Р
Е Ш Е Н И Е
Номер: 30.09.2019 година
град Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски районен съд ПЪРВИ наказателен състав
На 18 септември Година: 2019
В публичното заседание в
следния състав:
Председател: БЛАГА БОЗОВА
Секретар: ПЛАМЕНА ЯНКОВА
Прокурор:
разгледа докладваното от съдия
БОЗОВА
а.н.дело № 563 по описа за 2019
година
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ
наказателно постановление № 24/002210 от 12.02.2019 година на Директор на
Дирекция “Областна инспекция по труда” град Стара Загора, като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че
е изготвено.
СЪДИЯ:
Мотиви
по а.н.дело № 563/2019 година
по
описа на Районен съд - Стара Загора:
Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано
е наказателно постановление (НП) № 24-002210 от 12.02.2019 година на Директор на Дирекция
„Инспекция по труда” гр.Стара Загора, с което на основание чл.414 ал.1 от КТ на
вр. чл.416 ал.5 от КТ е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 2000.00 лева.
Жалбоподателят твърди, че НП е
незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата страна Дирекция
„Инспекция по труда” гр.Стара Загора изпраща представител в съдебно заседание,
който оспорва жалбата и моли да се потвърди издаденото НП.
Съдът, като прецени събраните доказателства, ведно с доводите и
становищата на страните и служебно провери правилността на обжалваното
наказателно постановление, приема следното:
Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна – санкционирано
лице, поради което е допустима.
НП е издадено след като е разгледана административно наказателна преписка по акт за
нарушение на трудовото законодателство №
24-002210 от 15.01.2019 година, съставен от Е.М.Ж.,
Началник на отдел в Дирекция „Инспекция по труда”
със седалище Стара Загора.
Директорът
на Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Стара Загора, след като разгледал административно
наказателна преписка по акт за нарушение № 24-002210 от 15.01.2019 г., съставен от свидетелката Е.М.Ж.,
работеща като Началник на отдел в Дирекция „Инспекция по труда” - Стара
Загора е издал
атакуваното НП.
В хода на извършена проверка на
20.12.2018 г. на обект ДП „Транспортно
строителство и възстановяване” - Складова база Калояновец
- с. Калояновец, общ. Стара Загора и на 15.01.2019 г. на представените в Дирекция „Инспекция по труда” Стара Загора, ул. „Стефан Караджа” № 8, ет.3, стая № 318 официални писмени документи, изискани с Призовка по чл.45, ал.1 от АПК с изх. № 775/20.12.2018 г.: - Ведомост за заплати за м.
ноември
В подкрепа на горното по
делото са приети като писмени доказателства: - Ведомост за заплати за м. ноември
С обжалваното НП, издадено въз основа на акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № 24-002210 от 15.01.2019
год., жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл.245, ал.1 от КТ („При
добросъвестно изпълнение на трудовите задължения на работника или служителя се
гарантира изплащането на трудовото възнаграждение в размер на 60 на сто от
брутното му трудово възнаграждение, но не по-малко от минималната работна
заплата за страната”), изразяващо се в това, че в качеството си
на работодател (легалната дефиниция на понятието „работодател” е дадена в пар.1, т.1 от ДР на КТ) не е
изплатил трудовото възнаграждение за месец ноември 2018 година на деветте си
работника, в размер на 60 на сто от брутното им трудово възнаграждение,
възлизащо на общо 4 866.82 лева,
но не по-малко от минималната работна заплата за страната, в срока съгласно
утвърдените на 21.07.2016 година правила, (макар и да не е налице изрично
позоваване от страна на административно-наказващия орган на разпоредбата на
чл.128, т.2 от КТ, съгласно последната работодателят е длъжен в установените
срокове да плаща уговореното трудово възнаграждение за извършената работа).
Видно от гореизложеното, административно-наказателното обвинение
не е формулирано от фактическа и правна страна достатъчно точно и ясно, за да гарантира
адекватното упражняване на правото на защита на нарушителя и последващия съдебен контрол. Това е така, тъй като съгласно
чл.245, ал.1 от КТ гарантирането на изплащането на трудовото възнаграждение в
размер на 60 на сто от брутното трудово възнаграждение или на не по-малко от
минималната работна заплата за страната са две различни хипотези в зависимост
от особеностите на конкретния случай (например, когато 60 на сто от брутното
трудово възнаграждение на работника или служителя надхвърлят размера на
минималната работна заплата за страната, работодателят е длъжен гарантира
изплащането на трудовото възнаграждение именно в размер на 60 на сто от
брутното му трудово възнаграждение), но в случая наказващият орган се е позовал
в НП и на двете хипотези, с което е допуснал неяснота
във фактическото формулиране на административното обвинение.
Същевременно
цитираната като нарушена разпоредба на чл.245, ал.1 от КТ визира единствено
минималния размер на трудовото възнаграждение, чието изплащане работодателят е
длъжен да гарантира, но не и срока за изплащането му. Последният е уреден
именно в разпоредбата на чл.128 т.2 от КТ – „в установените срокове”, имаща
поради това пряка връзка с договорения такъв с индивидуалния трудов договор на
работника/служителя, цитиран в НП, и датата на
извършване на самото нарушение, но в случая същата не е посочена като нарушена
във връзка с чл.245, ал.1 от КТ, с което наказващият орган е допуснал непълнота
в юридическото формулиране на административно-наказателното обвинение.
Предвид на това, съдът не следва да разглежда делото по същество.
Дори и да приеме, че е извършено административно нарушение, то с оглед
изложеното по – горе, не може да се обоснове наличието на законосъобразност на
обжалваното наказателно постановление.
Водим
от изложените мотиви
и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът обяви
решението си.
СЪДИЯ: