че предвид представените по преписката писмени доказателства се установява, че е спазена разпоредбата на чл. 28 от ЗНА. Налице са постановени мотиви и частична оценка на въздействие, както и съобщение на осн. чл. 66, ал. 1 и ал. 2 от АПК за откриване на производство по издаване на общ административен акт, публикувано от сайта на Община Севлиево. В Предложението си Кмета на Община Трявна е посочил причините, налагащи приемането на цитираната Наредба.      

Към административната преписка е приложен текстът на Наредбата така, както е бил приет първоначално, като са приложени и измененията и допълненията на същата до момента.

Съгласно чл. 7, ал. 2 от Закона за нормативните актове /ЗНА/ Наредбата се издава за прилагане на отделни разпоредби или други подразделения на нормативен акт от по-висока степен, а според чл. 8 от ЗНА всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда, съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени с тях обществени отношения с местно значение. В същия смисъл са и разпоредбите на чл. 75, ал. 2 и чл. 76, ал. 3 от АПК. Като компетентни да издават нормативни /подзаконови/ административни актове разпоредбата на чл. 76, ал. 1 от АПК сочи изрично овластените от Конституцията или закон органи, в какъвто смисъл е и по-общата разпоредба, доколкото се отнася до всички нормативни актове, на чл. 2, ал. 1 от ЗНА. Като колективен орган на местното самоуправление по смисъла на чл. 18, ал. 1 от ЗМСМА, общинският съвет е овластен да издава нормативни актове, с които урежда, съобразно нормативни актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение. В чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА са изброени правомощията му, а съгласно ал. 2 на чл. 21 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Анализът на тази разпоредба във връзка с ал. 2 на чл. 21 от ЗМСМА, чл. 8 от ЗНА и чл. 76, ал. 3 от АПК сочи, че общинският съвет е компетентният орган да приема наредби от местно значение. От направения по-горе преглед на нормативната уредба следва изводът, че нормотворческите правомощия на общинския съвет произтичат от Конституцията или закона и се ограничават до обществени отношения с местно значение, които обаче не са регулирани от нормативни актове от по-висока степен.

С оспореното Решение №79/23.05.2019г. на ОС Трявна се изменя Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна, приета с Решение №61/24.04.2019г.в частта по чл. 5, ал. 1 от същата, касаеща уреждане обществени отношения, свързани с издаване на Разрешение за отсичане и изкореняване на по- голям брой от пет дървета и на лозя над 1дка по чл. 3 в земеделски земи, с изключение на случаите по чл. 84 от ЗГ.

В чл. 32, ал. 3 от ЗОСИ са уредени дейностите, които са предмет на чл. 5 от Наредбата за опазване на околната среда на територията на Община Трявна, като е предвидено издаване на Разрешение за отсичане и изкореняване на по-голям брой дървета и на лозя над 1 декар от началника на управление "Земеделие" при общинската администрация въз основа на писмена молба и при наличие на крайно уважителни причини.

В ЗОСИ чл. 32, ал. 4 е предвиден специален рeд за обжалване на отказа да се издаде Разрешение за отсичане или изкореняване на повече от 5 дървета и на лозя над 1дка, като това става пред кмета на общината, а самото разрешение се издава от началник на управление „Земеделие“ при общинската администрация. В случая законодателят е предвидил, че обжалването пред кмета на общината, по административен ред е задължителна предпоставка за оспорването на отказа по съдебен ред. ОС Трявна е приел с оспореното решение подзаконова нормативна уредба, при която било вменено задължение за издаване на индивидуални административни актове по чл. 32 ал. 3 от ЗОСИ на кмета на общината, който едновременно с това, на осн. чл. 32, ал. 4 от ЗОСИ се явява и контролиращ орган в случай на оспорване на отказа за издаване на разрешение по ал. 3. Правилно Областен управител е отбелязал в Заповедта си, че съвместяването на тези две правомощия е недопустимо и противоречи на принципите на административното право и процес. Доводите в тази насока на Областен управител се споделят изцяло от настоящия съдебен състав на ГАС. 

 ОС Трявна се позовава на Писмо №07-316/25.06.2018г. от МЗХГ, където е указано, че при условие че в Община Трявна липсва дирекция „Земеделие“, то при уреждане на обществените отношения по повод издаването на Разрешение за отсичане и изкореняване на по-голям брой дървета и на лозя над 1 декар, такова следва да се издава от Кмета на общината. Писмото няма задължителен характер за ОС Трявна. Освен това в него се излага и че в Община Трявна е налице Дирекция „Стопанско управление и устойчиво развитие“ със специалист по селско и горско стопанство, което също е възможен вариант за издаване на Разрешителното за сеч. 

 Приемайки процесната разпоредба от атакуваната Наредба, ОС Трявна е създал правна норма, която противоречи на приетото в нормативен акт от по- висока степен- чл. 32 от ЗОСИ, което противоречи на принципа за законосъобразност в административното право и процес, като правилно с постановената Заповед №РД-02-03-03-84/05.06.2019г. на Областен управител на Област Габрово е оспорена разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна. Така заявеното оспорване със Заповедта е правилно, поради което оспорения текст на чл. 5, ал. 1 от Наредбата следва да бъде отменен. В случая е налице противоречие на приетия текст от Наредбата с разпоредба от по- висок ранг- ЗОСИ, което определя оспорения чл. 5, ал. 1 от Наредбата като незаконосъобразен съобразно чл. 26, ал. 1 от ЗНА.  

С оглед резултата от настоящото производство, а именно отмяна на оспорения текст- чл. 5, ал. 1 Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна, приета с Решение №79/23.05.2019г. на ОС Трявна и факта, че оспорващата страна- издателя на Заповед №РД- 02- 03- 84/05.06.2019г. Областен управител на Област Габрово, с която е оспорено чл. 5, ал. 1 от Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна не е заявила своевременно искане за присъждане на разноски, то такива не следва да й бъдат присъдени.  

 

 

 

      

 

 

 

 

Воден от горното и на основание чл. 193, ал.1, предл. трето от АПК, Административен съд Габрово

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна в частта й досежно чл. 5, ал. 1 същата, приета с Решение №84/23.05.2019г. на ОС Трявна, с което Общинският съвет изменя Наредба за опазване на околната среда на територията на Община Трявна в частта й по чл. 5, ал. 1 от същата, като незаконосъобразно.

След влизане в сила на съдебното решение, на основание чл. 194 от АПК, същото да се обнародва по реда, по който е обнародвана Наредбата, в която се съдържа процесната отменена нейна разпоредба и в 14- дневен срок в Административен съд Габрово да се изпрати информация и доказателства за изпълнението на този ангажимент от страна на Общински съвет Трявна.

Решението подлежи на обжалване на основание чл. 210 и по реда на чл. 211 и сл. от АПК в 14- дневен срок от съобщаването му на страните чрез Административен съд Габрово пред Върховен административен съд.

Препис от съдебното Решение да се връчи на страните ведно със съобщението.

 

 

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                  ЧЛЕНОВЕ :