Решение по дело №571/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 декември 2020 г. (в сила от 3 декември 2020 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700571
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№491                                          гр. Стара Загора                       03.12.2020 год.

 

Старозагорският административен съд, в  открито заседание на седемнадесети ноември през две хиляди и двадесета година, шести състав:

 

                                                              Административен съдия: МИХАИЛ РУСЕВ

 

при участието на секретаря Зорница Делчева като разгледа адм. дело №571 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.197, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

Образувано е по жалба, подадена от З. М. С., против Решение №282/25.08.2020 год. на Директора на ТД на НАП Пловдив, постановено по жалба срещу постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки с изх.№С200024-022-0046450/22.07.2020 год., издадено от Т.Т.на длъжност старши публичен изпълнител при ТД на НАП Пловдив, с което решение жалбата е оставена без уважение като неоснователна.

С жалбата се твърди, че искането въз основа на което са наложени предварителните обезпечителни мерки е незаконосъобразно. Твърди, че публичните задължения, определени на база подадените от нейна страна декларации през 2008 год., 2009 год., 2010 год. и 2011 год. са погасени по давност, а тези по декларации от 2014 год. и 2015 год. не се дължат поради навременното им заплащане, за което представя и писмени доказателства. Направено искане за отмяна на постановлението за налагане на обезпечителни мерки, потвърдено с решение №282/25.08.2020 год. като незаконосъобразно и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Директора на ТД на НАП Пловдив, изразява становище за неоснователност на подадената жалба. В представеното писмено становище и в съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, твърди че при налагането на обезпечителните мерки са спазени процесуалните правила, както и че е налице обезпечителна нужда от налагането на запора. Въз основа на това е направено искане за отхвърляне на жалбата като неоснователна. Претендира и разноски по делото.

Въз основа на събраните доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

Изпълнително дело №*********/2016 год. е образувано за събирането на дължими от страна на З.С. публични задължения, произтичащи от подадени от нейна страна декларации през 2011 год., 2015 год., 2016 год., 2008 год., 2010 год. и 2009 год. видно от Съобщение за доброволно изпълнение изх. №С160024-048-0031513/02.12.2016 год. /лист 44 от делото/. След получаването на съобщението от страна на С. е депозирана молба с вх.№С1600240000532210/21.12.2016 год. /лист 40 от делото/ в която е направено възражение за изтекла погасителна давност по отношение на подадените декларации през 2011 год., 2008 год., 2010 год., 2009 год., а тези през 2015 год. и 2016 год. са погасени чрез плащане в срок. Въз основа на така подадената молба е постановено разпореждане за частично прекратяване на производство по принудително изпълнение съгласно чл.225 от ДОПК с изх.№С170024-035-01764/08.02.2017 год. /лист 30 от делото/ на старши публичен изпълнител Теодора Танева, с което е прекратено производството за събиране на дължимите публични задължения, въз основа на подадените декларации през 2008 год., 2009 год., 2011 год. и 2010 год. в общ размер на 645.26 лв. /главници и лихви/. С разпореждане за присъединяване изх. №С180024-105-0185500/25.06.2018 год. /лист 38 от делото/ са присъединени и публичните задължения, въз основа на подадените декларации по ЗДДФЛ през 2017 и 2018 год.

За обезпечаване събирането на установени и изискуеми публични вземания по ИД №*********/2016 год. с Постановление за налагане на обезпечителни мерки с изх. №С200024-022-0046450/22.07.2020 год., е наложен запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително съдържанието на касетите, както и суми, предоставени за доверително управление, находящи се в „Банка ДСК“ АД, „Ти Би Ай банк“ ЕАД и „ЦКБ“ АД. Видно от приложените съобщение за доброволно плащане и разпореждане за присъединяване задълженията по ИД №*********/2016 год. произтичат от неплатени в срок публични задължения по следните изпълнителни титули:

1.  Данъчна декларация по ЗДДФЛ №244391500623921/17.04.2015 год.

2.  Данъчна декларация по ЗДДФЛ №244391700541049/26.04.2017 год.

3.  Данъчна декларация по ЗДДФЛ №60000230/17604.2018 год.

4.  Данъчна декларация по ЗДДФЛ №60000683/28.04.2016 год.

От горното, се установява по безспорен начин, че по изпълнително дело в тежест на жалбоподателката са налице установени и изискуеми публични вземания в общ размер на 448.99 лв., които не са платени доброволно. За тези вземания съществуват изпълнителни основания по смисъла на чл.209, ал.2 от ДОПК, като същите са подробно посочени като основание и размер.

 

При така изяснена фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Правният спор по настоящото дело е относно законосъобразността на Решение №282/25.08.2020 год., с което на основание чл.197, ал.1 от ДОПК, Директорът на ТД на НАП гр. Пловдив е оставил без уважение жалба с вх. №14309/13.08.2020 год., подадена от З. М. С. против постановление за налагане на обезпечителни мерки №С200024-022-0046450/22.07.2020 год., издадено от Т.Т.на длъжност старши публичен изпълнител.

Ето защо съдът намира жалбата срещу Решение №282/25.08.2020 год. на Директорът на ТД на НАП гр. Пловдив за допустима, като подадена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, от лице, което има правен интерес от оспорването, като жалбата е подадена в рамките на преклузивния седемдневен срок по чл.197, ал.2 от ДОПК.

Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

В жалбата са изложени съображения които в общи линии преповтарят тези съдържащи се в жалбата до Директора на ТД на НАП Пловдив. На тези оплаквания са дадени подробни отговори в решението, които се споделят и от настоящия съд.

Не е спорно между страните, че на 31.03.2015 год. от страна на З.С. е платена сумата от 76.95 лв., в която като основание за плащане е посочено „ДОД по чл.50 от ЗДДФЛ за 2014 год.“, а на 28.04.2016 год. сумата от 82.79 лв. с посочено основание за плащане „ДОД по чл.50 от ЗДДФЛ за 2015 год.“ Спорният момент в конкретния случай е дали с тези суми е трябвало да се погасят публичните задължения за ДОД за 2014 и 2015 год. или както е сторила приходната администрация стари задължения. За да се даде отговор на този въпрос, следва да се разгледа и анализира приложимата нормативна уредба.

Съгласно разпоредбата на чл.87, ал.1 от ДОПК на всяко регистрирано лице се открива данъчна сметка, в която се отразяват данните от подадените декларации, свързани с данъчното облагане и задължителни осигурителни вноски, издадени ревизионни актове, актове за прихващане или възстановяване, наказателните постановления и съдебните решения по тях - чл.87, ал.2, т.8 от ДОПК. В същата сметка се отразяват постъпилите плащания от регистрираното лице, от трето задължено лице или от всяко трето лице в полза на субекта, както и сумите, постъпили в резултат от действия по принудително изпълнение - чл.87, ал.2, т.4 и 5 от ДОПК.

Съгласно разпоредбата на чл.169, ал.1 от ДОПК, публичните вземания се погасяват в следната последователност: главница, лихви, разноски. В ал.4 на чл.169 от ДОПК са посочени видовете публичните задължения, които следва да бъдат погасявани: задължения за данъци и други задължения за централния бюджет; задължения за здравноосигурителни вноски за бюджета на Националната здравноосигурителна каса; задължения за задължителни осигурителни вноски за социалноосигурителните фондове, администрирани от Националния осигурителен институт; задължения за вноски за допълнително задължително пенсионно осигуряване. Съгласно чл.169, ал.5 от ДОПК, в случаите по ал.4 с постъпила сума се погасява задължението от съответния вид (в случая данъци), срокът за внасяне, на което изтича най-рано към датата на плащането, освен ако в закон не е предвидено друго. Ако срокът за внасяне на две или повече публични задължения от един и същ вид изтича на една и съща дата, те се погасяват съразмерно.

Безспорно е също така, че към 31.03.2015 год. и 28.04.2016 год. /датите на плащането на двете суми/ жалбоподателката е имала непогасени публични задължения по подадени от нея декларация за 2008 год., 2009 год., 2010 год. и 2011 год. Институтът на погасителната давност, е уреден в разпоредбата на чл.171, ал.1 и ал.2 от ДОПК. Поначало данъчните задължения стават изискуеми с настъпването на падежа за плащането им, а не с издаването на ревизионния акт за установяването им, който има само констативни функции по отношение на вече възникнало по силата на закона данъчно задължение. Ако е изтекъл давностният срок, то следва да се приеме, че се е погасило самото публично задължение, какъвто ясен смисъл има разпоредбата на  чл.171, ал.2 от ДОПК. Съгласно тази норма, публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок, а с изтичането на 10-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, се погасяват всички публични вземания независимо от спирането или прекъсването на давността освен в случаите, когато задължението е отсрочено или разсрочено, изпълнението е спряно по искане на длъжника или е подадена жалба за разрешаване на спор по глава шестнадесета, раздел IIа. Следва де се отбележи, че по аргумент от чл.173, ал.2 от ДОПК, този институт се прилага служебно само в случаите на изтичане на 10 годишната давност, но не и в случаите когато е изтеклата петгодишната давност. За да се приложи същата е необходимо да бъде направено и съответното искане от данъчно задълженото лице. Такова искане е направено едва в края на 2016 год., а в началото на 2017 год. и са отписани задълженията за тези четири години.

С оглед на гореизложеното, съдът намира, че правилно получените суми през 2015 год. и 2016 год. са погасени старите задължения, независимо от посочените други основания за плащане /дължимият данък общ доход за 2014 и 2015 год./. Същите са погасени при спазването на разписаните правила в чл.169 от ДОПК, действащи към момента на плащанията - главница, лихви, разноски, като са погасени задължения за дължимият данък за 2008 год. /лист 25 и 26 от делото/. Нормата на чл.169 от ДОПК е императивна и не може да бъде пренебрегната от приходната администрация при получаването на съответната сума, а същата не може да бъде преодоляна и със изрично волеизявление на задълженото лице. В този смисъл посоченото основание за плащане през 2015 год. и 2016 год. от страна на С. е ирелевантно за поредността на погасяване на дължимите й задължения.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че наведените в жалбата оплаквания са неоснователни, а обжалваното решение е правилно и законосъобразно.

По делото е направено искане от страна на страните за присъждане на направените по делото разноски. С оглед неоснователността на оспорването, в полза на ответника, представляван от юрисконсулт, следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер 100.00 лв., съгласно приложения по делото списък на разноските, определени в съответствие с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от Закона за правната помощ. Размера на разноските е определен с оглед на фактическата и правна сложност на делото и осъщественото процесуално представителство.

Водим от горното и на основание чл.197, ал.4 от ДОПК, съдът:

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на З. М. С., против Решение №282/25.08.2020 год. на Директора на ТД на НАП Пловдив, с което е потвърдено постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки с изх.№С 200024-022-0046450/22.07.2020 год. на Т.Т.– старши публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП Пловдив, като неоснователна.

         ОСЪЖДА З. М. С., ЕГН ********** *** да заплати на Националната агенция за приходите, ЕИК *********, гр. София, бул.„Княз Дондуков“№52 сумата от 100.00 /сто/ лева, разноски по делото.

Решението е окончателно съгласно чл.197, ал.4 от ДОПК.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: