Решение по дело №2616/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 2357
Дата: 27 декември 2019 г. (в сила от 22 юни 2021 г.)
Съдия: Радостина Владимирова Данаилова
Дело: 20191100902616
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 5 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№……………

гр.София,27.12.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VІ-21 състав, в закрито заседание, в състав:

СЪДИЯ: РАДОСТИНА ДАНАИЛОВА

като разгледа докладваното от съдия Данаилова търговско дело № 2616 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ във вр. чл. 274 и сл. ГПК.

Образувано е по жалба с вх. №20191203111430 на „П. - МБН“ ООД, ЕИК ******** срещу отказ № 20161110141819-2/29.10.2019г. на длъжностно лице по регистрацията към Агенция по вписванията, постановен по заявление на дружеството с рег. № 20161110141819 от 10.11.2016г., с което се иска обявяване на годишен финансов отчет на дружеството за 2015г. Жалбоподателят твърди, че съдружниците и управителите на дружеството са едни и същи лица, поради което счита за неоснователни мотивите на длъжностното лице, че ГФО не са подписани от съдружниците и не можело да се извърши проверка за идентичност на лицата, поставили подписите си. Твърди, че длъжностното лице по регистрацията е издал указания за отстраняване на нередовности след изтичане на установения тридневен срок от подаване на заявлението, три години по-късно, което лишавало заявителят от възможността да отстрани своевременно пропуските. Твърди също, че отказът е постановен в деня на изтичане на срока за отстраняване на нередовности, поради което, заявителят е поставен в невъзможност да отстрани нередовностите, както и че са постановени два отказа – поради неизпълнение на указанията и по същество на конкретното заявление. Твърди, че през 2016-2017г. НАП е извършила служебна проверка в Агенция по вписванията, ТРРЮЛНЦ и не е установила нередности по заявлението. Твърди, че е била приложена държавна такса от 40 лв. към заявлението, но неправомерно не е била приложена към електронното и хартиено досие на дружеството; всички документи по заявлението, включително и вносната бележка за платена държавна такса са били депозирани в НАП. Моли да бъде отменен обжалвания отказ и да бъдат дадени указания за вписването след внасяне на държавна такса от страна на заявителя.

Съдът като обсъди доводите на жалбоподателя и материалите по делото, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Със Заявление по образец Г2 с входящ рег. № 20161110141819 е поискано вписване на промени по партидата на „П. - МБН“ ООД. Заявлението е подадено на хартиео носител и към него са приложени: годишен финансов отчет, решение на едноличния собственик на капитала, декларация относно истинността на заявените за вписване обстоятелства и приемането на представените за обявяване актове, обяснителна записка.

С указания № 20161110141819/24.10.2019г., на осн. чл. 22, ал. 5 ЗТРЮЛНЦ, длъжностното лице е констатирало, че в конкретния случай представения годишен финансов отчет не е подписан от съставителя, нито са посочени имената на ръководителя и съставителя, следователно актът не отговаря по външните си белези на изискванията на чл. 34, ал. 3 от Закона за счетоводството; в представения протокол от общо събрание на съдружниците не са посочени имена на лицата, които са гласували за приемането на годишния финансов отчет за 2015 г.; не е приложен документ за платена държавна такса и липсват данни таксата да е платена по електронен път. На основание чл. 22, ал. 5 във връзка с чл. 21, т. 4 и т. 5 от ЗТРРЮЛНЦ длъжностното лице е указало да се представи годишния финансов отчет на „П. – МБН“ ООД за 2015 г., изготвен съобразно законовите изисквания, решение на общото събрание на съдружниците за приемане на представения за обявяване акт с посочване на имената на лицата, гласували за приетите решения, както и документ за внесена държавна такса в размер на 40 лева. Указано е, че указанията следва са се изпълнят до изтичане на срока по чл. 19, ал. 2 ЗТРРЮЛНЦ. Указанията са от дата 24.10.2019г. Заявителят не е изпълнил указанията в срок, поради което, е постановен обжалвания отказ.

Жалбата е подадена в законоустановения срок от легитимирано лице срещу подлежащ на съдебен контрол отказ за издаване на охранителен акт, поради което е допустима.

Съдът намира, че жалбата е неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл.21, т.5 от ЗТРРЮЛНЦ длъжностното лице по регистрацията проверява съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона се установява от представените документи по т. 4, съответно - дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на закона, а съгласно чл.24 ал.1, когато не е налице някое от предвидените в чл.21 изисквания, длъжностното лице по регистрацията постановява мотивиран отказ. Съгласно чл. 22, ал. 5, изр. първо от ЗТРРЮЛНЦ когато към заявлението за вписване, заличаване или обявяване на търговеца или юридическото лице с нестопанска цел не са приложени всички документи, които се изискват по закон, или когато не е платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по регистрацията дава указания на заявителя за отстраняване на нередовността, а съгласно изречение пето от ЗТРРЮЛНЦ длъжностното лице постановява отказ, ако тези указания не са изпълнени в срок.

С разпоредбата на чл. 25, ал. 2 ЗСч е въведено изискване финансовите отчети да се подписват от ръководителя на предприятието (т.1) и физическото лице, което е съставило финансовия отчет, или от представляващия и/или управляващия счетоводното предприятие, когато финансовият отчет е съставен от счетоводно предприятие (т.2). От граматическото тълкуване на разпоредбата на чл. 25, ал. 2 ЗСч следва, че изискването за подпис на ръководителя на предприятието и съставителя на финансовите отчети (представляващия предприето – съставител) са кумулативно посочени. Освен това, съгласно ал. 3 на чл. 25 ЗСч във финансовите отчети се посочват имената на лицата по ал. 2. В конкретния случай, в приложените отчети за 2015г. липсва подпис в частта ръководител на предприятието и не са посочени имената на ръководителя и съставителя, поради което, указанията за представяне на годишния финансов отчет съобразно законовите изисквания са правилни.

Съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3, предл. първо и второ ТЗ общото събрание на съдружниците приема годишния отчет и баланса, а съгласно ал. 4 на чл. 146 ТЗ приетият годишен финансов отчет се представя в търговския регистър. В съответствие с тези разпоредби, разпоредбата на чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до ТРРЮЛНЦ изисква към заявлението за обявяване на годишни финансови отчети да се прилагат документите, които доказват изпълнение на изисквания относно приемането на подлежащия на обявяване годишен финансов отчет. В конкретния случай е приложен документ, титулуван като „Решение на съдружниците на „П.“ ООД с ЕИК ********“, положени са два подписа, но от съдържанието на документа не може да се направи извод за авторството на тези два подписа, респективно дали авторите са именно съдружниците. С оглед формалния характер на производството и дължимата проверка, която извършва длъжностното лице за съответствие на приложените документи със закона, правилно длъжностното лице е дало указания за представяне на решение на съдружниците на дружеството с посочване на имената на лицата, гласували за приемане на отчета.

Указанията са с дата 24.10.2019г. (четвъртък). Тридневния срок при прилагане на правилото в чл. 60, ал 6 ГПК, че когато последният ден от срока е неприсъствен, срокът изтича в първия следващ присъствен ден, изтича на 28.10.2019г. (понеделник). Отказът е постановен един ден по-късно - на 29.10.2019г. Следователно, неоснователни са твърденията в жалбата за неспазен тридневен срок от страна на длъжностното лице и възпрепятстване на заявителя да приложи изискуемите документи.

Неоснователни са и твърденията в жалбата, че длъжностното лице е следвало да се произнесе по заявлението незабавно след изтичане на три работни дни от постъпването му в регистъра. Действително, съгласно разпоредбата на чл. 19, ал. 2 ЗТРРЮЛНЦ длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявленията за вписване и за заличаване и по заявленията за обявяване на актове незабавно след изтичане на три работни дни от постъпването им в регистрите, освен ако със закон е предвидено друго. Но съгласно новата разпоредба на ал. 4 (в сила от 10.05.2019г.) на същия чл. 19 заявленията за обявяване на годишните финансови отчети, както и на други изрично посочени актове и заявленията за вписване на определени обстоятелства, се разглеждат по реда на постъпването им отделно от другите заявления. Разпоредбата на чл. 90, ал. 2 (в сила от 1.01.2012г.) от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до ТРРЮЛНЦ също постановява, че заявленията за обявяване на годишните финансови отчети се разглеждат по реда на постъпването им отделно от другите заявления. От граматическото и логическото тълкуване на тези разпоредби се прави извод, че заявленията за обявяване на актове и вписване на определени обстоятелства, посочени в чл. 19, ал. 4 ЗТРРЮЛНЦ са изключение от инструктивния срок, предвиден в чл. 19, ал. 2 ЗТРРЮЛНЦ за произнасяне от страна на длъжностното лице. Освен това, правата на заявителя не са били накърнени от по-късното произнасяне от страна на длъжностното лице по заявлението, т.к. на заявителя е предоставена възможност в законоустановените три дни да отстрани нередовностите, от която той не се е възползвал.

Неоснователни са твърденията в жалбата за представен документ за платена държавна такса, тъй като нито със заявление за отстраняване на нередовности, нито с настоящата жалба, са представени документи в подкрепа на твърдението, че таксата е била платена. Аргументите, че НАП са извършили служебна проверка в АВ, ТРРЮЛНЦ и не са констатирали нередовности по заявлението са без правно значение, тъй като НАП не е компетентния орган да се произнася по редовност на подадените заявления и по отказите на длъжностното лице, като техните констатации и изводи са без значение в производството пред съда по проверка за законосъобразност на постановения отказ.  

 

По изложените съображения обжалваният отказ е законосъобразен, с оглед което съдът

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба с вх. №20191203111430 на „П. - МБН“ ООД, ЕИК ******** срещу отказ № 20161110141819-2/29.10.2019г. на длъжностно лице по регистрацията към Агенция по вписванията, постановен по заявление с рег. № 20161110141819 от 10.11.2016г.

Решението подлежи на обжалване пред Софийския апелативен съд в едноседмичен срок от връчването му. Решението да се връчи на жалбоподателя.

 

СЪДИЯ: