Решение по дело №324/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 октомври 2021 г.
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20217140700324
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   

 

 405/01.10.2021г.

                                                                                                  

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  -  МОНТАНА , ІІІ СЪСТАВ, в публичното  заседание на двадесет и седми септември,  през две хиляди двадесет и първа  година в състав:

                                                                         

                                                                    Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

 

при секретаря Димитрана Димитрова, като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА, административно дело 324/2021г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Съдебното производство е по чл.20,т.2,чл.20а,ал.2,т.1 и т.2 и ал.4   от Закона за подпомагане на земеделските производители/ЗПЗП/ , във връзка с чл.19,ал.2, чл.19, ал.3,т.2 във вр. с чл.18 във вр. с чл.9,ал.10 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко", във връзка с чл.145 и сл. от АПК 

Образувано е по жалба на „Камират“ЕООД ,със седалище и  адрес на управление:*** ,представлявано от  К.Ц.Т.,действаща лично и чрез пълномощника си юрк.М.Р. против Уведомително писмо за одобрение на заявки за плащане №02/12/290720/88688/01 от 10.02.2021г. и №03/12/290720/88688/01 от 10.03.2021г.,с изх.№01-2600/3637 от 29.06.2021г.  на зам.- изпълнителния директор на ДФЗ-София,с което по заявка за плащане №02/12/290720/88688/01 от 10.02.2021г. му е отказана финансова помощ на основание чл.19,ал.3,т.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко"в размер на 6909,95лв. без ДДС и по заявка за плащане №03/12/290720/88688/01 от 10.03.2021г. му е отказана финансова помощ на основание чл.19,ал.3,т.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко" в размер на 8047,62лв. без ДДС.

В жалбата си счита актът за нищожен ,доколкото е подписан от зам-изпълнителен директор на ДФЗ-София ,при липса на предвидена законова възможност в ЗПЗП и Устройствения правилник на ДФЗ ,изпълнителния директор на ДФЗ да делегира правомощията си по издаване на Уведомително писмо за одобрение на заявки за плащане на друго лице.Алтернативно счита актът за незаконосъобразен, като издаден при неспазване на установената форма на акта,в противоречие с процесуални и материално –правни разпоредби и целта на закона.

В съдебно заседание се явява лично представляващият дружеството К.Ц.Т. ,която иска отмяна на уведомителното писмо ,респ. обявяване на нищожността му ,като поддържа жалбата изцяло.Претендира разноски по приложен списък.Представя писмена защита.

 Ответната страна-заместник-изпълнителен директор на  ДФ”Земеделие” ,чрез процесуалния си представител юрк.Йорданова моли да се постанови решение,с което да се отхвърли жалбата като неоснователна и да се потвърди обжалвания акт.Претендира  юрисконсултско възнаграждение. Представя писмена защита.

 Административният съд, след проверка на оспорения административен акт  , предвид твърденията на страните   и приложените доказателства,  приема  следното:

Жалбата  е допустима,като подадена от легитимирано лице-адресат на акта. Уведомителното писмо е връчено на дружеството-жалбоподател на 06.07.2021г., /видно от известие за доставяне на л.142,т.ІІ/,а жалбата е подадена директно до съда на 19.07.2021г./л.2,т.І/,при което съдът приема ,че жалбата е допустима и подадена в законоустановения 14- дневен срок по чл.149,ал.1 от АПК във вр. с чл.19,ал.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко".По същество същата е и ОСНОВАТЕЛНА, по изложените по-долу съображения.

             От фактическа страна по делото е установено,че по заявление за одобрение по схемата „Училищен плод“/л.36,т.І/, дружеството- жалбоподател „Камират“ЕООД ,в качеството си на кандидат с УИН 12/290720/88688 ,УРН 609203 е одобрен за изпълнител по схема „Училищен плод“  за доставяне на пресни плодове и зеленчуци по см. на чл.9 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко"на учениците в учебните заведения ,съгласно Приложение№1 ,което е неразделна част от Акт за одобрение ,изх.№01-2600/4090 от 31.08.2020г.,издаден от изпълнителния директор на ДФЗ-София. 

          На 10.02.2021г. Дружеството „Камират“ЕООД е подало заявка за плащане №02/12/290720/88688/01 от 10.02.2021г. за отчетен период 01.01.2021г.-31.01.2021г./л.44,т.І/,като стойността на финансовата помощ ,която  е изплатена е в размер на 11 977,68лв. ,изплатена на 14.05.2021г.,ведно с ДДС в размер на 2395,54лв.,изплатено на 17.05.2021г. При разглеждане на заявката за плащане № 02/12/290720/88688/01 от 10.02.2021 г. е установено, че за доставените 1138,86 кг. конвенционално произведени банани, 538,65 кг. конвенционално произведени мандарини и 1231,20 кг. конвенционално произведени портокали не са предоставени сертификати за съответствие на качеството ,издадени от ОДБХ. Видно от представената заявка не е изпълнено условието на чл. 9, ал. 10 от наредбата, а именно: „Предоставяните по схемата конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството съгласно Наредба № 16 от 2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци (ДВ, бр. 43 от 2010 г.), издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците, или на името на доставчика".

На 16.04.2021г. ДФЗ е поискал допълнителна информация от кандидата ,с уведомително писмо,изх.№01-2600/2269/16.04.2021г./л.129,т.І/ –да представи сертификати за съответствие за качество и контрол за съответните пресни плодове и зеленчуци,издаден на името на земеделския стопанин ,произвел плодовете и зеленчуците ,или на името на доставчика.

На 23.04.2021г. е получен отговор , вх. № 02-121-2600/67 от 23.04.2021 г./л.130,т.І/, към който са приложени сертификати за съответствие с пазарните стандарти на ЕС- № 00140/М-15 от 04.01.2021 г.;№ 00149/М-15 от 15.01.2021 г. и № 00152/М-15 от 26.01.2021 , издадени от ОДБХ-Монтана на името на „Елина-М" ЕООД,гр.Монтана , което не съответства с изискването на чл. 9, ал. 10 от наредбата, а именно: сертификатите да са издадени на името на доставчика - „ Камират" ЕООД.С оглед на гореизложеното и на основание чл. 19, ал, 3, т. 2 от наредбата е отказана финансова помощ в размер на 6909.95 лв. без ДДС.

На 10.03.2021г. Дружеството „Камират“ЕООД е подало заявка за плащане №03/12/290720/88688/01 от 10.03.2021г. за отчетен период 01.02.2021г.-28.02.2021г./л.158,т.І/,като стойността на изплатената финансовата помощ е в размер на 4156,6лв. ,изплатена на 10.06.2021г.,ведно с ДДС в размер на 830,92лв.,изплатено на 11.06.2021г. При разглеждане на заявката за плащане № 03/12/290720/88688/01 от 10.03.2021 г. е установено, че за доставените 569,99 кг. конвенционално произведени банани, 1078,35 кг. конвенционално произведени мандарини и 1848,60 кг. конвенционално произведени портокали не са предоставени сертификати за съответствие на качеството издадени от ОДБХ. Видно от представената заявка не е изпълнено условието на чл. 9, ал. 10 от наредбата, а именно: „Предоставяните по схемата, конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството съгласно Наредба № 16 от 2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци (ДВ, бр. 43 от 2010 г.), издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците, или на името на доставчика".

На 19.05.2021г. ,с уведомително писмо за искане на допълнителна информация с изх, № 01-2600/2928 от 19.05.2021 г. /л.239,т.І/,ДФЗ е поискало от кандидата да представи сертификати за съответствие за качество и контрол за съответните пресни плодове и зеленчуци,издаден на името на земеделския стопанин ,произвел плодовете и зеленчуците ,или на името на доставчика.За детска градина „Щурче“ липсвал подпис на директора в част ІІ Б.

На 03.06.2021г. е получен  отговор с вх. № 02-121-2600/100 от 03.06.2021 г./л.240,т.І/, към  който  са приложени сертификати за съответствие с пазарните стандарти на ЕС с № 00160/М-15 от 08.02.2021 г. и № 00167/М-15 от 19.02.2021 г., издадени от ОДБХ-Монтана на името на „Елина-М" ЕООД, както е приложена и част ІІ Б от заявка за плащане за м.февруари 2021г.за ДГ“Щурче“.С оглед на гореизложеното и на основание чл. 19, ал. 3, т. 2 от наредбата е отказана финансова помощ в размер на 8047,62 лв. без ДДС.

По делото е назначена и изслушана комплексна съдебно-счетоводна и техническа експертиза ,изготвена от две вещи лица Ц.В. -специалист-икономист-счетоводител и П.Б. -специалист по растителна защита.Съдът кредитира изцяло заключението на вещите лица ,като дадено компетентно и обективно.Според заключението на вещото лице В. доставките са извършени  прецизно до учебните заведения ,като са издадени съответните фактури и приемо-предавателни протоколи за това ,след извършена проверка в счетоводството на дружеството „Камират“ЕООД и в счетоводството на всички учебни заведения, описани в Приложение №1 към Акт за одобрение изх.№01-2600/4090 от 31.08.2020г. Според вещото лице Б. дружествата ,от които са закупени доставените мандарини,портокали ,банани и био ябълки притежават необходимите сертификати за съответствие с пазарните стандарти на ЕС за качество на предлаганите и закупени продукти ,при което са спазени условията на чл.9,ал.10 от Наредбата.От тази фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи.

 Предмет на обжалване в настоящето производство е Уведомително писмо за одобрение на заявки за плащане №02/12/290720/88688/01 от 10.02.2021г. и №03/12/290720/88688/01 от 10.03.2021г.,с изх.№01-2600/3637 от 29.06.2021г.  на зам.- изпълнителния директор на ДФЗ-София,с което по заявка за плащане №02/12/290720/88688/01 /10.02.2021г. на жалбоподателя е отказана финансова помощ на основание чл.19,ал.3,т.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко"в размер на 6909,95лв. без ДДС и по заявка за плащане №03/12/290720/88688/01 от 10.03.2021г. му е отказана финансова помощ на основание чл.19,ал.3,т.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко" в размер на 8047,62лв. без ДДС, и неговата законосъобразност.

По своя характер,актът на зам-изпълнителния директор на ДФ-Земеделие  е индивидуален административен акт, по смисъла на чл.21,ал.1 АПК,във вр. с чл.19,ал.2 от Наредбата  и подлежи на обжалване по реда на АПК ,тъй като с него се създават задължения за адресата на акта и непосредствено се засягат негови права и законни интереси.

По компетентността на органа.

 Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган-  зам-изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", на основание Заповед №03-РД/2033 #5 от 24.06.2021г.на изпълнителния директор на ДФЗ-София , който в т.2.31 е делегирал своите правомощия по издаване на всички уведомителни писма ,които следва да се подписват от изпълнителния директор на ДФЗ по схемата“Училищен плод“,на зам-изпълнителния директор Владимир Стоянов Атанасов/л.5,тІІ/ .Приложено е и  Решение по Протокол№178/10.06.2021г. от заседание на УС на Фонда ,с което в т.4 е избран Владимир Атанасов за зам-изпълнителен директор на ДФЗ с ресор „Селскостопански пазарни механизми“,Инвестиционни схеми за подпомагане“ и Училищни схеми“.На основание чл.20а,ал.4 ЗПЗП Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. При това положение налага се извод за компетентност на органа ,издал процесното уведомително писмо ,в отговор на възражението в жалбата за неговата нищожност ,поради некомпетентност.

 

По отношение формата на акта.

Посочени са в уведомителното писмо правните и фактически основания за постановения отказ, като същото е издадено след изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за преценката на основанията за допустимост на подпомагането.Към отказа са приложени и справки за отказаната финансова помощ.Следователно спазена е формално установената форма на акта.

 

По отношение спазване на материалния и процесуалния закон и целта на закона.

При издаване на административния акт не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила,но същото е издадено в нарушение на материалния закон и целта на закона. За извършване на проверка за съответствието на процесното Уведомително писмо с приложимия материален закон и целта на закона съдът е назначил съдебно-счетоводна и  техническа експертиза,дадена обективно и безпристрастно от вещите лица В. и Б..Съдът възприема заключението на вещите лица във всичките му части, тъй като е изготвено компетентно и кореспондира изцяло със събраните по делото писмени доказателства.

 Според вещото лице-икономист Ц.В.-ЧАСТ  І от експертизата ,след извършената документална проверка в счетоводството на „Камират" ЕООД, по отношение на извършени доставки „банани, портокали и мандарини" на учебните заведения, посочени в Приложение 1 към Акт за одобрение с изх. №01-2600/4090 от 31.08.2020 год. на Изпълнителния директор на ДФЗ се установява, че за периода от 01.01.2021 год. до 31.01.2021 год. са издадени 33 броя фактури, които са придружени от Приемо-предавателни протоколи и Сертификати за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз за пресни плодове и зеленчуци.Доставките са осчетоводени по дебита на счетоводна сметка 411 „Клиенти в страната" със цялата стойност на фактурата, по кредита на счет. сметка 702 „Приходи от продажба на стоки" със стойността на доставката на стоки, с което е показан прихода от продажба и по кредита на счет. сметка 453/2 „ДДС от продажби", с което е показан начисления данък по ЗДДС от продажби.Извършените доставки по програма „Училищен плод" са описани детайлно в Таблица 1 към експертизата. Към описаните по-горе фактури за доставки на „банани, портокали и мандарини" са приложени следните Сертификати за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз за пресни плодове и зеленчуци:№00140/М-15/04.01.2021, с търговец „Елина-М" ЕООД;№00138/М-15/04.01.2021, с търговец „Агро М-2006" ЕООД;№00149/М-15/15.01.2021, с търговец „Елина-М" ЕООД;№00147/М-15/12.01.2021, с търговец „Агро М-2006" ЕООД;№00152/М-15/26.01.2021, с търговец „Елина-М" ЕООД.

От извършената документална проверка в счетоводството на „Камират" ЕООД, по отношение на извършени доставки „банани, портокали и мандарини" на учебните заведения, посочени в Приложение 1 към Акт за одобрение с изх. №01-2600/4090 от 31.08.2020 год. на Изпълнителния директор на ДЗФ се установи, че за периода от 01.02.2021 год. до 28.02.2021 год. са издадени 33 броя фактури, които са придружени от Приемо-предавателни протоколи и Сертификати за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз за пресни плодове и зеленчуци.Доставките са осчетоводени по дебита на счетоводна сметка 411 „Клиенти в страната" със цялата стойност на фактурата, по кредита на счет. сметка 702 „Приходи от продажба на стоки" със стойността на доставката на стоки, с което е показан прихода от продажба и по кредита на счет. сметка 453/2 „ДДС от продажби", с което е показан начисления данък по ЗДДС от продажби.Извършените доставки по програма „Училищен плод" са описани детайлно в Таблица 2 към експертизата.От предоставените документи от учебните заведения, посочени в Приложение 1 към Акт за одобрение с изх. №01-2600/4090 от 31.08.2020 год. на Изпълнителния директор на ДЗФ, получили доставки на „банани, портокали и мандарини" за периода от 01.02.2021 год. до 28.02.2021 год. са налични следните Сертификати за съответствие с пазарните стандарти на Европейския съюз за пресни плодове и зеленчуци:№00158/М-15/02.02.2021, с търговец „Агро М-2006" ЕООД;№00160/М-15/08.02.2021, с търговец „Елина-М" ЕООД;№00167/М-15/19.02.2021, с търговец „Елина-М" ЕООД;№00172/М-15/23.02.2021, с търговец „Агро М-2006" ЕООД.Цитираните сертификати са издадени на името на доставчиците на„Камират" ЕООД, които придружават извършените от търговското дружество покупки на процесните плодове.

Според вещото лице П.Б.-специалист по растителна защита –ЧАСТ ІІ от експертизата,

 Сертификат под №00140/М-15/ 04.01.2021г. /л.131,т.І/е валиден 10 дни от датата на издаване. По него са извършени 3 доставки на 08.01.2021г, на 13.01.2021 г. и 14.01.2021 г., съответно -мандарини, произход Гърция, банани , произход Еквадор, портокали произход Гърция, което се вижда от приемо- предавателен протокол образец №5 за доставени количества за м.януари 2021г.Доставките се вместват във валидността на сертификата, издаден на фирма"Елина - М" ЕООД.

Сертификат под №00149/М-15/ 15.01.2021 г./л.132,т.ІІ/ е валиден 10 дни от датата на издаване. По него е извършена 1 доставка на 20.01.2021г. - портокали произход Гърция, което се вижда от приемо-предавателен протокол образец №5 за доставени количества за м.януари 2021 г.Доставките се вместват във валидността на сертификата, издаден на фирма "Елина - М" ЕООД.

Сертификат под №00152/М-15/ 26.01.2021 г./л.133,т.І/ е валиден 10 дни от датата на издаване. По него е извършена доставка - банани произход Еквадор, което се вижда от приемо-предавателен протокол образец №5 за доставени количества за м. януари 2021 г. Доставките се вместват във валидността на сертификата, издаден на фирма "Елина - М" ЕООД.

Фирма „Елина - М" ЕООД гр.Монтана, има активна регистрация в ОДБХ - удостоверение под №2619/01.02.2013г. Тя притежава необходимите складови помещения и хладилни камери за съхранение, манипулация и продажба „на едро и дребно" на пресни плодове и зеленчуци.

Сертификат под №00138/М-15/ 04.01.2021г./л.146,т.І/е валиден 15 дни от датата на неговото издаване. По него е извършена 1 доставка - ябълки произход България, което се вижда от приемо-предавателен протокол образец №5 за доставени количества за м.януари 2021 г.Доставките се вместват във валидността на сертификата, издаден на фирма"Агро М 2006" ЕООД.

Сертификат под №00147/М-15/ 12.01.2021г./л.149,т.І/ е валиден 20 дни от датата на издаване. По него са извършени 2 доставки - ябълки произход България, на 22.01.2021г. и 29.01.2021 г., което се вижда от приемо-предавателен протокол образец №5 за доставени количества за м.януари 2021 г.Доставките се вместват във валидността на сертификата, издаден на фирма "Агро М 2006" ЕООД.

Фирма "Агро М 2006" ЕООД има активна регистрация по Наредба №3 /1999г., видно от проверката в ОД „Земеделие"гр.Монтана .Фирмата притежава собствена овощна градина и плодохранилище в землището на с. Г.Геново, обл. Монтана.

На 06.01.2021г и 07.01.2021г., са извършени 2 доставки на ябълки биопроизводство от овощните градини на ЗП „Павлин Пантов" гр.София, Казичене, количествата са отразени във фактура №420000000536/06.01.2021г. . ЗП „ Павлин Пантов" гр.София, Казичене има активна регистрация по Наредба №3 /1999г. за сертифицирано биопроизводството на ябълки от собствена овощна градина, находяща се в землището на с.Д.Белотинци, обл. Монтана, от оторизирана фирма „CERES", сертификат №83918-1/ 28.10.2020г. , валиден до 31.12.2021 г. За съхранение на ябълките, земеделският производител е изградил съвременна хладилна камера, отговаряща на изискванията за това производство.

За месец януари са извършени 10 доставки на пресни плодове по схемата „Училищен плод".,всички придружени със сертификати.

За месец февруари са извършени 10 доставки на пресни плодове по схемата „Училищен плод", като към тях са приложени сертификати за съответствие на качеството както следва:

Сертификат под №00158/М-15/ 02.02.2021 г/л.157,т.І/ е валиден 20 дни от датата на неговото издаване. По него са направени 3 доставки на 04.02.2021 г., 12.02.2021 г.и 19.02.2021 г. - ябълки произход България, което се вижда от приемо- предавателен протокол образец №5 за доставени количества за м. февруари 2021 г. Доставките се вместват във валидността на сертификата, издаден на фирма"Агро М 2006" ЕООД.

Сертификат под №160/М-15/ 08.02.2021г./л.241,т.І/ е валиден 10 дни от датата на неговото издаване. По него са извършени 3 доставки на 09.02.2021г., 11.02.2021 г., 16.02.2021 г. -с произход съответно: банани - Еквадор, портокали - Гърция, мандарини - Гърция, което се вижда от приемо-предавателен протокол образец №5 за доставени количества за м.февруари 2021 г. Доставките се вместват във валидността на сертификата, издаден на фирма "Елина М" ЕООД.

            Сертификат под №00167/М-15/ 19.02.2021г/л.242,т.І/ е валиден 10 дни от датата на неговото издаване. По него са извършени 2 доставки на 24.02,2021г.,25.02.2021 г., - с произход съответно: мандарини -Гърция, портокали- Гърция, което се вижда от приемо- предавателен протокол образец №5 за доставени количества за м. февруари 2021г. Доставките се вместват във валидността на сертификата, издаден на фирма "Елина - М" ЕООД.Вещото лице е пояснило ,че валидността на сертификатите ,издадени на фирма "Елина - М" ЕООД, са с по-кратка давност, тъй като в тях са описани и други продукти, неподлежащи на по -дълъг срок за съхранение без да променят качеството си. Касае се за доставка на цитрусови плодове - мандарини ,портокали и бананите ,които се внасят от чужбина ,не се произвеждат в Р България. В заключение ,вещото лице Б. намира ,че е спазен чл.9,ал.10 от наредбата за наличие на сертификати за съответствие по наредбата.

 

             Отказът от финансово подпомагане е направен на основание чл.19,ал.3,т.2 от наредбата ,където е регламентирано ,че  Държавен фонд "Земеделие" отказва изплащането на част или на цялата финансова помощ по заявката за плащане, когато: е установено неспазване на изисквания на чл. 9, 10, 11 или 11а.В случая ,е прието от органа, че не е спазено условието на чл.9,ал.10 от наредбата ,а именно:“ Предоставяните по схемата конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството съгласно Наредба № 16 от 2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци (ДВ, бр. 43 от 2010 г.), издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците, или на името на доставчика“.Легално определение за понятията“доставчик“ и  „производител“,  няма в ПЗР към наредбата ,нито в ЗПЗП. Има легално определение за понятието „земеделски производител“ по смисъла на §1,т.1 от ДР на ЗПЗП -физически и юридически лица, които произвеждат непреработена и/или преработена растителна и/или животинска продукция.Най-общо под „доставчик“ следва да се има предвид физически и юридически лица,които доставят земеделска продукция ,било произведена в РБ ,или другаде.Съдът не може да се съгласи с тълкуванието на административния орган в оспорения акт,че доставчик може да бъде само заявителя/изпълнителя по схемата/, т.е. дружеството “Камират“ЕООД и всички сертификати следва да са издадени на негово име или на името на производителя.По разбиране на съда , смисълът на правната норма ,на първо място ,разкрива законодателното изискване качеството на съответните хранителни продукти да бъде доказано по надлежен формален ред и едва след това държи сметка на кое лице е издаден сертификата. Иначе казано, сертифицира се качеството на хранителните стоки, а не дейността на производителя или доставчика. При наличие на безспорни доказателства, че сертифицираните количества банани ,портокали  и мандарини са били закупени  от фирма"Елина М" ЕООД,а сертифицираните био ябълки са били произведени от производителя  ЗП „ Павлин Пантов" гр.София и от производителя фирма „Агро М 2006“ЕООД , и след това доставени на дружеството-жалбоподател „Камират“ЕООД и оттам на съответните учебни заведения по схема "Училищен плод", то не може да има съмнение, че правилото на чл. 9, ал. 10 от Наредбата е било удовлетворено.Безспорно е ,че фирма"Агро М 2006", и ЗП „ Павлин Пантов" гр.София,са „земеделски производители“ по смисъла на §1,т.1 от ДР на ЗПЗП и имат  регистрация по Наредба №3/1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани .Безспорно е  ,че  и двете фирми разполагат със сертификати за съответствие по чл.21 от Наредба№16/2010г.. Доставките, според вещото лице-специалист по растителна защита са ставали в рамките на валидност на издадените сертификати,като и двете фирми разполагат с така необходимите условия за съхранение на продукцията.  ЗП „ Павлин Пантов" е доставял био ябълки от собствена овощна градина ,находяща се в с.Долно Белотинци  ,и разполага със сертификат №83918-1/28.10.2020г.,валиден до 31.12.2021г.,получен от оторизирана фирма“CEREC,който сертификат му дава право да кандидатства по проекти за финансиране със средства от ЕС,както и да търгува . За съхранение на ябълките земеделският производител има изградена съвременна хладилна камера,отговаряща на всички изискванията за това производство.Фирма „Агро М2006“ЕООД ,   като земеделски производител има също собствена овощна градина и плодохранилище в землището на с.Гаврил Геново ,обл.Монтана.Разполага и със сертификати по чл.21 от Наредба№16/2010г. ,издадени от ОДБХ-Монтана за всички извършени доставки на био ябълки,както бе изяснено от вещото лице в експертизата.В този смисъл ,без значение е дали  фирма „Елина –М“ЕООД ,доставяла цитрусови плодове извън България ,има регистрация по Наредба№3/1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани като земеделски производител, каквото възражение в съдебно заседание се направи  от юрк.Йорданова ,като процесуален представител на ответника.Тя не е „земеделски производител“ ,но е „търговец“ по смисъла на §1,т.2 от ДР на Наредба№16 от 28.05.2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци , където се съдържа легална дефиниция за това понятие-всяко физическо или юридическо лице, което излага, предлага за продажба, доставя или реализира на пазара по друг начин за своя или чужда сметка пресни плодове и зеленчуци съгласно изискванията за качество на плодовете и зеленчуците в общия или в специфичните стандарти за предлагане на пазара.Тя е и“доставчик“  на „Камират“ЕООД по отношение на доставяните плодове-портокали,банани и мандарини.Касае се за цитрусови плодове-банани ,портокали и мандарини ,които не се произвеждат в Р България и следва да бъдат внесени отвън.Фирма  „Елина –М“ЕООД  разполага с удостоверение №2619/01.02.2013г., издадено от ОДБХ-Монтана за търговия на едро и дребно с пресни плодове и зеленчуци,а така издадените сертификати на нейно име №00140/М-15/04.01.2021г.;№00149/М-15/15.01.2021г.;№00152/М-15/26.01.2021 г., №00160/М-15/08.02.2021г. ;№00167/М-15/19.02.2021г. са гаранция за  качеството на доставяните продукти ,и доказват изпълнение на правилото по чл.9,ал.10 от Наредбата ,а именно ,че същите отговарят на общите и специфични стандарти за предлагане в страната и същевременно  предоставят възможност да се проследи  произхода и качеството на продуктите с оглед изпълнение на целта на закона и специалната наредба-доставка на пресни плодове и зеленчуци в детските градини и учебни заведения за подрастващите с оглед запазване на техния живот и здраве. По правилото на чл. 173,ал.2 от АПК, доколкото спорът не позволява решение по същество, преписката следва да бъде върната на административния орган за ново произнасяне при спазване задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.Затова и процесното уведомително писмо следва да се отмени и преписката да се върне на органа за ново произнасяне ,с указание да приеме ,че са изпълнени изискванията на чл.9,ал.10 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко  при извършените доставки на био ябълки,мандарини ,портокали и банани в учебните заведения от жалбоподателя..

 В предвид гореизложеното ,съдът намира ,че уведомителното писмо ,като издадено от компетентен орган,в предвидената по закон форма ,при спазване на административно-производствените правила ,но при нарушения на материалния закон и целта на закона ,следва да се отмени.Жалбата, като основателна следва да се уважи.

При направено искане от жалбоподателя  за присъждане на разноски по делото  ,същите  му се следват ,с оглед изхода на делото,на основание чл.143,ал.1 от АПК..Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 200лв.,депозит за експертиза в размер на 400лв.и държавна такса в размер на 50лв. ,общо 650лв.,съгласно списък по чл.80 ГПК,които следва да бъдат присъдени,на основание чл.78,ал.8 ГПК във вр. с чл.37 ЗЗП, във вр. с чл.24 от НЗПП. При наличие на възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на  жалбоподателя ,в писмено становище вх.№2018/24.09.2021г.от ответника ,не са налице основания за това.Претендираното юрисконсултско възнаграждение /за изготвяне на жалба и писмена защита,без явяване пред съд/е в рамките на допустимите граници по чл.24 от НЗПП за дела с материален интерес.

Водим от гореизложеното Съдът

 

                                                          Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Камират“ЕООД ,със седалище и  адрес на управление:*** ,представлявано от  К.Ц.Т.,действаща лично и чрез пълномощника си юрк.М.Р., Уведомително писмо за одобрение на заявки за плащане №02/12/290720/88688/01 от 10.02.2021г. и №03/12/290720/88688/01 от 10.03.2021г.,с изх.№01-2600/3637 от 29.06.2021г.  на зам.- изпълнителния директор на ДФЗ-София,с което по заявка за плащане №02/12/290720/88688/01 от 10.02.2021г. му е отказана финансова помощ на основание чл.19,ал.3,т.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко"в размер на 6909,95лв. без ДДС и по заявка за плащане №03/12/290720/88688/01 от 10.03.2021г. му е отказана финансова помощ на основание чл.19,ал.3,т.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко" в размер на 8047,62лв. без ДДС.

ВРЪЩА преписката на ДФЗ-София за произнасяне по заявки за плащане №02/12/290720/88688/01 от 10.02.2021г. и №03/12/290720/88688/01 от 10.03.2021г.на „Камират“ЕООД , представлявано от  К.Ц.Т. ,при спазване указанията на настоящата инстанция по тълкуване и прилагане на закона.

Определя едномесечен срок за произнасяне ,считано от влизане в сила на съдебното решение.

 ОСЪЖДА ДФЗ-София да заплати на„Камират“ЕООД ,със седалище и  адрес на управление:*** ,представлявано от  К.Ц.Т. разноски по делото в общ размер на 650/шестстотин и петдесет/лв.,от които  50/петдесет/лв. за държавна такса,400/четиристотин/лв.за експертиза и 200/двеста//лв. за юрисконсултско възнаграждение .

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14- дневен срок от съобщението му на страните.

Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.13 АПК.

 

                                                                             

 

 

                                                                            АДМ. СЪДИЯ: