Решение по дело №1338/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1147
Дата: 21 септември 2022 г.
Съдия: Ралица Добрева Андонова
Дело: 20227050701338
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                  /21.09.2022 год., гр. Варна

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVІ с-в, в публичното заседание на дванадесети август през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАЛИЦА АНДОНОВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 1338 по описа за 2022г.,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.64 ал.4 вр.чл.27 ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ – след промяна заглавието на закона с измененията, публикувани в ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г.) вр.чл.145 и сл. от АПК и е образувано по жалба от „Водоснабдяване и канализация – Варна“ ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя В.В. , против Решение от 30.05.2022г на Ръководителя на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Околна среда“ (ОПОС) 2014-2020, с което по искане за междинно плащане №6/26.05.2022г на стойност 2 888 469.87 /два милиона осемстотин осемдесет и осем хиляди четиристотин шестдесет и девет лв. и осемдесет и седем стотинки/ по Административен договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ №BG16M1OP002-1.016-0009-C02 „Изграждане на ВиК инфраструктура на обособената територия, обслужвана от „ВиК – Варна“ ООД, е верифицирана само сума в размер на 1 771 516.08 /един милион седемстотин седемдесет и една хиляди петстотин и шестнадесет лв. и осем ст./, като за останалата сума е отказана верификация.

Жалбоподателите твърдят незаконосъобразност на оспорения ИАА на основанията по чл.146 т.3 от АПК – поради допуснати нарушения на административно-производствените правила, по чл.146 т.4 от АПК – поради противоречие с материалния закон, и по чл.146 т.5 от АПК – несъответствие с целта му. Позовавайки се на законовите разпоредби, в които е уредена процедурата по верификация на разходите по приложимия материален закон (от чл.60 до чл.68 от ЗУСЕФСУ), оспорващото дружество изразява становище, че на възстановяване чрез междинни и окончателни плащания подлежат само допустимите разходи, извършени във връзка с изпълнението на административния договор, сключен между Управляващия орган на ОПОС 2014 – 2020 г. от една страна и бенефициента – от друга, респективно – не подлежат на възстановяване само разходите, които се третират от Общностното и вътрешното законодателство като недопустими. В тази връзка и въз основа на извършен анализ на цитираната правна уредба е изразено становище, че УО може да откаже да верифицира искане за междинно плащане (изцяло или частично) само и единствено при кумулативното наличие на две материални предпоставки: 1/ да е налице акт (административен), с който е определена финансова корекция както по основание, така и по размер, и 2/ този акт да е влязъл в законна сила. Твърди се, че в конкретния случай наложените финансови корекции по всяка една точка от атакуваното решение са оспорени от „Водоснабдяване и канализация – Варна“ ООД по съдебен ред, във връзка с което пред Административен съд – Варна са образувани четири съдебни производства – адм. дело № 2445/ 2021 г. (по т.1); адм. дело № 683/ 2022 г. (по т. 3 и т.4); адм. дело № 811/2022 г. (по т.5) и адм. дело № 410/ 2022 г. (по т. 6). До издаване на оспореното Решение от 30.05.2022 г. тези съдебни производства не са приключили, съответно – наложените на дружеството финансови корекции не са придобили необходимия правен стабилитет, който би могъл да обоснове постановяване на отказ за верифициране на извършените от дружеството-бенефициент разходи (или на част от тях) по сключения между страните АДБФП.

Отделно се твърди, че оспореното решение не отговаря на критериите за форма и съдържание по см.чл.59 ал.2 т.4 от АПК, доколкото същото е немотивирано - органът не е посочил в решението необходимите фактически и правни основания за издаване на акт с такова съдържание.

В заключение е формулиран петитум след като разгледа делото, съдът да се произнесе с решение, с което да отмени Решение от 30.05.2022 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“ като незаконосъобразно, немотивирано и постановено в нарушение на приложимите материални норми и административнопроизводствените правила на ЗУСЕФСУ.

В проведеното по делото открито съдебно заседание за оспорващото дружество „Водоснабдяване и канализация – Варна“ ООД представител не се явява. Депозирано е писмено становище с.д. № 12220/ 10.08.2022 г. от адв. Н. Д. – Ив. в качеството на пълномощник на управителя на дружеството, с което жалбата се поддържа на изложените в нея основания. Претендира се и присъждане на разноски в размер на 1700,00 лева, представляващи държавна такса за образуване на делото.

Ответникът по делото – Ръководителят на Управляващия орган по Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“, се представлява от правоспособен юрист, старши сътрудник по управление на европейски програми и проекти в Отдел „Администриране на нередности“ в Главна дирекция ОПОС при Министерство на околната среда и водите, който в съдебно заседание и с подробни писмени бележки оспорва жалбата като неоснователна и недоказана, настоявайки съдът да я отхвърли; моли и за присъждане на разноски в полза на ответника, а алтернативно прави възражение за прекомерност на претендираните от оспорващото дружество разноски.

След преценка на събраните в производството релевантни доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Ответникът е представил на електронен носител цялата административна преписка по издаване на оспореното Решение от 30.05.2022 г., ведно с други доказателства, които се възприемат от настоящата съдебна инстанция като годни доказателствени средства, а и същите не са оспорени от дружеството-жалбоподател. От така представените доказателства е видно, че между „Водоснабдяване и  канализация – Варна“ ООД и Министерство на околната среда и водите е сключен Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ по оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейския съюз по процедура чрез директно предоставяне BG BG16M10P002-1.016 „Изграждане на ВиК инфраструктура".

Предметът на Административния договор е определен в неговата т. 2. Страните са се споразумели Ръководителят на Управляващия орган на ОПОС 2014-2020г. да предостави на бенефициента – „Водоснабдяване и канализация – Варна“ ООД безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 96 760 214,66 (деветдесет и шест милиона седемстотин и шестдесет хиляди двеста и четиринадесет лева и шестдесет и шест стотинки) лева по процедура BG16M10P002-1.016 Изграждане на ВиК инфраструктура“, по приоритетна ос 1 „Води“ на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“, съфинансирана в размер до 85 % от Кохезионния фонд на Европейския съюз, за изпълнение на проект ИСУН № BG16M10P002-1.016-0009 „Изграждане на ВиК инфраструктура на обособената територия, обслужвана от „ВиК- Варна“ ООД“, като максималният размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата възлиза на 1 350 000 000 (един милиард триста и петдесет милиона) лева (т.2.1).

Видно от съдържанието на Административния договор Проект ИСУН № BG16M10P002-1.016-0009 „Изграждане на ВиК инфраструктура на обособената територия, обслужвана от „ВиК- Варна“ ООД“ е на стойност 138 372 401,80 лева (сто тридесет и осем милиона триста седемдесет и две хиляди четиристотин и един лев и осемдесет стотинки), от които: 1/ 82 246 182,48 лева (осемдесет и два милиона двеста четиридесет и шест хиляди сто осемдесет и два лева и четиридесет и осем стотинки) от Кохезионния фонд; 2/ 14 514 032,18 лева (четиринадесет милиона петстотин и четиринадесет хиляди тридесет и два лева и осемнадесет стотинки) национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България; 3/ 18 774 369,99 лева (осемнадесет милиона седемстотин седемдесет и четири хиляди триста шестдесет и девет лева и деветдесет и девет стотинки) собствен принос на Бенефициента; 4/ 22 837 817,15 лева (двадесет и два милиона осемстотин тридесет и седем хиляди осемстотин и седемнадесет лева и петнадесет стотинки) недопустими разходи (т. 2.2.1.1.; т. 2.2.1.2.; т. 2.2.1.3 и т. 2.2.1.4).

Основните дейности по изпълнение на Административния договор са разписани в т.2.2.2. от него в точки от 1 до 14 включително. Срокът/периодът за изпълнение на Проекта е 52 месеца, считано от датата на влизане в сила на договора (т.2.3). Срокът за изпълнение на Проекта по т.2.3 включва срока за физическото изпълнение на дейностите по Проекта и сроковете за подаване на искането за окончателно плащане, за верификация на включените в него разходи и за извършване на плащането към Бенефициента, определени в условията за изпълнение, и период от един месец, в който срокът за извършване на плащането би спрял да тече в случаите по чл.61 ал.3 от условията за изпълнение (т. 3.7.).

Страните не спорят, а и от доказателствата по делото е видно, че оспореното Решение на УО на ОПОС от 30.05.2022 г. е издадено във връзка с постъпило искане за междинно плащане № 6/26.05.2022 г. за сума в размер на 2 888 469,87 лева (два милиона осемстотин осемдесет и осем хиляди четиристотин шестдесет и девет лева и осемдесет и седем стотинки). С оспореното Решение Ръководителят на Управляващия орган е верифицирал само сума в размер на 1 771 516.08 (един милион седемстотин седемдесет и една хиляди петстотин и шестнадесет лв. и осем ст.), като за останалата сума до пълния размер на претендираната сума от 2 888 469,87 лева е отказана верификация. Основанията, на които се основава оспореното решение, са подробно изложени от ответника в точки от 1 до 6 както следва:

По т.1: Намален е размерът на верифицираната сума със 139 569,37 лв. от БФП и не е призната съответстващата на нея сума според АДБФП на собствено финансиране в размер на 27 080,63 лв. доколкото:

т.1.1. - на основание чл.75 ал.1 във връзка с чл.71 ал.1 и ал. 2 от ЗУСЕФСУ (загл. изм. – ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 01.07.2022 г.) е извършена финансова корекция и не е одобрено възстановяването на бенефициента на сума в размер на 67 108,87 лв. от БФП и не е призната съответстващата според АДБФП на нея сума на собствено финансиране в размер на 13 021,13 лв. от поисканите за верифициране от бенефициента разходи в размер на 1 602 600,00 лв. (вкл. 1 342 177,50 лв. от БФП и 260 422,50 лв. от допустимото собствено финансиране) по фактура №*********/06.01.2022 г., поради наложена финансова корекция в размер на 5% от стойността на засегнатите от нередност разходи по договор №35-7021/13.09.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Водопроводи Варна“, определена на основание чл.70 ал.1 т.9 от ЗУСЕФСУ с Решение на Ръководителя на УО на ОПОС от 27.10.2021 г., изпратено на бенефициента с писмо с изх. № 1-016-0009-2-1005/27.10.2021 г., във връзка е което е регистрирана нередност № ОПОС20/21/КФ/685;

т. 1.2. - на основание чл.75 ал. 1 във връзка с чл.71 ал.1 и ал. 2 от ЗУСЕФСУ е извършена финансова корекция и не е одобрено възстановяването на бенефициента на сума в размер на 72 460,50 лв. от БФП и не е призната съответстващата според АДБФП на нея сума на собствено финансиране в размер на 14 059,50 лв. от поисканите за верифициране от бенефициента разходи в размер на 1 730 400,00 лв. (вкл. 1 449 210,00 лв. от БФП и 281 190,00 лв. от допустимото собствено финансиране) по фактура № **********/03.12.2021 г. поради наложена финансова корекция в размер на 5% от стойността на засегнатите от нередност разходи по договор № 36-7021/13.09.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Реконструкция ВиК - Варна“, определена на основание чл.70 ал.1 т.9 от ЗУСЕФСУ с Решение на Ръководителя на УО на ОПОС от 27.10.2021 г., изпратено на бенефициента с писмо с изх. № 1-016-0009-2- 1005/27.10.2021 г., във връзка с което е регистрирана нередност № ОПОС20/21/КФ/683;

по т.2:   Не е верифицирана сума в размер на 2 093,54 лв. за сметка на БФП и не е призната съответстващата според АДБФП на нея сума на собствено финансиране в размер на 406,21 лв. по конкретно посочени дейности поради неспазване на изискванията на чл. 57 (1), т.2 от ЗУСЕФСУ;

по т.3: Във връзка с издадено Решение на УО на ОПОС, с което е определена финансова корекция в размер на 10 % от стойността на засегнатите от нередност разходи по договор № 8-2021/17.02.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Хидроам“ и регистриран дълг, както и на основание чл.62 ал.2 вр. ал.3 вр. чл.57 ал.1 т.2 и т.4 от ЗУСЕФСУ, вр. чл.19 ал.2, ал. 3 и ал.4 т.1 букви „в“, „г“ и „з“, и чл.43 ал.4 вр. чл.35 ал.2 вр.ал.1 т.1 от Наредба №. Н-3/22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба № Н-3/22.05.2018 г.), от одобрената сума за плащане по искане за междинно плащане № 6/26.05.2022 г. е прихваната главница в размер на 600 971,58 лв., финансирана от БФП, представляваща дълг по сертифицирани разходи, и лихви в размер на 11 686,47 лв. към 30.05.2022 г. по договор № 8-2021/17.02.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Хидроам“;

по т.4: Във връзка с издадено Решение на УО на ОПОС, с което е определена финансова корекция в размер на 5% от стойността на засегнатите от нередността разходи по договор №9-2021/ 19.02.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Пчелина 2020“ и регистриран дълг, както и на основание чл.62 ал.2 вр.ал.3, вр. чл.57 ал.1 т.2 и т. 4 от ЗУСЕФСУ, вр. чл.19 ал.2, ал.3 и ал.4 т.1 букви „в“, „г“ и „з“ и чл. 43 ал.4 вр.чл.35 ал.2 вр.ал.1 т.1 от Наредба № Н-3/22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба № Н-3/22.05.2018 г.), от одобрената сума за плащане по искане за междинно плащане № 6/26.05.2022 г. е прихваната главница в размер на 201 991,31 лв., финансирана от БФП, представляваща дълг по сертифицирани разходи, и лихви в размер на 3 927,93 лв. към 30.05.2022 г. по договор № 9-2021/ 19.02.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Пчелина 2020“;

по т.5: Във връзка с издадено Решение на УО на ОПОС, с което е определена финансова корекция в размер на 5% от стойността на засегнатите от нередност разходи по договор № 25- 2021/30.06.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Монекс Каменар“ и регистриран дълг, както и на основание чл. 62 ал.2 вр.ал.3 вр. чл. 57 ал.1 т.2 и т.4 от ЗУСЕФСУ, вр.чл.19 ал.2, ал. 3 и ал.4 т.1 букви „в“, „г“ и „з“ и чл. 43 ал.4, вр.чл.35 ал.2 вр.ал.1 т.1 от Наредба № Н-3/22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година, по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба № Н-3/22.05.2018 г.), от одобрената сума за плащане по искане за междинно плащане № 6/26.05.2022 г. е прихваната главница в размер на 20 838,69 лв., финансирана от БФП, представляваща дълг по сертифицирани разходи, и лихви в размер на 324,19 лв. към 30.05.2022 г. по договор № 25-2021/30.06.2021 г.. с изпълнител ДЗЗД „Монекс Каменар“.

По т.6: Във връзка с издадено Решение на УО на ОПОС, с което е определена финансова корекция в размер на 5% от стойността на засегнатите от нередност разходи по договор № 1-2021/05.01.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Аква“ и регистриран дълг, както и на основание чл.62 ал.2 вр.ал.3, вр. чл. 57 ал.7 т. 2 и т. 4 от ЗУСЕФСУ, вр.чл.19 ал.2, ал. 3 и ал.4 т.1 букви „в“, „г“ и „з“ и чл. 43 ал.4 вр.чл.35 ал.2 вр.ал.1 т.1 от Наредба № Н- 3/22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба № Н- 3/22.05.2018 г.), от одобрената сума за плащане по искане за междинно плащане № 6/26.05.2022 г. е прихваната главница в размер на 132 065,38 лв. финансирана от БФП, представляваща дълг по сертифицирани разходи, и лихви в размер на 3 485,33 лв. към 30.05.2022 г. по договор № 1-2021/05.01.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Аква“.

Общата сума на прихванатите дългове е в размер на 975 290,88 лв., в това число 955 866,96 лв. главници и 19 423,92 лв. лихви.

Във връзка с твърденията на оспорващото дружество, че наложените от УО на ОПОС финансови корекции, с които е мотивирано оспореното Решение, са оспорени по съдебен ред и образуваните във връзка с това съдебни производства не са приключили към момента на постановяване на решението, съдът е извършил служебна справка в деловодната система на съда, резултатите от която ще бъдат коментирани по-долу в мотивите.

Горната фактическа обстановка, по същество безспорна между страните, съдът приема за установена въз основа на писмените доказателства по административната преписка и тези, приобщени в хода на съдебното дирене, които са безпротиворечиви и взаимнодопълващи се, и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

При така установената фактология съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е депозирана от легитимиран субект – адресат на оспореното Решение, при наличие на правен интерес и в законоустановения срок, поради което е процесуално допустима.

По основателността на жалбата:

Съгласно изискванията на чл.168 ал.1 от АПК, в кръга на служебния съдебен контрол за законосъобразност съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му, и съобразен ли е той с целта, която преследва законът, т. е. на всички основания, визирани в чл. 146 от АПК. При преценката си съдът изхожда от правните и фактическите основания, посочени в оспорвания индивидуален административен акт, представената административна преписка и събраните по делото доказателства. При проверката на административния акт съдът не е обвързан от основанията, въведени от оспорващия, нито от неговото искане. Съдът следва да отмени или обяви за нищожен акта и ако констатира особено съществен порок, който оспорващият не е посочил.

Съгласно чл.9 ал.1 от ЗУСЕФСУ органи за управление и контрол на средствата от ЕС са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи. Чл.9 ал.5 ЗУСЕФСУ разписва в правомощие на управляващите органи отговорността за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции. Съгласно същата разпоредба ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице, като правомощията на ръководител на управляващия орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице. В чл.5 от Устройствения правилник на Министерството на околната среда и водите законодателят е посочил, че Министърът или оправомощено от него длъжностно лице управлява програми и проекти в сферата на своята компетентност, финансирани от предприсъединителните фондове, Структурните фондове, Кохезионния фонд и други финансови инструменти на Европейския съюз (ЕС), както и от други международни финансови институции и донори, и осигурява ефикасното и правомерното управление на тези програми и проекти. Съгласно чл.33 ал.2 от същия Устройствен правилник, Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма „Околна среда“ (ОПОС) за програмните периоди на Кохезионната политика на ЕС и всички произтичащи от това задължения и отговорности съгласно регламентите на ЕС, Кохезионния фонд и Структурните фондове, а функциите и правомощията на Дирекцията са изчерпателно изброени в точки от 1 до 27 включително. Видно от т. 12 на цитираната разпоредба, едно от правомощията на Главна Дирекция ОПОС е да верифицира извършените разходи от бенефициентите – действително извършени и в съответствие с правилата на Общността и на страната. Оспореното Решение от 30.05.2022 г. е издадено от Галина Симеонова – ръководител на УО на Оперативна програма „Околна среда“ 2014 – 2020 г. Последното налага извод, че подложеното на съдебен контрол Решение е издадено от компетентен орган. За пълнота на изложението следва да се отбележи, че между страните в съдебното производство липсва спор досежно компетентността на ответника.

Неоснователно е оспорването на решението на основание чл.146 т.2 от АПК – неспазване на установената форма поради липса на мотиви. Решението съдържа всички съществени реквизити по чл.59 ал.2 от АПК, като съответно на чл.59 ал.2 т.4 от АПК и противно на оплакванията в жалбата и на представените по делото писмени бележки, в него са изложени фактическите и правни основания за издаването му. Обстоятелството, че оспорващото дружество – бенефициент по Административния договор по ОПОС – не е съгласно с изложените от Управляващия орган мотиви, не променя този извод на съда.

В производството по верификация на постъпилото при ответника искане за междинно плащане вх. № 6 от 26.05.2022 г. не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. В тази връзка следва да се отбележи, че както доктрината, така и съдебната практика приемат за съществени само онези административно-производствени нарушения, които са довели до ограничаване на правото на участие и защита на лицето в производството по издаване на акта до степен, че с основание би могло да се заключи, че ако не бяха допуснати съответните процесуални нарушения, то актът, с който производството се финализира, би бил с различно по смисъл съдържание. В разглеждания случай такива нарушения не са допуснати.

Неоснователни са твърденията на оспорващото дружество „Водоснабдяване  и канализация – Варна“ ООД за незаконосъобразност на оспореното Решение от 30.05.2022 г. на Управляващия орган по ОПОС 2014 – 2020 г. поради липсата на влязъл в законна сила административен акт, с който на дружеството са наложени финансови корекции, доколкото наложените такива, посочени от ответника в точки 1, 3, 4, 5 и 6 от Решението, са оспорени по съдебен ред и образуваните във връзка с тях съдебни производства не са приключили, респективно – наложените финансови корекции не се ползват с необходимия правен стабилитет, поради което не са предпоставка за постановяване на отказ за верификация по междинно плащане.

От извършената справка в деловодната система на Административен съд – Варна се установи, че във връзка с постъпила жалба срещу Решение от 27.10.2021 г. и констатирана нередност № ОПОС20/21/КФ/685, с което УО по ОПОС 2014 – 2020 г. на основание чл.70 ал.1 т.9 от ЗУСЕФСУ на „Водоснабдяване и канализация – Варна“ ООД са наложени финансови корекции в размер на 5% на засегнатите от нередността разходи по Договор № 35-2021/ 13.09.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Водопроводи – Варна“ и по Договор № 36-2021/ 13.09.2021 г. с изпълнител „ДЗЗД Реконструкция – ВиК – Варна“ (т.1 от оспореното Решение от 30.05.2022 г.), в АС – Варна е образувано Административно дело № 2445/ 2021 година. Същото е приключило с Решение №  1739/ 29.12.2021 г., с което жалбата на оспорващото дружество-бенефициент е отхвърлена като неоснователна. С Решение № 7303 от 20.07.2022 г. по адм. дело № 3286/ 2022 г., състав на ВАС е оставил в сила решението на първостепенния съд. От изложеното се налага извод, че към датата на приключване на настоящото съдебно производство спорът относно законосъобразността на Решение от 27.10.2021 г. и констатирана нередност № ОПОС20/21/КФ/685 е приключил с влязло в законна сила съдебно решение, с което Решението е потвърдено.

Във връзка с жалба на „Водоснабдяване и канализация – Варна“ ООД срещу Решение от 07.03.2022г. на УО на ОПОС 2014 - 2020 за определяне на финансова корекция по пропорционалния метод от стойността на разходите, признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014 - 2020 в размер: 5 % по Договор за Обособена позиция № 1 с peг. № 9- 2021/19.02.2021г. с изпълнител ДЗЗД „Пчелина 2020“ на стойност 26 460 106.46 лв. без ДДС; и 10 % по Договор за Обособена позиция № 2 с peг. № 8-2021/17.02.2021г. с изпълнител ДЗЗД „Хидроам“ на стойност 39 343 900 лв. без ДДС, във връзка с основания и квалифицирани нередности по т. 11 б. „а“ и б. „б“ от Приложение № 1 към чл.2 ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ (т.3 от оспореното Решение от 30.05.2022 г.), и срещу финансова корекция в размер: 5 % по Договор за Обособена позиция № 1 с peг. № 9- 2021/19.02.2021г. с изпълнител ДЗЗД „Пчелина 2020“ на стойност 26 460 106,46 лв. без ДДС; и 10 % по Договор за Обособена позиция № 2 с peг. № 8-2021/17.02.2021г. (посочено като аргумент по т. 4 от оспореното Решение от 30.05.2022 г.), в АС – Варна е образувано адм. дело № 683 по описа на съда за 2022 г., което към датата на постановяване на настоящото съдебно решение не е приключило.

Висящо е и производството по Административно дело № 811 по описа на АС – Варна за 2022 г., в което предмет на съдебен контрол е законосъобразността на Решение от 21.03.2022г. (посочено като аргумент по т.5 от оспореното Решение от 30.05.2022 г.) на Ръководителя на УО на ОПОС 2014 - 2020 за определяне на финансова корекция по пропорционалния метод от стойността на разходите, признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014 - 2020, представляващи средствата от Европейските фондове при споделено управление по смисъла на чл.1, т.1 ЗУСЕФСУ в размер: 5 % по Договор за с peг. № 25-2021/30.06.2021. сключен от оспорващото дружество „Водоснабдяване и канализация – Варна“ ООД с изпълнител „Монекс Каменар“ ДЗЗД на стойност 2 729 763.60 лв. /два милиона седемстотин двадесет и девет хиляди седемстотин шестдесет и три лева и шестдесет стотинки/ без ДДС.

При проверката в деловодната система на съда се установи, че по образуваното Административно дело № 410/ 2022 г. по описа на АС- Варна, чийто предмет на проверка за законосъобразност  е Решение от 08.02.2022г. на Ръководителя на УО на ОПОС за приключване на производството по администриране на нередност, във връзка с установени нарушения при възлагане на обществена поръчка с предмет: „Инженеринг за обект „Реконструкция и доизграждане на магистрални водопроводи Варна - Златни пясъци I и III етап и пресвързване на съществуващата водопроводна мрежа, изграждане на канализационни колектори по бул. „Княз Борис I“, уникален номер 00606-2020-0019 и сключен договор № 1 -2021/05.01.2021г. с изпълнител ДЗЗД „АКВА“ на стойност 17 300 000 лв. без ДДС (посочено като аргумент по т.6 от оспореното Решение от 30.05.2022 г.), е постановено Решение от 22.06.2022 година. Същото е оспорено по касационен ред, което налага извод, че съдебното оспорване не е приключило с влязъл в сила съдебен акт.

От изложеното по-горе следва, че този съдебен състав не разполага с правомощия да обсъжда в мотивите на настоящото решение законосъобразността на наложените финансови корекции по конкретно посочените решения на ръководителя на Управляващия орган, тъй като те са предмет на самостоятелни съдебни производства и в този смисъл не са част от предмета на настоящото съдебно производство. Противно на изложеното в жалбата обаче, наличието на висящи дела по оспорване на наложени финансови корекции не е основание за спиране на по-нататъшното провеждане на съответната процедура по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по аргумент от чл.27 ал.4 изречение последно от ЗУСЕФСУ. В този смисъл наличните постановяването на оспореното Решение при наличие на неприключили съдебни производства досежно законосъобразността на наложените финансови корекции не представлява съществено процесуално нарушение и не е довело до неправилно приложение на материалния закон.

Не е образувано съдебно производство по т. 2 от процесното Решение, с което ответникът е отказал да верифицира сума в размер на 2 093,54 лв. за сметка на БФП и не е признал съответстващата на нея според АДБФП сума на собствено финансиране в размер на 406,21 лв. по дейност 4. „Управление на проекта“, дейност 5. „Информация и публичност на проекта“ и дейност 6. „Доставка на оборудване за ЗУП“ от бюджетни редове VI. 15.1 „Разходи за организация и управление и информация и комуникация“ (по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ) водоснабдяване, Дейност 4, 5, 6 и VI. 15.2 „Разходи за организация и управление и информация и комуникация“ (по чл. 55, ал. 1, т, 4 от ЗУСЕСИФ) - канализация, Дейност 4, 5, 6, с които отчетените, и съответно – включени в искането за плащане разходи надвишават максималния размер на допустимите разходи за организация и управление, определени чрез прилагане на единна ставка към допустимите преки разходи, поради неспазване на изискванията на чл.57 ал.1 т.2 от ЗУСЕФСУ.

Видно е от доказателствата по делото (в това число – и представените на електронен носител), че с бюджета на проекта са одобрени „Разходи за организация и управление, и информация и комуникация“ (по чл. 55 ал.1 т.4 от ЗУСЕФСУ единна ставка) – водоснабдяване и канализация – Дейност 4,5, и 6 на обща стойност (БФП и СП) 2 264 780,00 лв.

Съгласно чл.54 ал.2 от Условията за изпълнение на одобрен проект по процедура № BG16M1OP002-1.016 „Изграждане на ВиК инфраструктура“ по ОПОС 2014 – 2020 г. от АДБФП, втори абзац „при отчитане на разходи за организация и управление на проекта по смисъла на чл. 55 ал.1 т.4 от ЗУСЕСИФ (преди изменението на заглавието на закона - ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г.), в междинното искане за плащане по проекта се включват действително извършените и платени от бенефициента преки разходи за изпълнение на дейностите по проекта през съответния отчетен период, както и непреки разходи, изчислени на база единна ставка върху включените в искането допустими преки разходи.“.

Процентът на единната ставка за финансиране на разходите за организация и управление, съгласно одобреното проектно предложение  /АДБФП/ е изчислен на база Методология за определяне размерите на единна ставка за финансиране на организация и управление на проекти  по ОПОС 2014 – 2020 г., утвърдена от Ръководителя на ОПОС 2014 – 2020 г., която в разглеждания случай е определена на 2%.

При подаване на искане за плащане бенефициентът попълва и подава Образец 9 „Таблица за определяне размера на допустимите разходи за организация и управление“ определени чрез прилагане на единна ставка към допустимите преки разходи“, съгласно Ръководство за бенефициенти за изпълнение на договори/заповеди за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /БФП/ по ОП „Околна среда 2014-2020 г.“ /Приложение 3 Таблица отчетни документи; Таблицата съдържа данни за: 1/ „Размер на отчетените допустими преки разходи, включени в искането за плащане“ (БФП и СП), което в случая е в размер на 3 397 950,00 лв.; 2/ „Максимален размер на разходите за организация и управление, които могат да бъдат включени в искането за плащане“, в случая общо 50 969,25 лв. (42 686,74 лв.от БФП и 8 282,51 лв. от СП).

Съгласно чл. 56 ал.3 от Условия за изпълнение на одобрен проект по процедура № BG16M10P002-1.016 „Изграждане на ВиК инфраструктура“ по оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020 г.“ „междинни плащания се извършват след верифициране от УО на действително извършени и платени от бенефициента преки разходи и на разходи, изчислени на база единна ставка, с цел потвърждаване на допустимостта им и при наличието на физически и финансов напредък по проекта“.

При верификацията проверките от УО се отразяват в образец р.1.11. „Таблица за определяне размера на допустимите разходи за организация и управление, определени чрез прилагане на единна ставка към допустимите преки разходи“ към процедура Р.1. Процедура за извършване на верификация по оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020 г.”. Таблицата съдържа данни за:

- „Размер на верифицираните/ признати допустими преки разходи, включени в искането за плащане, в случая 3 231 300,00 лв. (2 706 213,76 лв. от БФП и 525 086,24 лв. от СП)

- „Максимален размер на разходите за организация и управление, които могат да бъдат включени в искането за плащане“, в случая общо 48 469,50 лв. (40 593,20 лв. от БФП и 7 876,30 лв. от СП.

При горните данни се установява, че неверифицираната сумата по т.2 от Решението от 2 093,54 лв. представлява разликата между включената в искането сума 42 686,74 лв. от БФП за непреки разходи на база отчетени от бенефициента преки разходи, и сумата от 40 593,20 лв. за непреки разходи от БФП, представляваща 75% от допустимия размер на единната ставка от 2%, одобрена от УО на база верифицирани преки разходи в размер на 2 706 213,76 лв. (Изчислено математически: 42 686,74 лв. – (минус) 40 593,20 лв. = 2 093,54 лв.).

Непризнатата сума от 406,21 лв. представлява разликата между включената в искането сума 8 282,51 лв. от СП лв. за непреки разходи на база отчетени от бенефициента преки разходи и сумата 7 876,30 от. за непреки разходи от СП, одобрена от УО на база верифицирани преки разходи (Изчислено математически: 8 282,51лв. – (минус) 7 876,30 лв. = 406,21 лв.).

Горното налага извод, че обжалваното Разпореждане е законосъобразно в частта по т. 2.

В допълнение към горното следва да се отбележи, че с жалбата посочените в решението суми, за които е постановен процесният отказ за верифициране, не са оспорени както по основание, така и по размер.

Предвид горното съдът намира жалбата за неоснователна, а оспорения акт за правилен и законосъобразен.

При този изход на делото искането на оспорващото дружество „Водоснабдяване и канализация“ ООД за разноски се явява неоснователно. Основателно е искането на ответника за присъждане на разноски в негова полза в размер на 540,00 (петстотин и четиридесет) лева, определени по реда на чл. 37 ал.1 от Закона за правната помощ вр.чл.25 ал.2 от Наредбата за заплащане на правната помощ и съобразно представения списък на разноските (л. 28 от делото) с оглед фактическата и правна сложност на спора.

Така мотивиран, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Водоснабдяване и канализация – Варна“ ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя В.В. , против Решение от 30.05.2022г на ръководителя на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Околна среда“ (ОПОС) 2014-2020, с което по искане за междинно плащане №6/26.05.2022г на стойност 2 888 469.87 /два милиона осемстотин осемдесет и осем хиляди четиристотин шестдесет и девет лв. и осемдесет и седем стотинки/ по Административен договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ №BG16M1OP002-1.016-0009-C02 „Изграждане на ВиК инфраструктура на обособената територия, обслужвана от „ВиК – Варна“ ООД, е верифицирана само сума в размер на 1 771 516.08 /един милион седемстотин седемдесет и една хиляди петстотин и шестнадесет лв. и осем ст./, а за останалата сума е отказана верификация.

ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация – Варна“ ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя В.В.  да заплати в полза на Министерство на околната среда и водите юрисконсултско възнаграждение в размер на 540,00 (петстотин и четиридесет) лева.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на РБ.

Преписи от решението да се връчат на страните.

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: