Решение по дело №10265/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 декември 2020 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20207060710265
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е
№ 277

гр. Велико Търново, 14.12.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА



Административен съд – Велико Търново, първи касационен състав, в публично заседание на двадесети ноември две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ                                                ЙОРДАНКА МАТЕВА           

ЧЛЕНОВЕ:                                                        МАРИЯ ДАНАИЛОВА

РОСЕН БУЮКЛИЕВ

при секретаря СВ. Ф.и участието на прокурора Донка Мачева, разгледа докладваното от съдия Данаилова касационно НАХД № 10265/2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Касационно производство по чл. 63 от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

С Решение № 294 от 18.08.2020г. по НАХД № 415/2019г. по описа на Районен съд Горна Оряховица е отменено Наказателно постановление № 1190/2020г. от 29.05.2020 г. на Началник отдел „МРР Дунавска” при Главна дирекция „МРР”, издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 833 от 16.04.20г., в частта, с която на Р.С.Г.  е наложена глоба в размер на 6973.76лв. за извършено нарушение по чл.126 от ЗАДС – държане в стопанска постройка и маза към частен дом, находящ се в с.Поликрайще-ул.”***” № 45, акцизни стоки, без да притежава данъчен документ, фактура или друг документ по смисъла на ЗАДС, удостоверяващ заплащането на дължимия акциз.

 В законния срок срещу решението е подадена касационна жалба от Агенция „Митници“, началник отдел МРР – Дунавска при Главна дирекция МРР, чрез ***Я. Я.. Поддържаните касационни основания са, че атакуваният съдебен акт е постановен в противоречие с приложимия материален закон – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, вр. чл. 63 от ЗАНН. Не е съгласен с извода на РС, че санкционираното лице не е данъчнозадължено лице и не може отговаря по чл. 126 от ЗАДС. Наказаното лице било длъжно не да съставя документи, а да разполага с посочените в чл. 126 от ЗАДС, удостоверяващи плащането, начисляването или обезпечаването на акциза. Неправилни намира мотивите на съда за допуснати процесуални нарушения при вземането на проби и извършване на лабораторния анализ на акцизните стоки. Неправилно било позоваването на Наредба № 3/18.04.2006г. Оспорва решението и в частта, с която е осъдено да заплати разноски. Претендира отмяна на обжалваното решение и решаване на спора по същество като се потвърди наказателното постановление в частта относно наложената глоба като законосъобразно и правилно.

 

Ответникът по касационната жалба Р.С.Г., чрез *** Г.Н. от ВТАК, заема писмено становище вх. № 4477/19.11.2020г. за неоснователност на жалбата.

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Велико Търново заема становище за основателност на касационната жалба. Счита, че същата е основателна по изложените в нея съображения.

 

         Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК, приложим в настоящото производство по силата на препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. Като такава същата е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.    

Съгласно чл. 218 от АПК, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН предмет на касационната проверка са само посочените в жалбата пороци на решението, но за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон съдът следи служебно. В рамките на задължителната служебна проверка и предвид наведеното от касатора касационно основание, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалваното съдебно решение и съответствието му с материалния закон.

С оспорваната част на процесното Наказателно постановление № 1190/2020г. от 29.05.2020 г. на Началник отдел „МРР Дунавска” при Главна дирекция „МРР”, издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 833 от 16.04.20г., на Р.С.Г., е наложена глоба в размер на 6973.76лв. за извършено нарушение по чл.126 от ЗАДС – държане в стопанска постройка и маза към частен дом, находящ се в с. Поликрайще-ул.”***” № 45, акцизни стоки, без да притежава данъчен документ, фактура или друг документ по смисъла на ЗАДС, удостоверяващ заплащането на дължимия акциз.

За извършената проверка служителите на ГД МРР, отдел „Митническо разузнаване и разследване“, сектор „Оперативен контрол“, звено „Свищов“, съставили Протокол за извършена проверка № 19BG9950A035089/12.08.2019 г. Съставен е бил и опис на иззетите веществени и писмени доказателства представляващ неразделна част към протокола за извършена проверка № 19BG9950A035089/ 12.08.2019 г., в който са били подробно описани количествата иззети от проверяваното лице. В хода на проверката са били снети писмени обяснения от лицето Р.С.Г., приложени към протокола за извършена проверка № 19BG9950A035089/12.08.2019 г., заведени в регистрите на ТД Дунавска с вх. № 32- 235023/13.08.2019 г. в които същата е заявила, че откритото количество алкохол при извършваната проверка е нейна собственост, с цел лична и за семейството консумация, изварявано е от казана, намиращ се в двора на частния имот, които не е регистриран съгласно установения ред и не притежава документи за платен акциз. На 19.11.2019 г. е изпратена физико-химична експертиза № 06 27.09.2019/19.11.2019 г. от Централна митническа лаборатория София при Агенция „Митници“, от която е видно, че изследваните представителни проби представляват неденатурирани дестилатни алкохолни продукти - други спиртни напитки, с действително алкохолно съдържание по обем съответно 41,2% vol, 48,3% vol, 51,8% vol, 49,4% vol, 48,0% vol и 48,9% vol при 20°C, годни за консумация.

 

За да отмени НП районният съд е приел, че протокол за оглед и вземане на проби е оформен в отсъствие на нарушителя, за което действие не е документирано последният да е бил поканен да присъства. От протокола се вижда, че никъде не фигурира подписът на жалбоподателката. Задължението да бъде взета пробата, съгласно разпоредбите на чл.6 и чл.10 от Наредба № 3 от 18.04.2006 г. за вземането на проби и методите на анализ за целите на контрола върху акцизните стоки е императивно. Не можело предвид това да се гарантира, че иззетите проби не са манипулирани. На следващо място, в НП не се съдържали изискващите се от закона реквизити с оглед разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН - да се посочат ясно и недвусмислено обстоятелствата, при които е извършено нарушението и да се направи описание на последното, от което да е видно какъв е вида на липсващите, а твърдени от АНО като изискуеми документи, които жалбоподателят е следвало да притежава. НП не посочвало кои  принципно допустими документи за доказване на начисляване, плащане или обезпечаване на акциза жалбоподателят е имал нормативното задължение и обективната възможност да притежава. На последно място, неправилно е приложен материалния закон. Физическо лице не може да е субект на такова административно нарушение. Чл. 126 ЗАДС установявал задължението за надлежното документиране на начисляване, плащане и обезпечаване на акциз, т.е. съставянето на редовни документи, удостоверяващи тези факти, и то от правоимащи лица, а не самото начисляване, плащане или обезпечаване на акциза. Разпоредбата на чл. 126 от ЗАДС обезпечава съставянето на редовна документация, която да удостоверява начисляването, плащането и обезпечаване на акциза. Задължени да водят и съответно да разполагат с такава документация обаче, са само регистрирани по ЗАДС лица. Това е така, защото чл. 43, ал. 1 от ЗАДС изчерпателно посочва кои лица могат да начислят акциза и сред тях няма нерегистрирани такива. Това са лицата, които само могат да създават документи, удостоверяващи начисляването на акциза, които са и лицата, разполагащи с тях. Съответно чл. 44 от ЗАДС определял кой може да плати акциза, като състави редовни документи за това и отново са посочени само регистрирани лица. Лице, което не е регистрирано не може да притежава документи, удостоверяващи начисляването и плащането на акциза. Поради изложеното жалбоподателят нямал задължение да съставя и да разполага с документи, удостоверяващи начисляването, плащането или обезпечаването на акциза, и не може да носи отговорност по чл. 126 от ЗАДС.

 

             Изложеното обуславя от правна страна следното:

             При постановяване на обжалваното решение не са допуснати нарушения на процесуални правила и съдът е попълнил делото с необходимия доказателствен материал, който е обсъден в съвкупност и поотделно. Съдът е обсъдил значимите за разрешаването на спора обстоятелства, както и наведените от страните доводи и възражения. На базата на събраните в производството по делото доказателства, съдът е установил релевантните за спора факти и обстоятелства, въз основа на които е изградил правилни правни изводи. Делото пред въззивната инстанция е било приключено и решението е било постановено от законен състав и в границите на вменената му компетентност, като за заседанията са съставени протоколи.

По приложението на материалния закон, съдът намира следното: Споделят се изложените от районния съд съображения относно приложимостта на чл. 126 от ЗАДС в случаи от вида на разглеждания. В съответствие с непротиворечивата практика на АСВТ, районният съд е приел, че същата не касае санкциониране на нарушения изразяващи се в неизпълнение на задълженията за начисляване, плащане или обезпечаване на акциза. Смисълът на чл. 126 от ЗАДС е да обезпечи съставянето на редовна документация, която да удостоверява посочените по-горе обстоятелства и в него няма промяна и след последното изменение на закона  в ДВ бр. 97 от 2017 г., в сила от 1.01.2018г. Задължени да водят такива документация са само регистрираните по ЗАДС лица, изчерпателно посочени в чл. 43, ал. 1 от ЗАДС. Законът изрично и изчерпателно посочва кои лица могат да начислят акциза, това са и лицата, които могат да създават документи, удостоверяващи начисляването на такъв. Съответно чл. 44 от ЗАДС определя кой може да плати акциза, като състави редовни документи за това и отново това са само регистрирани лица. Следователно смисълът на санкциите по чл. 126 от ЗАДС е техни субекти да са лица, които макар и редовно регистрирани по закона като производители или складодържатели, не изпълняват задължението си да съставят редовни документи, които удостоверяват начисляването, плащането и обезпечаването на акциза, а не да санкционира тези, които изобщо не са се регистрирали като производители или складодържатели. Лице, което не е регистрирано като производител или складодържател не може да произвежда и държи стоки на склад и съответно да съставя изброените в санкционната норма документи. Съответно такова лице не може да носи отговорност по чл. 126 от ЗАДС, тъй като не притежава възможност да съставя и разполага с изброените в тази норма документи, и съответно няма качеството на субект, годен да осъществи от обективна и субективна страна някой от посочените в нея състави.

Всъщност пълното неплащане, частичното неплащане или избягването на обезпечаване на дължимия акциз, представляват отделни съставомерни деяния, които са обявени за административни нарушения с разпоредбата на чл. 123а от ЗАДС, и наказуеми с глоба, съответно имуществена санкция в двоен размер на дължимия акциз, чието заплащане е избегнато, но не по-малко от 1000 лева. Съобразно цитираната по-горе норма на чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗАДС, адресати на такава санкция могат да бъдат и нерегистрирани лица, какъвто е ответникът по касационната жалба, но в случая административното наказание не е наложено за нарушение по чл. 123а от ЗАДС. Налагането на административно наказание без да е доказан съставът на съответното административно нарушение което се претендира, е в пряко противоречие с принципа на законоустановеност на основанията за ангажиране на административнонаказателна отговорност визирано в чл. 6 от ЗАНН. Горното прави наказателното постановление незаконосъобразно поради противоречието му с материалния закон. При липса на надлежно установено изпълнително деяние по чл. 126, предл. второ от ЗАДС, НП е правилно е било отменено от ВТРС.

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното съдебно решение по отношение на наложената глоба не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила в тази част.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, Административният съд – Велико Търново, първи касационен състав

 

Р     Е     Ш     И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 294 от 18.08.2020г. по НАХД № 415/2019г. по описа на Районен съд Горна Оряховица в оспорваната част.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

                                                   ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

                                                                       2

 

Особено мнение на съдията Мария Данаилова

 

 

Не съм съгласна с мотивите на мнозинството от състава, споделящи извода на РС, че санкционираното лице не е данъчнозадължено лице и не може отговаря по чл. 126 от ЗАДС, който извод разбираемо е формиран от създалата се съдебна практика на ВТАдмС. Законът определя като данъчно задължени лица ФЛ, ЕТ и ЮЛ. За държането на стоки, за които не е бил заплатен акциз или за които стоки не е притежаван документ, който да доказва това се носи административнонаказателна отговорност и от трите категории лица. Обстоятелството, че приложението на нормата на чл. 126 от ЗАДС недвусмислено обхваща и ФЛ – нерегистрирани се обосновава най-малкото с факта, че тази разпоредба предвижда глоба, приложима само за ФЛ. Физическо лице не е и не може да бъде регистрирано лице по смисъла на закона, за да издава документи (аргумент от чл. 57, ал. 1 от ЗАДС). Друг аргумент в подкрепа на това е фактът, че ЗАДС в чл. 126 не сочи за адресат само регистрираните по този закон лица, които държат акцизни стока без данъчен документ, както това е направено например в санкционната разпоредба на чл. 112 от ЗАДС. Намирам, че с описаното в АУАН и НП санкционираното лице е осъществило състава на чл. 126 от ЗАДС в частта му държане на акцизни стоки без данъчен документ по този закон.

 

            подпис:

                   (М. Данаилова)