Решение по дело №1592/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260132
Дата: 9 ноември 2020 г. (в сила от 4 декември 2020 г.)
Съдия: Светослава Иванова Алексиева
Дело: 20201720201592
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

                                           Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  260132 /09.11.                Година 2020                                  Град   Перник

                                      В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                                  IV – ти наказателен състав

На трети ноември                                                                                      Година 2020

 

В публичното заседание в следния състав:

       Председател: Светослава Алексиева

                                                                 Съдебни заседатели:

Секретар: Катя Василева  

Прокурор:     

като разгледа докладваното от  съдията административнонаказателно дело № 01592  по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С електронен фиш, серия К, №3309806 на ОД МВР – Перник, на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл. 182, ал.1, т.3 от ЗДвП на Б.Г.Г. с ЕГН **********, в качеството му на законен представител на  „Елби Строй“ ЕООД, ЕИК ******е наложена глоба в размер 100 лева за нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

Против електронния фиш е постъпила жалба от Б.Г., в която се излагат възражения, че е издаден в нарушение на закона, при неспазване на  процесуалните правила, че събраните доказателства не установяват описаното в съдържанието му нарушение, както и че наложеното административно наказание е неправилно определено. Моли за отмяна на издадения електронен фиш като незаконосъобразен и необоснован.

В съдебното производство, жалбоподателят – редовно призован, не е участвал лично.

Пълномощникът му - адв. Д.Д.поддържа и допълва доводите в жалбата и пледира за отмяна на електронния фиш като незаконосъобразен. 

Въззиваемата страна – ОДМВР – Перник, не изразява становище по жалбата. В съдебно заседание, представител не е участвал.

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

На 13.01.2020 г., около 14.35 часа, в с. Драгичево , общ.Перник, по път I-1, в посока към град София, се движело МПС – т.а. “Дачия Сандеро“, с рег. №*******. В района на км. 286+300 на посочения път /паркинг Бостваст/, с преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1, №11743d0, насочена към приближаващия трафик, се извършвало измерване на скоростта на преминаващите пътни превозни средства в стационарен режим, чрез заснемане. Разрешената скорост на движение за посока София била 50/км/ч., съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП. В 14.35 часа през обсега на преносимата система за контрол на скоростта преминал и горепосоченият автомобил.

 След изтичане времето за контрол, полицейският служител попълнил  протокол, рег. № 1158р-9883/17.12.2019г. /приложение  към чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол  на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ, бр.36 от  19.05.2015 г./.

При обработка на заснетите нарушения, въз основа на разпознатия  регистрационен номер на МПС, бил изготвен електронен  фиш, в който били въведени данни за това, че след навлизане на превозното средство в контролираната зоната е измерена скорост на движение от 78 км/ч. /след съответно приспадане от  измерената скорост от 81 км/ч  на допустимата грешка при измерването/.

След справка в ЦБД КАТ – МВР се установило, че превозното средство, с което е извършено нарушението е собственост на ЮЛ „Елби Строй“ ЕООД, представлявано от управителя Б.Г.. Затова и с оглед разпоредбата на чл.188, ал.2 от ЗДвП срещу законния представител на ЮЛ бил издаден електронен фиш серия К, №3309806 на ОД МВР – Перник, с който на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП, във вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, му била наложена глоба 100 лв. за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. 

Електронният фиш е връчен на жалбоподателя на 12.07.2020г., след което същият не упражнил правата си по чл.189, ал.5 и 6 от ЗДвП.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин като взе предвид приетите писмени доказателства: справка от централна база данни – КАТ, разписки, разпечатка от показанията на техническото средство – снимка №11743D0/0186841, протокол за използване на АТСС, рег. № 1158р-413/14.01.2020г., удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 от 07.09.2017г. за вписване  на преносимата система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип ARH CAM S1 в регистъра на одобрените за използване средства за измерване, с приложение към удостоверението, писмо, рег. №20-00-38-2/19.06.2019г.  на  БИМ, протоколи за първоначална и последваща проверка №№248-ИСИ/11.12.2017г. и 55-С-ИСИС–30.09.2019г. на БИМ, писмо, рег. №115800-13563/26.10.2020г. на Началник отдел „ОП“ – Перник, заповед №313з-461/12.03.2018г. на Директор ОД МВР – Перник, снимка на разположението на АТСС, както и писмо, изх. №11-00-300/22.10.2020г. на  Директор ОПУ – Перник. 

Въз основа на установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

Жалбата е процесуално допустима, но разгледана по същество се явява неоснователна.

При извършена служебна проверка за законосъобразност, преценявайки и  възраженията на жалбоподателя, съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения на специалната процедура по издаването на електронния фиш, регламентирана в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

Същата е приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките за това, тъй като по делото безспорно е доказано, че процесното нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо средство/система преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1, с №11743d0, с каквито съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, може да се установяват и заснемат нарушения в тази  хипотеза. Съгласно §6, т.65, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес“.

Събраните писмени доказателства сочат, че АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение е мобилно многофункционално устройство за  контрол на скоростта с вградено разпознаване на регистрационните номера и комуникации. Същото е одобрен тип средство за измерване от Българския институт по метрология съгласно удостоверение №17.09.5126 със срок на валидност 07.09.2027г. Документът удостоверява, че преносимата система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип ARH CAM S1 е вписана в регистъра на одобрените за използване средства за измерване и съответства с одобрения тип и с метрологичните изисквания. Въз основа на това съдът приема, че АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение на датата визирана в електронния фиш, е било технически изправно и годно да бъде използвано за установяване на нарушения на скоростния режим по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП, чл. 4 и чл.5 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Същевременно, използването на мобилното АТСС на съответното място за контрол е удостоверено с протокол  /приложение към чл.10, ал.1 от наредбата/, съставен и подписан от обслужващия го полицейски служител И. Иванов, в който изчерпателно са посочени релевантните обстоятелства – идентификационен номер на използваното АТСС, точното място на контрол, посока на движение на контролираните МПС, въведения за него скоростен режим, режим на измерване, посока на задействане, началото и края на работната смяна и броя на установените нарушения. Записите в съдържанието му, съпоставени със съдържанието на процесния фиш, позволяват формиране на еднозначен извод, че протокола е относим към описаното в него нарушение. Означените място на използване на техническото средство –  с. Драгичево, общ.Перник, път I-1, км. 286+300, паркинг Бостваст, времето на работа с него, установеният скоростен режим, посока на движение на контролираните превозни средства и посока на задйстване на АТСС дават основание да се приеме еднозначно, че на посочените в електронния фиш място, дата и час чрез техническото средство е установено нарушение при управление на визираното МПС, изразило се в превишаване на допустимата скорост от 50 км/ч. валидна за населено място, съгласно чл.21, ал.1  от ЗДвП. В пътния участък не е било въведено различно ограничение на скоростта с пътен знак, което се установява от предоставената информация от администрацията, стопанисваща пътя, обективирана в писмо, изх. № 11-00-300/22.10.2020г. на директор ОПУ – Перник.

Възраженията на пълномощника на жалбоподателя за недоказаност  нарушението да е извършено при управление на  превозното средство, визирано в ЕФ, не се приемат за основателни.

Превозното средство, при управлението на което е извършено нарушението е идентифицирано по несъмнен начин, а събраните доказателства еднозначно установяват измерената скорост на движението му при осъществявания контрол. Относимо доказателствено средство в тази насока представлява приложената снимка  №11743D0/0186841, в която са означени дата и час, точна локация, разрешена скорост /съответстващи на данните в протокола и ЕФ/, скорост на движение на заснетото превозно средство, и разстоянието на измерване. Направения запис на нарушението и снимковото му визуализиране е доказателствено средство по чл.189, ал.15 от ЗДвП за установеното нарушение, за което е издаден електронния фиш. На снимковия материал, който е достатъчно ясен, се наблюдава именно автомобила, визиран в електронния фиш , заснет при приближаването му към СПУКС, при какъвто режим на задействане е измерена скоростта, съгласно протокола за използване на АТСС  и  приложената снимка на разположението на уреда, поради което всяко съмнение чия скорост е регистрирало АТСС е изключено. Съгласно приетото приложение към удостоверение за одобрен тип №17.09.5126 на БИМ, превозното средство, чиято скорост е измервал лазерния лъч на модула в момента на заснемане на изображението е определяем от пресичането на маркерите на четирите страни на изображението. В случая, пресечната точка на маркерите е върху автомобила, посочен в електронния фиш. Поради това, обстоятелството, че на снимковото изображение се наблюдават и други автомобили, движещи се в противоположна посока, не компрометира измерването и не води до твърдяната неопределеност на  превозното средство, с което е  извършено нарушението. 

В протокола за използване на АТСС е означено, че посоката на движение на контролираните МПС е Перник - София и че същите са заснемани при приближаващ трафик, съответстващо на снимковия материал, което означава, че  АТСС е било насочено към град Перник, както е посочено в издадения електронен фиш. Следователно, посоката на движение на жалбоподателя /към град София/ е установена по несъмнен начин. За тази посока разрешената скорост е 50 км./ч, видно от предоставената от ОПУ информация с писмо, изх. № 11-00-30022.10.2020г.  

Действително, техническите характеристики на АТСС, използвано в случая, дават възможност за измерване на скоростта на движещите се МПС в двете посоки  - и на приближаващите, и на отдалечаващите се, и за такова задействане е наличен съответен запис в протокола за използване на АТСС /“в двете посоки“/“Д“/. В случая, независимо от подчертаването на записа „в двете посоки“, след като посоката на движение на контролираните МПС е изрично вписана и символно е означена същата посока на задействане, съответстваща на визуализираната на снимката позиция на автомобила, то съдът отхвърля  възражението за внесено непреодолимо противоречие досежно релевантните в казуса факти и обстоятелства.

Предвид горното,  съдебният състав приема, че обсъдените доказателствени материали удостоверяват с необходимата достоверност, че отразените в съдържанието на електронния фиш обстоятелства относно съответната пътна структура и скоростен режим, измерената скорост на движение, отчетеното превишение по отношение разрешената максимална скорост и превозното средство, при управлението на което е извършено нарушението, съответстват на действителното положение, интерпретирани са обективно и са оценени правилно в съответствие с материалния закон, а оттук - че квалифицирането на нарушението съответства на изложените факти и е извършено законосъобразно. Установените факти реализират състава на чл. 21, ал.1 от ЗДвП, която норма забранява превишаване на скорост от 50 км/ч. за населено място, предвид  категорията на превозното средство.

Безспорно доказано е, че жалбоподателят е субект на установеното административно нарушение и следва да понесе отговорност за него, съгласно чл.188, ал.2 от ЗДвП, в качеството си на законен представител на ЮЛ – собственик на автомобила, с който е извършеното нарушението.  Б.Г. не е упражнил възможността в чл.189, ал.5 от ЗДвП, видно от предоставения от ОДМВР – Перник отговор с писмо рег. №115800-13563/26.10.2020г., поради което законосъобразно е ангажирана отговорността му за установеното и доказано по несъмнен начин административно нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Не на последно място, обжалваният електронен фиш съответства на утвърдения със Заповед № Iз - 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец, носи лимитивно установеното в нормата на  чл.189, ал.4 от ЗДвП съдържание, поради което е редовен от процесуална страна. Изискванията към формата, съдържанието, реквизитите и реда за издаване на АУАН и НП са неприложими по отношение на ЕФ. Същият се издава по алтернативна, съкратена процедура, законосъобразното протичане на която се предпоставя единствено от съблюдаването на  специалните правила и изисквания регламентирани в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, а те в случая са спазени - отразени са данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.

Всичко изложено мотивира съдебния състав да приеме, че доказателствената съвкупност  е достатъчна за несъмнен извод, че на посочените дата и място Б.Г. е управлявал описаното превозно средство със скорост над разрешената, установена с технически изправно АТСС – преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1, №11743d0, поради което законосъобразно отговорността му е ангажирана по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП с издаване на електронен фиш. 

По отношение вида и размера на наложеното административно наказание:

За констатираното нарушение – превишаване на разрешената максимална скорост в населено място, санкцията се съдържа в разпоредбата на чл.182, ал.1 от ЗДвП, вида и размера на която е определена в зависимост от стойността на превишението на скоростта. В конкретния случай скоростта е превишена с 28 км/ч. /стойност, получена след приспадане на допустимата техническа грешка при изчисляване скоростта на движение/, поради което за нарушението е приложима санкцията по т.3 от визираната разпоредба. Последната предвижда за превишаване на разрешената максимална скорост от 21 до 30  км/ч. наказание, определено в абсолютен  размер – глоба от 100 лв., изключващо възможността за преценка на обстоятелствата по чл.27, ал.2 от ЗАНН.

В случая именно такова наказание е наложено на Б.Г. и предвид законосъобразното му определяне, обжалваният електронен фиш следва да бъде потвърден. Намаляване на наказанието под законоустановения размер е недопустимо.

Предвид изхода на делото, присъждане на претендираните от страна на жалбоподателя разноски за възнаграждение на адвокат не се дължи.

Мотивиран от гореизложеното, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К, серия К, №3309806 на ОД МВР – Перник, с който на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП на Б.Г.Г. с ЕГН **********, с адрес ***3, в качеството му на законен представител на „Елби Строй“ ЕООД с ЕИК *******, е наложена глоба в размер 100 лева за нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

Оставя без уважение искането за присъждане на разноски в полза на жалбоподателя.

 РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.       

      

                      Председател:/п/

 

 

Вярно с оригинала,

  ИЕ