Решение по НАХД №989/2019 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 февруари 2020 г. (в сила от 7 юли 2020 г.)
Съдия: Светлана Кирилова Димова
Дело: 20192230200989
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2019 г.

Съдържание на акта

                                  Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   84

 

гр. Сливен, 17.02.20 г.

 

В  И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, ІІІ-ти наказателен състав, в публично заседание на шестнадесети януари през 2020 година, в състав:

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:СВЕТЛАНА ДИМОВА

 

при секретаря Илка Жекова като разгледа докладваното от председателя АНД № 989 по описа за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по повод жалба на „ВСД-63” ООД, представлявано от Д.В.Д.против НП на Директора на Областно пътно управление-Сливен, с което на основание чл. 56 ал.3 т.1 вр. чл. 54 ал.1 предл.2 вр. чл. 53 ал.1 предл.5 вр. чл. 26 ал.2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата е наложена „Имуществена санкция” в размер на 3000 /три хиляди/ лева за нарушението по чл. 26 ал.2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата.

Жалбоподателят, редовно призован, се явява лично и с процесуален представител, който моли за отмяна на НП.

В с.з. органа, издал обжалваното наказателно постановление изпраща свой представител. Моли за потвърждаване на НП.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 06.08.18 г. при извършен оглед на крайпътен обект на път 1-7, е установено, че на път 1-7 при км 232+900 вляво „ВСД-63” ООД експлоатира търговски крайпътен обект-Заведение за бързо хранене „ВСД-63” ООД и пътна връзка към него в обхвата на пътя и обслужващата зона, без да притежава изискуемото разрешение за специално ползване на пътя чрез експлоатация на търговски обект от Администрацията, управляваща пътя.

В момента на проверката обектът е функционирал, извършвайки търговска дейност- продажба  на  топли и студени напитки и други стоки ,което било установено включително чрез контролна покупка на стойност 1,60лв.извършена от служители на контролния орган .

В хода на проверката било установено и обстоятелството,че  влизането в обекта се осъществява чрез преминава през нерегламентирана пътна връзка, започваща през републикански път и преминаваща в обслужващата му зона.

           Въз основа на горепосочената констатация на жалбоподателя, като дружество експлоатиращо обекта  е съставен АУАН и НП като е прието, че е нарушен 26 ал.2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата, поради което на основание  чл. чл. 56 ал.3 т.1 вр. чл. 54 ал.1 предл.2 вр. чл. 53 ал.1 предл.5 вр. чл. 26 ал.2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата е наложена „Имуществена санкция” в размер на 3000 /три хиляди/ лева.

Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в тяхната съвкупност и поотделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът направи следните  правни изводи:

НП е процесуално и материално законосъобразно. Както в акта, така и в наказателното постановление, както е необходимо по закон, е описано нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при, които е извършено и доказателствата, които го потвърждават.  Посочени са и законовите разпоредби, които са били нарушени. АНО правилно,   след като е установил състава на конкретното нарушение го е подвел под конкретна правна норма. По този начин спазвайки разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН е установил единство между констатираното нарушение, обстоятелствата, при които е извършено и законовите разпоредби, които са били нарушени.

Жалбата е процесуално допустима- подадена в законоустановения срок от лице имащо правен интерес от обжалването и разгледана по същество е неоснователна.

Съдът дава вяра на свидетелските показания и на представените писмени доказателства,приети по съответния процесуален ред.

         По делото е безспорно установено  описаното нарушение, а именно това, че на 06.08.18 г. дружеството –жалбоподател експлоатира търговски крайпътен обект-ресторант „ВСД-63” ООД и пътна връзка към него в обхвата на пътя и обслужващата зона, находящ се на път 1-7,  при км 232+900  без да притежава изискуемото разрешение за специално ползване на пътя чрез експлоатация на търговски обект.

Установено е, че достъпа до обекта е осигурен чрез  пътна връзка към него в обхвата на пътя и обслужващата зона. Установено е и обстоятелството, че при извършената проверка дружеството жалбоподател не е представил документ – Разрешително по чл. 26, ал.3 от Закона за пътищата, поради което АНО е приел, че обекта се стопанисва  без дружеството да притежава изискуемото разрешение за специално ползване на пътя .

По делото е установено, както въз основа на свидетелски показания така и въз основа на писмените доказателства по делото ,че  за влизане в обекта се е преминавало през пътна връзка, започваща от републикански път и преминаваща в обслужващата му зона. В обекта е установен  свободен достъп на хора през вход и последващото им обслужване чрез продажба на стоки .

Така установената експлоатация на пътната връзка без притежаване на разрешение е забранена съгласно императивната норма на чл. 26 от ЗП , съгласно който  в обхвата на пътя и обслужващите зони е забранена експлоатацията на търговски крайпътни обекти, включително на площадки за оказване на пътна помощ и пътни връзки към тях.Тези дейности са поставени под специален разрешителен режим регламентиран в същия текст от закона /ал.3 и следващите/ ,съгласно които следва да бъде издадено Разрешение  в съответствие с вида на пътя, който в конкретния казус е от републиканската пътна мрежа.

  Съдът не споделя възражението на жалбоподателя/пункт четвърти от жалбата до РС – Сливен/ за липса на административна отговорност като ползвател ,доколкото същата следва да бъде носена от ПК , която е отдала обекта без съответното разрешително. Така наведеното възражение е неоснователно ,доколкото изпълнителното деяние касае именно експлоатацията на обекта , а не отдаването му , а по делото е безспорно установено ,че той се ползва за търговски цели от санкционираното дружество.Съдът счита за неоснователни и описаните в пункт от първи до трети възражения , доколкото същите са напълно бланкетни и необосновани.Счита ,че както в АУАН ,така и в НП са посочени в пълнота и цялост всички изискуеми от елементи от обективния и субективен състав на допуснатото административно нарушение ,като последното е описано подробно и точно с излагане на всички факти и обстоятелства във връзка с установяването му .

По делото е безспорно установено и обстоятелственото ,че към настоящия  момент са предприети действия по получаване на Разрешително по ЗП, което безспорно доказва ,че към датата на проверката такова разрешително не е съществувало.

Съдът обаче счита ,че АНО е санкционирал дружеството при липса на достатъчно доказателства ,въз основа на които да се приеме ,че е налице извършено нарушение ,поради следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 5 от ЗП , всеки път има следните основи елементи –обхват на пътя , пътни съоръжения и пътни пренадлежности. Понятието „обхват на пътя „ има легално определение в ЗП и включва в себе си земното платно и ограничителни ивици с ширина до два метра всяка. В преходните и заключителни разпоредби на ЗП , параграф 5 е указано ,че "Ограничителна строителна линия" е линията, която определя площта от всяка страна на пътя, в която се въвежда разрешителен режим., а в параграф 6 е дадена дефиниция на  "Обслужваща зона", според който това е  е земната повърхност встрани от края на обхвата на пътя, в която се въвежда разрешителен режим на ползване на имотите от техните собственици или от лицата с предоставено право на ползване.

Съгласно чл. 6 от ЗП, републиканските и общинските пътища имат от двете си страни ограничителна строителна линия, която се разполага на 50м при автомагистралите, на 25м при останалите републикански пътища и на 10м при общинските пътища, измерена хоризонтално и перпендикулярно на оста на пътя от края (ръба) на платното за движение или на лентата за аварийно спиране. Съгласно чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от ЗП, републиканските пътища извън границите на урбанизираните територии и селищните образувания имат от двете си страни обслужващи приложение Х°2 зони. Обслужващата зона обхваща ивицата земна площ с широчина 100м при автомагистралите и 50м при другите републикански пътища, измерена хоризонтално и перпендикулярно на оста на пътя от края на неговия обхват.

Нито в хода на проверката , нито в хода на съдебното следствие ,въпреки проведените в тази насока разпити се установи какво е било отстоянието на търговския обект и дали той попада в обхвата нрегламентиран от ЗП  и обвързан с разрешителен режим . Липсват протоколи за надлежни замервания, както и безспорни свидетелски показания в тази насока ,поради което съдът счита, че АНО е ангажирал неправилно административната отговорност на жалбопадателя .

 

Предвид изложеното, съдът

 

Р          Е        Ш      И       :

 

 ОТМЕНЯ НП № 53-00-590/11.10.2018 г. на Директора на Областно пътно управление-Сливен, Агенция „Пътна инфраструктура”-гр. София, с което на „ВСД-63” ООД, БУЛСТАТ *****, със седалище и адрес на управление: *****, представлявано от Д.В.Д.- управител, на основание чл. 56 ал.3 т.1 вр. чл. 54 ал.1 предл.2 вр. чл. 53 ал.1 предл.5 вр. чл. 26 ал.2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата е наложена „Имуществена санкция” в размер на 3000 /три хиляди/ лева за нарушението по чл. 26 ал.2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-гр. Сливен в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: