Р Е Ш Е Н И Е № 44
гр.
Сливен 28.02.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на седемнадесети февруари, две хиляди и двадесета година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 552/2019 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).
Образувано е по жалба на Е.В.Б. и Х.В.Б., като р. и з. п. на А.Х.Б., чрез адв. Т.Т. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-0804-001089/12.12.2019 г. на Началник сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР – Сливен, с която заповед е наложено на А.Х.Б. принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2А, б.“А“ от Закон за движение по пътищата, а именно: Прекратяване на регистрация на пътно превозно средство за срок от 6 месеца, и са отнети свидетелство за регистрация на МПС и 2 бр. регистрационни табели. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна. Оспорва се, че с атакуваната заповед е наложена санкция на д. им А.Х.Б., която е м., като считат, че същата е следвало да бъде издадена на Х.В.Б., в качеството му на р. на м. д., който съзнателно е допуснал извършване на нарушението. Излагат се съображения за издаване на оспорената заповед при липса на материалноправните предпоставки за това. Моли се съда да отмени заповедта, като незаконосъобразна.
В
о.с.з. Е.В.Б., редовна призована не се явява, Х.В.Б., редовно призован се явява
лично. Жалбоподателите се представляват
от адв. Т.Т., който поддържа жалбата на посочите в нея основания. Претендира за
сторените по делото разноски.
Административният орган, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. В писмено становище оспорва жалбата. Моли да бъде оставена без уважение.
Съдът, като взе предвид становищата на страните и доказателствата по делото, включително тези в административната преписка, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност намира за установено от фактическа страна следното:
На 12.12.2019 г. на Х.В.Б., б. на А.Х.Б. е съставен АУАН GA № 128125, за нарушение на чл. 150А, ал. 1 от ЗДвП и чл. 147, ал. 1 от с.з. за това, че на същата дата в 10,52 часа в г. С., б. „ И. в.“ до магазин Т. в посока б. „Б. ш.“ управлява лек автомобил Фолксваген голф с регистрационен номер ……………., с. на А.Х.Б. без да притежава СУМПС, тъй като е бил лишен от това право – СУМПС е временно отнето по реда на ЗДвП, както и МПС не е представено на задължителен преглед. АУАН GA № 128125/12.12.2019 г. е подписан без възражения от нарушителя, в присъствието на свидетел и връчен му на същата дата.
Издадена е заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-0804-001089/12.12.2019 г. от Началник сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР – Сливен, с която на А.Х.Б. е наложена ПАМ по чл. 171, т. 2А, б.“А“ от Закон за движение по пътищата, а именно: Прекратяване на регистрация на пътно превозно средство за срок от 6 месеца, и са отнети свидетелство за регистрация на МПС и 2 бр. регистрационни табели. В заповедта е посочено, че фактическо основание за издаването й е обстоятелството, че МПС като н. собственост е управлявано от Х.В.Б. /б./, на който СУМПС е временно отнето по реда на ЗДвП. Не се спори по делото, че МПС Фолксваген голф с регистрационен номер ………………, е с. на А.Х.Б.. Представено е удостоверение за раждане на същата, от което се установява, че е м. л., поради което тя може да действа само чрез р. си, представляващи нейни з. п.
Заповедта е връчена на р. на 18.12.2019 г. С жалба вх.№ СД-01-01-4675 от 27.12.2019 г. Е.В.Б. и Х.В.Б., като р. и з. п. на А.Х.Б., чрез адв. Т.Т. *** са оспорили заповедта пред Административен съд Сливен и е образувано настоящото съдебно производство.
По делото са приети заверени копия на НП № 19-0804-002996/15.11.2019 г.; Заповед за прилагане на ПАМ № 19—0804-000863/22.10.2019 г.; Решение на ТЕЛК № 2411/17.05.2018 г.; разписки за платени глоби и Заповед № 343з-86/20.01.2017 г. на Директора на ОД на МВР - Сливен.
При горната фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:
Жалбата е допустима за разглеждане по същество като подадена от активно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от оспорване, пред компетентния съд и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.
Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а проверява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.
Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Със своя Заповед № 343з-86/20.01.2017 г. директорът на ОДМВР – Сливен на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП е оправомощил различни служители при ОДМВР – Сливен да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", и т. 6 и т.7 от ЗДвП, като в т. 1.5 от заповедта е посочен началник сектор "Пътна полиция" при ОДМВР - Сливен. Следователно оспорената заповед е издадена от компетентен орган.
Заповедта за прилагане на ПАМ е издадена в писмена форма. В нея са посочени фактическите обстоятелства за налагане на ПАМ, включително чрез препращането към констатациите от извършената проверка и съставения АУАН GA № 128125 на 12.12.2019 г. на Х.В.Б..
Съдът констатира, че оспорената заповед е постановена при съществено нарушение на процесуалните правила. Видно от представеното удостоверение за раждане от *** г., издадено от г.С., о. С. – А.Х.Б., на която е наложена ПАМ е м. След като същата е м. административният орган, преди да издаде акта е следвало да приложи чл. 15 от Закона за закрила на детето, като съгласно цитирана норма на чл. 15 от ЗЗД за охраняване на нейните права в административното производство, административният орган е следвало да уведоми отдел Закрила на детето към Дирекция „Социално Подпомагане“ - Сливен, който да прецени дали правата й са защитени, при условие, че е налице явно противоречие между нейните интереси и тези на нейния з. п. – Х.В.Б. б., извършил нарушението. В случая това не е сторено, което нарушение на процесуалните правила е довело до ограничаване на право на защита на м. А.Х.Б., което съдът квалифицира като съществено нарушение.
Нарушението на процесуалните правила са достатъчни за определяне на заповедта, като незаконосъобразна, което прави и ненужно разглеждането на спора по същество и обсъждането на останалите възражения, наведени с жалбата.
С оглед правния резултат в производството и заявената претенция за присъждане на сторените в производството разноски, по аргумента на чл. 143, ал. 1 от АПК, на оспорващите, съобразно представените доказателства следва да се присъдят разноски общо в размер на 410 лева, включващи: 10. 00 лева заплатена държавна такса и 400 лева заплатен адвокатски хонорар за процесуално представителство и защита.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд - Сливен
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-0804-001089/12.12.2019 г., издадена от Началник сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР – Сливен, с която на А.Х.Б. ЕГН ********** *** наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2А, б.“А“ от Закон за движение по пътищата - Прекратяване на регистрация на пътно превозно средство за срок от 6 месеца.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Сливен да заплати на Е.В.Б., ЕГН ********** и Х.В.Б., ЕГН ********** като р. и з. п. на А.Х.Б., ЕГН **********, сумата от 410 лв. /четиристотин и десет/ лева, направени разноски по делото.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване .
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: