Решение по дело №1181/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 968
Дата: 3 декември 2020 г. (в сила от 3 декември 2020 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20207150701181
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

            968/3.12.2020г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в открито заседание на двадесет и седми ноември през две хиляди и двадесетата година в състав:

 

СЪДИЯ       :      ГЕОРГИ П.

СЕКРЕТАР :      АНТОАНЕТА МЕТАНОВА

                                                                                                 

като разгледа докладваното от съдията докладчик П. адм. дело №1181 по описа на съда за 2020год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Първи от АПК, във връзка с чл. 27 от Закон за общинската собственост.

 

2. Образувано е по Жалба на заявена от Я.П.А., ЕГН **********, К.Г.А., ЕГН:**********, П.Я.А., ЕГН:**********,***, И.В.П., ЕГН: **********, Е.М.П., ЕГН:**********  и В.И.П., ЕГН: **********, тримата от гр. Пазарджик, ул. „Йордан Ненов“, №9А, всички с посочен адрес за призоваване гр. Пазарджик, ул. „Хан Омуртаг“, № 2, ет. 2, адв. С.Б., Заповед № 1972 от 06.10.2020г. на Кмета на Община Пазарджик с която е постановено отчуждаване на част от поземлен имот идентификатор 55155.10.241 по КККР на град Пазарджик, с площ 136,00 кв.м., попадаща в улица с о.т.о.т. 935-934-933-943, между квартали 606, 629 и 630, съгласно ПУП-Парцеларен план /улична регулация/, одобрен с Решение № 159/26 юли 2007 год. на Общински съвет - Пазарджик, при съседи на отчуждаваната част : север - ПИ с идентификатор 55155.10.240; югозапад - ПИ с идентификатор 55155.10.98; изток - останалата част от имот с идентификатор 55155.10.241, като е определено равностойно парично обезщетение в общ размер на 2 100,00 лв., което се разпределя, както следва: за частта на Я.П.А. обезщетение в размер на 350,00 лв. ; за частта на К.Г.А. обезщетение в размер на 350,00 лв. ; за частта на П.Я.А. обезщетение в размер на 350,00 лв. ; за частта на И.В.П. обезщетение в размер на 350,00 лв.; за частта на Е.М.П. обезщетение в размер на 350,00 лв.;  за частта на В.И.П. обезщетение в размер на 350,00 лв.

 

3. Жалбоподателите считат оспорената заповед за незаконосъобразна, неправилна, необоснована и явно несправедлива.

Поддържа се, че фактически отчуждаваната част от имота е с площ, по-голяма от посочените в заповедта 136,00м².

Счита се, че оценка от 16,15лв. за квадратен метър от имота, не е съобразена с изискването на закона (чл.210, ал.1 от ЗУТ), т.е. не е пазарна цена и размерът и е прекалено занижен.

В пледоарията по същество на спора се поддържа, че  оценката за отчуждаваната част от имота следва да бъде поне, колкото тази определена от назначеното по делото вещо лице.

Иска се в този смисъл да бъде изменена оспорената заповед, като се присъдят сторените разноски по производството.

 

4. Кмета на Община Пазарджик, чрез процесуалния си представител юрк. В. е на становище, че жалбата е неоснователна.

Поддържа се, че заповедта е издадена от материално компетентен орган, при спазване на административно производствените правила и при правилно прилагане на материалния закон.

Според административния орган, конкретния размер на присъденото обезщетение за отчуждения имот е определено въз основа на назначен в хода на административната процедура лицензиран оценител.

Сочи се, че съобразно правилото на  чл. 22, ал. 14 от ЗОбС, не се дължи обезщетение за незаконни строежи в поземления имот предмет на отчуждаването. Твърди се, че процесните незаконни строежи по отношение на които да издадени съответните заповеди, попадат в отреждането за улица във връзка с което е предприето отчуждаване на имота.

Поддържа се, че площта на отчуждаваната част от имота е точно 136,00м², колкото е констатирана и от назначеното по делото вещо лице.

Иска се да бъдат присъдени сторените разноски по производството.

 

II. За допустимостта:

 

5. Процесната заповед е постановена на 06.10.2020г., а жалбата срещу й е регистрирана в деловодството на администрацията на 16.10.2020г. Сиреч, оспорването е предприето в рамките на предвидения за това процесуален срок и при наличието на правен интерес.   

 

III. За фактите :

 

6. Според констатациите на назначеното по делото вещо лице, експертното заключение на което е прието по делото без заявени резерви от страните, отчуждаваната площ от 136,00м², съставлява част от поземлен имот с идентификатор 55155.10.241 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Пазарджик. Имота се намира в гр.Пазарджик, населено място от I-ва категория съгласно ЕКАТТЕ, като територията е урбанизирана. Имотът е отразен в кадастралната карта с площ от 3273,00м², а площта попадаща в предвиждане за улица е 136,00 м².

При извършените проверки, вещото лице е констатирало, че с със Заповед №134 от 10.07.2002 г на кмета на общината е одобрена улична регулация за този район и частично, дворищна регулация, съобразно която за имот №241 са предвидени пет парцела за жилищно застрояване: Х-241, XI-241, XII-241, ХШ-241 и XIV-241 в новообразуван квартал 606.

 

7. Собствеността върху имота е придобита от жалбоподателите по силата на покупко – продажба извършена с нот. акт № 28, том VІІ, нотариално дело № 1785 от 09.07.2003г., на Служба по вписванията Пазарджик(л.13). Обект на сделката е бил поземлен имот № 010241, с начин на трайно ползване  „нива“ (обработваема земя) с площ от 3,255дка., ІV категория, местност „Татар Екин“, в землището на гр. Пазарджик

Според констатациите на вещото лице, по искане на жалбоподателите, предвидените за имот пл.№241 пет отделни парцела се обединяват със заповед №128 от 18.05.2004 г на кмета на общината в един с номер Х-241, Търговия и услуги, в който се предвижда зона за ниско етажно и зона за средно етажно застрояване.

С решение №159, по протокол №11 от 26.07.2007 г. на Общински съвет, Пазарджик(л.57), е одобрен ПУП – парцеларен план (улична регулация) на западната част на гр.Пазарджик, между ул.”С. Ангелов” и парк „Стадиона” и ПУП – парцеларен план на околовръстен път „Запад – втори етап от участъка от бул. „Ал. Стамболийски“ до главен път Пазарджик – Панагюрище“, засягащи имоти в местност „Татар Екин“, масив 10 по КВС, землище Пазарджик и част от масив 5, местност „Татар Екин“ по КВС, землище с. Драгор.

Според вещото лице, с разработката се изменя и регулацията на улицата, западно от процесния имот; променя се южната й част, така че същата да излиза на ул.”С. Ангелов” под прав ъгъл.

 

8. От описанието на имота обект на сделката извършена с нот. акт № 28 от 09.07.2003г., както и от нарочната констатация на вещото лице е видно, че преди одобряването на подробни устройствени планове - през 2002 г. и 2007 г. територията е била земеделска, за която е била изработена карта на възстановената собственост. Процесният имот е имал №010241, с начин на трайно ползване „нива, четвърта категория“, с площ 3,255 дка. Относно площта на имота и площта на отчуждаваната от него част, експерта е посочил, че размера на имота по кадастрална карта е 3273,00 м². При същите граници на имота в предходната карта на възстановената собственост, площта на имота е 3255,00м², като разликата е незначителна, под 20,00м² и се дължи на това, че площта е изчислявана по различни планове.

Според вещото лице, отчуждаваната част от имота е в размер на 136,00м² и е по западната фасада на имота( на приложената към заключението скица, отчуждаваната част от имота е защрихована с червен цвят – л. 96). Експерта е констатирал, че посоченият в заповедта за отчуждаване имот е идентичен с този, предвиден за мероприятие по улична регулация в устройствения план на населеното място : имот с идентификатор 55155.10.241 по КККР на гр.Пазарджик, с площ 3273,00м², от която 136,00м² се отчуждава за улица. Според вещото лице, към момента на придобиване на собствеността върху имота от страна на жалбоподателите през 2003 г., западната граница на имота е била променена и е имала настоящите очертания, така както е нанесена в кадастралната карта и в действащия регулационен план, по който се извършва отчуждението.

 

9. Въз основа на съставени по реда на чл. 224а, ал. 2 от ЗУТ констативни актове № 27, 28 и 29, всички от 24.08.2020г.(л. 58 и сл.), са издадени :

• Заповед № 1903 от 28.09.2020г. на Кмета на Община Пазарджик, с която е разпоредено да се премахне незаконен строеж: „Масивна сграда”, с обща застроена площ 44,00м2 изпълнен в улица с о.т. 935 - 934 по плана на гр.Пазарджик, в поземлен имот с идентификатор 55155.10.241 по КККР, съставляващ в УПИ Х-241, търговия и услуги в кв.606, местност „Татар Екин” по плана на гр.Пазарджик;

• Заповед № 1904 от 28.09.2020г. на Кмета на Община Пазарджик, с която е разпоредено да се премахне незаконен строеж: „Разширение и удължаване на съществуващ навес” с обща площ 180,55м2, в това число 132,55м2 от запад и 48,00м2 от юг, изпълнен в улица с о.т. 935 – 934 -933 - 919 по плана на гр. Пазарджик, към строеж: „Складове и магазин за строителни материали”, в поземлен имот 241 с идентификатор 55155.10.241 по КККР, съставляващ в УПИ Х-241 търговия и услуги, в кв.606, местност „Татар Екин” по плана на гр. Пазарджик ;

• Заповед № 1905 от 28.09.2020г. на Кмета на Община Пазарджик, с която е разпоредено да се премахне незаконен строеж: „Масивна ограда” с обща дължина приблизително 80,00м., изпълнен изцяло в улица с.о.т.935-934-933-919 по плана на гр.Пазарджик, към поземлен имот с идентификатор 55155.10.241 по КККР, съставляващ в УПИ Х-241, търговия и услуги в кв.606, местност „Татар Екин” по плана на гр.Пазарджик.

Относно определянето на въпросните строежи като незаконни и влизането в сила на заповедите за тяхното премахване, спор по делото не се формира.

10. В хода на административната процедура, по реда на чл. 22, ал. 3 от ЗОбС е възложено определяне на размера на дължимото парично обезщетение за процесния имот. Изготвена е била оценка на имота от Н.В., независим оценител на недвижими имоти, притежаваща Сертификат рег. № ********* от 14.12.2009г. на Камарата на независимите оценители.

С оглед констатираното в имота незаконно строителство, обект на оценката е била само земята. Определено е, че  поземлен имот с идентификатор 55155.10.241, е разположен в ж.к. „Устрем“ и граничи на юг с ул. „С. Ангелов“, която е част от западния околовръстен път на гр. Пазарджик. Отчуждаваната част от имота, попада в улица с осови точки: 935-934-933-943 по плана на гр. Пазарджик, която свързва ул. „С. Ангелов“ с имотите в новоизграждащият се квартал. Град Пазарджик е населено място от първа категория. Имота е много добър транспортен достъп от асфалтирана улица „С. Ангелов“. Жилищен комплекс „Устрем“, местност „Татар Екин“ е нов квартал, разположен северозападно от ул. „С. Ангелов“, като инфраструктурата и благоустрояването предстои да бъдат осъществени. Имот с идентификатор 55155.10.241 е свързан с  електрическата, водопроводната и канализационната мрежи на града. Трайното предназначение на територията е „Урбанизирана“, начин на трайно ползване „ниско застрояване“.

Относно определяне на размера на паричното обезщетение, оценителят е посочил, че при справка в Службата по вписванията, гр. Пазарджик е установил, че същата не може да представи извадка за сделки с имоти, съгласно ЗОбС, като причината не е липсата на сделки, а начинът на за въвеждане на информацията - по данни за собственик, а не за имот; освен това сделките основно се изповядат на данъчна стойност на имотите, която е различна от пазарната. Поради това относно оценката на имота е приложен е принципът на пазарна стойност - оценената сумата, срещу която към датата на оценката обекта би трябвало да бъде разменен между желаещ продавач и желаещ купувач в сделка при пазарни условия, след подходящ маркетинг, при което всяка от страните е действала информирано, благоразумно и без принуда. Според доклада, за определяне на пазарната стойност на имота са анализирани факторите, от които тя се влияе: местоположение и предназначение на имотите, степента на изграденост на инфраструктурата, техните транспортна достъпност и привлекателност, както и възможностите за алтернативно използване, за трайно реализиране на годишен приход или за бъдещо застрояване, влиянието на околната среда, различни тежести върху имота и „… мн. др. …“.

Оценителят е заявил, че за земя в строителните граници са ползвани аналози за парцели в гр. Пазарджик, квартали Устрем и Ставропол с цени от 68,45 лв./кв.м. до 78,23 лв./кв.м., без да са посочени конкретно осъществени сделки с отделни имоти по тези цени. Всъщност, в Таблица № 1 към оценителския доклад са посочени единствено офертни цени за предлагани за продажба имоти. По подобен начин са определени аналози за земеделски земи в землището на гр. Пазарджик.

Крайната оценка на процесните 136.00м² от имота е определена на 15,28лв. за квадратен метър или общо за отчуждаваната част в размер на 2100,00лв.

 

11. При тези условия е издадена процесната Заповед № 1972 от 06.10.2020г. на Кмета на Община Пазарджик с която е постановено отчуждаване на част от поземлен имот идентификатор 55155.10.241 по КККР на град Пазарджик, с площ 136,00 кв.м., попадаща в улица с о.т.о.т. 935-934-933-943, между квартали 606, 629 и 630, съгласно ПУП-Парцеларен план /улична регулация/, одобрен с Решение № 159/26 юли 2007 год. на Общински съвет - Пазарджик, като е определено равностойно парично обезщетение в общ размер на 2 100,00 лв., което се разпределя, както следва: за частта на Я.П.А. обезщетение в размер на 350,00 лв. ; за частта на К.Г.А. обезщетение в размер на 350,00 лв. ; за частта на П.Я.А. обезщетение в размер на 350,00 лв. ; за частта на И.В.П. обезщетение в размер на 350,00 лв.; за частта на Е.М.П. обезщетение в размер на 350,00 лв.;  за частта на В.И.П. обезщетение в размер на 350,00 лв.

 

12. В прието по делото заключение по назначената съдебно – оценъчна експертиза, относно спецификите имота вещото лице е посочило, че той  е с много добро местоположение, с лице на главна пътна артерия, по която има постоянен поток, което го прави подходящ за търговски обекти. Зоната в която е разположен имота е смесена: жилищно строителство, търговски обекти, спортни обекти, наличен парк, с общоградско значение. Районът е с развита инфраструктура и добри транспортни възможности.

За изготвяне на възложената оценка, вещото лице е използвало сравнителен метод („метода на аналога”), като е извършено е сравнение с продажни цени на имоти в гр.Пазарджик и землището му. Съобразени са също така местонахождението и предназначението на имота, спецификата на населеното място.

Вещото лице е извършило справки в Службата по вписванията, гр.Пазарджик, като са констатирани преобладаващо продажби на имоти и части от имоти, извършвани от Община Пазарджик, които са използвани при определянето на оценката. Извън продажбите на общината била вписана пазарна стойност цената на земя, купена от строителен предприемач и предназначена за жилищно строителство. Установена е продажба, на земеделска земя за разширяване на гробищния парк, купувач по която е била общината.

Според експерта, цените са в доста голям диапазон : от около 30 лв./м² до 121 лв/м², като определената в заключението цена е в ниския диапазон, с оглед местонахождението на имота в землището на града и предназначението му за мероприятие по уличната регулация.

Конкретните сделки с недвижими имоти, които са послужили при изготвяне на оценката са подробно описани в приетото по делото заключение.

Според експерта,  пазарната цена на отчуждаваната за улица част от имот с идентификатор 55155.10.241 по кадастралната карта на гр.Пазарджик, с трайно предназначение на територията - урбанизирана, с площ 136,00м², определена по метода на аналога, е 30.80 лв. за квадратен метър или общо 4188,80 лв. за отчуждавания имот.

 

IV. За правото :

 

13. Според чл. 25, ал. 2 от ЗОбС, Кметът на общината издава заповед за отчуждаване, в която се посочват основанието за отчуждаване, предназначението, видът, местонахождението, размерът и собственикът на имота, размерът на обезщетението, а при имотно обезщетение - вида, местонахождението, размера, начина на трайно ползване и стойността на имота, предоставян в обезщетение, както и размерът на паричното обезщетение за доплащане при разлика в стойностите на имотите, търговската банка, в която ще бъде внесено обезщетението по сметка на правоимащите лица и за началната дата, от която ще започне изплащането му. Заповедта се издава не по-рано от един месец след публикуване на обявлението по чл. 25, ал. 1 от ЗОбС.

Очевидно, закона предоставя компетентността за издаване на заповед за отчуждаване на имоти от категорията на процесния такъв, т.е. урегулиран поземлен имот в границите на урбанизираната територия, на кмета на общината, без да е необходимо предварително решение на общинския съвет (както в хипотезата на чл. 23 от ЗОбС)

В случая, съобразно изискването на закона е публикувано уведомление в два централни и един местен ежедневник и е поставено на определеното за това место в кметството(л.27 и сл.).

Описаните данни налагат извода, че собственици по покупко продажба на частта от имот с идентификатор 55155.10.241, която е предвидена за мероприятие по уличната регулация са всички жалбоподатели, именно по отношение които е предприета отчуждителната процедура.

 

14. В Тълкувателно решение № 4 от 2.11.2016 г. на ВАС по т. д. № 6/2015 г. е указано, че сроковете по чл. 208 ЗУТ са преклузивни, като изтичането на съответния срок преклудира възможността за отчуждаване по реда на Закона за общинската собственост и Закона за държавната собственост.

Съобразно, чл. 208, ал. 2 (Нова – ДВ, бр. 13 от 2017 г.) от ЗУТ обаче, отчуждително производство по Закона за държавната собственост или по Закона за общинската собственост, започнало след изтичане на сроковете по ал. 1, при подаване на заявление за изменение на подробния устройствен план на основание чл. 134, ал. 2, т. 1 се спира до влизане в сила на акта по искането за изменение на плана за съответния имот. Производството за изменение на подробния устройствен план се прекратява, ако между страните се сключи споразумение за продължаване на отчуждителното производство.

Очевидно, приетата след тълкувателното решение правна норма, допуска възможността за започване на отчуждително производство и след изтичане на сроковете по чл. 208, ал. 1 от ЗУТ.

Това ще рече, че към 06.10.2020г., не е имало пречка, независимо от указанията на Тълкувателно решение № 4 от 2.11.2016 г. на ВАС и сроковете установени в чл. 208, ал. 1 от ЗУТ, процесната заповед да бъде постановена.

 

15. Според чл. 22, ал. 5 от ЗОбС, размерът на равностойното парично обезщетение за имотите, предвидени за отчуждаване, се определя съобразно конкретното им предназначение, което са имали преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план по чл. 21, ал. 1 и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот.

Според § 1, т. 2 от ДР на ЗОбС, „Пазарни цени на имоти със сходни характеристики“ са осреднените цени от всички сделки с имоти, намиращи се в близост до отчуждавания имот, които имат еднакво конкретно или преобладаващо предназначение, притежават еднакъв характер на застрояване със същите или близки показатели на устройство и застрояване и/или установен начин на трайно ползване с отчуждавания имот, за: покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки между физически и/или юридически лица, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от двадесет сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните вписани двадесет сделки.

Съобразно, §1, т. 3, б. „а“ от ДР на ЗОбС, „Имоти, намиращи се в близост до отчуждавания имот“ са имотите, които се намират: в една и съща ценова зона с отчуждавания имот - в урбанизираните територии;

 

16. Явно, изискването на законодателя при определяне на пазарната цена на имота обект на отчуждаване е да бъдат съобразени конкретни, фактически осъществени сделки с имоти, намиращи се в близост до отчуждавания имот, които имат еднакво конкретно или преобладаващо предназначение, притежават еднакъв характер на застрояване със същите или близки показатели на устройство и застрояване и/или установен начин на трайно ползване с отчуждавания имот.

Изготвената в хода на административната процедура оценка не е съобразен с това нормативно изискване. Оценителя изрично е посочил, че на е  установил данни за фактически осъществени сделки с имоти, които имат сходни характеристики с процесния.

Обратно, назначеното по делото вещо лице е успяло да установи пет фактически осъществени сделки с имоти, съобразени са всички специфики на процесния имот, определен е коефициент за сравнение между всеки един от аналогичните и оценявания имот и е определена средна коригирана цена от 30,80лв. за квадратен метър. Въз основа на нея е определена пазарната цена на имота обект на отчуждаване.

Няма причина, така определената цена на имота да не бъде приета за обективна ; основана на точно  установени конкретни данни и съответно на нормативно установените правила за нейното изготвяне.

 

17. Доколкото оценката приета в хода на административната процедура, не се основава на данни от конкретно осъществени сделки с имоти съобразно указанието на § 1, т. 2 от ДР на ЗОбС във връзка с чл. 22, ал. 5 от ЗОбС, след като се съобразят данните от приетото по делото заключение и лицата които имат права върху подлежащия на отчуждаване имот, ще следва размера на определеното с оспорената заповед обезщетение да бъде изменен на сумата от 4200,00лв.

 

V. За разноските :

 

18. Констатираната незаконосъобразност на оспорената заповед, налага на жалбоподателя да се присъдят сторените разноски по производството, които съобразно представения по делото списък се констатираха в размер на 1060,00лв.

Ето защо, Съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ИЗМЕНЯ Заповед № 1972 от 06.10.2020г. на Кмета на Община Пазарджик с която е постановено отчуждаване на част от поземлен имот идентификатор 55155.10.241 по КККР на град Пазарджик, с площ 136,00 кв.м., попадаща в улица с о.т.о.т. 935-934-933-943, между квартали 606, 629 и 630, съгласно ПУП-Парцеларен план /улична регулация/, одобрен с Решение № 159/26 юли 2007 год. на Общински съвет - Пазарджик, при съседи на отчуждаваната част : север - ПИ с идентификатор 55155.10.240; югозапад - ПИ с идентификатор 55155.10.98; изток - останалата част от имот с идентификатор 55155.10.241, като увеличава определеното равностойно парично обезщетение в общ размер от 2 100,00 лв. на общ размер от 4200,00лв., което се разпределя, както следва: за частта на Я.П.А. обезщетение в размер на 700,00 лв. ; за частта на К.Г.А. обезщетение в размер на 700,00 лв. ; за частта на П.Я.А. обезщетение в размер на 700,00 лв. ; за частта на И.В.П. обезщетение в размер на 700,00 лв.; за частта на Е.М.П. обезщетение в размер на 700,00 лв.;  за частта на В.И.П. обезщетение в размер на 700,00 лв.

ОСЪЖДА Община Пазарджик да заплати на Я.П.А., ЕГН **********, К.Г.А., ЕГН:**********, П.Я.А., ЕГН:**********,***, И.В.П., ЕГН: **********, Е.М.П., ЕГН:**********  и В.И.П., ЕГН: **********, тримата от гр. Пазарджик, ул. „Йордан Ненов“, №9А, сумата от 1060.00лв.(хиляда и шестдесет лв.), представляваща извършени от последния разноски по производството.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

 

Административен съдия :/П/