Решение по дело №96/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 123
Дата: 15 октомври 2021 г. (в сила от 15 октомври 2021 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20217120700096
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

     година

    15.10.2021

      град

       Кърджали

 

                                                  В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Кърджалийският 

   административен  съд                    

        състав

        

 

 

 

На

     06.10.2021

                                                              година

           2021

 

 

 

В  публично  заседание  и  следния  състав:

 

 

 

                                                                 Председател:

 АНГЕЛ  МОМЧИЛОВ

 

 

 

                                                                          Членове:

 ВИКТОР  АТАНАСОВ

 МАРИЯ  БОЖКОВА

 

 

 

 

 и  при  участието  на

 

 

 

Секретар

            Мариана  Кадиева

 

 

 

 

Прокурор

            Димитрина  Делчева  от  Окръжна  прокуратура  -  Кърджали

 

 

 

 

Като  разгледа  докладваното  от

 съдията  Виктор  Атанасов

 

 

 

Кас.  Адм.  Нак.  Дело

     номер

          96

 по  описа  за

    2021

  година.

 

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

                Производството е по реда на чл.63, ал.1, изр.ІІ/второ/ от ЗАНН, във връзка с чл.348 от НПК и Глава ХІІ/дванадесета/ от АПК.

            Образувано е по касационна жалба от А.А.Ю. от ***, против Решение №260127 от 12.05.2021 год., постановено по АНД №286/2021 год. по описа на Кърджалийския районен съд, с което е изменено наказателно постановление №НП-1 от 06.01.2021 год., издадено от кмета на община Кърджали.

Касаторът заявява в жалбата, че обжалва в законустановения срок посоченото решение, тъй като счита, че същото е незаконосъобразно. В жалбата не са посочени конкретни касационни основания за обжалване на решението.

Редовно призован за съдебното заседание, касаторът А.А.Ю. от ***, се явява лично, като заявява, че поддържа касационната жалба. Моли съда да постанови решение, с което да отмени или измени първоинстанционното решение на Районен съдКърджали. Твърди, че като собственик на животното, не е бил повикан на място, за да се запознае със случая и с описаното в наказателното постановление. Заявява, че доколкото си спомня, на 16.12.2020 год. му се обадил по телефона служител на РУ – Кърджали и го повикал, за да му обясни, че на 02.10.2020 год. едно от неговите животни е било в ***, като отново твърди, че не е извършил нарушение, тъй като на същата дата - 02.10.2020 год., никой не го е потърсил. Моли настоящата инстанция да постанови решение, с което да намали или да отмени изцяло наложената му глоба.

Ответникът по жалбата – кметът на община Кърджали, редовно призован за съдебното заседание, не се явява, представлява се от упълномощен процесуален представител – юрк.Р. И., който оспорва касационната жалба, като моли да бъде отхвърлена касационната жалба на А.А.Ю. срещу Решение №260127 от 12.05.2021 год., постановено по АНД №286/2020 год. по описа на Районен съдКърджали. Счита, че решението на Районен съдКърджали е правилно, законосъобразно и обосновано и съдържа мотиви по отношение на издадения АУАН. По тези съображения, моли да бъде оставено в сила обжалваното решение на Районен съдКърджали, както и да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, в размер на 80 лева.

Представителят на Окръжна прокуратура – Кърджали счита, че касационната жалба е неоснователна. Сочи, че административнонаказателната отговорност на А.А.Ю. е била ангажирана за нарушение на чл.14, ал.1, т.1 от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Кърджали, която разпоредба забранява свободното движение на животни на места за обществено ползване, в т.ч. междублокови пространства, улици и тротоари, площади и паркове в ***. Счита, че по делото са събрани достатъчно доказателства, установяващи извършването на това нарушение на 02.10.2020 год. и че правилно е била приложена санкционната норма на чл.25, ал.1, т.4 от общинската Наредба, а Районен съдКърджали с основание се е съобразил с това, че в административно-наказателното производство не са били ангажирани доказателства, за това, нарушението да е било извършено при условията на повторност, поради което НП е било изменено, като е намален размерът на наложеното наказаниеглоба”.  Счита също, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и предлага да бъде постановено решение, с което да бъде оставено в сила обжалваното решение на Районен съдКърджали.

Кърджалийският административен съд, в настоящия съдебен състав, като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от страна по делото, за която то е неблагоприятно и като такава е процесуално допустима, като от доводите, развити от касатора пред настоящата инстанция, може да се изведе извод, че решението се обжалва като постановено в нарушение на закона – касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК.

Разгледана по същество, касационната жалба е ОСНОВАТЕЛНА.

С обжалваното Решение №260127 от 12.05.2021 год., постановено по АНД №286/2021 год., Кърджалийският районен съд е изменил наказателно постановление №НП-1 от 06.01.2021 год., издадено от кмета на община Кърджали, с което, на основание чл.25, ал.1, т.4 от Наредба за поддържане и опазване на обществения ред в Община Кърджали, е наложено административно наказание „глоба”, в размер на 500 лева, на А.А.Ю. от ***, с ЕГН **********, за извършено нарушение по чл.14, ал.1, т.1 от Наредба за поддържане и опазване на обществения ред в Община Кърджали, като Е НАМАЛИЛ размера на наложеното наказание „глоба” от 500 лева, на 150 /сто и петдесет/лева.

При извършената служебна проверка, в съответствие с разпоредбата на чл.218, ал.2 от АПК и с оглед правомощията на касационната инстанция, съгласно цитираната разпоредба, настоящият състав намира най-напред, че оспореният съдебен акт е валиден, като постановен от надлежния районен съд, съобразно правилата на родовата и местната подсъдност, в надлежен съдебен състав и в рамките на правораздавателната власт на този съд. Решението на Кърджалийския районен съд, също така, е допустимо, като постановено по подадена от надлежно легитимирано лице и в законоустановения срок жалба, т.е. не са налице процесуални пречки, изключващи допустимостта на проведеното пред този съд производство и не са налице основания за неговата ревизия в този смисъл.

За да постанови своя съдебен акт, от фактическа страна Кърджалийският районен съд е установил, че на 02.10.2020 год. свидетелите А. Х. и А. Б. - *** в РУ - Кърджали, били на работа и се намирали в ***, *** и на същата дата, около 10:10 часа, докато извършвали обход в този район, те установили на пътното платно на бул.„***”, до ***, две животни (крави), които били пуснати свободно и без надзор от собственика им. Същите се намирали на самия булевард и създавали пречки на автомобилното движение. Полицейските служители изгонили животните от пътя и записали ушните им марки, едното от които било с ушна марка номер ***. Впоследствие била извършена справка в ОДБХ - Кърджали, при което се установило, че животното с посочената ушна марка е собственост на касатора в настоящото производство - А.А.Ю. За констатираното нарушение, на 16.12.2020 год. срещу А.А.Ю. бил съставен акт за установяване на административно нарушение по чл.14, ал.1, т.1 от НПООР в община Кърджали, като актът бил съставен от А. Х., в присъствието на нарушителя и на свидетеля А. Б. Жалбоподателят Ю. получил акта, но отказал да го подпише, като отказът му бил надлежно удостоверен с подпис на свидетеля Д. В.. Въз основа на така съставения акт било издадено атакуваното наказателно постановление против А.Ю., с което за нарушение по чл.14, ал.1, т.1 от НПООР на Община Кърджали, му било наложено административно наказание „глоба”, в размер на 500 лева, на основание чл.25, ал.1, т.4 от НПООР в община Кърджали.

Изложената фактическа обстановка районният съд е установил след анализ на показанията на свидетелите А. Х., А. Б. и Д. В., както и от писмените доказателства по делото – Акт за установяване на административно нарушение от 16.12.2020 год.; известие за доставяне; Справка за наличните животни в ОЕЗ към 02.10.2020 год., издадена от БАБХ, видно от която именно А.А.Ю. е собственик на животното, което на процесната дата било пуснато свободно на бул.„***” в ***; Писмо на Община Кърджали от 13.04.2021 год.; Обявление от 10.03.2021 год. по АНД №10/2021 год. на Районен съд - Кърджали; Наказателно постановление №НП-314/29.10.2020 год.

При така установената и приета фактическа обстановка, от правна страна съдът е прел най-напред, че жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН.

Районен съд – Кърджали е посочил, че на А.А.Ю. е наложено административно наказание за нарушение по чл.14, ал.1, т.1 от НПООР в община Кърджали, приета от Общински съвет - Кърджали, която разпоредба забранява свободното движение на животни на места за обществено ползване, в т.ч. междублокови пространства, улици, тротоари, площади, паркове в гр.Кърджали. Посочил е също, че за да е налице състав на нарушение по цитирания текст, следва да са пуснати свободно животни по места за обществено ползване, в т.ч. междублокови пространства, улици, тротоари, площади, паркове в гр.Кърджали. Съдът е приел, че при описаната по-горе фактическа обстановка, жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна нарушение по чл.14, ал.1, т.1 от НПООР в община Кърджали, като е посочил, че същият е собственик и стопанин на посоченото в акта и наказателното постановление животно и като такъв няма право да го пуска свободно по места за обществено ползване на територията на град Кърджали и че като е сторил това и е пуснал свободно да се придвижва притежаваното от него животно по бул.„***” в ***, А.Ю. е нарушил правилото на чл.14, ал.1, т.1 от НПООР в община Кърджали. Съдът е счел, че от субективна страна нарушението е извършено умишлено, като умисълът на дееца се обективира в поведението му и че правилно е приложена санкционнната норма на чл.25, ал.1, т.4 от НПООР в община Кърджали, предвиждаща за нарушения на чл.14, ал.1, т.1 и т.3 от Наредбата да се налага наказание „глоба”, в размер от 100 до 250 лева, а при повторно извършване на нарушение – „глоба”, в размер на 500 лева. Решаващият състав на съда обаче е приел, че при индивидуализиране на санкцията наказващият орган не е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН, т.к. глобата е определена към максимума, при условията на повторност на нарушението, а по делото няма твърдения и не са ангажирани и доказателства, А. О. да е наказван с влязъл в сила акт за същото по вид нарушение преди процесната дата. Предвид това съдът е намерил, че така наложеното наказание на жалбоподателя е явно несправедливо, тъй като при определянето му е следвало да се съобразят степента на обществена опасност на деянието и дееца, както и всички смекчаващи и отегчаващи обстоятелства. Съдът е приел, че в случая, от една страна става въпрос нарушение, което е създало пречки за пътното движение в града, а от друга страна - за дееца не са представени доказателства да е наказван с влязъл в сила акт за други подобни нарушения по НПООР в община Кърджали и затова е счел, че справедлива се явява санкция, ориентирана около средния размер, което налага наказателното постановление да бъде изменено, като размера на наказанието „глоба” се намали на 150 лева. Съдът е приел, че такова наказание като цяло се явява справедливо и отговарящо на обществената опасност на нарушителя и на извършеното от него деяние.

При извършената служебна проверка районният съд не е констатирал да са допуснати нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на наказателното постановление, като е посочил, че АУАН и обжалваното наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН; че нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, като са посочени датата, мястото и обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. Съдът е приел също, че от изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно, какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. Отново е посочил, че е безспорно, че жалбоподателят е автор на нарушението, предвид събраните по делото гласни и писмени доказателства. При тези изводи, районният съд е постановил и атакуваното съдебно решение.

Касационната инстанция в настоящия състав намира, че първоинстанционният съд е установил правилно фактическата обстановка, както и намира, че правните изводи на районния съд са в пълно съответствие с приобщения по делото доказателствен материал и с приложимите към датата на постановяване на съдебния акт материалноправни и процесуалноправни разпоредби. Съдът е извършил обективна и точна преценка на събраните доказателства и правилно е формирал и крайния си извод, поради което и с решението си е изменил атакуваното наказателно постановление, като е намалил наложеното наказание „глоба”, в минимално предвидения в санкционната разпоредба размер на същото.

Независимо от горното обаче, касационната инстанция в настоящия състав намира следното:

С посочената в наказателното постановление като нарушена разпоредба на чл.14, ал.1, т.1 от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Кърджали, приета от Общински съвет - Кърджали, в действащата й към момента на извършване и установяване на нарушението дата – 02.10.2020 год., е установена забрана за свободно пускане на животни по улиците, площадите, парковете, в т.ч. гробищните, градините и междублоковите пространства на територията на общината, като нормата на чл.25, ал.1, т.4/Нова-приета с Решение №246/17.11.2016 год. на ОбС – Кърджали/, предл.I/първо/ от тази Наредба, от своя страна предвижда, че за нарушение на чл.14, ал.1, т.1 и т.3 от същата, се налага наказание „глоба”, в размер от 100 до 250 лева.

Деянието, съставляващо нарушение на посочената норма на чл.14, ал.1, т.1 от НПООР в община Кърджали, за което е наказан касаторът, е осъществено на 02.10.2020 год., съответно АУАН за това нарушение е съставен на 16.12.2020 год., а въз основа на него, на 06.01.2021 год. е издадено и процесното наказателно постановление. Обжалваното Решение №260127 на Районен съд - Кърджали, постановено по образуваното по жалбата срещу това НП АНД №286/2021 год., е от 12.05.2021 година.

След проведеното открито съдебно заседание по делото на 13.04.2021 год., в което е бил даден ход по същество и делото е прието за решаване и преди постановяване на 12.05.2021 год. на обжалваното пред настоящата инстанция съдебно решение по това дело, е настъпила промяна в Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Кърджали, приета от Общински съвет - Кърджали. Така, с Решение №48 от 28.04.2021 год. на Общински съвет – Кърджали по Протокол №3 от заседание на Общински съветКърджали, проведено на 28.04.2021 год., с т.1 от същото, на основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА и чл.133, ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, СА ОТМЕНЕНИ чл.14, ал.1 и ал.6, чл.15, чл.16 и чл.17 от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред на територията на община Кърджали, приета с Решение №21/23.04.1992 год. и изменена с Решения №39/11.04.2002 год., №44/11.03.2004 год., №139/10.06.2014 год., №246/17.11.2016 год. на Общински съветКърджали, а с т.2 от същото решение, е приета нова Наредба за реда и условията за отглеждане на селскостопански животни на територията на община Кърджали. Отменената с това решение на Общински съвет – Кърджали ал.1 на чл.14 от НПООР в община Кърджали е съдържала 7 точки, регламентиращи различни забрани, т.ч. и т.1, за нарушение на която е бил наказан с процесното наказателно постановление касаторът А.А.Ю., които забрани обаче не са възпроизведени изцяло и дословно в приетата нова Наредба за реда и условията за отглеждане на селскостопански животни на територията на община Кърджали. Следва да се отбележи, че независимо от отмяната на цялата ал.1 на чл.14 от тази Наредба за поддържане и опазване на обществения ред на територията на община Кърджали, в същата не е била отменена и е останала да съществува санкционната разпоредба на чл.25, ал.4, която предвижда, че За нарушения по чл.14, ал.1, т.1 и т.3 от Наредбата се налага наказание ГЛОБА в размер от 100 до 250 лева.  При повторно извършване на нарушение се налага глоба в размер на 500 лева., т.е. останала е санкционна разпоредба, която предвижда налагане на наказание „глоба” за нарушения на вече отменени, т.е на несъществуващи в тази наредба норми, съдържащи забрани. Това обаче не е проблем на настоящата съдебна инстанция и няма отношение към предмета на делото, като единствено е индиция за нормотворческата немощ на органа на местно самоуправление, в случая Общински съвет – Кърджали, който е компетентния орган за това да приема нови подзаконови нормативни актове от местно значение, в т.ч. и наредби, респ. да изменя и допълва действащи такива подзаконови нормативни актове.

На следващо място, съгласно императивната норма на чл.3, ал.1 от ЗАНН, „За всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му”, но според ал.2 на същия чл.3 от ЗАНН, „Ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя.”. Поради това, касационният съд счита, че преди влизане в сила на процесното наказателно постановление е налице такава последваща нормативна промяна, която е по-благоприятна за касатора и това е така, тъй като преди влизане в сила на наказателното постановление, а в случая, още преди постановяване на датата 12.05.2021 год. от въззивния съд на обжалваното решение, са отпаднали материалноправните предпоставки за ангажиране на административно-наказателната му отговорност, на основание правната норма на чл.14, ал.1, т.1/отм./ от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред на територията на община Кърджали, тъй като тази норма е отменена на 28.04.2021 год. и описаното в наказателното постановление деяние не представлява вече състав на административно нарушение. Следва също така да се посочи, че основание за прилагане на принципа за „прилагане на по-благоприятния закон е налице тогава, когато в периода между извършване на административното нарушение и влизане в сила на наказателното постановление е изменена, респ. отменена, както в настоящия случай, разпоредбата, установяваща съставомерните елементи на деянието, въз основа на които същото е било квалифицирано като административното нарушение към момента на извършването му или пък ако се изменя видът и/или размерът на предвидената за това нарушение административна санкция.

Следва да се отбележи, че в приетата с цитираното Решение №48 от 28.04.2021 год. на Общински съвет – Кърджали, т.2 от същото, Наредба за реда и условията за отглеждане на селскостопански животни на територията на община Кърджали, в разпоредбата на чл.19 от същата, са въведени подобни забрани, като чл.19, т.2 от същата забранява движението на животни без придружител в населените места, а чл.19, т.5 забранява пашата на селскостопански животни на територията на паркове, градини, училища, културни и здравни заведения, сметища, сервитута на пътищата, допълнително забранени за паша с разпореждане на местните административни органи места, както и безстопанственото им пускане в границите на населеното място, а съответно, чл.43 предвижда, че за нарушения на чл.19 от наредбата виновните лица се наказват с глоба в размер от 50 до 200 лева. Видно е, че нито една от посочените две разпоредби не са идентични с разпоредбата на отменената т.1 от ал.1 на чл.14 от Наредба за поддържане и опазване на обществения ред на територията на община Кърджали. Дори и да се приеме, че описаното в АУАН и в процесното наказателно постановление деяние евентуално осъществява състав на нарушение по някоя от двете цитирани по-горе разпоредби, в касационното производство по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, ако отмени решението на районния съд, административният съд няма правомощие да преквалифицира описаното в наказателното постановление изпълнително деяние, подвеждайки установените от административнонаказващия орган факти под друга нарушена законова разпоредба, предвид т.2 от Тълкувателно решение №8 от 16.09.2021 год., постановено по Тълк.дело №182020 год. на ОСС на от I и II колегия на ВАС.

С оглед всичко гореизложено, касационната инстанция в настоящия състав намира, че касационната жалба, подадена от А.А.Ю. от ***, се явява основателна и доказана и следва да бъде уважена. Предвид това и на основание чл.3, ал.2 от ЗАНН, съдът следва да приложи по-благоприятния закон, което налага отмяна на атакуваното съдебно решение №260127 от 12.05.2021 год., постановено по АНД №286/2021 год. по описа на Районен съд – Кърджали, респ. отмяна и на процесното наказателно постановление №НП-1 от 06.01.2021 год., издадено от кмета на община Кърджали, с което, на касатора А.А.Ю. е наложено наказание глоба, в размер на 500 лева, за извършено нарушение на чл.14, ал.1, т.1/отм./ от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Кърджали.

Деловодни разноски не са претендирани от касатора, а такива не са и сторени от него, поради което съдът не следва да се произнася по този въпрос.

По изложените съображения и на основание чл.221, ал.2, предл.I/първо/, във вр. с чл.217, ал.3, предл.IV/четвърто/ от АПК и чл.63, ал.1, предл.II/второ/ от ЗАНН, Административният съд

                                                  Р      Е      Ш     И :

         

           ОТМЕНЯ Решение №260127 от 12.05.2021 год., постановено по АНД №286/2021 год. по описа на Районен съд – Кърджали, вместо което ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ наказателно постановление №НП-1 от 06.01.2021 год., издадено от кмета на община Кърджали, с което, на основание чл.25, ал.1, т.4 от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Кърджали, на А.А.Ю. от ***, с ЕГН **********, е наложено административно наказание „глоба”, в размер на 500/петстотин/ лева, за извършено нарушение по чл.14, ал.1, т.1/отм./ от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Кърджали

             Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протестиране.

 

           

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

 

 

 

                                                                                              2.