Решение по дело №1144/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1152
Дата: 26 септември 2022 г.
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20227050701144
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№     /…………………2022 година, гр. Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ВАРНА, ПЪРВИ ТРИЧЛЕНЕН СЪСТАВ, в публично заседание на осми септември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

   ЧЛЕНОВЕ: ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

           РАЛИЦА АНДОНОВА

 

при секретаря Галина Владимирова и при участието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдия ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА к.адм.д. 1144 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на И.Р.К., ЕГН ********** ***, и адрес за призоваване с. Разделна, обл. Стара Загора срещу Решение № 383/18.03.2022 г., постановено по НАХД № 596/2022г. по описа на Районен съд - Варна, XXVІI-ми състав, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 5306217 на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи - Варна, с който на И.Р.К. на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 5 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400 (четиристотин) лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

В касационната жалба се твърди, че решението е постановено при допуснато нарушение на процесуалните правила. Жалбоподателят  навежда оплаквания, че в електронния фиш не е посочен моделът на АТСС, както и точните му координати. Те били представени в хода на производството пред Районен съд – Варна. Въззивният съд не е изяснил факта, че пътен знак В – 26 се намирал в клоните на дърветата и храстите и не е видим от платното за движение. Жалбоподателят твърди, че няма поставен знак за наличието на автоматично техническо средство. На изложените основания сезира касационната инстанция с искане за отмяна на обжалваното съдебно решение, поради неговата неправилност и незаконосъобразност. Иска постановяване на решение, с което да се отмени издадения електронен фиш.

В съдебно заседание редовно призован, касаторът не се явява. В постъпила молба с.д. № 13122 от 01.09.2022г., касаторът изразява становище да се даде ход на делото и поддържа касационната жалба.

Ответникът по касационната жалба редовно призован, не се представлява. Представени са писмени бележки с.д. № 15092 от 15.10.2021г., в които подробно са изложени мотиви за оспорване на касационната жалба и прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. 

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна изразява становище за неоснователност на жалбата, пледира решението, постановено от Районен съд - Варна да бъде оставено в сила.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и наведените касационни основания, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от легитимирана страна и пред надлежния съд, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е неоснователна, по следните съображения:

Производството пред районния съд е образувано по жалбата на И.Р.К., ЕГН ********** ***, и адрес за призоваване с. Разделна, обл. Стара Загора срещу Решение № 383 от 18.03.2022г. по НАХД № 596/2022г. по описа на Районен съд - Варна, XXVІI-ми състав, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 5306217 на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи - Варна, с който на И.Р.К. на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400 (четиристотин) лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

За да се произнесе, въззивният съд е приел от фактическа страна, че на 19.09.2021г. в 09:27 часа, в извън населено място – общ. Бяла, обл. Варна, по път клас-9, от гр. Варна към гр. Бургас, до ресторант „Горица“, при въведено ограничение на скоростта от 60 км/ч., обозначено с пътен знак В – 26, е извършено нарушение за скорост с лек автомобил „БМВ 320“ с рег. № СТ **** РН, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № MD1194, като при разрешена скорост 60км/ч. е установена скорост 103 км/ч., като превишението е 43 км/ч. – нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДвП. Констатирал е, че в хода на административнонаказателното производство е установено, че автомобилът е собственост на жалбоподателя, който не е депозирал декларация, с посочване имената на друго лице, осъществявало управлението на автомобила на посочената дата. Тези факти въззивният съд е приел за удостоверени, чрез приложения по делото снимков материал, заснемащ движение на процесното моторното превозно средство на процесната дата и засечената скорост на автомобила, от Протокола /по образец/ за използване на АТТС, от представените писмени доказателства – Протокол от проверка за техническа изправност на ползваното техническо средство, данни за собственика на МПС. 

Въз основа на доказателствената съвкупност, въззивният съд приел, че наказаното лице е извършило нарушение на чл. 21, ал. 1 и правилно е било санкционирано на осн. чл. 189, ал. 4, вр. с  чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП с предвиденото наказание "глоба" в размер на 400 лева. Районният съд - Варна приел за несъстоятелни възраженията на К. за допуснати нарушения на съдопроизводствените правила и приложимия материален закон, както и за необоснованост на електронния фиш. Също за неоснователни били възприети и възраженията, че не ставало ясно дали техническото средство е било в изправност. Въззивният съд, след проверка на събраните с административната преписка доказателства, е приел, че са приложени доказателства относно вида на техническото средство, неговата техническа годност и местоположение. 

Съдът при касационната инстанция, като обсъди доводите в касационната жалба и възраженията на ответника по касация формира извод, че въззивният съд е обсъдил всички събрани по делото доказателства, изяснил е относимите факти и е извършил цялостен и задълбочен контрол за законосъобразност на обжалвания електронен фиш. Изводите на съда относно компетентността на наказващия орган, формалната законосъобразност на електронния фиш и спазването на процедурата по издаването му, както и за материалната му законосъобразност и доказаността на извършеното административно нарушение, са обосновани и правилни. Тези изводи се споделят изцяло от настоящата инстанция и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 2 от АПК не следва да бъдат повтаряни.

Касаторът твърди, че са му ограничени процесуални права, тъй като не били обсъдени всички възражения в жалбата.

Настоящата инстанция намира това оплакване за напълно неоснователно, като се съобрази обжалваното решение. Видно от неговото съдържание, то дава самостоятелен отговор на всяко повдигнато от жалбоподателя, настоящ касатор, оплакване в насока незаконосъобразността на процесния ЕФ, който съдът е обосновал със събраните писмени доказателства. Ето защо твърдението за наличие на касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 2 от НПК се явява изцяло неоснователно. Не е допуснато от районния съд  нарушение на съдопроизводствените правила, което да води до ограничаване процесуалните правила на страната.

Неоснователни са твърденията в касационната жалба, че не става ясно какъв модел е било техническото средство, с което е  констатирано извършеното нарушение. Видно от приложения снимков материал се установява, че АТСС е монтирано на статив и е захранвано от автомобила. Съответно е поставено извън автомобила, както се вижда от снимковия материал, за което съответния служител се е подписал в издадения протокол, като датата съответства на датата на извършване на нарушението. АТСС е поставена в съответствие с § 6, т. 65, б. „а” от ДР на ЗДвП според която "Автоматизирани технически средства и системи" - уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и които могат да бъдат стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган.

Неоснователно е и възражението, че в ЕФ не са посочени точните координати на извършеното нарушение. Видно от приложения в административнонаказателната преписка ЕФ, както и от снимковия материал, е посочено точното местоположение на техническото средство, където и е било извършено нарушението.

Възражението на касатора относно липсата на знак, въвеждащ ограничение на скоростта, също е неоснователен. Видно от приложената справка от Агенция „Пътна инфраструктура“, Областно управление – Варна, на описаното в ЕФ място е бил поставен знак В-26, който въвежда ограничение на скоростта, а именно 60 км/ч., монтиран при км.157+522 дясно. Видно от депозираната от касатора молба с.д. № 13122 от 01.09.2022г., същият не е посочил доказателствени искания. Поради тези съображения оплакванията, посочени в касационната жалба са недоказани.

Правилен е изводът на районния съд относно поставянето на предупредителен знак, че се извършва заснемане на скоростта. Действително до 2017г.,съгласно чл. 7, ал. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. административнонаказаващите органи са били задължени да обозначават с пътен знак Е-24 мястото за контрол, а разпоредбата на ал. 1 на същия текст пък ги е задължавала да оповестяват местата за контрол на скоростта на интернет страницата на МВР или чрез средства за масово осведомяване. След 16.01.2018г., влизане в сила на публикуваните промени в ДВ, брой № 6 от 2018г., и двете разпоредби на чл. 7 от горецитираната Наредба са отменени. А така също и разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП е отменена с ДВ, брой № 54 от 2017г., в сила от 09.07.2017г. Т.е. към датата на установяване на извършено нарушение – превишаване на позволената скорост, административнонаказващите органи са нямали задължение за обозначаване мястото на контрол на движение на МПС с пътен знак Е-24, както и да ги оповестяват на интернет страницата на МВР.

Изцяло правилен се явява правният извод на въззивния съд, че пред него се доказва не само законосъобразно установено от органа нарушение на ЗДвП, но и законосъобразност на самия ЕФ, с който се ангажира административнонаказателната отговорност на конкретния деец, тъй като фактите от обективна страна, сочени във фиша изцяло се потвърждават по несъмнен начин от доказателствата пред районния съд, както и е налице субективния елемент от фактическия състав на противоправното деяние. Наложената глоба е правилна по вид и размер с оглед установеното превишение на скоростта на движение в този участък от 43км/ч.

Мотивиран от изложените съображения, настоящият касационен състав намира, че не се установяват наведените с жалбата касационни основания.

Предвид крайния изход на спора и с оглед своевременно направеното искане на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски, на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, и като съобрази, че делото не се отличава с висока степен на фактическа и правна сложност и е приключило след провеждането само на едно открито съдебно заседание, съдът намира, че в полза на ответната страна следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение, изчислено съобразно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правна помощ в размерна 80,00 /осемдесет/ лева, които касационният жалбоподател следва да бъде осъден да ù заплати.

Водим от горното, Административен съд - Варна, І-ви касационен състав, на основание чл. 221, ал. 2 от АПК

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 383/18.03.2022г., постановено по НАХД № 596/2022г. по описа на Районен съд - Варна.

ОСЪЖДА И.Р.К., ЕГН ********** ***, и адрес за призоваване с. Разделна, обл. Стара Загора да заплати на Областна дирекция на МВР - Варна, юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 /осемдесет/ лева.

Решението е окончателно.

    

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                   

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.   

 

 

2.