Решение по дело №6174/2025 на Софийски районен съд

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юли 2025 г.
Съдия: Ваня Ангелова Горанова
Дело: 20251110206174
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 април 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2700
гр. София, 18.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 22 -РИ СЪСТАВ, в публично заседание
на осми юли през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ВАНЯ АНГ. ГОРАНОВА
при участието на секретаря ВЕЛИСЛАВА ЕМ. РАНГЕЛОВА
като разгледа докладваното от ВАНЯ АНГ. ГОРАНОВА Административно
наказателно дело № 20251110206174 по описа за 2025 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Образувано е по жалба на *** като законен представител на *** ЕООД,
срещу електронен фиш /ЕФ/ серия К № 8400356 издаден от СДВР, с който за
нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и на
основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП на жалбоподателя е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв.
В жалбата се излагат доводи в посока на твърдението, че издаденият
електронен фиш е незаконосъобразен и неправилен, поради противоречие с
материалния закон, както и че е постановен при съществено нарушение на
административнопроизводствените правила. Жалбоподателят моли съда да
отмени издадения електронен фиш.
В съдебно заседание същият, редовно призован, не се явява и не се
представлява от процесуален представител.
Въззиваемата страна, редовно призована, не се явява, не се явява и
процесуален представител. С писмени бележки се изтъкват аргументи в
посока потвърждаване на издадения електронен фиш като законосъобразен.
Иска се присъждане на юрисконсултско възнаграждение; прави се възражение
за прекомерност на претендирано адвокатско възнаграждение при условията
на евентуалност.
1
Съдът, след анализ на събраните по делото доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
На 16.11.2023 г. в 18.44 часа на Софийски околовръстен път до номер
467, с посока от бул.“Ботевградско шосе“ към с.Казичене“, при ограничение
на скоростта 90 км./ч. за извън населено място, била засечена скоростта на
движение на моторно превозно средство лек автомобил „***“ с
регистрационен номер *** Отчетената скорост на движение била 129 км./ч.,
при грешка в измерване на скоростта от 3 км./ч., при разрешена такава – 90
км./ч. Било констатирано превишаване на разрешената скорост с 39 км./ч.
Техническото средство, с което е установено движението с превишена скорост,
е видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения с
вградено разпознаване на номера и комуникации тип CORDON M2 MD 1192.
Въз основа на тези данни от СДВР е издаден електронен фиш за
налагане на глоба в размер на 300 лв. на жалбоподателя за нарушение на чл.21,
ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП.
Горната фактическа обстановка се установява от приобщените по
делото писмени доказателства, а именно: електронен фиш за налагане на
глоба; справка от Български институт по метрология, ведно с протокол за
проверка; извадка от регистъра на одобрените типове средства за измерване;
снимков материал; справка за регистрация на МПС; ежедневна форма за отчет,
както и от останалите материали по делото. Съдът кредитира посочените
доказателства, тъй като същите са непротиворечиви в своята цялост и
изясняват релевантната обстановка.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът достигна
до следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения в чл. 189, ал. 8 от ЗДвП срок, от
процесуално легитимирано лице и срещу акт, който подлежи на съдебен
контрол, поради което същата е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, поради
следните съображения:
Съдът прецени обстоятелството, че съгласно § 1, т. 1 от ДР на ЗАНН
електронният фиш е „електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна
система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
2
автоматизирани технически средства или системи“. Необходимо е да се
уточни, че електронният фиш представлява един своеобразен властнически
акт с установителни и санкционни функции, който е приравнен едновременно
към акт за установяване на административно нарушение (АУАН) и към
наказателно постановление (НП), но само по отношение на правното му
действие, с оглед фикцията, уредена в чл. 189, ал. 11 от ЗДвП, но не и по
форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване (включително
срокове) на АУАН и НП, регламентирани в ЗАНН. В тази връзка и предвид
Тълкувателно решение № 1/2014 г. по т.д. № 1/2013 г. на ВАС, настоящият
съдебен състав намира, че разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН не намира
приложение и не следва да се прилага по аналогия при липса на изрична
разпоредба, поради което възражението на жалбоподателя за изтекла давност е
неоснователно. ЗАНН може да бъде приложен единствено по отношение на
неуредени в ЗДвП случаи. Следователно изискванията за форма, съдържание,
реквизити и редът за издаване на АУАН и НП, са неприложими по отношение
на електронния фиш. Реквизитите на електронни фиш са изчерпателно
уредени в разпоредбата на чл. 189, ал. 4, изр. 2 от ЗДвП – териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката
или мястото на доброволното й заплащане. Същевременно в изр. 3 на същата
разпоредба се предвижда, че образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи. Процесният електронен фиш съдържа
всички изброени реквизити и съответства на утвърдения със Заповед №
8121з-931/30.08.2016 г. на министъра на вътрешните работи, образец. Мястото
на извършване на нарушението е описано подробно – посочен е не само точен
адрес, но и посока на движение на моторното превозно средство, които данни
съответстват на информацията, отразена в приложения по делото снимков
материал. Видно от приложената към материалите на делото снимка към ЕФ,
измерената скорост на движение на автомобила на жалбоподателя е била 134
км./ч., с допустима грешка при измерването +/- 3 %, като е отразена скорост от
129 км./ч. и превишение от 39 км./ч. -обстоятелство, в полза на нарушителя.
Съдът не цени наведените с жалбата доводи. Съгласно разпоредбата на
3
чл.189, ал.5 от ЗДвП, електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл.
188, ал. 1 или 2 по един от начините по чл. 186а. В 14-дневен срок от
получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната
териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена
декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на
свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето,
посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за
извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се
анулира. Съгласно разпоредбата на чл.34, ал.1 от ЗАНН не се образува
административнонаказателно производство, ако не е съставен
акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от
откриване на
нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението.
Съдът намира за необходимо да отбележи, че ЕФ не е с последици на АУАН,
единствено по силата на ЗДвП е приравнен по последици на НП - след
влизането му в сила, съобразно нормата на чл.189, ал.11 от ЗДвП, и доколкото
влезлият в сила
ЕФ се смята за влязло в сила наказателно постановление. Преклузивните
срокове по чл. 34 от ЗАНН са относими към съставянето на АУАН и
издването на НП; във връзка с издаването на ЕФ е предвидена облекчена
форма и
процедура, видно от визираното от законодателя в нормите на чл. 189, ал. 4-12
от ЗДвП. На следващо място се установява, че наказанието е наложено на
законния представител на «МЕГАКОРН-Т» ЕООД като собственик на МПС.
По делото не се прилагат доказателства за това, последният да е посочил
лицето, което е управлявало лекия автомобил и е извършило нарушението.
Отделно от това съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по т. д.
№ 1/2013 г. на ВАС издаването на електронен фиш е строго ограничено и е
възможно само в случаите на предВ.телно стационарно позиционирани
технически средства, със съответните обозначения за съществуването им (чл.
165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗДвП), които работят на автоматичен режим без нужда
от обслужване от съответния контролен орган. Видно от мотивите на
тълкувателното решение, водещото в случая е необходимостта от наличието
на правила, които да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на
гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които
4
контролните органи имат право да ползват и мобилни технически средства.
Редакцията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП към момента на установяване на
нарушението гласи, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен
за съответното нарушение. В § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП се регламентира, че
"Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП министърът на вътрешните
работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата, с която се уреждат условията и редът за
използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за
контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата се прави
разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 гласи, че за
установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се
издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система. Анализът на всички посочените нормативни
разпоредби налага извода, че към датата на нарушението, отразена в
процесния електронен фиш, нарушенията на правилата за движение по
пътищата могат да се установяват и санкционират, чрез издаване на
електронен фиш, не само чрез използване на стационарни АТСС, а и
посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за
контрол. В процесния казус нарушението е установено от АТСС CORDON
M2 MD 1192, представляваща одобрен тип средство за измерване. Посочената
система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП,
техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде
автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и
заснемането на всяко едно конкретно нарушение. По тази причина в
5
електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като
операторът на системата за видеоконтрол няма това качество. Същата е
разположена на пътното платно, като това обстоятелство е удостоверено по
предвидения от закона ред, със съответната фотоснимка. Към датата на
извършване на нарушението е отпаднало изискването на чл. 165, ал. 2, т. 8 от
ЗДвП. От доказателствата по делото се установява, че контролните органи са
изпълнили изискванията на чл. 4 от Наредбата контролът да се осъществява
със АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи
удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали
първоначална или последваща проверка от Българския институт по
метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с изисканите от
съда и приобщени към материалите на делото протокол на Български
институт по метеорология, преглед на вписан тип средство за измерване,
касаещо процесното техническо средство за измерване на скоростта, ведно с
решение за одобрение на типа на уреда за измерване.
Правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя при условията на чл. 182, ал. 4 от ЗДвП и на основание чл.
182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП. В процесния случай наказанието "глоба" за
извършеното административно нарушение е определено в законоустановения
му размер от 300 лева, поради което обжалваният електронен фиш е
законосъобразен и в тази част.
Съдът намира за необходимо да отбележи, че съгласно изричната
разпоредба на член 189з от ЗДвП, в сила от 23.12.2021 година, нормата на член
28 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ не се
прилага за нарушения по ЗДвП.
По разноските:
На основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, учреждението, чиито орган е издал
процесния електронен фиш, а именно: СДВР, има право на юрисконсултско
възнаграждение с оглед обстоятелството, че съдът потвърждава ЕФ. В
разпоредбата на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ е
визирано, че възнаграждението за защита в производства по ЗАНН (каквото е
настоящото) може да бъде от 80 до 150 лева. В случая по настоящото дело
6
самият правен спор не се отличава с фактическа или правна сложност. Поради
това съдебният състав счита, че жалбоподателят следва да бъде осъден да
заплати на СДВР юрисконсултско възнаграждение в минимален размер по
Наредбата за заплащането на правната помощ, т.е. 80.00 (осемдесет) лева.
Така мотивиран и на основание чл.63, ал.2 от ЗАНН Софийски районен
съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 8400356, издаден от
СДВР, с който за нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата
/ЗДвП/ и на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП на
жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на
300 лв.
ОСЪЖДА жалбоподателя да заплати на СДВР сумата от 80.00 лв.,
представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - София
град в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните за
изготвянето му на основанията, предвидени в НПК по реда на глава XII от
АПК.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7

Съдържание на мотивите

М О Т И В И

Образувано е по жалба на *** като законен представител на „***“
ЕООД, срещу електронен фиш /ЕФ/ серия К № 8400356 издаден от СДВР, с
който за нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и
на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП на жалбоподателя е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв.
В жалбата се излагат доводи в посока на твърдението, че издаденият
електронен фиш е незаконосъобразен и неправилен, поради противоречие с
материалния закон, както и че е постановен при съществено нарушение на
административнопроизводствените правила. Жалбоподателят моли съда да
отмени издадения електронен фиш.
В съдебно заседание същият, редовно призован, не се явява и не се
представлява от процесуален представител.
Въззиваемата страна, редовно призована, не се явява, не се явява и
процесуален представител. С писмени бележки се изтъкват аргументи в
посока потвърждаване на издадения електронен фиш като законосъобразен.
Иска се присъждане на юрисконсултско възнаграждение; прави се възражение
за прекомерност на претендирано адвокатско възнаграждение при условията
на евентуалност.
Съдът, след анализ на събраните по делото доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
На 16.11.2023 г. в 18.44 часа на Софийски околовръстен път до номер
467, с посока от бул.“Ботевградско шосе“ към с.Казичене“, при ограничение
на скоростта 90 км./ч. за извън населено място, била засечена скоростта на
движение на моторно превозно средство лек автомобил „***“ с
регистрационен номер *** Отчетената скорост на движение била 129 км./ч.,
при грешка в измерване на скоростта от 3 км./ч., при разрешена такава – 90
км./ч. Било констатирано превишаване на разрешената скорост с 39 км./ч.
Техническото средство, с което е установено движението с превишена скорост,
е видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения с
вградено разпознаване на номера и комуникации тип CORDON M2 MD 1192.
Въз основа на тези данни от СДВР е издаден електронен фиш за
налагане на глоба в размер на 300 лв. на жалбоподателя за нарушение на чл.21,
ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП.
Горната фактическа обстановка се установява от приобщените по
делото писмени доказателства, а именно: електронен фиш за налагане на
глоба; справка от Български институт по метрология, ведно с протокол за
проверка; извадка от регистъра на одобрените типове средства за измерване;
снимков материал; справка за регистрация на МПС; ежедневна форма за отчет,
както и от останалите материали по делото. Съдът кредитира посочените
доказателства, тъй като същите са непротиворечиви в своята цялост и
изясняват релевантната обстановка.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът достигна
1
до следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения в чл. 189, ал. 8 от ЗДвП срок, от
процесуално легитимирано лице и срещу акт, който подлежи на съдебен
контрол, поради което същата е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, поради
следните съображения:
Съдът прецени обстоятелството, че съгласно § 1, т. 1 от ДР на ЗАНН
електронният фиш е „електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна
система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства или системи“. Необходимо е да се
уточни, че електронният фиш представлява един своеобразен властнически
акт с установителни и санкционни функции, който е приравнен едновременно
към акт за установяване на административно нарушение (АУАН) и към
наказателно постановление (НП), но само по отношение на правното му
действие, с оглед фикцията, уредена в чл. 189, ал. 11 от ЗДвП, но не и по
форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване (включително
срокове) на АУАН и НП, регламентирани в ЗАНН. В тази връзка и предвид
Тълкувателно решение № 1/2014 г. по т.д. № 1/2013 г. на ВАС, настоящият
съдебен състав намира, че разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН не намира
приложение и не следва да се прилага по аналогия при липса на изрична
разпоредба, поради което възражението на жалбоподателя за изтекла давност е
неоснователно. ЗАНН може да бъде приложен единствено по отношение на
неуредени в ЗДвП случаи. Следователно изискванията за форма, съдържание,
реквизити и редът за издаване на АУАН и НП, са неприложими по отношение
на електронния фиш. Реквизитите на електронни фиш са изчерпателно
уредени в разпоредбата на чл. 189, ал. 4, изр. 2 от ЗДвП – териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката
или мястото на доброволното й заплащане. Същевременно в изр. 3 на същата
разпоредба се предвижда, че образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи. Процесният електронен фиш съдържа
всички изброени реквизити и съответства на утвърдения със Заповед №
8121з-931/30.08.2016 г. на министъра на вътрешните работи, образец. Мястото
на извършване на нарушението е описано подробно – посочен е не само точен
адрес, но и посока на движение на моторното превозно средство, които данни
съответстват на информацията, отразена в приложения по делото снимков
материал. Видно от приложената към материалите на делото снимка към ЕФ,
измерената скорост на движение на автомобила на жалбоподателя е била 134
км./ч., с допустима грешка при измерването +/- 3 %, като е отразена скорост от
129 км./ч. и превишение от 39 км./ч. -обстоятелство, в полза на нарушителя.
Съдът не цени наведените с жалбата доводи. Съгласно разпоредбата на
чл.189, ал.5 от ЗДвП, електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл.
2
188, ал. 1 или 2 по един от начините по чл. 186а. В 14-дневен срок от
получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната
териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена
декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на
свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето,
посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за
извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се
анулира. Съгласно разпоредбата на чл.34, ал.1 от ЗАНН не се образува
административнонаказателно производство, ако не е съставен
акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от
откриване на
нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението.
Съдът намира за необходимо да отбележи, че ЕФ не е с последици на АУАН,
единствено по силата на ЗДвП е приравнен по последици на НП - след
влизането му в сила, съобразно нормата на чл.189, ал.11 от ЗДвП, и доколкото
влезлият в сила
ЕФ се смята за влязло в сила наказателно постановление. Преклузивните
срокове по чл. 34 от ЗАНН са относими към съставянето на АУАН и
издването на НП; във връзка с издаването на ЕФ е предвидена облекчена
форма и
процедура, видно от визираното от законодателя в нормите на чл. 189, ал. 4-12
от ЗДвП. На следващо място се установява, че наказанието е наложено на
законния представител на «***» ЕООД като собственик на МПС. По делото не
се прилагат доказателства за това, последният да е посочил лицето, което е
управлявало лекия автомобил и е извършило нарушението. Отделно от това
съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по т. д. № 1/2013 г. на
ВАС издаването на електронен фиш е строго ограничено и е възможно само в
случаите на предВ.телно стационарно позиционирани технически средства,
със съответните обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от
ЗДвП), които работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от
съответния контролен орган. Видно от мотивите на тълкувателното решение,
водещото в случая е необходимостта от наличието на правила, които да бъдат
достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за
условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да
ползват и мобилни технически средства. Редакцията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП
към момента на установяване на нарушението гласи, че при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в
отсъствие на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В § 6, т. 65
от ДР на ЗДвП се регламентира, че "Автоматизирани технически средства и
системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани,
одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
3
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП
министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015
г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата, с която се уреждат
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от
Наредбата се прави разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като
чл. 3 гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение
по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на
автоматизирана информационна система. Анализът на всички посочените
нормативни разпоредби налага извода, че към датата на нарушението,
отразена в процесния електронен фиш, нарушенията на правилата за
движение по пътищата могат да се установяват и санкционират, чрез издаване
на електронен фиш, не само чрез използване на стационарни АТСС, а и
посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за
контрол. В процесния казус нарушението е установено от АТСС CORDON
M2 MD 1192, представляваща одобрен тип средство за измерване. Посочената
система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП,
техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде
автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и
заснемането на всяко едно конкретно нарушение. По тази причина в
електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като
операторът на системата за видеоконтрол няма това качество. Същата е
разположена на пътното платно, като това обстоятелство е удостоверено по
предвидения от закона ред, със съответната фотоснимка. Към датата на
извършване на нарушението е отпаднало изискването на чл. 165, ал. 2, т. 8 от
ЗДвП. От доказателствата по делото се установява, че контролните органи са
изпълнили изискванията на чл. 4 от Наредбата контролът да се осъществява
със АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи
удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали
първоначална или последваща проверка от Българския институт по
метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с изисканите от
съда и приобщени към материалите на делото протокол на Български
институт по метеорология, преглед на вписан тип средство за измерване,
касаещо процесното техническо средство за измерване на скоростта, ведно с
решение за одобрение на типа на уреда за измерване.
Правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя при условията на чл. 182, ал. 4 от ЗДвП и на основание чл.
182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП. В процесния случай наказанието "глоба" за
извършеното административно нарушение е определено в законоустановения
му размер от 300 лева, поради което обжалваният електронен фиш е
законосъобразен и в тази част.
Съдът намира за необходимо да отбележи, че съгласно изричната
разпоредба на член 189з от ЗДвП, в сила от 23.12.2021 година, нормата на член
4
28 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ не се
прилага за нарушения по ЗДвП.
По разноските:
На основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, учреждението, чиито орган е издал
процесния електронен фиш, а именно: СДВР, има право на юрисконсултско
възнаграждение с оглед обстоятелството, че съдът потвърждава ЕФ. В
разпоредбата на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ е
визирано, че възнаграждението за защита в производства по ЗАНН (каквото е
настоящото) може да бъде от 80 до 150 лева. В случая по настоящото дело
самият правен спор не се отличава с фактическа или правна сложност. Поради
това съдебният състав счита, че жалбоподателят следва да бъде осъден да
заплати на СДВР юрисконсултско възнаграждение в минимален размер по
Наредбата за заплащането на правната помощ, т.е. 80.00 (осемдесет) лева.

РАЙОНЕН СЪДИЯ:
5