Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр. Добрич, 14.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Добричкият районен съд, наказателна
колегия, шестнадесети съдебен състав, в публичното заседание на двадесет и
шести февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Председател:
Данчо Димитров
При участието на секретаря Маргарита Калинова, разгледа
докладваното от съдия Димитров АНД № 793 по описа на Добричкия районен съд за
2020 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Д.Ж.Т., ЕГН **********,***,
съдебен адрес:***, кантора 5, чрез адвокат И.С. ***, срещу наказателно
постановление № 90 от 27.11.2018 г., издадено от Директора на Регионална
здравна инспекция – Добрич, с което на Д.Ж.Т., ЕГН **********, с адрес: ***,
месторабота: АИППМП гр. Добрич, *, за нарушение по:
-
чл. 31, ал. 2 от
Закона за здравето, на основание чл. 210, ал. 1 от Закона за здравето е
наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лева.
-
чл. 13, ал. 1 от
Наредба № 15 от 12 май 2005 г. за имунизациите в Република България, на
основание чл. 210, ал. 1 от Закона за здравето е наложено административно
наказание ГЛОБА в размер на 500 /петстотин/ лева.
-
чл. 11, т. 1 от
Наредба № 15 от 12 май 2005 г. за имунизациите в Република България, на
основание чл. 210, ал. 1 от Закона за здравето е наложено административно
наказание ГЛОБА в размер на 500 /петстотин/ лева.
Делото се разглежда за втори път от Районен съд -
Добрич, след като с влязло в сила на 21.07.2020 г. решение № 205 от 21.07.2020
г. по к.а.н.д. № 220/2020 г. на Административен съд – Добрич, решение № 80 от 20.02.2020
г., постановено по а.н.д. № 923/2019 г. на Районен съд - Добрич е било обезсилено,
а делото върнато на Районен съд – Добрич за ново разглеждане от друг състав.
С жалбата се иска отмяна на наказателното
постановление, като незаконосъобразно, постановено при съществени процесуални
нарушения и при нарушения на материалния закон.
В съдебно заседание пълномощникът на жалбоподателя
поддържа жалбата.
Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител
счита жалбата за неоснователна, а наказателното постановление – за правилно и
законосъобразно.
Добричкият районен съд, като разгледа жалбата и
събраните доказателства намира за установено следното:
Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения
7-дневен срок и от лице, което има правен интерес.
Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя,
съдът подложи на цялостна проверка атакувания административнонаказателен акт, какъвто
е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:
Добричкият районен съд, като прецени събраните
доказателства и становищата на страните, намира за установена следната
фактическа обстановка:
На 24.07.2018 г. и 25.07.2018 г. свидетелите Д.Д.М. –
главен инспектор в Регионална здравна инспекция - Добрич и Х.Х.Д. – здравен
инспектор в Регионална здравна инспекция - Добрич, в присъствието на свидетеля Р.А.Б.
– медицинска сестра, извършили проверки в Амбулатория за индивидуална практика
за първична медицинска помощ – д-р Д.Т.,***.
В хода на проверката било установено, че в
манипулационната не е осигурена топла течаща вода.
Установено било и несъответствие в отчетените в РЗИ –
Добрич дози тетатиф /33 ампули, годни до месец февруари 2018 г./ и пентаксим /1
доза пентаксим, годна до месец април 2018 г./. За периода на третото тримесечие
на 2016 г. до четвъртото тримесечие на 2017 г., д-р Т. е получила 100 ампули тетадиф
/ТД/, като в края на периода е отчела в Приложение 7 и 7а в РЗИ – Добрич 100
ампули. В имунизационния журнал са били отразени 96 имунизирани лица с тази
партида. За второто тримесечие на 2018 г. са били получени 2 дози пентаксим и
за същия период те са отчетени в РЗИ – Добрич в Приложение 7 и 7а, като същите
са отразени в имунизационния журнал с тази партида. Наличните 1 доза пентаксим /годна до м. април 2018 г./ и
33 ампули ТД /годни до м. февруари 2018 г./ в хладилното съоръжение в АИППМП
показали отчетени и неизвършени дейности, което криело риск за здравето на
населението.
Също така било констатирано, че биопродуктите не се
съхраняват при температурен режим от +2° С до +8° С. При проверката на 24.08.2018 г.
температурата в хладилното съоръжение е била +9° С, като на 25.07.2018 г. е
била +11° С, което е довело до бракуване на наличните биопродукти, поради риск
за здравето от прилагането им на подлежащия контингент.
За така установените нарушения, свидетелят Д.Д.М.
съставила на д-р Д.Ж.Т. акт за установяване на административно нарушение /АУАН/
№ Ф 000220/2018 г. от 15.08.2018 г., като квалифицирала описаните в акта нарушения
по чл. 31, ал. 2 от Закона за здравето, чл. 11, т. 1 от Наредба № 15 от 12 май
2005 г. за имунизациите в Република България и по чл. 13, ал. 1 от Наредба № 15
от 12 май 2005 г. за имунизациите в Република България.
С резолюция за прекратяване на
административнонаказателна преписка № Ф-000220/15.08.2018 г., д-р Светла
Ангелова Димитрова – директор на Регионална здравна инспекция – Добрич, на
основание чл. 54 във вр. с чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, прекратила
административнонаказателното производство, образувано с АУАН № Ф 000220/2018 г.
от 15.08.2018 г.
Съгласно обстоятелствената част на резолюцията, описаните
в акта нарушения са правилно квалифицирани от страна на контролния орган, но
макар и законосъобразен актът е непълен. Сочи се, че са налице непълноти в
описанието на нарушенията по т. 2 и т. 3, което налагало събирането на нови
доказателства и извършване на повторна проверка.
С резолюцията наказващият орган указал на органа на
държавен контрол, констатирал нарушението, да издаде нов АУАН при точно
спазване на разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН.
В изпълнение на указаното, свидетелят Д.Д.М. съставила
на д-р Д.Ж.Т. нов АУАН с № Ф 000222/2018 г. от 25.10.2018 г., със съдържание, идентично
със съдържанието на АУАН № Ф 000220/2018 г. от 15.08.2018 г., като
квалифицирала описаните в акта нарушения по чл. 31, ал. 2 от Закона за
здравето, чл. 11, т. 1 от Наредба № 15 от 12 май 2005 г. за имунизациите в
Република България и по чл. 13, ал. 1 от Наредба № 15 от 12 май 2005 г. за
имунизациите в Република България.
Въз основа на съставения АУАН № Ф 000222/2018 г. от
25.10.2018 г. е било издадено и обжалваното наказателно постановление /НП/ № 90
от 27.11.2018 г., с което на жалбоподателя са били наложени административни
наказания, както следва:
-
за нарушението по
чл. 31, ал. 2 от Закона за здравето, на основание чл. 210, ал. 1 от Закона за
здравето – административно наказание глоба в размер на 200 /двеста/ лева.
-
за нарушението по
чл. 13, ал. 1 от Наредба № 15 от 12 май 2005 г. за имунизациите в Република
България, на основание чл. 210, ал. 1 от Закона за здравето – административно
наказание глоба в размер на 500 /петстотин/ лева.
-
за нарушението по
чл. 11, т. 1 от Наредба № 15 от 12 май 2005 г. за имунизациите в Република
България, на основание чл. 210, ал. 1 от Закона за здравето – административно
наказание глоба в размер на 500 /петстотин/ лева.
Описаната фактическа обстановка
се установява от показанията на свидетелите Д.Д.М., Христина Х.Д. и Р.А.Б.,
който пресъздават свои непосредствени възприятия, придобити в хода на
проверката, чийто показания са последователни, логични и безпротиворечиви,
кореспондиращи с писмените доказателства по делото.
С оглед изложеното, съдът намира, че от събраните по
делото доказателства по безспорен начин се установява, че жалбоподателят е
извършил вменените му нарушения по чл. 31, ал. 2 от Закона за здравето, чл. 13,
ал. 1 от Наредба № 15 от 12 май 2005 г. за имунизациите в Република България и
по чл. 11, т. 1 от Наредба № 15 от 12 май 2005 г. за имунизациите в Република
България.
Наказателното постановление обаче се явява
незаконосъобразно, тъй като при реализиране на административнонаказателната
отговорност на наказаното лице е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила, изразяващо се в следното:
Съгласно чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК, приложим на
основание чл. 84 от ЗАНН, не се образува наказателно производство, а
образуваното се прекратява, когато спрямо същото лице за същото престъпление
има влязло в сила определение или разпореждане за прекратяване на делото, без
значение какви са основанията за това. В случая е налице разпореждане
/резолюция/ за прекратяване на производството, от обстоятелствената част на
което е видно, че описаните нарушения от обективна страна са идентични с тези,
за които е ангажирана отговорността на жалбоподателя, поради което образуването
на ново административнонаказателно производство е недопустимо. Случаите, при
които се прекратява административнонаказателната преписка са изрично предвидени
в чл. 54 от ЗАНН, като основанията за прекратяване изключват носенето на
административнонаказателна отговорност в бъдеще. Непълнотите в описанието на
нарушенията по т. 2 и т. 3 в акта, както и необходимостта от събиране на нови
доказателства, не са основание за прекратяване на преписката. При наличието на
подобни недостатъци наказващият орган е следвало да издаде съответното
наказателно постановление при условията на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН и след като не
го е сторил, е преклудирана възможността за образуване на ново
административнонаказателно производство срещу същото лице за същите нарушения.
Поради това повторното съставяне на акт за установяване на административно
нарушение е незаконосъобразно и опорочава издаденото въз основа на него
наказателно постановление. В тази насока е и константната съдебна практика /Виж
Решение от 22.03.2017 г. по к.а.н.д. № 29/2017 г. по описа на АдмС – Добрич/.
Жалбоподателят не претендира сторени по
делото разноски.
С
оглед изложеното, съдът счита, че наказателното постановление следва да бъде
отменено, като незаконосъобразно, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 90 от 27.11.2018 г.,
издадено от Директора на Регионална здравна инспекция – Добрич, с което на Д.Ж.Т.,
ЕГН **********, с адрес: ***, месторабота: АИППМП гр. Добрич, *, за нарушение
по:
-
чл. 31, ал. 2 от
Закона за здравето, на основание чл. 210, ал. 1 от Закона за здравето е
наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лева.
-
чл. 13, ал. 1 от
Наредба № 15 от 12 май 2005 г. за имунизациите в Република България, на
основание чл. 210, ал. 1 от Закона за здравето е наложено административно
наказание ГЛОБА в размер на 500 /петстотин/ лева.
-
чл. 11, т. 1 от
Наредба № 15 от 12 май 2005 г. за имунизациите в Република България, на
основание чл. 210, ал. 1 от Закона за здравето е наложено административно наказание
ГЛОБА в размер на 500 /петстотин/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на
Административнопроцесуалния кодекс пред Административен съд – Добрич в 14 – дневен
срок от уведомяването на страните.
Районен
съдия: /Данчо Димитров/