Номер 654 Година 2018, 22.03.
Град ПЛОВДИВ8
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Първо отделение, ІІІ състав
на 23.01.2018 година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ
КОМСАЛОВА
Секретар: МИГЛЕНА НАЙДЕНОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ
КОМСАЛОВА адм. дело номер 2841 по описа за 2017
година и като обсъди :
Производството по реда на глава десета от АПК във
връзка с чл.166 от ДОПК и чл.27 ал.3 ал.4 от Закона за подпомагане на
земеделските производители (ЗПЗП).
Образувано е по жалба на Т.Д.М., ЕГН ********** ***,
против Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ №
02-220-6500/161 от 24.04. 2015г.,на Зам.изпълнителен директор на Държавен фонд
“Земеделие”,с който спрямо Т.М. е установено публично държавно вземане в
размер на 6183. 07 лева, представляващо 75 % от
общата изплатена сума по мярка 212 за кампании 2009г. и 2010г., на
основание чл.14 ал.1 и ал.2 т.2 от Наредба № 11 от 3.04. 2008г. за условията и
реда за прилагане на мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни
ограничения в планинските райони” и мярка 212 „Плащания на земеделски стопани в
райони с ограничения, различни от планинските райони” от Програмата за развитие
на селските райони за периода 2007-2013 г.” (Наредба № 11).
Жалбоподателят счита административния акт за
немотивиран, постановен в противоречие с европейското и българското
законодателство, поради което иска същият да бъде отменен изцяло.
Сочи, че е използвал земи под наем в землището на с.
Драгомир от 2007 г., които попадат в обхвата на Мярка 212 - „Плащания на земеделски стопани в райони с
ограничения, различни от планинските райони“ – НР 2 във връзка с което е подал заявления за 2009 г. и 2010 г. за подпомагане по мярка 212.
През месец септември 2010 г. със Заповед № 0645 от
30.09.2010 г. на директора на областна дирекция „Земеделие“, гр. Пловдив, обработваните
от него масиви са били предоставени на „ВУКИ“ ООД, гр. Съединение. В тази
посока твърди, че заповедта на Директора на ОД „Земеделие“, гр. Пловдив не е му
била връчена, поради което не е обжалвана в законоустановения срок.
От 2011г. стопанисва земеделски земи в землището на
Община Люлин, които се подпомагат по мярка 211 – „Плащания на земеделски
стопани за природни ограничения в планински райони - НР 1“.
Сочи, че като земеделски производител е преминал от
„необлагодетелстван“ район, различен от планински към планински район, който е
по-труден за обработка, като счита, че
със заповедта на Директора на ОД „Земеделие“, гр. Пловдив принудително
му се „изземат“ земите, които е обработвал, поради което са налице форсмажорни
и изключителни обстоятелства и не се дължи възстановяване на получените суми.
Иска се отмяна на акта.
Заместник изпълнителния директор на ДФ “Земеделие”,
гр. Пловдив, чрез процесуалния си представител ст. юрисконсулт Катерина Н.-Г., е
депозирал молба, с която моли за ход по същество и претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Настоящото производство е повторно във връзка с Решение
№ 11973 от 10.10.2017 г. по адм.
д. № 7690/2016 г. на ВАС, III О., с което е отменено Решение №
876/28.11.2016 г. по адм. д. №1521/2015 г. по описа
на съда с указания вкл. да се изиска
Заповед № 0645/30.09.2010 г. на директора на ОД „Земеделие“ – Пловдив, ведно с
доказателства за обявяването й, при което да се прецени налице ли са извънредни
обстоятелства и да се направи извод, подлежат ли на възстановяване отпуснатите
на земеделския стопанин суми за подпомагане.
В хода на настоящото производство съдът е изискал от
ОД „Земеделие“ – Пловдив процесната заповед, която е изпратена, ведно със
Заповед № 9175 Д/30. 06.2010 г. за определяне на комисия по чл. 37в ал.1 от
ЗСПЗЗ и доклад от същата, които са представени.
При така установеното от фактическа страна съдът
формира следните правни изводи:
Предмет на настоящия спор е законосъобразността на Акт
за установяване на публично държавно вземане изх. № 02-220-6500/161 от
24.04.2015 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с който е
установено публично държавно вземане по отношение на Т.Д.М. в размер на 6
183.07 лева, представляващи 75% от общата изплатена сума по мярка 212 за кампании
2009г., 2010 г. на основание чл.14 ал.1 и ал.2 т.2 от Наредба № 11 от
03.04.2008 г.
В предходното съдебно производство съдът е изследвал
всички факти за наличие на форсмажорни или изключителни обстоятелства, при което
е формиран извод, че не са налице такива, поради което е приел, че оспорваният
акт е законосъобразен.
Спор по фактите няма.
Единственият спорен въпрос в настоящото производство
е, представлява ли разпореденото със Заповед №
0645/30.09.2010 г. на директора на ДФ „Земеделие“ – Пловдив, форсмажорно или
изключително обстоятелство.
Що се отнася до Заповед № 0645/30.109.2010 г. на Директора
на ОД „Земеделие“ - Пловдив, съдът намира, че по делото не са представени доказателства
за обявяване на същата по реда на чл.37в ал.5 от ЗСПЗЗ (действаща редакция, ДВ,
бр.94 от 27.11.2009 г.), а именно: - заповедта по ал.4 се обявява в кметството
и в сградата на общинската служба по земеделие и се публикува на интернет
страницата на общината и на съответната областна дирекция
"Земеделие" в срок до 10 септември.
В тази връзка е необходимо да се отбележи, че заповедта
е сведена до знанието на оспорващия и то още към момента в който е следвало да
бъде подадено заявлението за подпомагане, противно на твърденията му в рамките
на настоящия правен спор, че никой не го е уведомил за нея.
Преди всички предвид цитираната разпоредба, органът
няма задължение да съобщава тази заповед персонално на всеки един земеделски
производител, а по посочения по-горе законово установен ред. Отделно от това
редовното съобщаване на един административен акт по реда предвиден в съответния
закон има отношение към сроковете за оспорването му по съответния за това ред,
но разгледано в аспекта на настоящия правен спор – е ли са на лице форсмажорни
или извънредни обстоятелства, при безспорно установения факт че М. не е подал
заявление за подпомагане за 2011г. по време на поетия агроекологиче
ангажимент, не е от съществено значение.
Същественото в случая е, че лицето е било уведомено и
е знаело за настъпването на този факт /така още в жалбата до съда твърди, че
това му е съобщено най-късно към датата на която е отишъл да подаде заявлението
за подпомагане/, но не я е оспорил пред съд, съответно следва да се прием, че е
влязла в сила по отношение на него.
В крайна сметка дори и да се приеме, че въпросният
индивидуален административен акт по своята същност има белезите на извънредно
обстоятелство по смисъла на чл.14 от Наредба № 11 /безспорно същото не попада в
рамките на легалното определение на § 1 т.3 от ДР на Наредба № 11 от
03.04.2008 г. „форсмажорни или изключителни обстоятелства“ са: - а) смърт на
бенефициента; б) дългосрочна професионална нетрудоспособност на бенефициента;
в) експроприация на голяма част от стопанството, ако това не е могло да бъде
предвидено в деня, в който е поет ангажиментът; г) сериозно природно бедствие,
което силно засяга земята на стопанството“, но както посочва и ВАС в своя
съдебен акт чл.31 от Регламент (ЕО) №73/2009г. на Съвета от 19 Януари 2009г.
не изброя изчерпателно тези случаи, поради което и като такива могат да бъдат
квалифицирани и тези, непопадащи в изброяването на посечената национална
норма/, то безспорно в случая не е изпълнено формалното изискване на новелата
на чл.15 ал.2 от същия подзаконов нормативен акт, което вече се дължи
единствено и само на поведението на самия земеделски производител.
Съгласно текста на чл.15 ал.1 от Наредба №
11/03.04.2008 г., разпоредбите на чл.14 не се прилагат, ангажиментът не се
прекратява и не се изисква частично или пълно възстановяване на получената от
земеделския стопанин помощ, в случаите на форсмажорни или изключителни
обстоятелства.Съответно според ал.2 Случаите на форсмажорни или изключителни
обстоятелства, заедно със съответните доказателства (документи, издадени от
компетентен административен орган) се съобщават в писмена форма на ДФ
„Земеделие“ – Разплащателна агенция от земеделския стопанин или от друго
упълномощено от него или наследило го лице в рамките на 10 работни дни от
датата, на която земеделският стопанин или упълномощеното от него или
наследило го лице е в състояние да направи това“. Именно това изискване на
правната норма не е спазено от страна на М. – а това му поведение вече не се
твърди дори да е в резултат на някакви изключителни или форсмажорни
обстоятелства.
Съответно на изложено следва да се посочи, че съгласно
чл.27 ал.3 от ЗПЗП Разплащателна агенция предприема необходимите действия за
събиране на недължимо платените и надплатени суми по схеми за плащане и
проекти, финансирани от европейските фондове и от държавния бюджет, които съгласно
чл. 162 ал.2 т.8 от ДОПК представляват публично държавно вземане. С
разпоредбата на чл.4 т.2 и т.3 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. (сега чл.4 ал.1
т.2 и т.3) е въведено императивно задължение за кандидатите за подпомагане по
мярка 211 и мярка 212 да извършват земеделска дейност в съответния
необлагодетелстван район за период най-малко от пет последователни години от
първото компесаторно плащане и да подават заявление
за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка
година след първото компесаторно плащане. За
неизпълнение на тези изисквания от страна на земеделския стопанин, чл.14 от наредбата
предвижда задължение за ДФ „Земеделие“ да прекрати многогодишния ангажимент и
да санкционира земеделския производител, като го задължи да възстанови получената
субсидия в точно определен размер в зависимост от годината, в която не подаде
заявление за подпомагане. Липсата на подадено заявление, в нарушение на
задължението по чл.4 т.3 от Наредба № 11/2008 г. за третата година – 2011г. от
поетият петгодишен ангажимент е дало основание за административния орган да
започне производство по прекратяване на многогодишния ангажимент по реда на чл.
14 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г., като не е спорно и че е влязъл в сила Акт
за прекратяване на многогодишен ангажимент изх. № 02-060-6500/2982 от 14.09. 2013
г.
Или безспорно е установено по делото, че с изричен
административен акт многогодишният ангажимент на М. е бил прекратен и този акт
не е бил обжалван. Редът за заявяване на случаите на форсмажорни или
изключителни обстоятелства от земеделските стопани, станали причина за
неизпълнение на поетите от тях задължения, е уреден в разпоредбата на чл.15 от
Наредбата. Тези обстоятелства е следвало да бъдат заявени най-късно при
обжалване на акта за прекратяване на многогодишния ангажимент. След влизането
му в сила, административният орган вече не може да разгледа тези възражения, а
е задължен да се произнесе за възстановяването на получените суми по реда на
чл.14 ал.1 от Наредбата.
По изложените съображения съдът намира жалбата за
неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.
Предвид изхода на делото и своевременно заявената претенция
ДФ“Земеделие“ се дължи юрисконсултско
възнаграждение в размер на 200 лева. Производството е по реда на АПК, а възнаграждението
следва да се определи съгласно чл.78 ал.8 от ГПК /ред. ДВ бр.8/24.01. 2017г./
във връзка с чл.37 ал.1 от ЗПП и чл.25 от Наредбата за заплащането на правната
помощ. Съобразява се конкретно осъществения обем процесуално представителство,
вкл. и факта че пред ВАС не е осъществена защита от юрисконсулт за ответника.
Водим от горното, Административен съд – Пловдив, III състав,
Р Е Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.Д.М., ЕГН ********** ***,
против Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-220-6500/161 от
24.04.2015 г., издаден от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд
“Земеделие”, с който, спрямо Т.М. е
установено публично държавно вземане в размер на 6183.07 лв., представляващо 75
% от общата изплатена сума по мярка 212 за кампании 2009 г. и 2010 г., на
основание чл.14 ал.1 и ал.2 т.2 от Наредба № 11 от 3.04.2008 г. за условията и
реда за прилагане на мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни
ограничения в планинските райони” и мярка 212 „Плащания на земеделски стопани в
райони с ограничения, различни от планинските райони” от Програмата за развитие
на селските райони за периода 2007-2013 г.”.
ОСЪЖДА Т.Д.М., ЕГН ********** ***, да
заплати на Държавен Фонд „Земеделие“ – София сумата от 200 (двеста) лева,
юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: /п//