Решение по дело №355/2018 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 юли 2018 г.
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20187260700355
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 април 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 534

гр.Хасково, 05.07.2018 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ХАСКОВО, в публично заседание на шести юни, през две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА

              ЧЛЕНОВЕ: ПЕНКА КОСТОВА

              РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА-ИВАНОВА

 

при секретаря Дорета Атанасова и в присъствието на прокурор Николай Гугушев от ОП - Хасково, като разгледа докладваното от съдия Костова адм. дело №355 по описа на съда за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по глава Х, раздел ІІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по протест на Прокурор при Окръжна прокуратура – Хасково, с който е направено предложение Административен съд – Хасково, да отмени изцяло Наредбата №24 за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване, приета с Решение №973 от 29.04.20110г. на Общински съвет Димитровград.

В протеста се сочи, че Наредбата била приета с Решение №973 от 29.04.2010г. на Общински съвет – Д.. Съгласно чл.1, ал.1 от Наредбата, със същата се определяли условията и реда за извършване на строителни и монтажни работи по смисъла на §5, т.40 от Закона за устройство на територията, свързани с разкопаване на улични и тротоарни настилки, вътрешноквартални пространства, общински и полски пътища, озеленени и залесени площи на територията на община Д.. Сочи се, че оспорената Наредба, в нейната цялост, била приета в нарушение на чл.26, ал.2 от ЗНА. Аргументите в тази насока се извличали от внимателния прочит на мотивите по постановеното по адм. дело №156 по описа на Административен съд – Хасково за 2016г. Решение №145 от 29.06.2016г., с което са били отменени текстове от оспорената в настоящото производство Наредба. Сочи се и нарушение на чл.77 от АПК, като последното, заедно с нарушението на чл.26, ал.2 от ЗНА, представлявали основание за отмяна на подзаконовия нормативен акт, поради допуснато съществено процесуално нарушение. Във връзка с изложеното в протеста и на основание чл.126, пр.2, във вр. с чл.186, ал.2, във вр. с чл.185 АПК, се моли за отмяна на Наредба №24 за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване, приета от Общински съвет Д., тъй като при приемането ѝ били допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково в съдебно заседание поддържа протеста и моли за отмяна на Наредбата №24 за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът - Общински съвет – Д., редовно призован, не изпраща представител. В писмо с вх.№2575 от 26.04.2018г. излага доводи за неоснователност на протеста. Счита, че ако в последствие проектите за изменение и допълнение на оспорената наредба били публикувани на интернет страницата на вносителя на проекта, както било в случая, то това санирало нарушението по чл.26, ал.2 от ЗНА и не водело до незаконосъобразност на подзаконовия нормативен акт.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

С докладна записка с рег.индекс РД-28-303/19.04.2010г. /л.49/ С. Д. – кмет на община Димитровград, е отправил предложение до Общински съвет – Д. за приемане на Наредба за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване.

Наредба №24 за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване, е приета на основание чл.21, ал.1, т.13 и ал.2, във вр. с чл.22, ал.4 и сл. от ЗМСМА, както и на основание чл.71 и чл.72 от ЗУТ, с Решение №973 по т.6 от дневния ред по протокол №33/29.04.2010г. на Общински съвет – Д., с 27 гласа „за“ от присъствалите на заседанието 27 общински съветници.

С последващи Решение №1714 от 20.09.2011г.; Решение №1673 от 30.04.2015г. и Решение №778 от 26.10.2017г. на Общински съвет – Димитровград, наредбата е изменяна в отделни нейни части.

При така установеното от фактическа страна съдът обосновава следните правни изводи:

Оспорването е допустимо. Протестът е подаден от прокурор, който съгласно чл.186, ал.2 АПК разполага с правомощието да оспори пред настоящия съд процесната Наредба, приета от Общински съвет – Д., като това оспорване, според чл.187, ал.1 от АПК, не е ограничено със срок.

Разгледан по същество протеста е основателен.

Общинският съвет е орган на местното самоуправление и решава самостоятелно всички въпроси от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност, както и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи – чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА. В изпълнение на предоставените им правомощия, общинските съвети са овластени да приемат подзаконови нормативни актове- Наредби, с които уреждат, съобразно нормативни актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение – чл.76, ал.3 от АПК, вр. чл.8 от ЗНА, вр. чл.21, ал.2 от ЗМСМА. Оспорената Наредба е приета в предвидената от закона форма, при спазване изискванията за кворум и мнозинство при гласуване на решението за приемане на Наредбата.

След преценка на събраните по делото доказателства съдът намира за основателни възраженията, изложени в протеста, за наличие на основание за отмяна на оспорения акт поради неспазване на изискванията на чл.26, ал.2 от ЗНА при приемане на Наредбата.

Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в чл.75-80 от АПК, като в чл.80 от АПК е предвидено субсидиарно прилагане на ЗНА за неуредените в този раздел въпроси. Съгласно чл.77 от АПК, компетентният орган издава нормативния административен акт, след като обсъди проекта, заедно с представените становища, предложения и възражения. Съобразно чл.26, ал.2 от ЗНА (ДВ, бр.46/2007г., в сила от 01.01.2008г.), преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция, заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Съгласно чл.28, ал.2 от ЗНА / ред. ДВ, бр. 46/2007г./ мотивите, съответно докладът, съдържат причините, които налагат приемането, целите, които се поставят, финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба, очакваните резултати от прилагането, включително и финансовите, ако има такива.

В случая не са представени доказателства за публикуването на проекта, ведно с мотивите, съответно доклада, на интернет страницата на Община Д. преди внасянето на проекта за приемане от компетентния орган и на заинтересованите лица не е предоставен най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. От приобщения по делото доказателствен материал става ясно, че публикуване на проектите е извършвано единствено при приемане на допълнения на процесната наредба с Решение №1714 от 20.09.2011г. на Общински съвет – Д.. Представените от ответника извлечение от интернет страницата на Община Д. (л.65) и справка (л.112), касаещи публикуване на същата на проекти за допълнения и изменения на Наредба №24, са неотносими към настоящото производство, тъй като се отнасят до отделни текстове на наредбата, а не касаят целия проект на процесния подзаконов нормативен акт. В тази връзка следва да бъде посочено, че своевременното публикуване на проекта за нормативен акт и мотивите цели да осигури реализиране на предоставената от закона възможност заинтересованите лица да се запознаят с тях и реално да упражнят правото си на предложения и становища по проекта. Процедурата по приемане на подзаконовия нормативен акт е разписана императивно в защита на публичния интерес. Императивното изискване за предварително разгласяване на предложението за приемане на нормативен акт и обсъждане с всички заинтересовани страни е предпоставка за обсъждането и приемането на акта. Така констатираното от съда допуснато нарушение представлява съществено процесуално нарушение, което обуславя отмяната на акта.

По изложените мотиви съдът намира за основателен протеста на Окръжна прокуратура – Хасково с изложени доводи за допуснати съществени процесуални нарушения при приемане на Наредбата, което е самостоятелно основание по чл.146, т.3 от АПК за отмяна на оспорения акт като незаконосъобразен.

При този изход на спора протестиращият има право на поисканите разноски, които е направил за заплащане на публикуване на обявлението за образуваното дело в размер на 20 лв.

Съгласно чл.194 от АПК, съдебното решение, с което се отменя подзаконовия нормативен акт, и срещу което няма подадени в срок касационна жалба или протест, или те са отхвърлени от второинстанционния съд, се обнародва по начина, по който е бил обнародван актът, и влиза в сила от деня на обнародването му.

Водим от горното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Административен съд – Хасково

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ изцяло Наредба №24 за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване, приета с Решение №973 от 29.04.2010г., изменена с Решение №1714 от 20.09.2011г.; Решение №1673 от 30.04.2015г. и Решение №778 от 26.10.2017г. на Общински съвет– Д..

ОСЪЖДА Общински съвет Д. да заплати на Окръжна прокуратура - Хасково направените по делото разноски в размер на 20 лв.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд на Република България, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

При неподаване на касационна жалба или протест, или ако те са отхвърлени, решението да се оповести по реда на чл.194 от АПК.

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                                                                                             2.