Решение по дело №411/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 декември 2019 г. (в сила от 8 юни 2020 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20197160700411
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 514

 

гр. Перник, 23.12.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито заседание на двадесет и шести ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                                        

                                                      СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при съдебния секретар Е. В. и участието на прокурор Н. Ц.*** от Окръжна прокуратура Перник и прокурор С. С. от Районна прокуратура Перник, като разгледа докладваното от съдия Димитрова административно дело № 411 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по протест на Станислав Страшимиров – прокурор при Районна прокуратура – Перник, срещу Заповед № 639/17.04.2019 г., издадена от кмета на община Перник, с искане за прогласяване на нейната нищожност.

В протеста се излагат твърдения, че процесната заповед, с която кметът на община Перник се е разпоредил с недвижим имот: терен, представляващ УПИ *** с площ от ***кв.м, кв.*** по регулационния план на с. р.***, общ. П., ведно с построените в него сгради, е издадена след проведен търг с тайно наддаване без да е взето съответното решение за това от Общински съвет П.. Сочи се, че решението на Общински съвет П. относно този имот – частна общинска собственост, е да се организира и проведе търг с явно, а не с тайно наддаване.

Ответникът – кметът на община Перник, в писмено становище /л.97/ счита за несъстоятелни съображенията за незаконосъобразност на проведената процедура, както и че не съществуват основания за нищожност на атакувания акт. Както в съдебно заседание, така и в писмени бележки към делото, се твърди, че процесната заповед е издадена след процедура, проведена по реда, предвиден в Закона за общинската собственост и наредбата по чл.8 от същия закон. Моли се за отхвърляне на протеста като неоснователен и за присъждане на направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение, за което представя списък по чл.80 от ГПК /л.147/.

Окръжна прокуратура Перник, конституирана като заинтересована страна в производството, чрез процесуалния си представител прокурор Н. Ц.***, счита че процесната заповед е издадена след провеждане на изцяло незаконосъобразна процедура и при тежки, съществени нарушения на закона, поради което пледира за уважаване на искането за прогласяване на нейната нищожност.

Заинтересованата страна Б.Г.С., чрез пълномощника си адв. К. И.***, счита че процесната заповед е издадена от компетентен орган и при спазване на всички законоустановени изисквания, поради което намира протеста за неоснователен и моли да бъде отхвърлен. Претендира разноски. Представя списък на същите /л.131, л.148-151/.

Заинтересованата страна В.П.И. не изразява становище, не се явява в съдебно заседание и не изпраща представител.

Административен съд Перник, въз основа на събраните по делото доказателства и преценка на същите, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

По допустимостта на протеста:

Протестът е подаден е от прокурор в Районна прокуратура Перник до съответния административен съд. С него се иска прогласяване нищожността на индивидуален административен акт на местен орган на власт. С оглед на това и съгласно т.1 от Тълкувателно решение № 4 от 16.07.2009 г. на ВАС, постановено по тълкувателно дело № 2/2009 г., същият е процесуално допустим.

Освен че е подаден от активно процесуално легитимиран орган по силата на чл.147, ал.2 вр. чл.16, ал.3 от АПК, протестът отговаря на изискванията на чл.150 и чл.151 от АПК. Същият касае обявяване на нищожност, поради което предявяването не е скрепено със срок.

Предвид гореизложеното съдът счита, че протестът е процесуално допустим и следва да бъде разгледан по същество.

По основателността на протеста:

В изпълнение на предоставените му от закона правомощия, със свое Решение № 998/22.11.2018 г. /л.21/ Общински съвет П. допълнил Годишната програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2018 г., като в т.2 дал съгласие „да се организира и проведе търг с явно наддаване“ за продажба на обект – частна общинска собственост:

- ТЕРЕН, представляващ УПИ *** /урегулиран поземлен имот двадесет и седми/ с площ от *** кв.м /***/, кв.*** /***“/ по регулационния план на с. р.***, при граници: от север – УПИ ***, от изток – УПИ ***, от юг – УПИ ***, от запад – река, при първоначална тръжна цена на поземления имот 114 440 лв. /сто и четиринадесет хиляди четеристотин и четиридесет лева/ ведно с построените сгради, както следва:

А. ОБЕКТ, представляващ СГРАДА, монолитна конструкция, на два етажа със ЗП 75 кв.м /седемдесет и пет кв.м/, при начална тръжна цена 58 800 лв. /петдесет и осем хиляди и осемстотин лева/;

Б. ОБЕКТ, представляващ СГРАДА, селскостопанска монолитна конструкция, на един етаж със ЗП 26 кв.м /двадесет и шест кв.м/, при начална тръжна цена 6 400 лв. /шест хиляди и четиристотин лева/;

В. ОБЕКТ, представляващ НАВЕС, метална конструкция, на един етаж със ЗП 98 кв.м /деветдесет и осем кв.м/, при начална тръжна цена 8 800 лв. /осем хиляди и осемстотин лева/;

т.е. при начална тръжна цена на поземления имот ведно с построените върху него сгради 188 440 лв. /сто осемдесет и осем хиляди четиристотин и четиридесет лева/, съгласно изготвена пазарна оценка от независим оценител.

Със същото решение общинският съвет възлага на кмета на община П. да извърши необходимата процедура съгласно законовите разпоредби.

Във връзка с цитираното Решение № 998/22.11.2018 г., взето на заседание на ОбС – П. на 22.11.2018 г., Протокол № 18, т.15 от дневния ред /л.21/, кметът на община П. издал Заповед № 2045/17.12.2018 г. /л.45/. Въпреки че изрично посочил на кое решение на общинския съвет се позовава, кметът наредил да се проведе не търг с явно наддаване, а търг с тайно наддаване за продажба на недвижимия имот – частна общинска собственост /посочен по-горе/. По този начин същият напълно игнорирал волята на органа на местното самоуправление и направил волеизявление, за което не бил овластен.

В Заповед № 2045/17.12.2018 г. /л.45/ кметът посочил, че търгът следва да се проведе по реда и условията на глава VІІІ и глава ІХ на НПУРОИ /имайки предвид Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество/, съдържащи се в тръжната документация. В акта били описани условията за участие в и документите, които желаещите следва да представят. Според т.8 се изисквала оферта.

Глава осма на Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество /НПУРОИ/ урежда разпореждането с имоти и вещи – общинска собственост, в т.ч. и чрез продажба, а глава девета: организирането и провеждането на публични търгове и публично оповестени конкурси.

Съгласно решението на общинския съвет е следвало продажбата на недвижимият имот да се извърши след провеждане на търг с явно наддаване, редът за организирането на който е уреден в чл.96 и сл. от наредбата, но и при спазване на специалната процедура по чл.102 и чл.103 от същата, предвиждаща наддаване чрез вдигане на номера на участника, след гласно обявяване на последователни суми над началната цена и конкретен начин за определяне на спечелилия търга.

Предвид това, че със Заповед № 2045/17.12.2018 г. /л.45/ кметът на община Перник е наредил да се проведе търг с тайно наддаване, в нея като условие за участие е посочено задължението за представяне на оферта. Съответно, редът за провеждане на търга е при спазване на чл.104 и чл.105 от наредбата.

В процесния случай, на посочените в Заповед № 2045/17.12.2018 г. /л.45/ дати: 08.01.2019 г. и 15.01.2019 г., кандидати не се явили, поради което кметът на община П. депозирал Докладна записка вх. № ОС-36/31.01.2019 г. /л.32/ до председателя на Общински съвет П., в която предложил намаляване на началната тръжна цена с 39 % /тридесет и девет процента/.

С Решение № 1078/28.02.2019 г. /л.20/ Общински съвет П. дал съгласие да се намали началната тръжна цена, одобрена с Решение № 998 по Протокол 18, т.15 от 22.11.2018 г., с 39 % /тридесет и девет процента/ и възложил на кмета на община П. да извърши необходимата процедура съгласно законовите разпоредби.

Решение № 1078/28.02.2019 г. е разгледано повторно от Общински съвет П. на заседание от 07.03.2019 г., след което органът на местното самоуправление при Община П. се произнесъл с Решение № 1105/07.03.2019 г. /л.16/ и по т.1 дал съгласие да се намали началната тръжна цена, одобрена с Решение № 998 по Протокол 18, т.15 от 22.11.2018 г., с 39 % /тридесет и девет процента/ за процесния недвижим имот – общинска собственост, а по т.2 възложил на кмета на община П. да извърши необходимата процедура съгласно законовите разпоредби.

Предвид обстоятелството, че Решение № 1105/07.03.2019 г. /л.16/ касае промяна само на началната тръжна цена, но не и относно вида на публичния търг, то последният е следвало да се проведе чрез търг с явно наддаване. Въпреки това, кметът на община П. издал Заповед № 459/21.03.2019 г. /л.12/, с която отново наредил за продажбата на процесния имот да се проведе търг с тайно наддаване. В нея, като основания за издаването, освен разпоредбите на чл.44, ал.2 от ЗМСМА, чл.35, ал.1 от ЗОС и глава ІХ от Наредбата за придобиване, стопанисване и разпореждане с общинско имущество, били посочени и решенията на Общински съвет П., сред които Решение № 1105/07.03.2019 г. /л.16/.

В изпълнение на своя Заповед № 459/21.03.2019 г. кметът на община П. издал друга такава – Заповед № 588/09.04.2019 г. /л.11/, с която назначил комисията, която да проведе търг с тайно наддаване.

За обявения публичен търг с тайно наддаване постъпили две предложения: на заинтересованите страни Б.Г.С. с ЕГН ********** и В.П.И. с ЕГН **********. След преглеждане на документите последният бил отстранен от участие, тъй като не бил представил доказателство за заплатен депозит в размер на 10 % от началната тръжна цена и заверено копие от документ за самоличност /лична карта/. До участие бил допуснат само Б.Г.С., който бил обявен за спечелил търга с предложена цена от 115 000 лв. /сто и петнадесет хиляди лева/.

Със Заповед № 639/17.04.2019 г. /л.18/ кметът на община П., отново позовавайки се на Решение № 1105/07.03.2019 г. /л.16/, определил Б.Г.С. за спечелил търга участник и наредил на същия да бъде продаден гореописания недвижим имот – частна общинска собственост.

В изпълнение на тази заповед между община Перник и С. бил сключен Договор за покупко-продажба на недвижим имот частна общинска собственост /л.145/.

Според чл.136, ал.1, изр.2 от Конституцията на Република България „Общината е основната административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление“. Орган на местното самоуправление /съгл. чл.138/ е общинският съвет, а кметът е орган на изпълнителната власт /чл.139/. Разпоредбата на чл.139, ал.2 от основния ни закон изрично повелява, че:  „В своята дейност кметът се ръководи от закона, актовете на общинския съвет и решенията на населението“.

Съгласно чл.8, ал.1 от Закона за общинската собственост /ЗОС/ „Придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет“, а според ал.2 „Редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, и правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници се определят с наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на този закон и на специалните закони в тази област“.

Изрично, в чл.21, ал.1, т.8, Законът за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ дефинира правомощието на общинския съвет да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и да определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства.

Именно, въз основа на предоставените му от закона правомощия, Общински съвет взел Решение № 998/22.11.2018 г. и ясно изразил волята си като дал съгласие „да се организира и проведе търг с явно наддаване“ за продажба на обекта – частна общинска собственост, подробно описан по-горе. Позовавайки се на същото, кметът на община П. издал Заповед № 2045/17.12.2018 г. /л.45/, но вместо да го изпълни точно коректно и да проведе търг с явно наддаване, той започнал процедура по провеждане на търг с тайно наддаване. По този начин кметът на община П. напълно игнорирал волята на органа на местното самоуправление и същевременно предприел действия, за които не бил овластен.

Конкретните правомощията на кмета са изрично посочени в Решение № 998/22.11.2018 г. /л.21/ на Общински съвет П. и касаят провеждане на търг с явно наддаване, което следва да се направи при прилагане на различна процедура с различна правна регламентация /както се посочи по-горе/. Решението на общинския съвет очертава рамката на представителната власт, с която натоварва кмета на общината като орган на изпълнителната власт, поради което последният не може да излиза извън нея, а правейки го, той действа без да е надлежно оправомощен, респ. и без необходимата за това компетентност, като същевременно издаденият от него акт е без правно основание.

Тези два порока са тежки и непреодолими и приравняват издадената от кмета на община Перник Заповед № 2045/17.12.2018 г. /л.45/ до едно правно нищо, с оглед на което тази заповед, макар да не е предмет на прокурорския протест, също се явява нищожна и не може да породи правни последици.  

Аналогично е и положението с атакуваната с протеста Заповед № 639/17.04.2019 г., с която позовавайки се на Решение № 1105/07.03.2019 г.,  кметът на община П. определил Б.Г.С. за спечелил търга участник и наредил да му бъде продаден недвижимият имот, посочен в нея. Тази заповед е издадена след провеждането на процедура без на практика да е взето такова решение от органа на местното самоуправление. Това е така, защото с Решение № 1105/07.03.2019 г. /издадено след повторното разглеждане на Решение № 1078/28.02.2019 г./, Общински съвет Перник е дал съгласие да се намали началната тръжна цена, одобрена с Решение № 998 по Протокол 18, т.15 от 22.11.2018 г., с 39 % /тридесет и девет процента/ за процесния недвижим имот – общинска собственост, но не е изразил воля за промяна в начина, по който да се проведе публичния търг, респ. не е дал съгласие да се проведе търг с тайно наддаване.

Решението на общинския съвет определя предмета и обхвата на правомощията, които се предоставят на кмета на общината във връзка и по повод разпореждането с общинското имущество, както и реда и начина, по който последните следва да се реализират. Това обвързва кмета при издаването на административните актове да следва стриктно взетото решение и го задължава да действа в условията на обвързана компетентност. Той не може да излиза извън рамките на предоставените му права, тъй като в противен случай се явява некомпетентен орган, действащ без необходимия мандат.

Издаването на процесната заповед в писмен вид не води автоматично до извод за спазване на установената форма, тъй като в случая административният орган само привидно е създал впечатление, че издава акта на валидни правни основания, посочвайки правните разпоредби, на които уж е основал акта си. В действителност същият не е издал заповедта в изпълнение на конкретно предоставено му правомощие, за да цитира чл.44 от ЗМСМА, а търгът с тайно участие е проведен без да има решение на общинския съвет за това, което отново представлява изключително тежък и непреодолим порок.

В Решение № 1105/07.03.2019 г. е дефинирана представителна власт да се проведе търг с явно наддаване и поради това процесната заповед се явява издадена без валидно правно основание. Отделно, тя се явява и издадена в тежко противоречие с установената процедура в НПУРОИ.

С оглед всичко гореизложено, разгледана по същество жалбата се явява основателна.

При осъществяване на контрола за законосъобразност върху административните актове, съдът извършва преценка, дали са спазени всички установени в чл.146 от АПК условия за действителност на административните актове, към момента на издаването им /чл.142, ал.1 от АПК/. Подходът за разграничението между нищожните и унищожаемите административни актове е конкретен при всеки отделен случай, в зависимост от допуснатото нарушение при издаването на акта, което се отразява на съдържанието на акта и засяга волеизявлението на административния орган. Нищожният административен акт не поражда правни последици и не може да бъде саниран - той е засегнат от толкова съществен порок, че не е годен да породи правно действие и затова съдебният орган следва да обяви /да прогласи/ неговата нищожност. Утвърдените в теорията и в съдебната практика основания, водещи до нищожност на конкретен административен акт са липса на компетентност на административния орган /изрично указано в разпоредбата на чл.173 ал.2 от АПК/ и издаване на административния акт при пълна липса на материалноправни предпоставки, предвидени за неговото издаване, които правят акта негоден да породи правни последици, какъвто акт се явява атакуваната в настоящото производство Заповед № 639/17.04.2019 г., издадена от кмета на община П..

В аспекта на горното, се налага извода, че кметът на община П. не е бил надлежно овластен да проведе търг с тайно наддаване и доколкото в своята дейност е длъжен да изпълнява актовете на общинския съвет, в конкретния случай той е действал без необходимата компетентност и без възложени му правомощия за това. Изложеното води до извод, че кметът на община П. не е бил компетентен да издаде оспорваната заповед, т.е. налице е отменително основание по смисъла на чл.146 т.1 от АПК и във всички случаи, водещо до нищожност на административния акт.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2, вр. ал.1 от АПК, Административен съд Перник

 

Р Е Ш И :

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Заповед № 639/17.04.2019 г., издадена от кмета на община Перник, с която по Заповед № 459/21.03.2019 г., участникът Б.Г.С. е обявен за спечелил търга с тайно наддаване за:

- ТЕРЕН, представляващ УПИ *** /урегулиран поземлен имот двадесет и седми/ с площ от ***кв.м /***/, кв.***/***“/ по регулационния план на с. р.***, при граници: от север – УПИ ***, от изток – УПИ ***І, от юг – УПИ ***, от запад – река, при първоначална тръжна цена на поземления имот 69 784 /шестдесет и девет хиляди седемстотин осемдесет и четири лева/ ведно с построените обекти, за които е съставен АОС № 12418/31.08.2018 г., утвърден от кмета на община П., както следва:

А. ОБЕКТ, представляващ СГРАДА, монолитна конструкция, на два етажа със ЗП 75 кв.м /седемдесет и пет кв.м/, при начална тръжна цена 35 868 лв. /тридесет и пет хиляди и осемстотин шестдесет и осем лева/;

Б. ОБЕКТ, представляващ СГРАДА, селскостопанска монолитна конструкция, на един етаж със ЗП 26 кв.м /двадесет и шест кв.м/, при начална тръжна цена 3 904 лв. /три хиляди деветстотин и четири лева/;

В. ОБЕКТ, представляващ НАВЕС, метална конструкция, на един етаж със ЗП 98 кв.м /деветдесет и осем кв.м/, при начална тръжна цена 5 368 лв. /пет хиляди триста шестдесет и осем лева/  и е наредено посочения имот да се продаде на Б.Г.С. с ЕГН ********** и адрес: ***.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14–дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ : /п/