Решение по дело №69/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 153
Дата: 4 юни 2021 г. (в сила от 20 юли 2021 г.)
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20217110700069
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

  Р    Е   Ш   Е   Н   И   Е      № 153

                                           гр.Кюстендил, 04.06.2021год.

                                             В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Административен съд - Кюстендил в публичното съдебно заседание на единадесети май  през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                

                                                  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

 

с  участието на секретаря  Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 69  по описа за 2021год., за да се произнесе, взе предвид:

 

            Производството е по реда на чл.21, ал.3 АПК във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

П.  К.  Г. *** оспорва  мълчалив отказ на кмета на Община Кочериново да извърши административна услуга, изразяваща се в заверка на молба-декларация  по чл.587, ал.2 от ГПК по заявление с вх. № РД-01-11-108/28.01.2021г. Изложени са доводи за незаконосъобразност на оспорения административен отказ поради противоречие с материалния закон. Прави се искане за отмяна на същия и за връщане на преписката на административния орган с указания за извършване на исканата административна услуга.

Ответникът – кметът на община Кочериново, не изразява становище по  жалбата.

Административният  съд,  като прецени доказателствата  по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено следното от фактическа страна: 

            Административното производство, приключило с оспорения мълчалив отказ, е образувано  по молба-декларация  на жалбоподателя П.К.Г., депозирана със заявление вх. № РД-01-11-108/28.01.2021г., чрез кмета на Община Кочериново  до нотариус с район на действие района на Районен съд - Дупница, за издаване на констативен нотариален акт за собственост по обстоятелствена проверка по реда на чл.587, ал.2 от ГПК. Заявителят е описал недвижимите имоти, за които претендира права, а именно: сграда с идентификатор 07065.12.143.1 по КККР на           с. Бураново, община Кочериново, разположена  в ПИ с идентификатор 07065.12.143, със застроена площ от 505 кв.м.,  с един брой етажи и предназначение – жилищна сграда - еднофамилна, както и сграда с идентификатор 07065.12.143.2 по КККР на        с. Бураново, община Кочериново, разположена в ПИ с идентификатор 07065.12.143, със застроена площ от 156 кв.м.,  с един брой етажи и предназначение – селскостопанска постройка. Към  молбата-декларация са приложени скици на сграда с №№ 15-942715 и 15-942716 от 13.10.2020г., издадени от СГКК – Кюстендил.

             Сезираният  с молбата  административен орган – кметът на Община Кочериново,  не се е произнесъл по искането на заявителя, т.е. не е предоставил исканата административна услуга за заверка на  молбата-декларация по чл.587, ал.2 от ГПК,  вкл.  до приключване на съдебните прения.             

             Горните фактически обстоятелства се установяват от представената административна преписка, като между страните липсва спор относно фактите.

            Съдът, проверявайки служебно допустимостта на оспорването, приема следното:

            Жалбата срещу мълчаливия отказ на кмета на Община Кочериново  е процесуално допустима.  Същата е постъпила  на 02.03.2021г. , т.е. в законоустановения срок по чл.149, ал.2  вр. с чл.57, ал.2 от АПК и от заявителя в административното производство, чиито права и интереси са засегнати от оспорения отказ.           

            Административният съд, преценявайки доказателствата по делото и оспорения административен  отказ на осн. чл.168, ал.1 от АПК  и съобразно критериите по чл.146 от АПК, счита жалбата за основателна. Съображенията са следните:

            Предмет на оспорване е индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.3 от АПК – отказ за издаване на документ от значение за признаване на права на оспорващия. Процедурата по заверка на молбата-декларация по чл.587, ал.2 от ГПК представлява административна услуга по см. на §1, т.2 от ДР на Закона за администрацията, а съгласно §8 от ПЗР на АПК, уредените в кодекса производства по издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и по съдебен ред, се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалване на отказите за извършването им.   В случая оспореният акт представлява мълчалив отказ на кмета на Община Кочериново да  завери  молба-декларация на оспорващия  за признаване право на собственост върху недвижими имоти на основание и по реда на чл.587 от ГПК. Сезираният административен орган притежава материална и териториална компетентност да извърши исканата административна услуга, тъй като е безспорно, че заявените недвижими имоти се намират  на  територията на Община Кочериново / арг. чл.587, ал.2 от ГПК/.

             Доколкото предмет на жалбата е мълчалив отказ, съдът се произнася по законосъобразността му с оглед на всички фактически и правни предпоставки, обуславящи претендираното право и на евентуалните мотиви на органа да не уважи искането, като преценява материалната законосъобразност на отказа. Изводите от горната проверка са, че оспореният  отказ противоречи на материалния закон, т.е.  налице е  отменителното основание по чл.146, т.4 от АПК. Исканата от жалбоподателя   административна услуга  е елемент от охранителното производство по чл.587 от ГПК за издаване на нотариален акт по обстоятелствена проверка за признаване право на собственост върху недвижими имоти, т.е. касае се за документ, необходим за признаване на право, което характеризира оспорения отказ като административен акт по чл.21, ал.3 от АПК. Съгласно чл.587, ал.2 от ГПК, при липса на писмени доказателства от собственика /респективно неговите наследници/ за правото на собственост върху недвижим имот, нотариусът извършва обстоятелствена проверка за придобиване на собствеността по давност  и/или наследяване чрез разпит на свидетели, посочени от кмета на общината, района или кметството или от определено от него длъжностно лице, в чийто район се намира недвижимия имот. Съгласно чл.587, ал.3 от ГПК, правото на собственост се преценява от нотариуса въз основа на доказателствата от собственика. Предпоставка за издаване на нотариалния акт по обстоятелствена проверка са посочените в молбата-декларация удостоверения, установяващи главния факт дали имотът е актуван като общинска собственост, от чие име е деклариран и записан в регистрите на общината. С оглед съдържанието на удостоверенията, в компетентността на кмета на общината е единствено да провери и съответно удостовери посочените обстоятелства. В това производство административният орган няма правомощия за признаване правото на собственост върху имотите, описани в молбата-декларация, както и същият не е компетентен да се произнася по въпроса за кои лица са налице предпоставките за придобиване правото на собственост. Тази преценка, както бе посочено по-горе, принадлежи на нотариуса в производството по чл.587 от ГПК. Същият в хода на охранителното производство, след събиране и преценка на гласни и писмени доказателства, притежава компетентност да установи дали е безспорно искането на заявителя за издаване на нотариален акт за обстоятелствена проверка и дали ще се накърнят придобити вече права от други лица, като издаде мотивирано постановление, с което да признае или да отрече право на собственост на молителя. Следователно нотариусът, а не административния орган, носи тежестта и отговорността да прецени дали е основателно претендираното право, дали е налице основанието за придобиването му, включително по правилата на давностното владение и наследяването.  Кметът на общината,  не притежава такива правомощия. Същият следва само да удостовери данните относно процесните имоти, с които общината разполага.

 С оглед на изложеното отказът на административния орган   за извършване на исканата административна услуга, е незаконосъобразен.  Същият следва да бъде отменен, а преписката  следва да се върне на кмета на Община Кочериново за извършване на административната услуга – заверка на молбата – декларация на жалбоподателя чрез удостоверяване на обстоятелството дали недвижимите имоти са  или  не са  общинска собственост, което следва да извърши в 7-дневен срок от влизане на настоящото решение в сила / арг. чл.57, ал.2 от АПК/.

            Водим от гореизложеното и на осн.чл.173, ал.2 и ал.3 от АПК, съдът

                                                             

                                                            Р   Е   Ш   И:

           

            ОТМЕНЯ, по оспорването с жалба на  П.К.Г. ***, ЕГН **********,  мълчаливия  отказ на кмета на Община Кочериново да извърши административна услуга, изразяваща се в заверка на молба-декларация  по чл.587, ал.2 от ГПК по заявление с вх. № РД-01-11-108/28.01.2021г.  на  П.К.Г..

ИЗПРАЩА  преписката на кмета на Община Кочериново за произнасяне в срока по чл.57, ал.2 от АПК,  по молбата – декларация  на П.К.Г. *** по заявление с вх. № РД-01-11-108/28.01.2021г., съобразно изложените в решението  указания във връзка с приложението на закона. 

            Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи.

 

                                                        

                                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: