РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -
ПЛОВДИВ
РЕШЕНИЕ
№ 1963
гр. Пловдив, 02.11.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, II отделение, ХІІ
състав, в публично съдебно заседание на осми октомври през две
хиляди и двадесетата година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИАНА МИХАЙЛОВА
при секретаря РОЗАЛИЯ ПЕТРОВА,
като разгледа докладваното от председателя МАРИАНА МИХАЙЛОВА административно
дело № 1775 по описа за 2020 год. на Пловдивския
административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.95 от Данъчно - осигурителния процесуален
кодекс /ДОПК/.
Образувано е по жалба на Частен
съдебен изпълнител И.Б.Ц., рег. № 896,
район на действие - Окръжен съд Велико Търново, с адрес на кантората: гр.
Велико Търново, ул. „Васил Левски", № 27, вх. В, ап.1 против отказ за издаване на документ, обективиран в уведомително
писмо изх. № 8486#1/21.05.2020г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП
Пловдив, Офис - Стара Загора, потвърден с Решение № 205 от 18.06.2020г. на
Директор на ТД на НАП – гр.Пловдив.
В жалбата се навеждат доводи за
незаконосъобразност на административния акт, като постановен в противоречие с
материалния закон, и се претендира за неговата отмяна от Съда, и задължаване на
органа да издаде искания документ. Твърденията на които се основава жалбата са,
че. лицето, по отношение на което се иска разкриване на данъчно- осигурителна
информация действително не е длъжник по образуваното изпълнително дело, но тъй
като е съпруг на длъжника, целта на исканата информация е да се установи
имуществото, което е СИО и срещу което може да се насочи изпълнението, съгласно
изискванията на ГПК. Твърди, че с постановения отказ се препятства дейността на
частния съдебен изпълнител и се
нарушават разпоредбите на чл. 16 от ЗЧСИ.
Ответникът
– Директорът на ТД на НАП – гр.Пловдив, чрез процесуалния си представител
юрисконсулт Зафирова е на становище за неоснователност на жалбата и моли Съда
да я остави без уважение, като се присъди и следващото се юрисконсултско
възнаграждение. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи
в оспорения акт и потвърждаващото го решение на Директора на ТД на НАП –
гр.Пловдив.
Административен съд – гр.Пловдив, ІІ отделение, ХII състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост на жалбата,
събраните доказателства по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, и взе
предвид доводите на страните, съобразно с разпоредбата на чл. 160 от ДОПК,приложим
субсидиарно във връзка с препращащата норма на чл.144 от ДОПК, прие за
установено следното :
Жалбата е подадена в рамките на законоустановения срок по чл.95, ал.1 от ДОПК, от легитимирано лице, за което обжалвания акт е неблагоприятен и при
наличие на правен интерес, поради което и се явява процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
От
фактическа страна се установява по делото, че обжалваният отказ за издаване на
документ, обективиран в уведомително писмо изх. № 8486#121.05.2020г., издаден
от орган по приходите при ТД на НАП Пловдив, Офис - Стара Загора е постановен въз основа на подадено от Частен
съдебен изпълнител И.Б.Ц. искане с вх. №
8485/18.05.2020г. на ТД на НАП – Пловдив, Офис - Стара Загора.В искането на
основание чл. 431,ал.З от ГПК и чл. 16 от ЗЧСИ, във вр. с чл. 74,ал.1, т.4 от ДОПК се иска предоставяне на данъчна и осигурителна информация за движимата и
недвижима собственост на М.Б.К.- съпруга на длъжника по ИД №
201989640131082019г. Б.П.К..
С
писмо изх. № 8486#121.05.2020г, органът по приходите при ТД на НАП Пловдив, Офис
- Стара Загора, е отказал да издаде искания документ за предоставяне на исканата информация. Изложил е
мотиви, че съобразно приложимите законови разпоредби, частният съдебен
изпълнител действително има право на достъп до данъчна и осигурителна
информация, но само по отношение на длъжника по образувано изпълнително дело,
докато в случая лицето, по отношение на
което се иска предоставяне на данъчна и осигурителна информация е трето такова
по отношение образуваното изпълнително производство, поради което искането се
явява неоснователно.
Отказът за издаване на документ по чл.91,
ал.1 ДОПК е обжалван на основание и в срока по чл.92, ал.1 от ДОПК, пред
компетентния за това горестоящ административен орган – Директорът на ТД на НАП
– гр.Пловдив, който в проведено
административно производство по реда на чл.94 ДОПК го е потвърдил,с обжалваното
в настоящото производство Решение №205 от 18.06.2020г., излагайки съображения
за процесуално - правна и материално – правна законосъобразност на постановения
отказ.
С оглед компетентността на
горестоящия административен орган към административната преписка са представени
и са приобщени към доказателствения материал по делото Заповед №
ЗЦУ-ОПР-9/25.06.2019г. на Изпълнителния директор на НАП и Заповед № 4012/04.06.2020г.
на Изпълнителния директор на НАП.
При така установеното от фактическа страна,
настоящият състав на Административен съд – гр.Пловдив, намира следното от
правна страна :
В случая преди всичко следва да се констатира,
че оспорения административен акт е постановен от надлежно снабден с
правомощията за това, материално компетентен административен орган.Така и в
този смисъл, във връзка в компетентността на горестоящия административен орган,
са и представените по делото Заповед №
ЗЦУ-ОПР-9/25.06.2019г. на Изпълнителния директор на НАП и Заповед № 4012/04.06.2020г.
на Изпълнителния директор на НАП, от които се установява, че актът на
горестоящия административен орган е
издаден в хипотезата на заместване от оправомощения заместник директор на ТД на
НАП Пловдив, поради отсъствие на титуляра по причина на ползване на законоустановен
отпуск. Властническото волеизявление е
облечено в изискваната от закона форма. Не се констатират нарушения, нито на
процесуалния, нито на материалния закон. В пълнота е спазена и целта, която
преследва законът с издаването на актове от категорията на процесния такъв. В
последващото съображение ще бъдат изложени съображенията в тази насока.
Разрешаването на административноправния спор
по същество, преди всичко налага да се приеме, че данъчна и осигурителна
информация са конкретни индивидуализиращи данни регламентирани в разпоредбата
на чл. 72, ал. 1, т. 1-5 от ДОПК за задължените лица и данъчни субекти по
смисъла на ДОПК. Данни, представляващи данъчна и осигурителна информация се предоставят
въз основа писмено искане само на лицата и органите посочени в разпоредбата на
чл. 74, ал. 1, т. 1-4 от ДОПК, като т. 4 изрично такова право е дадено и на
съдебни изпълнители - във връзка с образувано пред тях дело. Съгласно ал. 2 на
чл. 74 от ДОПК извън случаите по ал. 1 данъчна и осигурителна информация може
да се предоставя само: 1. с писмено съгласие на лицето, или 2.въз основа на акт
на съда, или З.по инициатива на орган на НАП - в случаите, когато това е
предвидено в закон. Съгласно чл. 16 от ЗЧСИ частният съдебен изпълнител има
право на достъп до лични данни на длъжника, когато това е нужно за целите на
изпълнението.
С оглед разпоредбите на посочените нормативни текстове правилно на
жалбоподателя е отказано издаване на искания документ за предоставяване на
данъчна и осигурителна информация. В случая лицето, по отношение на което се
иска предоставяне на данъчна и осигурителна информация не е длъжник,а е трето
лице, което не участва в изпълнителното производство. Действително обстоятелството,
че същото е съпруг на длъжника, предполага по-особен статут в изпълнителното
производство, съгласно разпоредбите на ГПК, но не го прави страна в същото това
производство, в поддържания от жалбоподателя аспект. В обсъждания контекст като
неоснователни следва да се констатират и възраженията на жалбоподателя, че с
постановения отказ за издаване на документ се нарушава разпоредбата на чл. 16
от ЗЧСИ. В случая разпоредбата на чл. 16 не е нарушена, тъй като същата
регламентира изрично правото на частния съдебен изпълнител на достъп до данни
единствено на длъжника. В случая, както
бе казано не са искани данни на длъжника - Б.П.К., а на трето лице, каквато възможност
не е изрично предвидена в разпоредбата на посочения нормативен текст.
Впрочем, и доколкото от страна на жалбоподателя се твърди, че издаване на
искания документ, респ. предоставяне на данъчна и осигурителна информация се
иска с цел да се установи СИО, то в тази връзка следва да се посочи, че
исканата информацията не се събира и съхранява от НАП, като с информацията
относно декларираните от лицето МПС и недвижими имоти, частния съдебен
изпълнител може да се снабди от Агенцията по вписвания и съответната ОД на МВР.
С оглед гореизложеното, Съдът намира за
неоснователни и недоказани възраженията на жалбоподателя за незаконосъобразност
на оспорения отказ аз издаване на документ.
Обратно, в случая органите на приходната
администрация, установиха по несъмнен начин проявлението на фактите и
обстоятелствата, на които основават правомощието си да откажат да издадат
искания документ, като констатациите им са законосъобразни и се основават на
логичен анализ на събраните доказателства в хода на административното
производство, по смисъла на чл. 170, ал.1 от АПК, приложим
във връзка с
разпоредбата на § 2 от ДР
ДОПК.
Предвид гореизложеното, като е отказал да
издаде искания документ, органът по приходите е постановил административния акт
в съответствие със закона. Той ще следва да бъде оставен в сила настоящата
инстанция, а жалбата отхвърлена, като неоснователна и недоказана.
При този изход на делото, основателно се явява искането на ответника за
присъждане на разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Същото е дължимо на основание субсидиарното приложение на чл. 78, ал. 8 от ГПК
и следва да бъде определено по реда на чл. 24 от Наредба за заплащането на
правната помощ. Според последната разпоредба, по административни дела
възнаграждението за една инстанция е от 100 до 200 лв. Съгласно чл. 78, ал. 8
от ГПК конкретният размер по всеки спор се определя от съда. В случая
представителството, осъществено от юрисконсулт, се изчерпва с процесуално
представителство в едно единствено съдебно заседание, а и казусът не се
отличава с фактическа и правна сложност, поради което съдът счита, че присъждането
на по-голямо юрисконсултско възнаграждение от минимално предвиденото в чл. 24
от Наредба за заплащането на правната помощ не би било обосновано. Ето защо, на
ответника следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лева на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК и чл. 24 от Наредбата за
заплащането на правната помощ.
Предвид
изричната правна регламентация в чл. 97 от ДОПК, настоящото решение е
окончателно и не подлежи на обжалване.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.
160, ал. 1, във вр. с чл. 144, ал. 1, Пловдивския административен съд, ІІ
отделение, ХІІ състав,
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Частен съдебен изпълнител И.Б.Ц., рег. № 896, район на действие - Окръжен
съд Велико Търново, с адрес на кантората: гр. Велико Търново, ул. „Васил
Левски", № 27, вх. В, ап.1 против отказ
за издаване на документ, обективиран в уведомително писмо изх. №
8486#1/21.05.2020г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП Пловдив, Офис
- Стара Загора, потвърден с Решение № 205 от 18.06.2020г. на Директор на ТД на
НАП – гр.Пловдив.
ОСЪЖДА Частен съдебен
изпълнител И.Б.Ц., рег. № 896, район на
действие - Окръжен съд Велико Търново, с адрес на кантората: гр. Велико
Търново, ул. „Васил Левски", № 27, вх. В, ап.1 да заплати на Национална
агенция за приходите сумата от 100, 00 /сто/ лева, съставляваща равностойността
на осъществената юрисконсултска защита.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи
на обжалване и/или протест.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: