Решение по дело №9561/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 733
Дата: 25 февруари 2020 г. (в сила от 31 юли 2020 г.)
Съдия: Пламен Маринов Дойков
Дело: 20192120109561
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 733

 

град Бургас, 25.02.2020год.

 

В    И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Бургаският районен съд,                                                                                   49 – ти граждански състав

на единадесети февруари                                                                            две хиляди и двадесета година

в публично заседание, в състав

                                                                                                                               Съдия: Пламен Дойков

 

                при секретаря Станка Добрева, като разгледа докладваното от съдията Дойков гражданско дело № 9561 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното.

               Делото е образувано по исковата молба на Т.А.А., ЕГН * чрез адв. Н.Т.К.,*** против ГД “Пожарна безопасност и защита на населението“ – МВР , гр. София, ул. „Пиротска“ № 171А, представлявана от Н. Н–главен комисар. Сочи се, че за периода 31.10.2016г. до 01.11.2019г. А. е бил служител на РДПБЗН гр. Бургас на длъжност „*“ I ст. в Група „ПГАСД“ на Сектор „ПБС „ на Летище Бургас към РДПБЗН Бургас, считано от 09.04.2015г. и „*“ I ст. в Група „ПГАСД“ на Сектор „ПБС „ на Летище Бургас към РДПБЗН Бургас, считано от 22.10.2018г., на която длъжност се намирал и към момента. През посоченото време бил работил , като полагал труд на 24- часови смени, като в месеца това били 7 или 8 нощни смени. Дежурствата се отчитали на тримесечие. За посочения исков период, според твърденията на ищеца, бил положил 211 дежурства или нощен труд в размер на 1688часа. Положеният труд, съобразно изложените от ищеца правни съображения, следвало да бъде изчислен по коефициент 1.143 и превърнат в дневен труд, което правело 1929часа дневен труд. При това преизчисляване се получавала разлика в размер на 241часа, които не били заплатени на ищеца. Претендира се за осъждане на ответника за сумата от 1446.00лева. Претендира се и за мораторна лихва в размер на 227лева за периода от първото число на всеки месец, следващ тримесечието, през което е бил положен извънредния труд, считано до 01.11.2019г., както и законна лихва за забава върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба. В исковата молба са изложени и подробни правни съображения. Направени са доказателствени искания – да се представят протоколите за положения от ищеца нощен труд, протоколите за извънреден труд, ежедневните ведомости и разпореждания, кадровото му досие и изготвяне на съдебно – счетоводна експертиза. В съдебно заседание ищецът не се явява, представлява се от адв. Н.К.,***, като исковата молба се поддържа. По реда на чл. 214, ал. 1 от ГПК се прави изменение размера на иска, като се претендира за главница от 1689.56лева, а претенцията за мораторна лихва се увеличава до 233.13лева, като се иска присъждане на законната лихва върху главницата от датата на предявяване на исковата молба.   

                Ответникът РД „Пожарна безопасност и защита на населението“ – Бургас при ГД “Пожарна безопасност и защита на населението“ МВР е депозирал писмен отговор чрез процесуалния си представител ст. юрисконсулт Т.С.. Исковата молба се счита за допустима, но неоснователна. Ответникът не спори наличието на служебно правоотношение между него и ищеца, който заемал длъжността „*“ I ст. в Група „ПГАСД“ на Сектор „ПБС „ на Летище Бургас към РДПБЗН Бургас при ГД “Пожарна безопасност и защита на населението“ МВР. Ответникът счита претенцията за неоснователна и недоказана. Оспорва се твърдението на ищеца, че следва да се приложи НСОРЗ и по – специално твърдяната трансформация на нощен в дневен труд, съобразно претендирания коефициент. Ответникът сочи, че нормативният акт, от който ищецът извлича основанието на иска си, се прилага само за работници по КТ. Сочи се, че ищецът е служител на МВР и за изчисляване на трудовото му възнаграждение се прилага ЗМВР. Прави се анализ на Наредба № 8121з- 776/ 29.07.2016г. за реда за организацията, разпределението на работното време , за неговото отчитане , компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Извежда се виждането, че според приложимата правна уредба съотношението между дневен и нощен труд на служителите на МВР е 8:8часа или равно на коефициент 1, а не на твърдения 1,143. Цитира се също и заповед на министъра на вътрешните работи, в която е указано нощният труд да се заплаща по 0.25лева. Излага се, че за определен период, когато е действала Наредба № 8121з- 407/ 11.08.2014г. за реда за организацията, разпределението на работното време, за неговото отчитане , компенсирането на работата извън редовното работно време , режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР, се е извършвало такова компенсиране с прилагането на коефициент 0,143, но според ответника това е било в разрез с ЗМВР и е било поправено с последвалите издадени наредби. Излагат се подробни съображение за разликата между нощен и извънреден труд, както и за приложимата в тази насока правна уредба. Цитира се и писмо на МТСП. Отрича се и основателността на претенцията за лихва. Приложени са писмени доказателства. Ответникът счита исканата експертиза за ненужна. Възразява се срещу част от исканите писмени доказателства. Взема се становище, че исковата молба е неоснователна, като се иска нейното отхвърляне. Претендират се разноски и възнаграждение за юрисконсулт. В съдебно заседание процесуалният представител на ответника не се явява, поддържа отговора с изрична молба.

                 Предявен е иск с правно основание чл. 179, ал. 1 вр. чл. 176 вр. чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 3 и ал. 5, т. 2 вр. ал. 6 от ЗМВР и  чл. 86, ал. 1 от ЗЗД.

                По делото е назначена и изготвена съдебно – счетоводна експертиза. Вещото лице Д.Б. е посочила, че за периода 31.10.2016г. до 01.11.2019г. ищецът е отработи 213броя нощни смени. Съобразно това е положил 1704часа нощен труд , който при преизчисляване на часовете с коефициент 1.143 води до резултат от 1948 часа дневен труд. Вещото лице е посочило, че на ищеца не са заплатени 244часа извънреден труд на стойност 1689.56лева. Изчислена е и дължимата лихва върху главницата за процесния период, като вещото лице е посочило, че това е сумата от 233.13лева.

                Съдът, след като обсъди представените с исковата молба и отговора писмени материали, становището на ответната страна по делото и заключението на вещото лице, счита за установено следното.

                По делото не се спори, че между ищецa Т.А.А., ЕГН * и ГД “Пожарна безопасност и защита на населението“ - МВР е било налице служебно правоотношение по ЗМВР. Ищецът е заемал длъжността „*“ I ст. в Група „ПГАСД“ на Сектор „ПБС „ на Летище Бургас към РДПБЗН Бургас при ГД “Пожарна безопасност и защита на населението“ МВР в процесния период, което не се оспорва от ответника.

               Съгласно чл. 178, ал.1, т. 3 ЗМВР към основното месечно възнаграждение на държавните служители в МВР се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд.

       Съгласно чл. 187, ал.5, т.2 ЗМВР работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени.

       В процесния случай ищецът е работил на 24- часови смени и е следвало да му бъде заплатено трудово възнаграждение за положения извънреден труд. Относимите към предмета на делото разпоредби са тези от ЗМВР, Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. и Наредба за структурата и организацията на работната заплата. В тази връзка, съгласно разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР (в сила от 28.11.2014 г.), брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно възнаграждение и допълнителни такива. Видно от текста на чл. 179, ал. 1 от същия закон е и това, че на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22, 00 до 06, 00 ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение, като в ал. 2 е предвидено, че условията и редът за изплащане на тези допълнителни възнаграждения се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният размер – с негова заповед. Същевременно нормата на чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР предвижда, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители в МВР се изплаща допълнително възнаграждение за извънреден труд.

 Според текста на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично, при 5-дневна работна седмица, а ал. 3 на същия член предвижда, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период, като при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22, 00 и 6, 00 ч., през което време работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В ал. 5, т. 2 е предвидено, че за служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време, до 280 часа годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение, съгласно ал. 6. В ал. 7 е предвидено, че извънредният труд не може да надвишава 70 часа на тримесечен период и 280 часа годишно. Съгласно чл. 187, ал. 9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

В допълнение към така изложената нормативна уредба следва да се посочи и това, че през процесния исков период е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., която предвижда възможност държавните служители в МВР да полагат труд и през нощта между 22, 00 и 06, 00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В тази наредба не е предвидено, че при сумирано отчитане на работното време отработените часове нощен труд следва да се преизчисляват с определен коефициент, каквато е била регламентацията на действалата до 01.04.2015 г., а впоследствие и в периода 11.07.2016 г. - 02.08.2016 г. разпоредба на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. Липсата на такива изрични норми в Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. според съда представлява празнота в специалната правна уредба, касаеща служителите в МВР, която следва да бъде запълнена чрез прилагане на съответните норми на общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата. Това субсидиарно прилагане се налага поради факта, че в случая се касае за полагане на труд от ищеца, макар и по служебно правоотношение и третирането му по различен начин от работещите по трудово правоотношение относно изчисляването на часовете положен труд при сумирано изчисляване на работното време, би довело до поставянето му в по- неблагоприятно положение спрямо работещите на трудов договор лица, което е недопустимо.

Съгласно чл. 9, ал. 2 на Наредба за структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който коефициент според съда възлиза на 1,143, изчислен като съотношение между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време (8 часа към 7 часа). Може също така да се отбележи, че нормата на чл. 187, ал. 3 от ЗМВР , касаеща часовете нощен труд, които могат да се полагат , не изключва възможността този труд да се преизчислява с посочения коефициент. Разпоредбата сочи, че „е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период“. Съгласно чл.140, ал.1 КТ: „Нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа. Нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа“. Може да се изведе заключение, че 7 часа, отработени пред нощта се приравняват на 8 часа, отработени през деня. За да се приравни 7-часовата нощна смяна с 8-часова дневна такава, съответно да се заплаща възнаграждение за 8 часа, се прилага коефициент от 1.143, съответстващ на съотношението 8 към 7.   

С оглед на всичко изложено до тук и като взе предвид заключението на изготвената по делото съдебно- икономическа експертиза, според което от 31.10.2016г. до 01.11.2019г. ищецът е положил общо 1704часа нощен труд, които преизчислени с коефициент 1,143 се равняват на 1948часа дневен труд, т. е. налице е разлика от 244часа, за които на ищеца не е било платено допълнително възнаграждение, а по изчисления на вещото лице то е в размер на 1689.56лева и при липса на доказателства това допълнително възнаграждение да е било платено от ответника на ищеца, то изводът, който се налага е че искът е основателен и следва да се уважи в предявения след увеличението размер. При извод за основателност на предявения главен иск, следва да се приеме, че е основателна и претенцията за мораторна лихва в размер на 233.13лева за периода 01.01.2017г. до 01.11.2019г.

С оглед основателността на претенцията, на основание чл. 86 от ЗЗД в полза на ищеца следва да бъде присъдено и претендираното от ищеца обезщетение за забавено плащане в размер на законната лихва върху уважения размер на главницата за периода от предявяването на иска на 08.11.2019 г. до окончателното й изплащане.

На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК ответникът следва да заплати на ищеца и направените от него разноски по делото. Ищецът е направил разноски в размер на 500.00лева за платено адвокатско възнаграждение, която да се възложи за заплащане на ответника. Съгласно Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, заплатената сума за процесуално представителство по делото е в рамките на размерите посочени по чл.7, ал. 2, т. 2 . В случая е заплатена сумата от 500.00лева, която съответства на разпоредбата на Наредбата, а следва да се отчете , че са проведени и две заседания по делото.

 Предвид обстоятелството, че ищецът е освободен от заплащане на държавна такса при завеждане на делото, на основание чл. 78, ал. 6 от ГПК ответникът следва да заплати по сметка на БРС дължимата държавна такса за разглеждането на иск и изплатеното възнаграждение на вещото лице- дължимата държавна такса е в размер на 117.58лева и на вещото лице е изплатено възнаграждение в размер на 200.00лева.

Не следва да се допуска предварително изпълнение на решението на основание чл. 242, ал. 1, предл. 2 от ГПК -  на основание чл. 243, ал. 2 от ГПК подобно предварително изпълнение не се  допуска.

Воден от изложеното и на основание чл. 235 и чл. 236 от ГПК, Бургаският районен съд

 

Р ЕШ И:

 

                 ОСЪЖДА  Главна дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението“ МВР, гр. София, ул. „Пиротска“ № 171А, представлявана от Директора Н. Н, ДА ЗАПЛАТИ на Т.А.А., ЕГН: * със съдебен адрес:***- адв. Н.Т.К.,***, сумата от 1689.56лева/ хиляда шестстотин осемдесет и девет лева и петдесет и шест стотинки/ представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за периода 31.10.2016г. до 01.11.2019г. - разликата между положения нощен труд и преизчисления в дневен такъв с коефициент 1.143, както и сумата от 233.13лева/двеста тридесет и три лева и тринадесет стотинки/, представляваща лихва за забава върху дължимите суми от момента, от първо число на всеки месец , следващ съответното тримесечие , през което е положен извънредния труд за всеки отделен отчетен период - от 01.01.2017г. до 01.11.2019г., ведно със законна лихва върху главницата от датата на предявяване на иска – 08.11.2019г. до окончателното изплащане.

                 ОСЪЖДА Главна дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението“ МВР, гр. София, ул. „Пиротска“ № 171А, представлявана от Директора Н. Н, на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК, ДА ЗАПЛАТИ на Т.А.А., ЕГН: * със съдебен адрес:***- адв. Н.Т.К.,***, сумата от 500.00лева /петстотин лева/ разноски по водене на производството за адвокатско възнаграждение.

                 ОСЪЖДА Главна дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението“ МВР, гр. София, ул. „Пиротска“ № 171А, представлявана от Директора Н. Н, на основание чл. 78, ал. 6 от ГПК, ДА ЗАПЛАТИ по сметка на РС гр. Бургас сумите от 200.00лева/ двеста лева/ за изготвената експертиза и 117.58лева /сто и седемнадесет лева и петдесет и осем стотинки/ държавна такса.

                 На основание чл. 243, ал. 2 от ГПК не допуска предварително изпълнение на решението.

                 Решението може да се обжалва пред Окръжен съд гр. Бургас в двуседмичен срок считано от постановяването му на 25.02.2020г.

                                                                      

 

                                                                                                                      Съдия: Пл. Дойков

Вярно с оригинала!

С. Добрева