Р Е Ш Е Н И Е №
42
02.03.2020 г.,гр. Пазарджик
ПАЗАРДЖИШКИЯТ
ОКРЪЖЕН СЪД,търговско отделение,на осемнадесети февруари през две хиляди и
двадесета година,в публично съдебно заседание, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАНКА ИЛИНОВА
В
присъствието на секретаря П Б като разгледа докладваното от съдията
Т.Д. № 226 по описа за 2019 година,за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.629 ал.2 от ТЗ във връзка с чл.621 от ТЗ.
Образувано е по предявена молба от П.П.Г., ЕГН ********** ***,за откриване на
производство по несъстоятелност правно основание - чл.625 и сл. от ТЗ на МБАЛ
„ЕСКУЛАП"ООД,ЕИК ********* със седалище и адрес на управление,с управител
д-р К.Н.Н..Твърди се,че по Договор за заем
от 31.05.2019г.ищеца предоставил на болницата сума в размер на 60 000
лева за срок от един месец,считано от
датата на подписване на договора- 31.05.2019г.,като МБАЛ „ЕСКУЛАП"ООД се
съгласява да върне посочената по-горе сума, както и 20 % лихва върху тази
сума,или общо сума в размер 72 000 лева
до 01.07.2019г.Тъй като в уговорения по договора срок
МБАЛ"ЕСКУЛАП"ООД не върнало сумата,е подписан Анекс към договора на
04.07.2019г.,съгласно който срока за връщане на сумата е удължен до 01.08.2019г. като се увеличава с още 20 %
лихвата върху главницата в размер на 60 000 лева на дадената в заем сума,или
общия дължим размер става в размер на общо 84 000 лева.
Твърди се,че страните сключили и договор за заем на 12.06.2019г.,по
силата на който ищеца предоставил на Болницата в заем сума в размер на 15 000
лева за срок до 01.07.2019г.,като „МБАЛ ЕСКУЛАП"ООД се съгласява да върне
посочената по-горе сума, както и 5000,00 лихва,или
общо сума в размер 20 000 лева
до 01.07.2019г.Тъй като в уговорения по договора срок
МБАЛ"ЕСКУЛАП"ООД не върнало сумата,е подписан Анекс към договора на
04.07.2019г. за удължаване на срока за връщане на дължимата по договора сума до
01.08.2019г.и увеличение с още 20 % на лихвата върху главницата на дадената в
заем сума от 15 000 лева, като общия дължим размер става в размер на общо 25000
лева.
Твърди се,че до датата на подаване на молба МБАЛ"Ескулап"ООД не е върнало
сумите, посочени по-горе и по двата договора и по Анексите към тях.
Съгласно ГФО за 2018г. подадено в Агенция по вписвания
МБАЛ"Ескулап" ООД има задължения над 3 000 000 лева от които 590 000
лева са към персонала на лечебното заведение,които трудови възнаграждения се
ползват с предпочтително удовлетворяване.От справка в имотния регистър към
Агенция по вписванията по персоналната партида на МБАЛ"Ескулап"ООД се
установяват няколко вписани възбрани върху цялото недвижимо имущество, както и вписани
и два броя ипотеки в полза на кредитори, съответно ОББ -АД и „Проспект
капитал" .
Освен това, по отношение на ОББ-АД е налице вписан
залог по отношение на вземанията на МБАЛ „Ескулап"ООД от РЗОК.
Освен всичко гореизложено, МБАЛ "Ескулап"ООД
има задължения както към физически и юридически лица,така и публични задължения
към НАП и НОИ, НЗОК и РЗОК, както и запори върху банковите сметки на
дружеството, както и има образувани множество граждански дела и
изп.производства срещу МБАЛ "ЕСКУЛАП" ООД .
Твърди се, че
МБАЛ „ ЕСКУЛАП“ ЕООД е изпаднало в неплатежоспособност, в резултат на
което не е способно да изпълнява свои изискуеми и установени по основание
парични задължения по търговски сделки, към бюджета и осигуряването, както и
към данъчните органи.
С оглед на гореизложеното, съдът е сезиран с искане на
основание чл.625 от ТЗ във връзка с чл.626 от ТЗ да открие производство по несъстоятелност на МБАЛ „ЕСКУЛАП"
ООД.
Представени
са писмени доказателства и са формулирани докзателствени искания за назначаване
на счетоводна експертиза, която да
отговори на поставени в исковата молба въпроси.
С определението за насрочване на делото съдът е дал възможност на ответната страна да
изрази становище по молбата и да посочи
доказателства.
В съдебно заседание процесуалния представител на
дружеството оспорва исковата молба като твърди,че затрудненията на дружеството
са временни и че същото разполага с достатъчно имущество е не представлява
опасност за интересите на кредиторите.
Като обсъди поотделно и в съвкупност събраните по
делото доказателства,за да се произнесе от фактическа страна съдът приема за
установено следното:
От представените по делото писмени доказателства се
установява,че ищеца е кредитор на дружеството за посочените в исковата молба
суми ,които представляват изискуеми парични задължения и доколкото нито по
основание,нито по размер на оспорени от ответната страна в хода на
производството по делото съдът приема,че същите са задължения по търговска
сделка-договор за заем на парични средства за финансиране на дейността на
дружеството.Задълженията към ищеца не са осчетоводени и включени в последния
изготвен счетоводния баланс за 2018г.,тъй като са възникнали на по-късен етап
през 2019г.
По делото е
допусната съдебна експертиза за установяване на състоянието на дружеството .В
изпълнение на поставената задача вещото лице е
извършило проверка на документите приложени към делото,както и
предоставените от счетоводната кантора,водила счетоводството на дружеството финансово-счетоводни
данни до 31.12.2018 г.На експерта не са предоставени аналитични данни и първични счетоводни
документи,в т.ч. договори,уведомления за изпълнителни производства,
данъчно-ревизионни актове и други поради прекратяване на договора за счетоводно
обслужване и връщането им на управителя на дружеството.В тази връзка съдът
осигури възможност на ответното дружество да представи на вещото лице за анализ
всички първични и вторични счетоводни документи находящи се в държане на
управителя на ответното дружество.Такива не бяха представени.С молба от 29.01.2020г.процесуалния
представител на дружеството представи копия от осем броя договори за
предоставен на болницата паричен заем.
От депозираното и прието като доказателство по делото
експертно заключение се установява,че по представения по делото счетоводен баланс
към 31.12.2018 г. задълженията на болницата възлизат общо на 3 456 000, от които текущи - с
падеж до 1 година са 2135000, а 1 321 000 лв.са с падеж над 1 година-
нетекущи.От текущите задължения 452000лв.са към посочени от вещото лице
доставчици ,без да са налице данни за датата на възникване на посочените
задължения.
По баланса на
дружеството към 31.12.2018г.са отразени общо 105000лв. публични задължения за
данъци и осигуровки.
Съгласно предоставеното от НАП извлечение от
данъчно-осигурителната сметка на търговеца,задълженията за данъци и осигуровки
към 21.11.2019 г. възлизат общо на 47 343,48 лв., от които главница 46 315,02
лв. и дължими лихви в размер на 1 028,46 лв., като за събирането им от
публичния изпълнител е образувано през 2019 г.изп. дело № *********/2019 г.
Най- старите непогасени публични вземания са за ДОД и
осигуровки във фондовете на НОИ и универсалните осигурителни фондове, дължими
за м. юни 2019 г. и следващи да се платят в срок до 25.07.2019 г.
Всички декларирани за периода от 01.07.2019 г. до
31.08.2019 г. осигуровки и данъци са неплатени,т.е. налице е спиране на
плащанията на публични задължения, считано от 15.08.2018 г. Данъци и осигуровки
след м. август 2019 г. не са декларирани.
По баланса към
31.12.2019г.са декларирани други задължения на търговеца, възлизащи общо на 2
473 000лв.Основание за възникването им са договори за краткосрочни и
дългосрочни заеми,задължения към ЧСИ и към публичен изпълнител.
В предоставените счетоводни данни и по балансите към
31.12.2017г.и 31.12.2018г.липсват данни за задължения на търговеца по търговски
кредити от банки,но в баланса към 31.12.2016г.са отразени задължения по
търговски кредити към финансови институции общо в размер на 2 030 000лв., от
които до 1 година 166000 лв.и 1 864 000лв.
над 1 година.
По баланса на дружеството към 31.12.2018г.са
осчетоводени задължения към персонала в размер общо на 604 000лв.,но експертизата не разполага с данни към
настоящия момент дали съществуват задължения към работниците и служителите и в
какъв размер са те.
Експертизата е
извършила наблюдение за дейността на
дружеството за периода от 2015г.до 2019г.като резултатите са онагледени
в табличен вид.Наблюдава се сигурна и постоянна тенденция и в крайна сметка
драстичен спад на показателя краткотрайни активи: от 1374 през 2015г.до 424
през 2019г.Същото се отнася и до показателите краткосрочни вземания,парични
средства,приходи от продажба .През целия период не са извършвани краткосрочни
инвестиции ,а пасивите са нараствали постоянно
и е отчитана като финансов резултат от дейността на дружеството загуба,т.е. дружеството не е успяло да генерира доходи от
основната си дейност.Собствения капитал през последните три години е
отрицателна величина и тенденцията е за влошаване на този показател.За сметка
на това са се увеличили краткосрочните задължения.Сумата на реалните активи е
намаляла от 498 в началото на периода на
647 в края на 2019г.Намаление бележат и показателите за ДМА и КрМА като
по-чувствително същото е при КрМА – от 6 през 2015г.на 1 за 2019г.
Вещото лице определя коефициенти за
обща,бърза,незабавна и абсолютна ликвидност за периода на проверката.
В производството по несъстоятелност въпросните
коефициенти служат за оценка на възможностите на предприятието да посреща
текущите си задължения в момента,когато те станат изискуеми.Ликвидността на
дадено предприятие е предпоставка за осигуряването на платежоспособност и
характеризира финансовата устойчивост на предприятието в краткосрочен план. С
показателите за ликвидност се определя способността на дружеството да изплаща
текущите си задължения с наличните краткотрайни активи.
За 2015г.и 2016г. декларираните данни за съотношенията
между краткотрайните активи и задължения на търговеца генерират стойности на
коефициентите за ликвидност над референтната граница. За тези резултати от
съществено значение са декларираните към края на годишните периоди особено
големи касови наличности - над 860 хил.лв.
През 2017г.и 2018г.декларираните касови наличности са
драстично намалели- до 16 000лв.и в резултат на намаляване на тежестта на
текущия актив с най-висока ликвидност-паричните средства,ведно с двойното
увеличения на текущите задължения, стойностите на коефициентите за ликвидност
са далеч под референтните граници.При анализ на стойностите на коефициентите за ликвидност за 2017 г. и
2018 г.се налага извода,че дружеството е било състояние на невъзможност да
покрива краткосрочните си задължения с наличните си парични средства, както и
да обезпечава плащанията си с останалите си краткотрайни активи под формата на
вземания .
Показателите за
финансова автономност характеризират степента на финансова независимост на
дружеството от своите кредитори.Колкото коефициентът за финансова автономност е
равен или по-висок от 1, толкова зависимостта от кредиторите е по-ниска, като
за средно стабилно ниво се приема не по-малко от 0,2.
Тези показатели се използват и за оценка на
дългосрочната платежоспособност на предприятията.
През целия
анализиран период декларираните стойности на задълженията на търговеца
генерират стойности на коефициентите за задлъжнялост и финансова автономност
извън референтните граници. Отчетените през 2016 г., 2017 г. и 2018 г.
отрицателни стойности се дължат на отрицателната стойност на собствения капитал
на дружеството. Търговецът е бил изцяло зависим от своите кредитори.
За периода 2016 г.- 2018 г. паричните задължения на
дружеството надхвърлят балансовите му активи, представляващи неговото
имуществото.
Притежаваните от дружеството дълготрайни активи,
отразени по балансите му за анализирания период и възлизащи на 1 762 хил.лв.
към 31.12.2018 г.представляват значителен дял от имуществото му - 78,5 % .
Дружеството притежава дълготрайни материални активи-
74,5 % , дълготрайни финансови активи- инвестиция в ДКЦ Ескулап-Цитомед ООД в
размер на 3 000 лв., представляващи 50 % от записания капитал, и отсрочени
данъци в размер на 76 хил.лв.
Дълготрайните материални активи, собственост на
търговеца, включват земя и построени върху нея сгради ,в които търговеца
осъществява дейността си,медицинска техника и апаратура на обща балансова
стойност 1486893,76лв.като по-голямата част от машините и производственото
оборудване- медицинската и друга техника,е напълно амортизирана,но тъй като
екслоатационният им срок се предполага, че не е изтекъл, те не са били бракувани,били са в
употреба и за тях е начислен преоценъчен резерв като същия формира резерви в
собствения капитал на дружеството.
Притежаваните УПИ и построените в него сгради са обект
на публична продан от ЧСИ Д С, peг. № и
район на действие Пазарджишки окръжен съд, по изп.дело № 20198890400613.
Относителният дял в имуществото на дружеството на
притежаваните краткотрайни активи през анализирания период е сравнително малък
- те представляват около 21% от имуществото на търговеца. По текущи данни към
31.12.2018г.те възлизат на 424 хил.лв.и включват вземания в размер на 407
хил.лв.,предоставени аванси в размер на 1 хил.лв. и парични средства в брой в
размер на 16 хил.лв. Притежаваните от дружеството краткотрайни активи формират
21 на сто от активите му, а краткосрочните вземания формират 20 на сто.
Осчетоводените към 31.12.2018 г. вземания от длъжници
на дружеството, възлизат общо на 407 хил.лв. като експертизата не разполага с
данни за основанието, периода на възникване и размера на всяко едно от вземанията,
и поради това не може да бъде дадено становище относно реалната им
събираемост,като следва да се изтъкне и вероятността към настоящия момент част
от вземанията да са събрани.
По балансите на дружеството към 31.12.2016г.,31.12.2017г.и
31.12.2018г. собственият капитал на дружеството е отрицателна величина,тъй като
основният капитал на дружеството заедно е формираните резерви и
неразпределената печалба от минали години не са били достатъчни да покрият
ежегодно реализираната текуща загуба от дейността и непокритата загуба от
минали години.
Отрицателният собствен капитал сочи,че дружеството е
трайно декапитализирано и е в състояние на свръхзадълженост,тъй като неговото
имуществото не е достатъчно да покрие паричните му задължения;
Към 31.12.2018
г. задълженията към доставчиците представляват 13,10% от текущите пасиви на
дружеството, публичните задължения -
3,4% ,а към персонала-17,5%.
С най-голям относителен дял са задълженията по
получени заеми от нефинансови предприятия и лица-55,3 % от текущите пасиви на търговеца.Не
са предоставени доказателства или формулирани твърдения,че част от тези
задължения за погасени.
При това положение съдът приема,че дружеството е
неплатежоспособно. Съгласно
декларираните икономически данни за периода 2016 г - 2018 г. паричните
задължения на дружеството надхвърлят балансовите му активи, представляващи
неговото имуществото - то не е достатъчно за покриването им.
За начална дата
на неплатежоспособността съдът счита,че следва да приема датата на установеното
в хода на производството по делото от заключението на съдебната експертиза
спиране на плащанията за погасяване на публични задължения, считано от 15.08.2019 г.За
факта ,че дружеството не е могло да обслужва текущите си парични задължения
говори установената по безспорен начин през последните четири години загуба от
дейността ,нарастването на паричните задължения , представените от ответника
договори за предоставяне на заеми с цел финансиране на дейността на болницата и
не на последно място образуваните изпълнителни дела за събиране на части и
публични вземания.
Съдът приема,че затрудненията на дружеството да
погасява задълженията си към кредиторите имат траен характер ,което е видно при
анализ на изчислените от вещото лице показатели на ликвидност през последните
четири години.Макар и в рамките на референтните стойности през първите две
години показателите за обща и бърза
ликвидност намаляват ,докато през последните две години и четирите коефициента
са под референтните стойности .В подкрепа на този основен и решаващ извод на съда
е и обстоятелството,че видно от декларирани пред НАП данни, дружеството не е
извършвало основната си дейност-болнична медицинска помощ, считано от 01.07.2019
г.
Горния извод на
съда на се променя от установеното
по делото наличие на притежаваните от търговеца УПИ и построените в него сгради
,тъй като от една страна същите вече са обект на публична продан от ЧСИ Д С,
per. № и район на действие Пазарджишки
окръжен съд, по изп.дело № 20198890400613,а от друга страна това са главно сградите, в които болницата е осъществявала своята дейност и
терена,върху който са изградени,поради което следва да се приеме ,че това
са имоти, които не представляват бързо
ликвидни активи, чрез продажбата на които да могат да се погасят задълженията
на дружеството.Дори и да могат да намерят бърза реализация на имотния пазар,
това би затруднило много търговската дейност на ответника, тъй като се
осъществява именно в тези имоти.
Следва
да се открие производство по несъстоятелност на търговеца и да бъде допуснато обезпечение чрез налагане
на запор и възбрана върху имуществото на длъжника.
Следва да се назначи временен синдик
и се предприемат действия, подготвящи осребряването на вещите и имуществените
права от масата на несъстоятелността, с оглед удовлетворяването на кредиторите.
Ето защо и на основание чл.630 ал. 1 от ТЗ, СЪДЪТ
Р Е
Ш И
ОБЯВЯВА неплатежоспособността на МБАЛ „ЕСКУЛАП"ООД,ЕИК
********* със седалище и адрес на управление , с управител д-р К.Н.Н. като определя началната дата на
неплатежоспособността – 15.08.2019г.
ОТКРИВА
ПРОИЗВОДСТВО ПО НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ на МБАЛ
„ЕСКУЛАП"ООД,ЕИК *********.
ПОСТАНОВЯВА
ОБЩА ВЪЗБРАНА И ЗАПОР върху
имуществото на търговеца.
НАЗНАЧАВА за
ВРЕМЕНЕН СИНДИК М Н, телефон,
ел. поща, като определя текущото му месечно възнаграждение в размер на 800
лева.
ОПРЕДЕЛЯ дата на встъпване в длъжност на временния синдик -
петдневен срок от вписване на решението в Търговски регистър, на основание
чл.656, ал.1 ТЗ.
На основание чл.623 ТЗ името, телефонът, адресът и
електронният адрес на временния синдик да се впишат в Търговския регистър.
ОПРЕДЕЛЯ ДАТА на първо събрание на кредиторите, което ще се проведе
на 03.04.2020г. от 14,00 ч. в сградата на Съдебна палата – гр.Пазарджик, при
дневен ред:
1. Изслушване доклада на временния синдик
по чл.668 от ТЗ.
2. Избор на постоянен синдик и предложение
за назначаването му от съда, както и определяне на възнаграждението му
3. Избор на комитет на кредиторите.
ЗАДЪЛЖАВА длъжника МБАЛ „ЕСКУЛАП"ООД, ЕИК ********* в 14-дневен срок от откриване на
производството по несъстоятелност на основание чл.640 ТЗ да представи на съда и
синдика необходимата информация във връзка с дейността на предприятието и
имуществото; списък на плащанията в брой или чрез банков превод, надвишаващи
1200 лв.,извършени в срок от 6 месеца преди началната дата на
неплатежоспособността до датата на откриване на производството по
несъстоятелност; списък на извършените плащания от длъжника на свързани с него
лица за срок от една година преди началната дата на неплатежоспособността;
нотариално заверена декларация, в която посочва отделните вещи, имуществени
права и вземания, имената и адресите на длъжниците си, както и да предаде на
синдика наличната счетоводна документация и търговски книги с оглед
осъществяване на правомощията на временния синдик по чл.668 ТЗ, КАТО УКАЗВА на същия,че ако не стори това ще му
бъде наложена глоба в предвидените по чл.640 ал.З от ТЗ в размери.
Препис от решението да се изпрати на Агенцията по
вписвания -за вписване в Търговския регистър.
Решението подлежи на незабавно изпълнение и има
действие по отношение на всички.
Да се уведоми назначения временен синдик за
задължението му да подготви провеждането на първото събрание на кредиторите.
Решението подлежи на въззивно обжалване в едноседмичен
срок от вписването му в Търговския регистър пред Апелативен съд гр.
Пловдив.
ОКРЪЖЕН
СЪДИЯ: