АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 188 |
||||||||||
Гр. Видин,
23.10.2020 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Трети административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
двадесет и трети септември |
|||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Николай Витков |
|||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Николай Витков |
|
||||||||
Административно дело № |
102 |
по описа за |
2020 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството по делото е по реда на чл.145 и следващите
от АПК, във връзка с чл.166 от .
Образувано е по жалба на ЕТ „Мелитур - Б.Г.Д.”,
ЕИК *********, с адрес: гр. Кула, ул.”Възраждане” № 117, обл. Видин, против Акт
за установяване на публично държавно вземане № 05/312/02610/3/01/04/01 (АУПДВ),
издаден от изпълнителен директор на ДФ "Земеделие", с който на
основание чл.46, ал.1 и ал.2
от Наредба № 29/11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на
микропредприятия” от ПРСР 2007-
Твърди се, че атакуваният акт е
незаконосъобразен, постановен съществени нарушения на административнопроизводствените
правила и в нарушение на материалноправните разпоредби.
Претендира се отмяна на АУПДВ и присъждане на
направените в производството по делото разноски.
Ответникът изпълнителен директор на Държавен
фонд "Земеделие", чрез процесуалния си пълномощник оспорва жалбата и
пледира да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана. Представя
административната преписка. Претендира присъждане на разноски.
Административен съд Видин, като обсъди
доводите и становищата на страните, след преценка на събраните по делото
доказателства, въз основа разпоредбите на закона, намери за установено
следното:
Относно допустимостта:
Жалбата е подадена от активно легитимиран
субект, адресат на акта, който е неблагоприятен за оспорващият субект -
едноличен търговец, и в рамките на законоустановения преклузивен срок за
оспорване. Атакуваният акт има характер на индивидуален административен акт,
властническо волеизявление на ответния административен орган, пораждащо
конкретни неблагоприятни последици за адресата, съответно подлежащ на съдебен
контрол, поради което е процесуално допустима.
По делото се установиха следните
правнорелеванти факти: административното производство по отпускане на
безвъзмездна финансова помощ е инициирано със заявление за подпомагане
идентификационен № 05/312/02610/14.05.2013 г., подаден от ЕТ „Мелитур - Б.Г.Д.”,
с предмет „Изграждане на къща за гости в гр. Кула”, в УПИ VI-4, кв.140 по плана на гр. Кула, обл. Видин, въз основа
на бизнес план с придружаваща документация, приложени към преписката.
С договор № 05/312/02610/02.10.2014 г. за
отпускане на финансова помощ по мярка 312 "Подкрепа за създаване и
развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони
за периода 2007-
От страна на фонда били извършени проверки
след плащане по договора, както и след извършени допълнителни административни
проверки било констатирано неизпълнение на задължения, съгласно одобрения бизнес
план. Било установено неизпълнение на финансовите показатели на одобрения с
договора бизнес план. в който са залегнали финансови показатели, на базата на
които проектът е определен като допустим, сключен е договор за подпомагане и е
изплатена субсидията по него.
В одобрения бизнес план за всяка една от следващите
10 години след въвеждане в експлоатация на къщата за гости били заложени
приходи от продажби на нощувки. При проверка на място били представени
документи за три пълни финансови години – 2016, 2017 и
За пълната финансова
За пълната финансова
За пълната финансова
За периода 01.01.2019 г. – 26.06.2019 г. били
реализирани приходи в размер на 20456,00 лева, което представлява 43,28%
изпълнение на приходите в размер на 47269,58, заложени за същия период в
одобрения бизнес, спрямо заложените приходи за период от 5 месеца. Доколкото
обаче към датата на проверката на място не била изтекла цялата финансова
Въз основа на горните констатации
проверяващите направили извод, че установеното изпълнение на бизнес плана,
изчислено средно аритметично за три пълни финансови години
Търговецът бил уведомен още, че за
констатираното нарушение, свързано с неизпълнение на одобрения проект (не
постигане на нивата на показатели, предвидени в бизнес плана) за три цели
финансови години
Жалбоподателят депозирал писмени възражения
срещу изложеното в уведомителното писмо, входени под № 01-6500/8615 от
19.11.2019 г., в които изразил несъгласие с констатациите и заключенията в
него, както и с приложените материални и процесуални разпоредби. Изложил
подробни аргументи в подкрепа на твърденията за липса на нарушение и приложил писмени
доказателства в подкрепа на тезата за липса на виновно поведение.
С изх.№ 01-6500/8615/18.02.2020 г. бил
издаден процесния акт за установяване на публично държавно вземане, с който на
основание чл.46, ал.1 и ал.2
от Наредба № 29/11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на
микропредприятия” от ПРСР 2007-
По делото е приложен и изготвения доклад за
нередност до дирекция "Финансова" от дирекция "Оторизация на
плащанията по прилагане на мерките за развитие на селските райони".
Нередността била описана, както следва: въз основа на извършена проверка на
място след плащане по договора и извършени допълнителни проверки било
установено неспазване на договорни и нормативни задължения, както следва: в
представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план са залегнали
финансови показатели, въз основа на които проектът е определен като допустим,
сключен е договор за подпомагане и е изплатена субсидията по него. При проверка
на място били представени документи за три пълни финансови години (2016, 2017 и
За установяване на факти от значение за
правилното решаване на спора, по делото е допусната основна и допълнителна съдебно-счетоводна
експертиза. Според заключението на основната експертиза, изпълнението на бизнес
плана по години е както следва: за
Допълнителното заключение е направено, като
са събрани сумите по фактури и по години, съпоставени с подадените в ТД на
НАП-Велико Търново, офис Видин справки-декларации по ЗДДС, съобразявайки
обстоятелството, че всички стойности по бизнес плана са с включено ДДС. При
тази методика изведените резултати са следните: за
По инициатива на жалбоподателя по делото е
допуснат и разпитан свидетелят Тони Илиев Ц., който установява, че работи в
СГКК-Видин, от
При така установената фактическа обстановка
съдът прави следните правни изводи: процесният акт е издаден от изпълнителния
директор на Държавен фонд "Земеделие", на основание чл.27, ал.3,
ал.4 и ЗПЗП,
както и на основание чл.162, ал.2, т.8
и т.9 от ДОПК.
Нормата на чл.27, ал.7 от
ЗПЗП сочи, че дължимостта на подлежаща на възстановяване
безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост,
ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и
бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските
райони, извън основанията по ал. 6, се установява с издаването на акт за
установяване на публично държавно вземане по реда на Данъчно-осигурителния
процесуален кодекс.
Съгласно чл.27, ал.9 от
ЗПЗП изпълнителният директор на Разплащателната агенция одобрява със
заповед правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна
финансова помощ по ал.6 и 7, като се отчитат степента, тежестта,
продължителността и системността на допуснатото нарушение на приложимото право
на Европейския съюз, българското законодателство и сключения административен
договор. Заповедта и правилата се обнародват в "Държавен вестник".
В настоящият случай, тези правила са
обнародвани в Държавен вестник, бр.69 от 30.08.2019 г., а нормата на чл.27, ал.9 от
ЗПЗП е в сила от 28.06.2019 г.
Предвид изложеното, издаденият от
изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" индивидуален административен
акт очевидно е в изпълнение на неговите правомощия, респективно е в рамките на
неговата материална компетентност.
АУПДВ е издаден в изискуемата писмена форма и
съдържа всички реквизити, които са необходими за неговата валидност, съгласно
указаното в чл.59, ал.2 от АПК,
включително всички фактически и правни основания за постановяването му.
Неоснователни са доводите на жалбоподателя,
относно нарушение на процедурата по издаване на процесния акт. Сочената от
страната възможност за издаване на акт по реда на ЗУСЕСИФ в процесният случай е
неприложима. Това е така, поради следното: в чл.11, т.4 от ЗПЗП
е регламентирано, че функциите на Разплащателна агенция се изпълняват от
Държавен фонд „Земеделие”, а съобразно чл.11а, т.9 от
ЗПЗП Разплащателната агенция администрира нередности по Програмата
за развитие на селските райони за периода 2007 –
Съгласно чл.20а, ал.5 от
ЗПЗП изпълнителният директор на ДФ „Земеделие”, който е и
изпълнителен директор на Разплащателната агенция (чл.20а, ал.1 от
ЗПЗП) издава актове за установяване на публични държавни вземания по
реда на ДОПК. Несъмнено вземанията, възникващи въз основа на административен
договор, представляват публични държавни вземания, което е видно от текста на чл.27, ал.5 от
ЗПЗП и се събират по реда на ДОПК, с издаване на АУПДВ.
Дължимостта на подлежаща на възстановяване
безвъзмездна финансова помощ поради неспазване критериите за допустимост,
ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите, извън основанията на
ал.6 от чл.27 от
ЗПЗП, се установява с издаване именно на АУПДВ по реда на ДОПК, а не
по реда на ЗУСЕСИФ. Видно от фактическите основания за издаване на акта, той се
основава на неизпълнение на финансовите показатели на одобрения с договора от 02.10.2014
г. бизнес план, в който са залегнали финансови показатели, на базата на които
проектът е определен като допустим, сключен е договор за подпомагане и е изплатена
субсидия. В този смисъл актът се основава именно на неспазване критериите за
допустимост, които не се сочат в текста на чл.27, ал.6 от
ЗПЗП и затова редът за издаване на решение съгласно чл.73 от ЗУСЕСИФ
в случая е неприложим.
Противно на изложеното от жалбоподателя,
производството по издаване на процесния АУПДВ е започнало на 30.10.2019 г., с
изпращане на уведомителното писмо, с което ползвателят е уведомен за стартиране
на процедурата и на търговеца е предоставена възможност за депозиране на
възражение и доказателства, от която бенефициерът се е възползвал. Извършените
проверки на място са в изпълнение на правото на Фонда, съгласно т.4.1, т.4.2 и
т.4.3 от договора от 02.10.2014 г. да упражнява постоянен контрол за целевото
изпълнение на инвестицията, включително контрол по изпълнение условията по
договора за отпускане на финансова помощ. При тези проверки на място следва да
се проверява и счетоводната отчетност, документите и техническите носители на
информацията, респективно може да изисква от ползвателя документи, сведения и
справки. Изрично е посочено, съгласно т.4.3, че правата по т.4.2, описани
по-горе се отнасят и за времето след предоставяне на помощта, за установяване
на целевото й използване съобразно условията на договора. Ето защо извършването
на проверките съставлява част от правата на фонда, произтичащи от сключения
договор между страните.
Предвид факта, че е предоставена възможност
на едноличния търговец да се запознае с конкретните констатации на Фонда,
съответно фактическите и правни основания за започване на производството, на
страна е предоставена възможност да се защити, поради което процесуалните й права
в това производство не са нарушени.
В резултат на изложеното съдът не констатира
съществени нарушения на административнопроизводствените правила в настоящото
производство по издаване на АУПДВ и наведените възражения в тази насока са
неоснователни.
По приложението на материалния закон, съдът
констатира следното: предоставената безвъзмездна финансова помощ, подлежаща на
възстановяване, несъмнено съставлява публично държавно вземане по смисъла на чл.162, ал.2, т.8
и т.9 от ДОПК,
доколкото се претендира главницата и лихва върху тази сума.
Безспорно е по делото, че първата пълна финансова
година е
От събраните по делото доказателства, както и
от заключението на назначената, изготвена и приета основна и допълнителна
съдебно-счетоводна експертиза се установява, че приходите за трите пълни
финансови години (2016, 2017 и 2018) поотделно и средноаритметично са под 20%
от приходите, заложени в бизнес плана към договора за отпускане на финансова
помощ.
Показателите за
При положение, че отразените от вещото лице приходи
за всяка от трите пълни финансови години са под 20% от изпълнение на
показателите заложени в плана, очевидно е налице неизпълнение на поетите
договорни задължения и възниква основание за връщане на така предоставената
субсидия, съгласно чл.46, ал.1 от
Наредба № 29/11.08.2008 г.
Изслушаните по делото свидетелски показания,
по никакъв начин не могат да оборят констатациите, че показателите, съдържащи
се в одобрения проект, които са част от поетите договорни задължения, не са
изпълнени, поради което и тези гласни доказателства не биха могли да
опровергаят констатираното неизпълнение на цитирани договорни задължения, а
именно по т.4.12 и 4.18 от договора.
По делото не беше въведено и доказано наличието
на причини, поради които се е стигнало до неизпълнението, които да попадат в
хипотезата на форсмажорни обстоятелства, изчерпателно изброени в хипотезата на
§.1, т.27 от ДР на наредбата, а именно: а. Смърт на ползвателя на помощта; б. Продължителна
професионална нетрудоспособност на ползвателя на помощта; в. Експроприация на
голяма част от стопанството, ако това не е могло да бъде предвидено в деня, в
който е подписан договорът за отпускане на финансова помощ; г. Тежко природно
бедствие, въздействало сериозно върху земята в имота; д. Разрушаване на
животновъдните постройки в имота в резултат на инцидент; е. Епизоотично заболяване,
засегнало изцяло или частично животните на земеделския производител. В този
смисъл не са налице основания за неизпълнение на заложеното в договора, с което
ползвателят се е задължил и което е било основание за отпускане на средствата
по договора.
Фактът, че сумите, приети от експертизата
като приходи по години, формирани от включени суми с ЗДДС са под 20% изпълнение
на заложеното по плана, онагледява извода, че приходите от предоставени основни
туристически услуги, в които се включват нощувки и хранене, са значително
по-малко от обема, който е предвиден при отпускане на средствата. В периода на
мониторинга, а именно 5 години след сключване на договора, това договорно
задължение по т.4.12 от процесния договор в периода, съгласно т.4.18 от
договора не е изпълнено и действително е налице основание за издаване на
процесния АУПДВ. Съгласно чл.16, ал.2 от наредбата,
бизнес планът трябва да доказва икономическа жизнеспособност и устойчива
заетост за период от 5 години.
Дефиницията на §.1, т.19 от ДР на
тази наредба сочи, че "проект" е заявление за подпомагане,
заедно с всички изискуеми документи, както и съвкупността от материални и
нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от кандидата и
допустими за финансиране по ПРСР, при което не би могло да се твърди, че бизнес
планът има само прогнозен характер, респективно, че не е част от договора и не
задължава ползвателя да изпълни точно предвиденото в него, в изпълнение на
договорните си ангажименти.
В този смисъл бизнес-планът е неразделна част
от договора. Това е така, тъй като в текста на т.9.1, б.”г” се сочи, че одобрен
проект е подаденото от ползвателя на етапа на кандидатстването по мярката и
одобрено от фонда заявление за подпомагане, заедно с всички изискуеми документи,
включително и предоставения от ползвателя и одобрен от фонда бизнес-план.
Действително съгласно чл.48, ал.1 страните по
договора не отговарят за неизпълнение на задълженията, в случай че
неизпълнението се дължи на форсмажорни обстоятелства, по смисъла на §.1, т.27 и
при спазване на условията на този член, но както вече се посочи в случая не се
доказа настъпването на някое от лимитативно изброените в тази норма
обстоятелства.
Съгласно чл.46, ал.2 от наредбата
разплащателната агенция определя размера на средствата, които следва да бъдат
върнати от ползвателя на помощта.
Съгласно т.30 от Приложение към раздел І "Общи
положения" от Правила за определяне размера на подлежащата на
възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27, ал.7 от
ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007-
Както вече бе отбелязано, административното
производство е започнато на 30.10.2019 г., поради което публикуваните в
Държавен вестник бр.69 от 30.08.2019 г. Правила очевидно са приложими и в това
производство, а не им е придадено обратно действие, както се твърди от
жалбоподателя.
Неоснователно е твърдението, че размерът на
финансовата корекция е определен неправилно, тъй като е налице и национално
съфинансиране. Аргумент за това е разпоредбата на чл.1, ал.2, изречение
последно от ЗУСЕСИФ, съгласно която за средства на ЕСИФ се счита и предвиденото
в програмите национално съфинансиране.
Предвид изложеното процесният акт е законосъобразен,
като издаден от компетентен орган, в изискваната от закона форма, при спазване
на относимите процесуални и материалноправни разпоредби, и съответствие с целта
на закона, поради което следва да бъде потвърден.
При този изход на спора и във връзка с
направеното искане от ответната страна за присъждане на разноски жалбоподателят
следва да бъде осъден да заплати в полза на ДФ "Земеделие"
направените по делото разноски в размер общо на 8689,60 лева, в това число заплатено
адвокатско възнаграждение 8289,60 лева (с включен ДДС) и платено възнаграждение
на вещо лице в размер на 400,00 лева.
Воден от горните мотиви и на основание
чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин
Р Е Ш
И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Мелитур - Б.Г.Д.”,
ЕИК *********, с адрес: гр. Кула, ул.”Възраждане” № 117, обл. Видин, против Акт
за установяване на публично държавно вземане № 05/312/02610/3/01/04/01, издаден
от изпълнителен директор на ДФ "Земеделие", като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА ЕТ „Мелитур - Б.Г.Д.”, ЕИК *********,
с адрес: гр. Кула, ул.”Възраждане” № 117, обл. Видин, да заплати на Държавен
Фонд "Земеделие" направените по делото разноски в размер общо на 8689,60
(осем хиляди шестстотин осемдесет и девет лева и 60 ст.) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Върховен административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването
му на страните.
Административен съдия: