Определение по дело №516/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 117
Дата: 31 януари 2023 г.
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20227200700516
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е  Д Е Л Е Н И Е

№ 117

гр. Русе, 31 януари 2023 год.

 

        Русенският административен съд, в закрито заседание на 31 януари 2023 год. в състав:

 

Председател : Диан Василев

 

като  разгледа    докладваното  от  съдията   административно дело 516 по   описа   на съда за  2022   година, установи:

Настоящото производство  е по реда на чл. 248 от ГПК, вр. с чл. 144 АПК.

Основното производство по адм. дело №516 по описа на съда за 2022 г. е образувано по повод постъпила жалба от община Русе, представлявана от кмета на общината Пенчо Милков срещу акт на секретаря на междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерски съвет, обективиран в писмо с изх. № 953900-1357/13.10.2022г., с което е постановен отказ за даване на указания и срок за изпълнението им по отношение за отстраняване на нередности по направени от Община Русе искания за предоставяне на възстановителна помощ на физически и юридически лица, входирани в Комисията под различни номера.

Съдът прецени, че се касае за производство по реда на чл. 197 и сл. в Раздел IV „Обжалване на отказ за разглеждане на искане за издаване на административен акт“ от Административнопроцесуалния кодекс.

Жалбата, с която бе сезиран е подписана от кмета на община Русе. В нея е отправено и искане за присъждане на разноски, като буквално е записано : „Претендирам възнаграждение за процесуално представителство“.

С определение от 24.10.2022 г. съдът остави без движение така депозираната жалба поради липсата на внесена по делото държавна такса в размер на 50 лева.

В срок от общината бе представено платежно нареждане(л.95) за внесена държавна такса и съдът се произнесе с определение №19 от 19.12.2022г., с което уважи жалбата.

След постановяване на съдебният акт, в деловодството на съда постъпва молба, вх. №5125/21.12.2022г., подписана от ст. юрисконсулт В. Нанов, с искане за допълване на определение №19 от 19.12.2022г. по адм. дело №516/2022г. по описа на АС-Русе. Претендира се присъждане в полза на общината на внесената държавна такса в размер на 50 лева, като молбата се основава на разпоредбите на чл.143, ал.1 от АПК, вр. с чл.248, ал.2 от ГПК.

В законоустановения срок, разписан в чл. 248, ал.2 от ГПК ответната страна не ангажира становище.

Административен съд Русе намира, че депозираната молба е допустима, като подадена в преклузивния срок по чл. 248, ал. 1 ГПК, от легитимирана страна и при наличие на правен интерес.

Разгледано по същество, искането на община Русе, чрез кмета на общината, представлявана от  ст. юрисконсулт В. Нанов е неоснователно.

Съгласно чл. 81 от ГПК, "във всеки акт, с който приключва делото в съответната инстанция, съдът се произнася и по искането за разноски".

 Следователно независимо какъв вид е акта - решение или определение, и без значение дали е постановено в открито или закрито заседание, щом приключва делото, съдът дължи произнасяне, ако е направено искане за присъждане на разноски и то е своевременно.

Какво се разбира под „своевременно“- най-късно до приключване на последното по делото открито съдебно заседание или ако такова няма, т.е. производството по делото се приключва със съдебен акт в „закрито заседание“, искането следва да е било направено преди постановяване на този съдебен акт.

Когато съдът уважи жалбата, с която е сезиран, направените от жалбоподателя разноски в производството се възстановяват от бюджета на АО, чиито действия са причина за съдебното производство.

Разноски се дължат и по силата на чл.143, ал.1 от АПК, съобразно която норма „Когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ.“. Настоящия случай е точно в тази хипотеза-предл.2-ро.

За да бъде реализирана обаче отговорността за разноски, е необходимо да е отправено и своевременно искане пред компетентната съдебна инстанция, като се представи документ, удостоверяващ, че разноските са направени. Такъв документ относно внесена държавна такса е представен.

Както е видно обаче от записаното в жалбата, с която е сезиран съда, община Русе претендира само възнаграждение за процесуално представителство.

По тази претенция съдът с определението си от 19.12.2022г. е изложил мотиви, че липсват данни в съдебното производство /дори и по повод депозиране на жалбата/ да е участвал юрисконсулт или нарочно упълномощено лице-адвокат. Жалбата е подписана лично от кмета на общината. Това не позволи на съда да присъди разноски в полза на общината. Така искането за разноски не бе уважено.

Едва с нарочната молба вх. №5125/21.12.2022г. по описа на АС-Русе, подписана от ст. юрисконсулт В. Н., е направено искане за допълване на определение №19 от 19.12.2022г. по адм. дело №516/2022г. по описа на АС-Русе, като се претендира присъждане на внесената от общината държавна такса в размер на 50 лева.

Тази молба обаче е след постановяване на определение №19 от 19.12.2022г., т.е. не е своевременно подадена. Разноски досежно държавна такса не са поискани и с жалбата, с която е сезиран АС-Русе, а както посочихме по-горе, само такива за процесуално представителство. Такива не са поискани и с нарочната молба, към която е приложено платежно нареждане за внесена държавна такса.

Изложеното – несвоевременното депозирано искане за присъждане на внесената от общината държавна такса в размер на 50 лева е причина и основание за съда да откаже присъждането на тези разноски.

Друг би бил крайният резултат от едно такова искане, ако бяхме в хипотезата на чл.143, ал.2 от АПК - оттегляне на оспорения административен акт. В този случай е напълно възможно едната страна /жалбоподателят/ да не е уведомен за това и тогава ще има право да иска разноски и след прекратителното определение на съда. Настоящият случай е не попада в тази хипотеза. След като община Русе е сезирала съда с жалба, е следвало още с нея да поиска всички направени разноски. Имала е възможност и по-късно, при самото внасяне на дължимата държавна такса.

Искането за разноски след постановяване на определение №19 от 19.12.2022г. е закъсняло и не следва да бъде уважено.

Водим от горното и на основание чл. 248, ал. 3 ГПК, вр. с чл. 144 АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

Отхвърля искането на община Русе, представлявана от кмета на общината П. М., за допълване на определение на съда №19 от 19.12.2022г., в частта му за разноските.

          Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

                                                                              

 

 

 

 

 

Съдия: