РЕШЕНИЕ
№ 206
гр. Силистра, 29.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СИЛИСТРА в публично заседание на двадесет и
девети юни през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Стоян Ив. С.
при участието на секретаря Хр. Кр. Д.
като разгледа докладваното от Стоян Ив. С. Административно наказателно
дело № 20223420200204 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Жалбоподателя, Д. К. ИЛ. с ЕГН:**********, моли съда да отмени
Електронен фиш за налагане на глоба Серия Г № 0040598 на ОД на МВР С..
Твърди, че не е извършила нарушението за което е наказана, тъй като за
автомобила е бил сключен договор за задължителна застраховка “Гражданска
отговорност на автомобилистите.
Наказващия орган счита, че закона е правилно приложен моли
Електронния фиш да бъде потвърден.
Силистренски районен съд, като прецени доводите на страните и провери
данните по делото, при за установено следното от фактическа и правна
страна:
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално
допустима.
На жалбоподателя е била наложена глоба с електронен фиш за това, че
в качеството на собственик на МПС не е сключила задължителна застраховка
“Гражданска отговорност“ на автомобилистите.
В настоящия случай се установи, че електронният фиш е издаден за
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство
(мобилна система за видеоконтрол) с идентификационен № 120ccbc. Според
§ 6, т. 65 от ДР на ЗДП автоматизирани технически средства и системи са
1
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес. Прегледът на приложимите разпоредби на
Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата, а именно чл. 7 - чл. 12 на Раздел ІІІ установява, че
определящо за характеристиката „автоматизирано техническо средство",
осъществяващо „автоматизиран контрол" не е дали устройството е
стационарно позиционирано, а режимът, при който работи това устройство –
дали е автоматизиран, т.е. без намеса от страна на контролния орган. Наред
със стационарните автоматизирани технически средства или системи, които
са прикрепени към земята (чл. 12 от Наредбата), този режим се изпълнява и
от мобилно устройство. Съгласно ал. 1 на чл. 9 от наредбата, устройството
може да се намира в служебен автомобил или мотоциклет, който контролният
орган „позиционира" или самото устройство може да бъде „временно"
разположено на участък от пътя. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата са посочени
действията, които служителят следва да извърши за осъществяване на
автоматизираното заснемане – включване на автоматизираното техническо
средство или система и извършване на необходимите първоначални
настройки за „започване на автоматизирания контрол“ и поставяне „начало на
работния процес". Извод за провеждане на заснемането без участие на
контролния орган се налага и от текста на чл. 9, ал. 3 от наредбата, който
предоставя правомощие на служителя „по време на измерване на скоростта от
мобилно АТСС" да осъществява наблюдение за функционирането на уреда
или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и
контрол за спазване на правилата за движение. Разпоредбата на ал. 4 на чл. 9
от Наредбата урежда приключването на провеждания контрол указвайки, че
„служителят изключва автоматизираното техническо средство или система,
като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална
компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на
административни документи във връзка с установените нарушения, което се
отразява в протокола по чл. 10“.Следователно електронен фиш по реда на чл.
189, ал. 4 от ЗДП може да бъде издаден и в случаите, когато нарушението е
установено от мобилно автоматизирано техническо средство при спазване на
изискванията на посочената наредба.
Електронният фиш е издаден по одобрения от МВР образец и съдържа
всички необходими реквизити съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДП. Съдържанието
на ЕФ позволява жалбоподателят да разбере в какво нарушение е обвинен,
защото съдържа дата и място на нарушението, данни за автомобила, с който е
2
извършено, данни за автоматизираното техническо средство, с което е
заснето, разрешената скорост, превишената скорост, размера на
превишението, данни за собственика на МПС, на който е издаден и
основанието и размера на наказанието.
Към материалите по делото е приложен снимков материал от заснетия с
мобилната система за видеоконтрол клип, на който се вижда регистрационния
номер и марката на автомобила, ограничението на скоростта и скоростта на
движение на автомобила, датата, часа и мястото на регистриране и заснемане
на нарушението, както и посоката и режима на излъчване на радара.
Липсата на реквизити, присъщи на Наказателното постановление в ЕФ
не води до неговата незаконосъобразност, тъй като Закона го приравнява на
такова постановление само по правните последици, а не изисква от него
същото съдържание. Действително няма данни пътния участък, подлежащ на
контрол да е бил обозначен, но такова изискване не съществува в описаната
по-горе Наредба, поради което съдът приема, че процедурата не е била
нарушена.
Действително с В разпоредбата на чл.638 ал.1 от КЗ е предвиден състав
на административно нарушение за лице, което е собственик на МПС на и не е
изпълнило задължението си да сключи задължителната застраховка
„Гражданска отговорност на автомобилистите“. Предвиденото наказание е
глоба в размер на 250 лева. Следователно деянието на жалбоподателя е
определено от Кодекса за застраховането като обществено опасно и е обявено
за наказуемо от същия кодекс. Същото обаче не е било извършено виновно,
тъй като жалбоподателя в качеството си на собственик на МПС, е сключил
задължителната застраховка/полица на стр.40/. Следователно в случая е
изключен не само умисъла, но и непредпазливостта като форма на вината.
Такова деяние, съгласно чл.6 от ЗАНН, не представлява административно
нарушение и за него не следва да се носи предвидената
административнонаказателна отговорност.
Поради изложеното съдът намира, че са налице основания за отмяна на
издадения електронен фиш, тъй като същия не е съобразен с
процесуалноправните предпоставки за издаването му.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Силистренския Районен съд,
РЕШИ:
Отменя Електронен фиш за налагане на глоба Серия Г № 0040598 на
ОД на МВР С..
Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд
Силистра в четиринадесет дневен срок от съобщението.
3
Съдия при Районен съд – Силистра: _______________________
4