Решение по дело №174/2020 на Районен съд - Троян

Номер на акта: 260001
Дата: 28 август 2020 г. (в сила от 7 декември 2020 г.)
Съдия: Петя Николова Гатева
Дело: 20204340200174
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

гр. Троян, 28.08.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

ТРОЯНСКИ   РАЙОНЕН СЪД , трети  състав,

в  открито  заседание на  шести август,

през две хиляди и   двадесета  година, в състав:

                                                         Председател: ПЕТЯ  ГАТЕВА

.............................

Секретар  Ваня Маринова

Прокурор 

като разгледа докладваното от съдията   Гатева

АНД №  174 по описа  на ТРС за  2020год., за да се произнесе – съобрази:

                

Производство  с правно основание чл.59 от ЗАНН.

          С Наказателно постановление  № ЗОП – 50/28.04.2020г. на  Председателя на Сметна палата Ц.Л.Ц.на основание чл.255 ал.3 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ във вр.чл.260 от ЗОП на А.П.А. *** е наложено административно наказание   глоба в размер на 3 886.95 лева за  нарушение по чл.116 ал.1 т.3 от ЗОП. Посоченото наказателно постановление е обжалвано от А., чрез процесуалния му представител адв.Б.Д., който в законоустановения срок  е подал жалба до Троянски районен съд и като се позовава на незаконосъобразността му, моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното наказателно постановление изцяло. В жалбата са изложени съображения, че  при издаване на НП е допуснато съществено  нарушение на процесуалните правила  за установяването му, че неправилно е приложен   и материалния закон при установяване на деянието и извършителя, обстоятелствата при извършване на деянието, преценката за маловажност  на нарушението  и определяне размера на наказанието. В жалбата се твърди също, че неправилно е преценено отсъствието на основанията по чл.116 ал.1 от ЗОП. В подкрепа на твърденията си   жалбоподателят  е ангажирал писмени  и гласни доказателства.

          В съдебно заседание  жалбоподателят  А.П.А., редовно призован,   се явява  лично и   адв.Б.Д., който поддържа  жалбата  по изложените в нея съображения, подробно доразвити в пледоарията  по същество и в представеното по делото писмено становище по същество.

          За ответника  по жалбата  Сметна палата  гр.София  в с.з. се явява гл.експерт Ю.Б.. По делото е представено писмено становище, в което  се твърди, че издаденото НП е законосъобразно, правилно и обосновано   и като такова следва да бъде потвърдено.Изложени са и подробни съображения.

             От показанията на разпитаните свидетели  Е.С.  А., Т.С.З., М.З.Л., М.Л.Н.и Л.Г.Д. и от приложените към делото писмени доказателства  се установява следната фактическа обстановка:

             Със Заповед №ОД -02 -03-004/22.04.2019г. на заместник – председателя на Сметна палата  Г.Г.К.е  възложено на одитен екип с главен одитор и ръководител на екипа свидетеля Т.С.З. да извърши одит за съответствие при управлението на публичните средства и общинските дейности на Община Троян за периода  от 01.01.2017г. до 31.12.2018г.При извършения одит е установено следното:

След проведена процедура „публично състезание” по чл.18 ал.1 т.12 от ЗОП за възлагане на обществена поръчка, е сключен Договор за обществена поръчка №СИИ – С1 -2018 от 15.01.2018г. с предмет „Изграждане на трета клетка на Регионално депо за неопасни отпадъци Троян – Априлци – етапно строителство в имот с идентификатор 73198.5.25 по КККР на гр.Троян : Етап IИзграждане на дига от км +300 до км 0+480”.С решение №1526/04.12.2017г. възложителят    е определил за изпълнител „Събев 2002”ЕООД гр.Пирдоп.Договорът за обществена поръчка  е сключен с дружеството  на стойност 323 913.28 лева без ДДС, или 388 695.94лева с ДДС.Съгласно чл.3  ал.4 т.2 от Проекта на договор – Образец №9, част от документацията на поръчката за провеждане на процедурата, окончателното плащане към изпълнителя, в размер на останалата част от общата стойност, се осъществява до 30 календарни дни от датата на въвеждане в експлоатация на строежа, както и представяне на оригинална фактура за дължимата стойност.Този текст  е уговорен и в чл.3 ал.4 т.2 от Договор за обществена поръчка №СИИ – С1 -2018 от 15.01.2018г.

На 04.12.2018г. е подписано допълнително споразумение №1/04.12.2018г. към посочения договор от заместник- **на Община Троян и жалбоподател в настоящото производство А.П.А., в качеството му на лице по чл.7 ал.2 от ЗОП, съгласно Заповед №1291/19.11.2018г. на **на община Троян, с което споразумение се изменя чл.3 ал.4 т.2 от договора, като страните се договарят изплащането  на окончателното възнаграждение на изпълнителя да се извърши до 15 календарни дни от датата на сключване на споразумението.В него също е посочено, че за приемането на обекта с протокол Образец №16 и издаване на разрешение за ползване е необходимо  издаване на ново комплексно разрешително за увеличения капацитет на депото, което е констатирано от назначената държавна приемателна комисия за установяване на годността на строежа на 21.08.2018г.Посочено е, че неприемането годността на строежа поради обективно забавената процедура по издаване на ново комплексно разрешително, представлява обстоятелство, което възложителят не е могъл да предвиди, въпреки че е положил необходимата грижа  и е извършил изискуемото  за снабдяване с ново комплексно разрешително.Допълнителното споразумение е подписано на основание чл.12 от договора за обществена поръчка и чл.116 ал.1 т.3 от ЗОП.

Установено е по делото, че през 2008г. е издадено комплексно разрешително №265 – НО – ИО – АО/2008г. на „Регионално депо за неопасни отпадъци на общините Троян и Априлци”.Съгласно  проекта, депото се състои от три клетки, като третата не е изграден.Първата и втората клетки на депото са проектирани и изградени  при действието на Наредба №12/06.11.1998г., на изискванията на която трябвало да отговарят площадките  за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на околната среда и водите и министъра на здравеопазването и Наредба №13/06.11.2998г.  за условията и  изискванията  за изграждане  и експлоатация на депа и отпадъци, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на околната среда и водите и министъра на здравеопазването.

В писмо изх.№ 08 – 00-748/05.08.2017г. на Министерство на околната среда и водите/МОСВ/ до **на община Троян е посочено, че с извършването  на предвидените строително- монтажни работи по планираните промени в работата  на депото, етап, от които е изграждането на третата клетка на  регионалното депо  за неопасни отпадъци Троян – Априлци, се увеличава общия капацитет на депото, спрямо разрешения капацитет, с което се прехвърля прага по т. 5.4 на приложение 4 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/.Според пар.1, т.41 на ДР на ЗООС, такова увеличение  съставлява съществена промяна на работата в инсталацията и за разрешаване на новия капацитет на  депото е необходимо да бъде издадено ново комплексно разрешително по чл.117 ал.2 от ЗООС.По повод на това писмо кметът на община Троян  е подал заявление за издаване на комплексно разрешително до Изпълнителна агенция по околната среда  с писмо изх.№ РД – 3051/05.02.2018г.,като в последваща  кореспонденция от ИАОС гр.Плевен до **на община Троян  е изисквана допълнителна информация към подаденото заявление.По силата на чл.57 от АПК РИОСВ Плевен е следвало  да се произнесе по искането в 14 – дневен срок от постъпване на заявлението, т.е. най-късно до 20.02.2018г. При необходимост от допълнителни действие, крайният срок по чл.57 от АПК  е бил 05.03.2018г., а именно три месеца преди приемане на строителството с протокол обр. 15, което е станало на 29.05.2018г. без възражения от страна на възложителя, като с посочения протокол е констатирана годността на възложения строеж.

Съгласно протокол от 21.08.2018г. на държавната приемателна комисия, назначена от началника на ДНСК, строежът  не е могъл да бъде въведен в експлоатация,тъй като не била завършена процедурата по глава Vl от Закона за опазване на околната среда и не е представено ново комплексно разрешително от МОСВ, в нарушение на чл.118 ал.1 от ЗООС.Според  Държавната приемателна комисия, за новия капацитет на депото е било необходимо ново комплексно разрешително по реда на ЗООС .

АНО  Сметна палата София счита, че изложените обстоятелства в писмото на МОСВ изх.№08-00-748/25.08.2017г. и впоследствие констатирани от Държавната приемателна комисия са били известни на възложителя преди датата на решението за откриване на процедурата и приключването на договора за възлагане на обществена поръчка и същите представляват законово вменено му задължение по ЗООС, което той е знаел и е бил длъжен да изпълни.АНО счита също ,че в конкретния случай се касае  за съществена промяна в работата на инсталацията, етап от която е изграждането на клетка №3 на депото, като възложителят е бил наясно относно законовите процедури, които е следвало да се изпълнят, за да се осъществят законосъобразно  предварително СМР, предмет на договора за обществената поръчка.

В Констативен протокол от 25.09.2019г. за документиране на установените факти и обстоятелства при одит за съответствие при управлението на публичните средства и общинските дейности на Община Троян за периода  от 01.01.2017г. до 31.12.2018г. са отразени част от констатациите при  извършения одит.

          При така установената фактическа обстановка  на жалбоподателя  А.П.А. , с месторабота към момента на извършване на нарушението община Троян, на длъжност заместник кмет, е съставен Акт  за установяване на административно нарушение АУАН №ЗОП -50/29.10.2019г.  от Е.С.А., одитор в Сметна палата, в присъствието на свидетелите  Т.С.З. и М.З.Л., за това, че  на 04.12.2018г., в качеството му на лице по чл.7 ал.2 от ЗОП, съгласно Заповед №1291/19.11.2018г. на **на община Троян,  е изменил Договор за обществена поръчка №СИИ – С1 -2018 от 15.01.2018г. с предмет „Изграждане на трета клетка на Регионално депо за неопасни отпадъци Троян – Априлци – етапно строителство в имот с идентификатор 73198.5.25 по КККР на гр.Троян : Етап IИзграждане на дига от км +300 до км 0+480”, като е подписал допълнително споразумение №1/04.12.2018г. към посочения договор, без да са налице основанията по чл.116 ал.1 т.3 от ЗОП,с което споразумение  е изменен начина на плащане, като е уговорено окончателното плащане да се извърши до 15 календарни дни от датата на сключване на споразумението, вместо окончателното изплащане  да се извърши до 30  календарни дни  от датата на въвеждането на обекта в експлоатация, съгласно чл.3 ал.4 т.2 от Договор №СИИ – С1 -2018 от 15.01.2018г. Констатирано е  нарушение по чл.116 ал.1 т.3 от ЗОПктът е съставен в присъствието на   жалбоподателя  и му е връчен на същата дата. Въз основа на акта  е издадено НП № ЗОП – 50/28.04.2020г. на  Председателя на Сметна палата Ц.Л.Ц., с което  на А.  П.А.   е  наложено  административно наказание глоба в размер на 3 886.95 лева за  нарушение по чл.116 ал.1 т.3 от ЗОП.

           При така установената фактическа обстановка  съдът приема от  правна страна следното:

           Жалбата е подадена  от надлежна страна и в изискуемия се съгласно чл.59 ал.2 от ЗАНН срок и е процесуално допустима.Разгледана по същество е основателна поради следните съображения:

              Съгласно разпоредбата  на чл.116 ал.1 т.3 от ЗОП договорите за обществени поръчки и рамковите споразумения могат да бъдат изменяни само поради обстоятелства, които при полагане на дължимата грижа възложителят не е могъл да предвиди, е възникнала необходимост от изменение, което не води до промяна на предмета на договора или рамковото споразумение.Според  разпоредбата на чл. 255 ал.3 възложител, който  измени договор за обществена поръчка, без да са налице условията по чл.116 ал.1 от ЗОП, се наказва с глоба в размер на 1% от стойността на  сключения договор с  включен ДДС, но не повече от 10 000лева.

        Съдът, като провери изцяло атакуваното НП, намира, че същото подлежи на отмяна по изложените в жалбата съображения.Съдът изцяло споделя направените възражения от адв.Д., че в случая е налице хипотезата, визирана в разпоредбата на чл.116 ал.1 т.3 от ЗОП, а именно  че е било налице обстоятелство, което дори при полагане на дължимата грижа възложителят не е могъл да предвиди.Фактът, че  РИОСВ Плевен  не е издала в срок поисканото с Писмо №3051/05.02.2018г. от **на община Троян  комплексно разрешително за разширеното с възложеното строителство депо за отпадъци е именно такова обстоятелство.Установено е по делото и не се спори от страните, че  през 2008г. е издавано такова комплексно разрешително №265 –НО – ИО-АО/2008г. на „Регионално депо за неопасни отпадъци на общините Троян и Априлци”. Съгласно чл.117 ал.2 от ЗООС с оглед увеличаване общия капацитет на депото е било необходимо да бъде издадено  ново комплексно разрешително.Подадено е своевременно заявление за издаването на такова, тъй като комплексното  разрешително  е било задължително условие и за да бъде въведен строежът  в експлоатация законосъобразно, е било задължително да е приключила процедурата по реда на ЗООС.С оглед получените указания от МОСВ, кметът на община Троян е изпълнил задължението си да поиска  издаване на комплексно разрешително на 05.02.2018г. и такова не е било издадено в нарушение разпоредбата на чл.57 от АПК  до 21.08.2018г.  повече  от шест месеца след като е поискано.Това обстоятелство е довело до  обективна забава за плащане по Договор №СИИ –С1 -2018/15.01.2018г., тъй като  на 21.08.2018г. общината е приела строителството с протокол обр.15 .За да бъде извършено това плащане и за да не бъде осъдена община Троян за неизпълнение на договорните си задължения от изпълнителя е предприето и осъществено изменението на  Договор №СИИ –С1 -2018/15.01.2018г., като жалбоподателят А. е подписал допълнително споразумение №1/04.12.2018г. към посочения договор, с което споразумение  е изменен начина на плащане, като е уговорено окончателното плащане да се извърши до 15 календарни дни от датата на сключване на споразумението, вместо окончателното изплащане  да се извърши до 30  календарни дни  от датата на въвеждането на обекта в експлоатация, съгласно чл.3 ал.4 т.2 от Договор №СИИ – С1 -2018 от 15.01.2018г.   В този смисъл съдът приема, че в случая са били  налице основанията по чл.116 ал.1 т.3 от ЗОП.Съдът счита, че непроизнасянето на РИОСВ Плевен  по направеното искане  от 05.02.2018г. за издаване на комплексно разрешително за разширеното  депо за отпадъци представлява непредвидимо обстоятелство по смисъла на чл.116 ал.1 т.3 от ЗОП.

          Съдът споделя и  изложеното от адв.Д., че  от показанията на свидетелката М.Л.Н.и от представените по делото правила  от СФУК се установява, че за сключване на процесното споразумение и извършен предварителен контрол за законосъобразност по чл.5 ал.2 от ЗСФУК  и чл.3 от СФУК, като началника на отдел Счетоводство също го е подписал, а  е следвало да откаже ако не е извършен надлежен предварителен контрол за законосъобразност.Поради изложеното жалбоподателят А.  е подписал споразумението, след като компетентни   лица предварително са установили, че същото е законосъобразно.

            С оглед на изложеното ще следва Наказателно постановление  № ЗОП – 50/28.04.2020г. на  Председателя на Сметна палата Ц.Л.Ц.да бъде  отменено, като  незаконосъобразно. Предвид изхода на спора и с оглед направеното своевременно  искане от адв.Д.  за присъждане на разноски  и  на основание чл.63 ал.3 от ЗАНН ще  следва  да  бъдат присъдени на жалбоподателя направените  разноски по делото в размер на  сумата от 510лева, представляваща заплатено от него  адвокатско възнаграждение  по Договор за правна защита и съдействие №**********/05.05.2020г.

          Водим от изложеното съдът

                  

                                                          

 

 

                                                           Р    Е     Ш    И  :

 

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление  № ЗОП – 50/28.04.2020г. на  Председателя на Сметна палата Ц.Л.Ц., с което на А.  П.А. ***, ЕГН **********, е  наложено  административно наказание глоба в размер на 3 886.95 лева за  нарушение по чл.116 ал.1 т.3 от ЗОП, като   незаконосъобразно.

          Осъжда Сметна палата гр.София  да  заплати на А.  П.А. ***, ЕГН **********, сумата 510/петстотин и десет/лева разноски по делото

          Решението може да се обжалва  пред Ловешки административен съд  в четиринадесетдневен срок  от съобщението на страните.

                                                                  

                                                                                               Районен съдия: