№ 31
гр. Видин , 20.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, IV СЪСТАВ НО в закрито заседание на
двадесети юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Андрей Ж. Дечев
като разгледа докладваното от Андрей Ж. Дечев Административно
наказателно дело № 20211320200567 по описа за 2021 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН по жалба, подадена от Б. Й. М. с ЕГН
**********, гр. Видин, ул. „Димитър Цухлев“, № 19, против Наказателно постановление №
160/18.05.2021 год. на Секретаря на Община Видин, с което на жалбоподателя е наложено
административно наказание на основание чл. 53 от ЗАНН и чл.64,ал.1 от Наредба за
организацията на движението на територията на Община Видин – „глоба ” в размер на 150
/сто и петдесет/ лв. за извършено административно нарушение по чл. 53, ал. 3, т. 2 от
Наредба за организацията на движението на територията на Община Видин.
Жалбоподателят в жалбата си оспорва НП, като заема становище да се уважи
жалбата като основателна, а атакуваното наказателно постановление да се отмени като
незаконосъобразно и необосновано. Процесуалният му представител заема идентично
становище в с.з.
Ответната страна чрез процесуалния си представител заема становище в с. з., да се
потвърди атакуваното наказателно постановление като законосъобразно и обосновано, а
жалбата да се отхвърли като неоснователна.
От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната
съвкупност, Съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
На 08.05.2021г., около 21.10 часа в гр. Видин, Крайдунавски парк, жалбоподателят Б.М.
спрял и паркирал личния си лек автомобил „Фолксваген пасат“ с рег. № ВН2396ВК на
алеята пред Колодрума. Свидетелят С.Н. – мл. инспектор в РУ – Видин и актосъставител,
твърди, че жалбоподателят е паркирал автомобила си на алеята пред Колодрума, като
съгласно Наредбата за организацията на движението на територията на Община Видине
забранено влизането в градския парк на всякакви МПС, както спирането и паркирането им.
1
Жалбоподателят бил паркирал на велоалеята в парка, която отива към Дунава, като имало
табела, която сочи, че алеята е за велосипеди. Свидетелят Валерия Миткова твърди, че на
мястото, където е паркирал жалбоподателят автомобила си нямало знак, че е улица, но
нямало знак, че е забранено навлизането в тази улица. Свидетелят А.А твърди, че на същото
място нямало табели , забраняващи влизането и спирането, нямало препятствия, бордюри.
Така установената фактическа обстановка се доказва от събраните по делото гласни и
писмени доказателства - показанията на свидетелите, посочени по-горе и
административнонаказателната преписка.
Между така събраните доказателства няма противоречия, кореспондират помежду си и
взаимно се допълват, поради което Съдът ги кредитира.
Съдът, за да се произнесе, взе предвид следното:
Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното
, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по
местоизвършване на твърдяното нарушение, поради което е допустима и следва да бъде
разгледана.
АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от
ЗАНН.
НП е издадено от компетентен орган – Зам. Кмета на Община Варна, съгласно приложената
Заповед № 3024/26.08.2013 год. на Кмета на Община Варна, като АУАН също е съставен от
компетентно лице.
АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от
ЗАНН.
АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и свидетел при съставяне на акта. Съдът не
констатира нарушение на разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН – относно описание на
нарушението. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и
мястото на извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено. Посочени са и
законовите разпоредби, които са нарушени.Отразени са всички данни относно
индивидуализацията на нарушителя – трите имена, адрес и ЕГН.
Спазено е от страна на административно - наказващия орган на изискването на чл.57, ал.1 от
ЗАНН, а именно в издаденото наказателно постановление да бъде дадено пълно описание на
нарушението, на обстоятелствата, при които е извършено, на доказателствата, които
потвърждават извършеното административно нарушение.
Наложеното от административнонаказващия орган административно наказание се основава
на разпоредбата на Наредба за организацията на движението на територията на Община
Видин, /Приета с: Решение №103, взето с Протокол №6 от 29.07.2019г./, ГЛАВА IV.
ПАРКИРАНЕ, РАЗДЕЛ 1 ОБЩИ ПРАВИЛА, Чл.53(1) Паркирането на пътни превозни
средства /ППС/ на територията на община Видин се извършва само на разрешените,
определени и обозначени за това места. (3) Освен в посочените в ал.2 случаи паркирането е
2
забранено: 2. пред входовете на паркове, училища, театри, кина, предприятия, паркови алеи,
зелени площи, както и на други места, където е възможно влизане или излизане;
По отношение вида и размера на наложеното наказание следва да се отбележи, че
разпоредбата на чл.64(1) от Наредба за организацията на движението на територията на
Община Видин предвижда за установените нарушения на тази наредба, лицата извършили
или допуснали нарушението се наказват с глоба в размер до 500 /петстотин/ лева, ако за
констатираното нарушение не е предвидено друго наказание.
От друга страна разпоредбата на чл. 15, ал.7 от Закона за движението по пътищата също
регламентира забрана по преминаване и паркиране на МПС в паркове, градини и детски
площадки в населените места извън обозначените за това места като подобно неправомерно
поведение се наказва с глоба от 20 лв. по чл. 183 , ал.2,т.1 от този закон.
Регулацията на обществените отношения свързани с движението по пътищата
,изискванията към пътните превозни средства за участие в движението, правата и
задълженията на участниците в движението и наказанията за нарушаване на тези правила е
регламентирано в Закона за движение по пътищата. Това е нормативният акт , който урежда
първично посочения кръг от обществени отношения. Посочената по-горе общинска наредба
е подзаконов нормативен акт. Тя се издава по прилагане на отделни разпоредби или
подразделения на нормативен акт от по-висока степен / чл. 7, ал.2 от ЗНА/. Съгласно чл. 12
от ЗНА актът по прилагане на закон може да урежда само материята , за която е предвидено
той да бъде издаден. Правното основание на Наредбата за обществения ред на Община
Варна е чл.31, ал.2 и чл.22, ал.4, 5 и 6 от ЗМСМА, но не Закона за движението по пътищата.
Чл. 8 от ЗНА е регламентира, че всеки общински съвет може да издава наредби, с които да
урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени
отношения с местно значение.
Налице е хипотеза, при която както със закон, така и с общинска наредба е въведено правно
задължение ,в конкретния случай да не се паркира в паркове, но с предвидени различни
административнонаказателни санкции при неспазването му. В чл. 183, ал.2,т.1 от ЗДвП е
предвидено административно наказание „ глоба“ от 20 лв. , а в чл. 64, ал. 1 от Наредбата е
определен размер на глобата до 500 лв..
При установено противоречие в тези нормативни правила следва да се съобрази чл. 15, ал.3
от ЗНА, според който при противоречие на постановление , правилник, наредба или
инструкция с нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат
по-високия по степен акт. В настощия случай това означава прилагане на нормата на чл.
183, ал.2,т.1 от ЗДвП, която се явява по-благоприятно за дееца, тъй като предвижда по-малък
размер на административното наказание и по–този начин не се влошава неговото
положение .
Предвид изложеното по-горе НП следва да бъде изменено, като наказанието което следва да
се наложи на жалбоподателя следва да е по чл. 183, ал.2 във вр. с чл. 15, ал.7 от Закона за
движение по пътищата, а именно „ глоба“ в размер на 20 /двадесет / лв.
3
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 160/18.05.2021 год. на Секретаря на Община
Видин , с което на Б. Й. М. с ЕГН **********, гр. Видин, ул. „Димитър Цухлев“, № 19 за
извършено нарушение на чл. 53, ал. 3, т. 2 от Наредба за организацията на движението на
територията на Община Видин , на основание чл.64,ал.1 от Наредба за организацията на
движението на територията на Община Видин е наложено административно наказание глоба
в размер на 150 /сто и петдесет/ лв., като му НАЛАГА на основание чл.183,ал.2,т.1 вр.
чл.15,ал.7 от ЗДвП административно наказание глоба в размер на 20 /двадесет/лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на страните
за изготвянето му пред Административен съд - Видин.
Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
4