Решение по дело №1208/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 април 2023 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20227150701208
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   264/27.4.2023г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ-ти административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и осми март две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

при секретар

Димитрина Георгиева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 1208 по описа на съда за 2022 г.

                                              

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) и е образувано по жалбата на „Неделина-2011“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Панагюрище, обл. Пазарджик, ул. „Бачо Киро“ № 1, представлявано от управителя Н.Н.Б., подадена чрез адв. Ч.-Б.,***, против Решение № 30/3/3120032/3/01/04/01 от 29.11.2022 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ-РА, с което е определена финансова корекция в размер на 54 891,28 лева, по Договор за безвъзмездна финансова помощ № 30/3/3120032 от 17.07.2013 г.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, поради нарушение на материалния закон, постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, и в несъответствие с целта на закона. Моли се да бъде отменено оспореното решение. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован се представлява от адв. Ч. – Б., която  излага съображения за това, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Претендира присъждане на сторените по делото разноски.

Ответникът по оспорването, редовно призован – не се явява и не се представлява. В молба с вх. № 2578/27.03.2023 г. от юрк. К. се излагат съображения за неоснователност на жалбата. Претендират присъждане на сторените по делото разноски, правят възражение за прекомерност по чл. 78, ал. 5 от ГПК, вр. с чл. 144 от АПК.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Решение № 30/3/3120032/3/01/04/01 от 29.11.2022 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ-РА, с което е определена финансова корекция в размер на 54 891,28 лева, по Договор за безвъзмездна финансова помощ № 30/3/3120032 от 17.07.2013 г.

Със Заявление за финансово подпомагане „Неделина-2011“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Панагюрище, е кандидатствало по Програма за развитие на селските райони 2007 – 2013 г., с проект „Реконструкция на жилищна сграда – Къща за гости в УПИ ХІV-415, кв. 25 по плана на гр. Панагюрище“.

 Със заявлението е представен Бизнес план, според който целта на проекта е да се създаде и развие малък, но устойчив бизнес на базата на къщата за гости, който да използва природните дадености и историческата значимост на територията. Очакваният резултат след реализацията на проекта е да се създаде един стартиращ малък бизнес, на принципа на семейните фирми. След приключване на проекта се очаква постигане на висока ефективност на инвестиционния проект чрез създаване на функциониращ бизнес. Заявено е още, че от момента на стартиране на проекта се предвижда осигуряването на постоянна заетост в рамките на едно работно място на непълно работно време – за собственика на фирмата, който ще ръководи и цялостната реализация на проекта.

Въз основа на заявлението и представения с него Бизнес план, между Държавен фонд „Земеделие“ и „Местна инициативна група Панагюрище, Стрелча, Лесичово“ гр. Панагюрище (МИГ) и „Неделина – 2011“ ЕООД, като „ползвател“ е сключен Договор № 30/3/3120032 от 17.07.2013 г. за отпускане на финансова помощ по мярка „Прилагане на стратегии за местно развитие“ и по мярка „Управление на местни инициативни групи, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 година, подкрепени от европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Според т. 1.1 и т. 1.2 от Договора, Фондът предоставя на ползвателя безвъзмездна финансова помощ, представляваща до 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект с ИД № 30/3/3120032 от 19.07.2012 г., като Фондът изплаща помощта по договора, при условие, че ползвателят е извършил инвестицията съгласно одобрения проект, съобразно условията и сроковете, определени в договора, анексите към него; Наредба № 23 от 18.12.2009 г.; Наредба № 29 от 11.08.2008 г.; Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г.; Регламент 1698/2005, както и всички действащи в съответната област нормативни актове.

Първоначално одобрената безвъзмездна финансова помощ въз основа на представените документи е в размер на 54 461,61 лв., която сума е изплатена от Фонда в пълен размер.

С писмо с изх. № 07-0400/1478#34 от 14.06.2022 г. ДФ „Земеделие“ е открил производство по налагане на финансова корекция на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ. Производството е открито във връзка с издаден окончателен доклад ОС/2019/1115/А5 на Европейската служба за борба с измамите (ОLAF) след административно разследване ОС/2019/1115 за неправомерни плащания, свързани с българската Програма за развитие на селските райони 2007-2013 г., Подкрепа за селския туризъм – мерки 311, 312 и 41, получен от ДФ „Земеделие" с писмо с вх. № 07-0400/1478 от И.03.2022 г.

Предвид констатациите, съдържащи се в посочения доклад ОС/2019/1115/А5 и при спазване на подхода, използван от OLAF, ДФ „Земеделие“ извърши административна проверка в официалните и публично достъпни регистри на НАП и в публикуваните в Търговския регистър годишни финансови отчети, в резултат на което са установени договорни и нормативни нарушения, представляващи одобрени индикатори съгласно одобрения бизнес план по Договор № 30/3/3120032 от 17.07.2013 г., сключен между Държавен фонд „Земеделие“ и „Неделина – 2011“ ЕООД, при условията на Наредба № 23 от 18.12.2009 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Прилагане на стратегии за местно развитие“ и по мярка „Управление на местни инициативни групи, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие“ и Наредба № 29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г., а именно:

1. В представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план са залегнали финансови показатели, на базата на които проектът е определен като допустим, сключен е договор за подпомагане и е изплатена субсидията по него. При проверката е набрана информация за 3 (три) пълни финансови години – 2015-та финансова година, 2016-та финансова година и 2017-та финансова година. Установеното изпълнение на бизнес плана средно аритметично за 3 (трите) пълни финансови години (2015 г., 2016 г. и 2017 г.) е в размер на 23,99 % от заложените приходи.

Конкретните стойности, въз основа на които е извършена оценката на изпълнението на одобрения бизнес план за три последователни пълни финансови години са извлечени от публикуваните данни в Търговския регистър и са следните:

За периода 01.01.2015 г. – 31.12.2015 г. са установени приходи в размер на 4000 лв., което представлява изпълнение от 48% спрямо заложените в производствената програма 8 360 лв.

За следващата финансова година, явяваща се 2016 г., е установено, че са изпълнени приходи, възлизащи на 3000 лв., като същото представлява изпълнение в размер на 12% от прогнозираните финансови параметри за втората година от производствената програма в бизнес плана, за която са заявени приходи от 25 000 лв.

За периода 01.01.2017 г. – 31.12.2017 г. са установени приходи в размер на 7000 лв., което представлява изпълнение от 28% спрямо заложените в програмата за съответната година 25 000 лв.

За периода 01.01.2018 г. – 30.09.2018 г.; са установени приходи в размер на 4500 лв. (преизчислен средномесечно от обявените в ГФО приходи за услуги за цялата 2018 г. в размер на 9000 лв.), което представлява изпълнение от 36,00% спрямо преизчислените приходи за период от 9 месеца, заложени в бизнес плана.

Доколкото към датата на изтичане на мониторинга по договора, а именно 01.10.2018 г. не е изтекла цялата финансова 2018 година, този резултат не е взет под внимание при оценката на изпълнението на финансовите показатели на бизнес плана.

В тази връзка за три пълни финансови години, а именно 2015 г., 2016 г. и 2017 г. са реализирани приходи в размер на 23,99% спрямо заложените в бизнес плана, изчислени средноаритметично за проверения период.

Съгласно т. 4.17 от договора е заложено, че ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор и в съответствие с изискванията съгласно Приложение № 2 към настоящия договор и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи.“ В т. 5 от цитираното приложение също е заложено, че: „Ползвателят“ е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция, в съответствие с одобрения бизнес план“.

В мотивите си административният орган е приел, че съгласно определението, залегнало в § 1 т. 19 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 29 от 11.08.2008 г., „Проект“ е заявление за подпомагане, заедно с всички изискуеми документи, както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от кандидата и допустими за финансиране по ПРСР, т.е. включително и одобрения бизнес план.

Разпоредбата на чл. 16, ал. 2 от същата наредба предвижда, че бизнес планът трябва да доказва икономическа жизнеспособност и устойчива заетост за период 5 години, а в случаите на строително-монтажни работи – за 10 години, водещи до реализиране на целите по чл. 2. Определението в § 1, т. 6 от допълнителни разпоредби на Наредба № 29 от 11.08.2008 г. посочва, че „Икономическа жизнеспособност“ е генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на предприятието за периода на бизнес плана.

В раздел VIII. „Отговорност“, точка 8.1 от Договор № 30/3/3120032 от 17.07.2013 г. е фиксирано, че в случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни и договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, или е установено по съответния ред, че е представил документи с невярно съдържание или подправени такива, Фондът може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. В този случай Фондът прилага санкциите, предвидени в чл. 59 и чл. 60 от Наредба № 23 от 18.12.2009 г.

В оспореното решение е посочено, че нормата на чл. 59, ал. 1 от Наредба № 23 от 18.12.2009 г. предвижда, че в случай че МИГ или получателите на помощта не изпълняват свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, Разплащателната агенция може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с тях. В случаите по ал. 1 Разплащателната агенция определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от МИГ или получателите на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението. Степента на неизпълнение по даден проект зависи от неговите последици за дейността като цяло. Продължителността на неизпълнението зависи от времето, през което траят последиците или възможността за отстраняване на тези последици по приемлив начин (чл. 59, ал. 2 от Наредба № 23 от 18.12.2009 г.).

Същото е заложено и в разпоредбите на чл. 46, ал. 1 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г., а именно: в случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. Алинея 2 на същия член определя, че в случаите по ал. 1 РА определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от ползвателя на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението. Степента на неизпълнение по даден проект зависи от неговите последици за дейността като цяло. Продължителността на неизпълнението зависи от времето, през което траят последиците, или възможността за отстраняване на тези последици по приемлив начин. Съгласно т. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от посочените правила, когато реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средноаритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 50% и над 20% от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и това е продължило две или повече финансови години, се налага санкция в размер на 15% от предоставената финансова помощ по договора.

В резултат на направените констатации е определен размер на задължение от 8 233,69 лв. (осем хиляди двеста тридесет и три лева и шестдесет и девет стотинки), представляващи 15% от получената субсидия.

С обжалваното решение е констатирано и още едно неизпълнение на договора, а именно на заложените по бизнес план работни места, което представлява неизпълнение на една от целите на мярката, разписани в Наредба № 29 от 11.08.2008 г. Съгласно чл. 2 от Наредба № 29/2008 г., на одобрение подлежат проекти, които допринасят за насърчаване на растежа и създаване на нови работни места в микропредприятия за неземеделски дейности в селските райони. Съгласно т. 4.2.3 от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. осигуряването на заетост чрез разкриване на нови работни места е генерална цел на програмата, за реализирането на която се предоставя финансова помощ.

В бизнес плана към заявлението за подпомагане кандидатите попълват Таблица 5 – „Разходи за заплати и социални осигуровки“. В цитираната таблица по Проект № 30/3/3120032 е заложено 1 (един) брой работно място на позиция „административен“. След справка в регистър „Брой осигурени лица по осигурител“ в информационната система на НАП за „Неделина – 2011“ ЕООД е установено, че за целия проверяван период, а именно 2015 г., 2016 г. и 2017 г. няма осигурено лице. В тази връзка за трите пълни проверявани финансови години, общото изпълнение на показателите за постоянна трудова заетост е 0,00% спрямо заложените показатели в бизнес плана.

За периода 01.01.2018 г. – 30.06.2018 г. е установено, че също няма осигурено лице. Доколкото към датата на изтичане на мониторинга по договора не е изтекла цялата финансова 2018 година, този резултат не е взет под внимание при оценката на изпълнението по отношение на работните места от бизнес плана.

Посоченото неизпълнение на заложените в одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост за период от 3 пълни финансови години административният орган е приел, че представлява нарушение на поетите ангажименти и фиксираните задължения с точки т. 4.17 от Договор № 30/3/3120032 от 17.07.2013 г., и т. 5 от приложение 2 към договора. Посочил е, че на основание на т. 4.4, буква „б“ и т. 8.1 от Договор № 30/3/3120032 от 17.07.2013 г. във връзка с неизпълнението на т. 4.17 и т. 5 от Приложение 2 към договора, чл. 46, ал. 1 и ал.2 от Наредба № 29/11.08.2008 г., както и т. 18 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от горепосочените Правила, когато неизпълнението е по-голямо от 50% спрямо заложените в одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост се приема, че неизпълнението засяга подпомаганата дейност в цялост. Размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ е в размер на 100% от предоставената финансова помощ по договора.

Вследствие на това е определен размер на финансова корекция от 54 891,28 лв. (петдесет и четири хиляди осемстотин деветдесет и един лева и двадесет и осем стотинки), представляващи 100% от получената субсидия.

Съгласно чл. 3, ал. 2 от горепосочените правила „Когато при осъществяване на контрол относно спазване на критерии за допустимост, ангажименти или други задължения от страна на ползвателите на финансова помощ бъде установено повече от едно нарушение при изпълнението на един и същ договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по който е подадена заявка за плащане до 1 януари 2015 г., се пристъпва към определяне на конкретния размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ, който е равен на най-големия размер на дължимата помощ, изчислен за всяко едно от допуснатите нарушения.

Общият размер на задължението, за което ДФ „Земеделие“ е издал решение за финансова корекция, е в размер на 54 891,28 лв. (петдесет и четири хиляди осемстотин деветдесет и един лева и двадесет и осем стотинки), представляващи 100% от получената субсидия.

На ползвателя е дадена възможност да направи възражение по основателността и размера на публичното вземане. В указания 14-дневен срок, с писмо с вх. № 07-0400/1478#137 от 27.06.2022 г. е постъпило възражение във връзка с откритото производството по издаване на Решение за налагане на финансова корекция, което ДФ „Земеделие“ не приема за основателно.

Оспореното решение е съобщено редовно на жалбоподателя, като в законоустановения 14-дневен срок същият е упражнил правото си на жалба пред Административен съд – Пазарджик.

В хода на съдебното производство е изслушано заключението по назначената съдебно-икономическа експертиза. В отговор на поставените въпроси вещото лице е изложило следните констатации:

Заложените приходи за първите три години по бизнес плана на „Неделина-2011“ ЕООД, са както следва:

-        2015 г. – заложени приходи в размер на 8 360 лв.;

-        2016 г. – заложени приходи в размер на 25 000 лв.;

-        2017 г. – заложени приходи в размер на 25 000 лв.

 

Реализираните приходи за проверяваните 2015 г., 2016 г., и 2017 г. от „Неделина-2011“ ЕООД, са както следва::

-        2015 г. – реализирани приходи в размер на 4 145 лв.

-        2016 г. – реализирани приходи в размер на 2 668 лв.;

-        2017 г. – реализирани приходи в размер на 5 866 лв.

 

За 2015 г., 2016 г. и 2017 г. процентът на изпълнение на реализираните приходи, отразени в Отчет за приходите и разходите на „Неделина-2011“ ЕООД за съответните години, спрямо заложените в бизнес плана, средноаритметично за трите години е в размер на 23,99%.

Процентът на изпълнение на приходите (съгласно ОПР), спрямо заложените в бизнес плана за всяка една от финансовите години е както следва:

 

За 2015 година

-        заложени приходи по Бизнес план 8 360 лв.;

-        реализирани приходи (съгласно ОПР) – 4 хил. лв.;

-        изпълнение на приходите (ОПР) спрямо заложените в БП – 47,85 %.

 

За 2016 година

-        заложени приходи по Бизнес план 25 000 лв.;

-        реализирани приходи (съгласно ОПР) – 3 хил. лв..

-        изпълнение на приходите спрямо заложените в БП – 12,00 %.

 

За 2017 година

-        заложени приходи по Бизнес план 25 000 лв.;

-        реализирани приходи (съгласно ОПР) – 7 хил. лв.

-        изпълнение на приходите спрямо заложените в БП – 28,00 %.

 

Според вещото лице в бизнес плана на „Неделина-2011“ ЕООД е предвидено да бъде разкрито и поддържано едно работно място на непълно работно време – 4 часа за собственика на дружеството, по трудов договор, на длъжност „Собственик на къща за гости“. „Неделина-2011“ ЕООД не е имало сключени трудови и съответно няма изплатени възнаграждения по трудови правоотношения и свързани с тях осигурителни вноски.

Заложените параметри в бизнес плана на жалбоподателя предвиждат 1 бр. наето лице по трудов договор за всяка от годините в проверявания период. Вещото лице е категорично, че „Неделина-2011“ ЕООД не е имало сключени трудови договори за 2015 г., 2016 г. и 2017 г. Процентът на изпълнение спрямо заложените параметри за брой заети лица в бизнес плана на жалбоподателя за всяка от трите финансови години 2015 г., 2016 г. и 2017 г. поотделно, както и средно аритметично за трите финансови години е 0,00%.

Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е насочена против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, изхожда от лице с правен интерес – адресат на решението за налагане на финансова корекция, чиито права са засегнати от този акт, като е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, с оглед на което се явява допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Оспореното Решение е издадено от компетентен орган – зам.-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ В. К. при заместване по силата Заповед № 03-РД/5268/25.11.2022 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ (лист 291-292), в рамките на правомощията му по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, според която финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта.

Съдът намира, че обжалваният акт е издаден в предписаната от закона писмена форма. Според чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, когато административният акт се издава в писмена форма, той съдържа фактически и правни основания за издаване на акта. Посочен е издателят на административния акт, адресата, какво е мотивирало органа да стигне до посочения извод. Изложени са фактическите и правни основания за издаването му. Мотиви се съдържат както в самото решение, така и в приложените към административната преписка писмени доказателства. За да бъде спазено изискването за форма, актът следва да съдържа ясно и недвусмислено изложение на фактическите основания, въз основа на които е постановен същият. От съдържанието на акта се установява и въз основа на кои правни основания е издаден.

Не се установяват допуснати нарушения на административно-производствените правила, които да бъдат квалифицирани като съществени и да мотивират отмяната на акта на това основание. Жалбоподателят е уведомен за откриване на административно производство по определяне на финансовата корекция и му е дадена възможност да изрази становище и да представи доказателства, от която се е възползвал.

При издаване на оспореното решение за налагане на финансова корекция са спазени административнопроцесуалните правила. Съгласно чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1 – 9 от ЗУСЕФСУ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. В случая именно такъв по форма и по съдържание е оспореният акт – решение за налагане на финансова корекция на бенефициент на безвъзмездна финансова помощ по ПРСР, определена за извършено нарушение по чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ.

Не се констатира нарушение и на материалния закон.

Предмет на разглежданото административно производство е определянето на финансовата корекция за извършено от „Неделина-2011“ ЕООД нарушение по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСФСУ при изпълнението на административен договор № 30/3/3120032 от 17.07.2013 г.

Според т. 4.17 от Договора, ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по договора и в съответствие с одобрения проект и изискванията съгласно Приложение 2 към договора и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи.

Съгласно т. 8.1 от Договора, в случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни и договорни задължения след изплащане на каквато и да е част от договорената финансовата помощ, или е установено, че е представил декларация и/или документ с невярно съдържание, неистински и/или подправени такива, Фондът може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя. В този случай Фондът прилага санкциите, предвидени в чл. 59 и 60 от Наредба № 23 от 18.12.2009 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Прилагане на стратегии за местно развитие“ и по мярка „Управление на местни инициативни групи, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г.

Съгласно чл. 59, ал. 1 от Наредба № 23 от 18.12.2009 г., в случай че МИГ или получателите на помощта не изпълняват свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, Разплащателната агенция може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с тях.

Установява се от заключението по допуснатата СИЕ, че от подпомаганата дейност за 2015 г. са били реализирани приходи в размер на 4145 лева, при заложени в бизнес плана 8360 лева; за 2016 г. са били реализирани приходи в размер на 2668 лева, при заложени в бизнес плана 25 000 лева, а за 2017 г. са реализирани приходи от 5866 лева, при заложени 25 000 лева. При така установеното, вещото лице изчислява, че процентът на изпълнение за трите проверявани години е както следва: за 2015 г. – 47,85%; за 2016 г. – 12 %; за 2017 г. – 28 %, при което установеното изпълнение на бизнес плана средноаритметично за трите пълни проверявани години е в размер на 23,99 % от заложените приходи.

Също така от заключението на вещото лице е видно, че съобразно бизнес плана на „Неделина-2011“ ЕООД е предвидено да бъде разкрито и поддържано едно работно място на непълно работно време – 4 часа за собственика на дружеството, по трудов договор. Посочено е, че „Неделина-2011“ ЕООД не е имало сключени трудови и съответно няма изплатени възнаграждения по трудови правоотношения и свързани с тях осигурителни вноски. Заложените параметри в бизнес плана на жалбоподателя предвиждат 1 бр. наето лице по трудов договор за всяка от годините в проверявания период. Вещото лице е категорично, че „Неделина-2011“ ЕООД не е имало сключени трудови договори за 2015 г., 2016 г. и 2017 г. Процентът на изпълнение спрямо заложените параметри за брой заети лица в бизнес плана на жалбоподателя за всяка от трите финансови години 2015 г., 2016 г. и 2017 г. поотделно, както и средноаритметично за трите финансови години е 0,00%.

Изложеното налага да се приеме за установено, че „Неделина-2011“ ЕООД, не е разкрило и поддържало предвиденото в бизнес плана едно работно място и не е изпълнило заложените финансови нива в приходната част съобразно представения от дружеството и одобрен от административния орган бизнес план.

Постоянна и непротиворечива е практиката на Върховния административен съд, че неизпълнението на залегналите в бизнес плана финансови показатели съставлява и нарушение на договорно задължение. Това е задължението на бенефициера – да извърши изцяло одобрената инвестиция в съответствие с одобрения бизнес план. Заложените в него финансови показатели са индикатори за изпълнение на проекта, поради което непостигането им води до необходимост от коригиране на размера на финансовата помощ.

С оглед на това в случая е налице неизпълнение, изразяващо се в неизпълнение на финансовите показатели на одобрения с договора бизнес план, на базата на които проектът е определен като допустим.

Неизпълнението на одобрените индикатори е основание за извършване на финансова корекция по смисъла на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ, както е процедирано и в настоящия случай.

По изложените съображения, оспореното решение съответства на изискванията за законосъобразност по смисъла на чл. 146 от АПК, поради което жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и предвид направеното искане от ответника, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, жалбоподателят ще следва да бъде осъден да му заплати направените по делото разноски в размер на общ размер на 500 лева, от които 300 лева – депозит на вещо лице и 200 лева – юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането, предвид фактическата и правна сложност на делото.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Неделина-2011“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Панагюрище, обл. Пазарджик, ул. „Бачо Киро“ № 1, представлявано от управителя Н.Н.Б., подадена чрез адв. Ч.-Б.,***, против Решение № 30/3/3120032/3/01/04/01 от 29.11.2022 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ-РА, с което е определена финансова корекция в размер на 54 891,28 лева, по Договор за безвъзмездна финансова помощ № 30/3/3120032 от 17.07.2013 г.

ОСЪЖДА „Неделина-2011“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Панагюрище, обл. Пазарджик, ул. „Бачо Киро“ № 1, представлявано от управителя Н.Н.Б., да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ – София направените по делото разноски в общ размер на 500 (петстотин) лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му.

 

 

 

 

СЪДИЯ: (П)