Решение по дело №310/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 декември 2021 г. (в сила от 19 януари 2022 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20217250700310
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 165                                         29.12.2021 година                                 град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                               първи състав

На  двадесет и първи декември                                                               2021 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                         ЧЛЕНОВЕ:  АЛБЕНА СТЕФАНОВА

                                                                                              ИВАНКА ИВАНОВА

 

Секретар:  ГЕРГАНА БАЧЕВА

Прокурор:  МАРТИН А.

Като разгледа докладваното от  ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 310 по описа за 2021 година,    за да се произнесе, взе предвид следното:

 

      Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК и е образувано  по протест  Вх.№ 1427/2021г. от 28.10.2021г. РКВ2021120510690 от В. А. - Зам. Окръжен прокурор при Окръжна прокуратура - Търговище против чл.19, т.1; чл.20; чл.21; чл.66, ал.1 (в частта подпомаган от председателския съвет) ал.4 и ал.5 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация.  В протеста се изтъква, че  посоченият акт противоречи на ЗМСМА. В съдебно заседание прокурор- М.А. при Окръжна прокуратура-Търговище поддържа изцяло протеста на изложените в него доводи.

Ответникът - Общински съвет Опака  не се представлява.   

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, като направи проверка по чл. 168, във вр. с чл. 196 от АПК, приема за установено следното:

Предмет на протестиране по настоящото дело са разпоредби на подзаконов нормативен акт.  Оспорването или протестирането на акта по съдебен ред, съгл.187, ал.1 от АПК, не е обвързано с преклузивен срок, а съгласно чл.186, ал.2 от АПК по отношение на прокурора, подал протеста е налице активна процесуална легитимация. Предвид това протеста е процесуално допустим.

По делото е приложена докладна записка за приемане на основание чл. 21, ал. 3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Опака, неговите комисии и взаимодействието с общинска администрация.

На 25.11.2019 г. е било проведено заседание на Общински съвет-Опака.  На заседанието с Решение № 2 Общински съвет - Опака,  е приел окончателния проект на Правилника. За проведеното заседание и взетите решения е изготвен  Протокол.

В приложеното по делото извлечение от Протокол и Решение № 2    се съдържат данни за мнозинството, с което е приет правилника, а именно: с абсолютно мнозинство без „против“ и „въздържали се“ .

За да прецени законосъобразността на оспорения текст  на Наредбата, съдът, взе предвид следното:

Видно  от правилника протестирани са:

чл. 19 Заместник-председателят на общинския съвет:

т.1 участва в председателския съвет;

чл. 20 Председателският съвет се формира от:

т.1 Председателя на ОбС; ;

т.2 Заместник председателя на ОСС;

чл.21 Председателският съвет подпомага дейността на председателя на Общинския съвет, като:

т.1 разработва проект за дневен ред на заседанията, съгласно приетия план за работата на общинския съвет;

т.2 провежда политически консултации, във връзка с дейността на общинския съвет;

т.3 предлага състав на делегации за международни контакти;

т.4 разглежда постъпили сигнали, жалби и предложения от граждани, по обществено значими въпроси на общината.

Т.5 свиква се на заседания от Председателя на общинския съвет.

чл.66. (1) В изпълнение на приетите планове председателят на Общинския съвет, подпомаган от председателския съвет, подготвя проект за дневен ред най-малко 2 дни преди датата на заседанието.

 (4) Председателският съвет разглежда по реда на постъпването им в деловодството на общината исканията по предходната алинея и включвавпроекта за дневния ред онези от тях, които са по обществено значими въпроси.

(5) Питанията, предложенията и становищата на гражданите, които не са по обществено значими въпроси се връщат, с решение на председателския съвет, на подателя им, от техническия сътрудник на ОбС.

Правилникът е приет на основата на делегацията по чл.21, ал.3 от ЗМСМА и урежда статут, правомощия, помощни органи на общинския съвет, положение на общинския съветник и т. н.. Въведените правила са задължителни освен за органа на местна власт, но и за гражданите и юридическите лица по повод осъществяване на визираните властнически функции. Правилникът се състои от административно - правни норми, които се отнасят за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие. Това е нормативен административен акт по определението на чл.75, ал, от АПК, предвид същността на въведените разпоредби и адресатите, към които е насочен. В същия смисъл е и дефинитивната норма на чл.1а от ЗНА и чл.7, ал.1, пр.2 ЗНА. Общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по- висока степен обществени отношения с местно значение.

Видно  от Правилника уреждащ организацията и дейността на Общински съвет Опака е въведена  фигурата на т. нар. „Председателски съвет“.

Обществените отношения, свързани с местното самоуправление и местната администрация се уреждат със ЗМСМА. В този специален закон председателски съвети не фигурират като орган на управление на местния орган на власт. В правилника за организация и дейността на общински съвет Опака, председателският съвет включва председателят на Общински съвет и неговият заместник, като ги снабдява с организационни функции. В ЗМСМА са регламентирани правомощия на председателя и на заместник председателите на общински съвет, както и на комисиите към него /чл.23, ал.4, чл.24, чл.25, чл.48 и сл. от закона и др./ Председателският съвет се снабдява със собствена компетентност, а същевременно се състои от органи със свои законови правомощия. С конституирането на съвета се делегират и предоставят права, нормативно дадени от ЗМСМА на други органи и стореното е в пряко противоречие с нормативното разрешение от по-висок ранг.

Компетентността на органа винаги се определя в съответствие с материалния закон, като това е пряко следствие от нормата на чл.4, ал.1 КРБ /а и чл.4, ал. АПК/. Разпоредбите, посветени на компетентността не могат да се тълкуват разширително, поради изключителния им характер. Така е, защото всяка власт /в т. ч. и за вземане на определено решение, каквато всъщност е компетентността/ се учредява изрично. В този контекст се уточнява, че единствено законодателят определя структурите на местното самоуправление и местната администрация. Създаването на „Председателски съвет“ и натоварването му с функции не се основава на ЗМСМА,което прави самото му създаване и вменените му функции незаконосъобразни.

Въз основа на изложеното следва да се отменят чл.19, т.1; чл.20; чл.21; чл.66, ал.1 (в частта подпомаган от председателския съвет) ал.4 и ал.5 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация на община Опака , като незаконосъобразни.

Протеста е основателен и следва да се уважи.

           При този изход на делото следва да се присъдят разноски в размер на 20 лв. на Окръжна прокуратура Търговище.

            Водим от  горното  Административен съд Търговище,

 

РЕШИ:

 

 

            ОТМЕНЯ  по протест на Окръжна прокуратура Търговище чл.19, т.1; чл.20; чл.21; чл.66, ал.1 (в частта подпомаган от председателския съвет) ал.4 и ал.5 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация на община Опака , като незаконосъобразни.

ОСЪЖДА Общински съвет – Опака да заплати Окръжна прокуратура Търговище разноски в размер на 20 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

При неподаване на касационна жалба или протест, или ако те са отхвърлени, решението да се оповести по реда на чл.194 от АПК.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                           ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                                                                        2.