Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 395
гр.Бургас,
08.04.2020г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, ХV–ти наказателен
състав, в публично заседание на осми април две хиляди и двадесета година в
състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: ГЕОРГИ ГРЪНЧЕВ
при участието
на секретаря Д.М., като разгледа НАХД № 1261 по описа на БРС за 2020г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и
следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.72,
ал.4 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР) и е образувано по
жалба на А.М.С. с ЕГН **********,***, чрез адв. Р.П. - БАК, против Заповед за
задържане на лице № 434 зз-101/07.04.2020г.
С жалбата се моли за отмяна на атакуваната
заповед за задържане, поради незаконосъобразност. Жалбоподателят и неговият
защитник твърдят, че жалбоподателят С. е задържан без да са налице данни, че е
извършил престъпление, както и че преди това той е бил задържан за 24 часа на
същото основание от органите на Пето РУ, ОД МВР Бургас. Не се представят
доказателства.
В открито съдебно
заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник – адв. Р.П. – БАК, който поддържа
жалбата.
Ответникът по жалбата –
Д. Л., полицейски служител в ОД МВР Бургас, оспорва жалбата. Акцентира върху
това, че е имало данни за участие на жалбоподателя в престъпна дейност. Пледира
за отхвърляне на жалбата.
Съдът след като се запозна с материалите по делото и становищата на
страните, приема, че жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена в срока по
чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.
Същата е изготвена в предвидената форма и е придружена от необходимите
приложения. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът преценява
законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.
146 от АПК.
Оспореният акт е издаден от полицейски орган по смисъла на чл. 53 от ЗМВР в границите на предоставената му съгласно чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР,
компетентност.
Спазена е предвидената от закона форма, като заповедта съдържа задължителните
реквизити, посочени в специалната норма на чл. 74, ал. 2 от ЗМВР, а именно:
вписани са името, длъжността и местоработата на служителя, издал заповедта,
както и данните индивидуализиращи задържаното лице – трите имена, ЕГН и адресна
регистрация, датата и часът на задържането. Разяснени са правата на задържаното
лице по чл. 63, ал. 3 и 4 и чл. 64 от ЗМВР и му е предоставено копие от
заповедта срещу подпис.
Заповедта е мотивирана, като в нея са изложени фактическите и правни
основания за издаването й. Нормата на чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, овластява
полицейските органи да задържат лица в случаи, определени от закон, а именно за
които има данни, че са извършили престъпление, като процедурата е
регламентирана в следващите правни норми от закона. По правната си същност
задържането под стража на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 вр. с чл. 73 ЗМВР
представлява принудителна административна мярка по смисъла на чл. 22 ЗАНН –
административно разпореждане на орган на власт, непосредствено засягащо
правната сфера на адресата, която има за цел чрез задържането да се предотврати
възможността лицето да извърши престъпление, да продължи да извършва
престъпление или да се укрие. Предпоставка за прилагането е наличието на
достатъчно данни, от които може да се направи предположение, че лицето, срещу
което се прилага мярката, е извършило престъпно деяние. В заповедта са посочени
фактически обстоятелства, че жалбоподателят е заподозрян в извършена кражба от
бистро ***, намиращо се в гр. Бургас, ***, на различни видове алкохолни напитки
и хранителни продукти. За това престъпление е образувано досъдебно производство
№ 434ЗМ-169/2020г. по описа на Второ РУ, ОД МВР Бургас. Към полицейската преписка е представена докладна
записка от полицейски инспектор Л., с която се уведомява началника на Второ РУ
Бургас, за това че е получена оперативна информация, че жалбоподателят, който е
криминално проявен, има отношение към извършената кражба на 20.03.2020г. от
бистро *** в гр. Бургас, ж.к. *** на
алкохолни напитки и хранителни продукти на стойност около 600 лв. При тези
данни съдът намира, че заповедта е законосъобразна, тъй като в нея и в
материалите по полицейската преписка се съдържат данни, че жалбоподателят има
участие в извършването на престъпно деяние.
Целта на закона е задържането като превантивна мярка да предотврати
възможността задържаното лице да се укрие и спрямо него да не може да бъде
проведено предварително разследване. Поради това, възможността на органите на
МВР да приложат принудителната административна мярка "задържане за срок до
24 часа" е дейност, свързана с разкриването на престъпление, а не с
наличието на вече доказано такова. За прилагането на мярката е необходимо
данните, обосноваващи предположението, че има вероятност лицето да е извършител
на престъплението или да е съпричастен към него, да са установени преди
извършване на задържането, както е в настоящия случай. Задържането, като
принудителна административна мярка, се предприема от полицейския орган при
условията на оперативна самостоятелност. За прилагането на тази принудителна
административна мярка законодателят не е предвидил необходимост да са събрани
доказателства, установяващи по категоричен начин вината на лицето, извършило
престъпление по смисъла на НК.
При тези данни съдът счита, че правилно в хода на административното
производство е направено предположение, че съществуват данни А.М.С. да е
съпричастен към извършване на престъпление –
кражба на 20.03.2020г. от бистро *** в гр. Бургас, *** на алкохолни напитки и
хранителни продукти на стойност около 600 лв., за които е образувано ДП № 434
ЗМ-169/2020г. по описа на Второ РУ, ОД МВР Бургас – чл. 195, ал.1 от НК.
Изискването за излагане на фактическите основания на заповедта в случая
е изпълнено, като е посочено в каква връзка е формирано предположението за
евентуална съпричастност на лицето. В случая не е необходимо подробно и
изчерпателно описание на всички данни относно деянието, съдържащи се в доказателствата
по преписката. Достатъчно е засегнатото лице да е разбрало на какво основание е
задържано и в какво се изразява престъпното деяние, което полицейският орган
счита, че е извършено, т.е. да е разбрало по повод на какво е формирано
подозрението срещу него. Видно от приложената по делото преписка това е
изпълнено от полицейските служители, като на лицето е дадена възможност и да
ангажира адвокатска защита, от което свое право той се е възползвал, т.е. в
конкретния случай са налице посочените предпоставки, поради което следва да се
приеме, че оспорената заповед е в съответствие с практиката на Европейския съд
за защита на правата на човека.
Прилагането на принудителната административна мярка е съобразено и с
целта на закона - да се даде възможност на органите на МВР да разкрият
евентуално извършеното престъпление. Налагането на принудителната
административна мярка "задържане за срок от 24 часа" в случая е
оправдано.
Съдът намира за неоснователни твърденията на защитата, че преди
задържането по настоящото административно производство жалбоподателят е бил
задържан от органите на Пето РУ, ОД МВР Бургас. Задържането от полицейски орган
на Пето РУ Бургас е самостоятелно основание за обжалване на тази заповед пред
съда несъобразно нормата на чл. 72, ал.4 от ЗМВР и е предмет на отделно
административно производство. Освен това по делото не са представени никакви
доказателства, даже не съществуват и данни, че преди задържането на
жалбоподателя от полицейските органи на Второ РУ Бургас, същият е бил задържан
от полицейски служители на Пето РУ Бургас.
С оглед горното съдът намира, че в конкретния случай издадената заповед
за задържане е законносъобразна, поради което и подадената срещу нея жалба
следва да се остави без уважение, а заповедта за задържане следва да бъде потвърдена.
Така мотивиран и на
основание чл. 172, ал.2, предл. последно от АПК, Бургаският районен съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалба на А.М.С. с ЕГН: **********, против
Заповед за задържане на лице № 434зз-101/07.04.2020г., издадена от Д.Л. - полицейски инспектор във Второ РУ, ОД МВР Бургас, като
НЕОСНОВАТЕЛНА.
ПОТВЪРЖДАВА заповед за задържане на
лице № 434зз-101/07.04.2020г., издадена
от Д. Л. -
полицейски инспектор във Второ РУ, ОД МВР Бургас.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд – гр. Бургас в 14 - дневен срок от днес.
РЕШЕНИЕТО е изготвено и обявено на страните в съдебно
заседание, проведено на 08.04.2020г.
ПРЕПИС от решението да се
връчи на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: / Г. Грънчев /
Вярно
с оригинала: Д.М.