Решение по дело №78/2019 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 октомври 2019 г. (в сила от 30 октомври 2019 г.)
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20195540200078
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 48

09. 10. 2019 год. гр. Чирпан

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен съд Чирпан, втори състав

На 07. 10. 2019 год.

В публично заседание в състав:

                                                          Председател: ТИХОМИР КОЛЕВ

Секретар: ДОНКА ВАСИЛЕВА

Сложи за разглеждане докладваното от Районен съдия ТИХОМИР КОЛЕВ

АНД номер 78 по описа за 2019 година

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод жалбата на Д.К.И., ЕГН ********** с адрес *** против НП № №18-0375-001088/ 10. 01. 2019 г., издадено от И. Г. И.- Началник отдел към ОДМВР Стара Загора, РУ Чирпан, упълномощен със Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на МВР с което му е наложено административно наказание по чл. 180 ал.1, т.1, пр.2 от ЗДвП – глоба в размер на 150.00лв. 

Жалбоподателят останал недоволен от така издаденото НП и моли да бъде отменено, като постановено при съществени нарушения.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа обстановка:

Жалбата е допустима и разгледана по същество основателна, поради следното:

Видно от представените по делото писмени доказателства се установява, че жалбата е подадена в срок / виж разписка към НП /.

Установи се по делото, че с НП № №18-0375-001088/ 10. 01. 2019 г., ., издадено от И. Г. И.- Началник отдел към ОДМВР Стара Загора, РУ Чирпан, упълномощен със Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на МВР, е наложено на жалбоподателя административно наказание по чл. 180 ал.1, т.1, пр.2 от ЗДвП – глоба в размер на 150.00лв. затова че: “ че на 18.11.2018 г. около 13:36 часа в Община Братя Даскалови на път Автомагистрала № а-1, като водач на лек автомобил - Мазда 626 с рег. № **, държава България, на АМ"Тракия"км.165, в посока изток-запад управлява л.а. Мазда 626 с рег. № **,.собственост на *, ЕГН: ********** , като водача И. паркира горепосоченото МПС на пътното платно, а не на специално обозначените за това места, с което създава непосредствена опасност за движението е извършил:1) паркира ППС на автомагистрала, извън специално обозначените за това мест,. създава опасност за движението, с което виновно е нарушил чл. 58 т.1 от ЗДвП.“

Това НП е постановено на основание Акт за установяване на административно нарушение Серия Д бл.№ 453633, съставен на 18. 11. 2018 г. с актосъставител М.П.П. на длъжност мл. Полицай в РУ Чирпан и свидетелят Н.С.П. и И.Д.Д..

В процеса по проверка на съставеният акт и постановление съдът констатира, че същите са издадени от органи имащи нужната компетентност за това съгласно изискванията на ЗДвП и ЗАНН, видно от представената по делото Министерска Заповед.

В хода на производството съдът разпита в качеството на свидетел актосъставителя и лицата посочени като свидетели по констатирания на нарушението в АУАН, а именно М.П. актосъставител и свидетели И.Д.Д. и Н.С.П. - всички те служители на РУ Чирпан. Последният от тях към момента на установяване на твърдяното нарушение е изпълнявал длъжността Н-к на РУ Чирпан. Всички свидетели са категорични в показанията си че на18.11.2018г. е възникнал едва ли не спонтанен протест на граждани на гр. Чирпан, който е прераснал в гражданско неподчинение, изразяващо се в това че на посочената дата и посочения час /в НП/- 13,36часа протестиращите са „блокирали“ движението по АМ Тракия на км. 165 – 166 чрез спиране на множество автомобили повече от 20 на брой и на трите платна в това число аварийната лента в посока Бургас- София или изток-запад. След което водачите на тези леки автомобили и участници в гражданския протест са преминали в насрещната част на АМ Тракия и са блокирали движението в посока София- Бургас или запад –изток със собствените си тела. Именно в този момент, по разпореждане на Н-ка на ОД МВР Стара Загора, на възникналата „тапа“ по АМ Тракия, се отзовали свидетелите И.Д. и Н.С.П.. Същите комуникирали с протестиращите граждани за освобождаване на движението по АМ Тракия, като междувременно свидетеля Д. снимал автомобилите които преграждали движението с мобилен телефон. След около 15 минути протестиращите са отворили така наречената блокада и са се изтеглили от 165 км на АМ Тракия. 

Горната фактическа обстановка не се оспорва от страните по делото, същата кореспондира и от изложеното в обстоятелствената част на жалбата. Следователно от горното съдът прави извода, че в конкретния случай се разминава установената в хода на настоящото АНД фактическа обстановка с фактическата обстановка приета, както от актосъставителя, който не е очевидец, така също и от АНО. Това е така защото в конкретния случай съдът не споделя становището, че се касае до индивидуален акт на неправилно паркиране на едно лице на специално обозначени за това места на АМ Тракия. Напротив, в конкретния случай е налице граждански протест на група лица със някакви политически или икономически или социални искания. Като умисъла който това множество лица влага в извършеното от тях блокиране на АМ Тракия не е насочен към нарушаване правилата за движение по пътищата, а по-скоро е насочен към нарушаване на обществения ред и съществуващите правни порядки в страната.

По разбиране на настоящият състав не следва да се разбира, че е налице съставомерност на деяние  по см на чл. 180 ал.1 т.1 предложение 2 от ЗДвП, изразяващо се в нарушаване на правилата за престой или паркиране, тъй като по - скоро в конкретния случай, е налице нарушение по смисъла на чл. 14 ал.1 от ЗАКОНА за събранията, митингите и манифестациите, където изрично е предвидено, че гражданите и длъжностните лица, които нарушават установения ред и гаранциите за организиране и провеждане на събрания, митинги или манифестации, се наказват с глоба от 50 до 300 лв., ако не подлежат на по-тежко наказание. Следователно, в конкретният случай съдът приема, че неправилно е ангажирана административно наказателната отговорност на дееца по ЗДвП. Следвало е след констатиране на нарушението и съставяне на АУАН преписка да бъде изпратена на Кмета на Община Братя Даскалови за произнасяне. Съдът не адмирира деяния свързани с нарушаване на обществения ред, изразяващи се в неправомерна блокада на Автомагистрала, но следва да следи за правилното приложение на Закона, а той в случая не е приложен правилно.

Отделно от гореизложеното следва да се има предвид, че съгласно чл. 180, ал. 1 от ЗДвП за да се ангажира отговорността на жалбоподателя е необходимо не само да са нарушени правилата за паркиране, но и това да е създало непосредствена опасност за движението. В случая при описание на санкционната разпоредба се сочи, че МПС-то създава непосредствена опасност за движението, а в обстоятелствената част на обжалваното НП по никакъв начин не е  описано в какво точно се изразява тази опасност. Създаването на опасност, за да е съставомерно деянието, ясно е очертана от Законодателя и следва да намери ясен израз в НП, като се опише в какво се изразява всяко едно от създадените условия за непосредствена опасност за движението. Неописването на фактите с правно значение е в нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. По този начин жалбоподателят е лишен от възможността да узнае посредством съдържанието на обжалваното НП в какво се състои неговата санкционирана деятелност и за кое от двете алтернативи е наложена санкцията по чл. 180, ал. 1, т. 1, предложение 2 от ЗДвП. Липсата на описание на обстоятелствата с правно значение съгласно чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН лишава от възможността соченият като нарушител да ангажира доказателства, да иска събирането на такива и да се брани срещу конкретно твърдение за настъпване или не на конкретен факт. Отделно от това следва да се отбележи обстоятелството, че нормата на чл. 180, ал. 1, т. 1, предложение второ от ЗДвП е приложима само и единствено при създадена непосредствена опасност за движението, но не и при създадена пречка за движението, като всичко това е следвало да се съобрази от АНО, а не да се установява от настоящата инстанция. Констатираното съставлява самостоятелно основание за отмяна на обжалваното НП като незаконосъобразно.

Поради всичко гореизложено съдът счита, че следва да отменени наказателното постановление като незаконосъобразно.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63 и сл. от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ НП № 18-0375-001088/ 10. 01. 2019 г., издадено от И. Г. И.- Началник отдел към ОДМВР Стара Загора, РУ Чирпан, упълномощен със Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на МВР с което на жалбоподателя Д.К.И., ЕГН ********** с адрес *** му е наложено административно наказание по по чл. 180 ал.1, т.1, пр.2 от ЗДвП – глоба в размер на 150.00лв., като незаконосъобразно.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14 дневен срок от съобщаването по реда на АПК.

 

 

 

 

  РАЙОНЕН СЪДИЯ: