Р Е Ш Е Н И Е
№ 429
гр. Плевен, 20.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, първи касационен състав, на девети
юли две хиляди двадесет и първа година в публично съдебно
заседание в състав:
Председател: НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ
Членове: ЕЛКА
БРАТОЕВА
РАЛИЦА МАРИНСКА
С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:
ИВО РАДЕВ
При Секретар: БРАНИМИРА МОНОВА
Като разгледа докладваното от съдия
Братоева Касационно административно-наказателно дело № 442/2021г. по
описа на съда, на основание доказателствата по делото и закона, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл. 208 и следващите
от Административно-процесуалния кодекс вр. чл.63 ал.1 изр. 2
от Закона за административните нарушения и наказания.
Образувано е по касационна жалба на Директора
на ОД на МВР – Плевен, чрез юрисконсулт Г.А. срещу Решение
№ 32 от 08.04.2021 г. на Районен съд – Червен бряг, постановено по н.а.х.д. № 72/2021
г. по описа на съда.
С решението си съдът е отменил Наказателно
постановление № 2020-374-33-755/02.10.2020г. на Директора на ОД на МВР – Плевен,
с което на М.В.Д. ***, на основание чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева за нарушение по чл. 63,
ал. 1 от Закона за здравето, затова че
на 14.04.2020г., около 22:00 часа в гр. Червен бряг, на кръстовището образувано
от ул. „Антим I“ и ул. „Цар Асен“ – открито обществено място, същият
е без поставена защитна маска на лицето си или друго средство, покриващо носа и
устата, в противоречие на въведената противоепидемична мярка с т. 9 от Заповед
№ РД-01-124/13.03.2020г., създадена с т. 1 на Заповед № 01-197/11.04.2020г.,
изменена със Заповед № РД-01-236/24.04.2020г. на Министъра на здравеопазването.
Касаторът обжалва решението с доводи за
неговата неправилност поради нарушение на материалния закон – касационно
отменително основание по чл. 348 ал. 1 т. 1 от НПК. Счита, че нарушението е пълно и недвусмислено
описано до степен за нарушителя да е достатъчно ясно за какво нарушение му се
вменява административно наказателна отговорност, както и че правилно е
определен състава на нарушението съобразно действащата към момента редакция на
разпоредбата на чл. 209а ал.1 и чл. 63 ал.1 ЗЗ, която предвижда административно
наказание глоба в размер на 300 до 1000 лв. за физическо лице, което наруши или
не изпълни въведени с акта на МЗ противоепидемични мерки по чл. 63 ал.1 при
възникване на извънредна епидемична обстановка на територията на страната или
отделен регион. И в АУАН, и в НП са вписани датата и мястото, където деянието е
извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата,
които го потвърждават. Сочи, че нарушението е извършено на 14.04.2020г., а
цитирания от районния съд текст на чл. 209а, ал.1 от 33 е изменен с ДВ. бр. 44
от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г., като има действие само занапред. Твърди,
че в АУАН и в НП е вписана конкретната нарушена противоепидемична мярка и
конкретната заповед на министъра на здравеопазването, с която същата е
въведена. Моли, да бъде отменено постановеното от РС – Плевен решение, а по
същество – да се потвърди НП. Претендира юрисконсултско възнаграждение в
определен от съда размер.
Ответникът по касация – М.В.Д. не изразява
становище по касационната
жалба.
Прокурорът от Окръжна прокуратура - Плевен
дава заключение, че първоинстанционното решение е неправилно и предлага да се
отмени.
Настоящият състав на Административен съд –
Плевен, като прецени допустимостта и основателността на касационната жалба,
доводите на страните, както и след служебна проверка на осн. чл.218 ал.2 АПК за
валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, въз
основа на установените факти, приема следното от правна страна:
Касационната жалба е подадена в срока по
чл.211 ал.1 АПК, от надлежна страна и затова е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Решението на Районен съд – Червен бряг е
валидно, допустимо и правилно с оглед доказателствата по делото и приложимата
редакция на ЗЗ.
За да отмени НП като незаконосъобразно,
съдът е приел за безспорно доказано от фактическа страна описаното в
обстоятелствената част на НП, а именно, че на 14.04.2020г. около 22:00ч. в гр.
Червен бряг на посоченото открито обществено място – кръстовище Д. се е движил
без поставена защитна маска на лицето си или друго средство, покриващо носа и
устата в нарушение на въведеното изискване със заповед на МЗ, издадена на
основание чл. 63 ал.1 от Закона за здравето и Решение на Народното събрание от
03.04.2020г. за удължаване на срока на обявеното извънредно положение в
страната.
Първоинстанционният съд, за да отмени НП е
съобразявал редакцията на разпоредбите на Закона за здравето след изменението в
ДВ – бр. 44/2020г., в сила от 14.05.2020г., която не е била в сила по време на
извършване на нарушението и затова е приел, че санкционната норма не съдържа
правило за поведение, което субектите са длъжни да спазват и съществува
неяснота относно описанието на нарушението и правната му квалификация.
Касационната инстанция счита, че решението
е правилно като резултат.
Съгласно действащата към момента на
нарушението редакция на чл. 63 ал.1 ЗЗ /ДВ- бр. 23/2020г. в сила от
14.03.2020г./ при възникване на извънредна епидемична обстановка министърът на
здравеопазването въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или
на отделен регион, като за нарушение на така въведените противоепидемични мерки
е предвидена административно-наказателна отговорност за физическите лица – глоба,
чийто минимален размер е 300 лв.
В закона не се съдържат видовете
ограничителни противоепидемични мерки, които следва да се предприемат и при
какви конкретни условия и предпоставки става това, а в самата заповед не се
съдържат мотиви. По правната си същност тези противоепидемични мерки
представляват принудителни административни мерки, което изисква видът,
условията и предпоставките, срока на действие и процедурата за налагането им да
бъдат уредени подробно в закона, дори и при действието на обявено извънредно
положение от Народното събрание. Те винаги се прилагат по отношение на отделни
лица и затова представляват индивидуални административни актове, които следва
да бъдат мотивирани.
Законът не съдържа конкретното правило за
поведение, което гражданите следва да спазват, и което в случая се явява
нарушено, с което се погазва основен принцип, закрепен в чл. 2 ал.1 ЗАНН за
законоустановеност на нарушенията и предвидените за тях наказания. Според този
принцип деянията, които съставляват административни нарушения, и съответните за
тях наказания се определят само със закон или указ. Недопустимо е правилата за
поведение и особено ограничаващите правата на гражданите да бъдат установявани
с министерска заповед. Заповедта на МЗ, с която се въвежда задължително носене
на маски на открити обществени места, по своето съдържание и правно действие има
характер на нормативен акт, защото създава задължение по отношение на неопределен
и неограничен кръг лица и има многократно правно действие. Затова, за да влезе
в сила, следва да бъде обнародвана и в ДВ по установения за нормативните актове
ред. Неспазването на тези правила прави заповедта нищожна, тя не е породила
правно действие и от нея не са възникнали задължения за лицата. А неизпълнението
на нищожна заповед не представлява административно нарушение. Независимо, че с последващо изменение на ЗЗ
заповедите на МЗ, с които се налагат противоепидемични мерки по отношение на
всички лица на територията на страната или отделни региони е определена като
общ административен акт, това не може да промени характера на акта, който се
извежда от съдържанието, а не от придаденото му със закон значение, защото
дефинициите за нормативен и за общ административен акт се съдържат в по-висок
по степен акт – АПК и не могат да бъдат дерогирани със специален закон.
Освен това при конкретните факти трудно
може да бъде обоснована непосредствена опасност за разпространение на особено
опасна и животозастрашаваща инфекция и в този смисъл за застрашаване здравето и
живота на гражданите, при положение, че деецът се е намирал на открито обществено
място в тъмната част на денонощието, когато улиците не са оживени, а и към
датата на нарушението - 14.04.2020г. случаите на заразени в страната на
100 000 души население са незначителен брой и подобна теза се явява
абсолютно несъстоятелна. Показателно е и, че след отмяната на извънредното
положение на 13.05.2020г. мярката за задължително носене на маски на открити
обществени места е отпаднала и не е налагана отново в същия вид, въпреки
същественото увеличение на заболеваемостта в края на 2020г. и перманентното
удължаване на извънредната епидемична обстановка, независимо от броя на регистрираните
заразени. По тази причина, дори и да се приеме, че е налице извършено
административно нарушение, то конкретният случай с оглед липсата на засягане на
обществените отношения, е маловажен по смисъла на чл. 28 ЗАНН, което е друго
основание за отмяната на НП.
Като е достигнал до подобен извод за
незаконосъобразност на НП Районен съд – Червен бряг е постановил правилно решение,
което следва да се остави в сила.
Водим от горното и на основание чл. 221
ал.2 от АПК съдът
Р Е Ш И
:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 32 от
08.04.2021 г. на Районен съд – Червен бряг, постановено по н.а.х.д. № 72/2021
г. по описа на съда.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.
ПРЕПИС от
решението на осн. чл. 138 ал.1 АПК да се изпрати на страните и Окръжна
прокуратура – Плевен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ ЧЛЕНОВЕ:
1. /п/ 2./п/