Р Е Ш Е Н И Е
260016/02.11.2020г.
град Шумен
Шуменският
окръжен съд, в публичното заседание на тридесети септември,
през две хиляди и двадесета година, в
състав :
Съдия
: Зара Иванова
при
секретаря Т.Кавърджикова, като разгледа
докладваното от окръжния
съдия , търг.д.№145 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид
следното:
Предявен
е иск с правно основание чл.79, ал.1, предл. първо от ЗЗД.
Депозирана
е искова молба от „Комплексен
онкологичен център – Шумен“ ЕООД, ЕИК ********* против Национална
здравноосигурителна каса (НЗОК), ЕИК *********. Ищецът твърди, че в качеството му
на лечебно заведение има сключени за
2018 г. два договора за изпълнение на лечебна дейност, както следва:
Индивидуален договор за оказване болнична помощ по клинични пътеки с РЗОК гр.
Шумен №270307/23.05.2018 г. и Допълнително споразумение №16/21.02.2019 г.,
сключени на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие с Националния рамков
договор НРД МД 2018 г. Съобразно чл.3, ал.1, т.3 от Договора изпълнителя на
болнична помощ има право да получи плащане на извършената и отчетена през
месеца лечебна дейност. Твърди, че основание за завеждане на настоящото дело е
отказът на ответника да приеме и обработи ежедневния файл по клинични пътеки (КП) за дата 22.04.2019 г. Ежедневният файл за
амбулаторни процедури е генериран успешно в електронната система на дружеството
и съответно, изпратен и приет в системата ПИС на НЗОК. При обработката и изпращането
на втория файл за извършената дейност по КП е възникнал проблем, направени са
няколко опита за изпращане на файла по КП, но системата е отказала да го
приеме. Потърсена е помощта на служител на обслужващата програмата фирма. След
проверка на сигнала е установено, че целостта на базата данни е нарушена и е
невъзможно генерирането на XML-файл за клинични пътеки за дата 22.04.2019 г. От
специалистите е извършено повторна актуализация на повредените таблици в базата
данни. В рамките на работния ден до 17.00 часа се оказало невъзможно
отстраняване на проблема. XML-файлът е генериран успешно едва в 14.30 часа на
25.04.2019 г. След проведена кореспонденция ответникът отказал да изплати
дължимите суми.От описаното за ищеца е настъпила щета, защото не е получил
заплащане по ИД на лечения по КП, както следва: 1).Стойност на лечебна дейност
на пациенти, приети на 22.04.2019 г. - 57 140 лв.; 2).Стойност на медикаменти
вложени при лечението на пациентите, приети на 22.04.2019 г. - 14 911.54 лв.;
3).Стойност на лечебна дейност на пациенти, изписани на 22.04.2019 г. - 31 810
лв.; 4).Стойност на медикаментите, вложени при лечението на пациентите,
изписани на 22.04.2019 г. - 2 271.88 лв.; 5).Стойност на медицинските изделия,
използвани при лечението на пациентите приети и изписани на 22.04.2019 г.,
сумата 384 лв. Общо незаплатени дейности на стойност от 106 517,42 лева.
Твърди, че отказът на ответника да заплати посочените суми е неправомерен.
Неправилно е прието, че няма форсмажорни обстоятелства, по смисъла на чл.352, ал.13
от НРД МД 2018, защото няма приложени писмени доказателства към писмото до
РЗОК. Ответната страна не е изпълнила задължението си по чл.352, ал.14 от
договора, да разгледа и реши възражението на лечебното заведение „след
контрол“. Предвид посоченото, моли да бъде постановено решение по силата на
което ответникът да бъде осъден да заплати на ищеца сумана 106 517 лева,
описана подробно по-горе, ведно със законната лихва, считано от датата на
подаване на исковата молба, както и направените деловодни разноски.
По
делото е постъпил писмен отговор депозиран от името на НЗОК. В него се сочи, че
искът е допустим, но неоснователен. Излага, че не е спазена процедурата
изискуема по закон за обявяване на извършените дейности по КП. Сочи, че данните
за извършените лечебни дейности са постъпили в РЗОК на 25.04.2019 г., за което
ищеца не спори. Сочи, че ищеца е имал задължение да подаде тези данни до 17.00
ч. на 23.04.2019 г., като евентуално е следвало да се представят данни за
форсмажорни обстоятелства на конкретната дата. Твърди, че за да е допустимо
разглеждането на заявена претенция по чл.352, ал.13 от НРД за МД 2018 г., а
именно: подадено в срок до 17.00 ч. на 23.04.2019 г. уведомление за наличие на
технически проблем в електронна система, депозирано от КОЦ Шумен ЕООД в РЗОК
Шумен; и наличие на форсмажорни обстоятелства, доказуеми писмено. Твърди, че
нито едно от двете обстоятелства не е налице. Твърди, че е налице противоправно
поведение от страна на ищеца и че същият не може да черпи права от него.
Съдът въз основа на събраните по делото
писмени и гласни доказателства прие за установено от фактическа и правна страна
следното
:
По
делото не е спорно между страните и се доказва от писмените доказателства, че
между ищеца, като лечебно заведение и изпълнител на болнична помощ и НЗОК за 2018 г. има сключени два договора - Индивидуален договор за оказване болнична
помощ по клинични пътеки с РЗОК гр. Шумен №270307/23.05.2018 г. и Допълнително
споразумение №16/21.02.2019 г., сключени на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие
с Националния рамков договор НРД МД 2018 г. (отм. 01.01.2020 г.), последният наричан за краткост НРД МД 2018 г. Между страните не е налице спор относно
валидността на договорите, т.е. същите са породили правните си последици. Според
ищеца, ответникът не е изпълнил основно задължение по договора – да заплати
извършена през 2019г. и отчетена лечебна дейност както следва : 1) Стойност на
лечебна дейност на пациенти, приети на 22.04.2019 г. - 57 140 лв.; 2) Стойност
на медикаменти вложени при лечението на пациентите, приети на 22.04.2019 г. -
14 911.54 лв.; 3) Стойност на лечебна дейност на пациенти, изписани на
22.04.2019 г. - 31 810 лв.; 4) Стойност на медикаментите, вложени при лечението
на пациентите, изписани на 22.04.2019 г. - 2 271.88 лв.; 5) Стойност на
медицинските изделия, използвани при лечението на пациентите приети и изписани
на 22.04.2019 г., сумата 384 лв.
Ответникът
не възразява, че описаните по-горе суми не са заплатени, не оспорва и
обстоятелството, че посочените дейности са извършени от лечебното заведение, но
оспорва обстоятелството, че са настъпили всички предпоставки обосноваващи
задължението му ги заплати, като , като твърди че ищецът не е изпълнил
насрещното си задължение предвидено в чл.352, ал.5 от действащия към процесната дата НРД МД 2018 г. Според
посочената разпоредба изпълнителите на болнична медицинска помощ,
сключили договор с НЗОК, ежедневно подават файлове по електронен път в
утвърдени от НЗОК формати за оказаната за денонощие дейност, включена в
предмета на договора, през интернет портала на НЗОК или чрез web услуга, най-късно до 17,00 ч. на първия работен ден,
следващ деня на извършване на дейността. Позовавайки се на обстоятелството, че
ежедневен файл е подаден след посочения срок, ответникът счита, че е приложима
разпоредбата на чл.352, ал.9 от НРД МД 2018 г., която предвижда, че НЗОК не
заплаща за дейност, която не е подадена в ежедневните файлове и не е приета от
информационната система на НЗОК в сроковете по ал. 5. Обстоятелството, че
ежедневен файл не е подаден в срока по 352,ал.5 от НРД МД 2018 г. не е спорен, напротив в исковата молба
изрично ищецът признава това обстоятелство, а това е установено и от
доказателствата по делото. Ежедневният файл относно за медицинските дейности извършени
на 22.04.2019г. - предмет на делото, в съответствие с разпоредбата на чл.325,
ал.5 от НРД
МД 2018 г. е следвало
да бъде подаден до 17,00 часа на 23.04.2019г., а е подаден на 25.04.2019г.
Независимо, че признава неизпълнението на описаното договорно задължение,
ищецът твърди, че не отговаря за същото, т.к. се дължи на форсмажорно
обстоятелство- наличието на софтуерен проблем, който не е позволил изпращането на ежедневния файл. В тази връзка
е назначена комплексна СМСТЕ, от чието заключение се изяснява хронологията на действията на
ищеца. Според вещите лица на 23.04.2019г. в софтуера използван от ищеца са
съставени необходимите отчетни медицински документи в пълен обем и съобразно изискванията за
отчитане. След актуализация в системата е имало софтуерен проблем, свързан с
изготвянето на отчета, т.е. целостта на базата данни е нарушена и
е било невъзможно до 17,00 часа на 23.04.2019г. генерирането на XML файла (falied
over) за
22.04.2019г. В софтуера на персонализираната информационна система на НЗОК е
видно, че всички пациенти са реални и са били хоспитализирани и
дехоспитализирани своевременно от болничното заведение. Впоследствие
файлът успешно е генериран и изпратен на 25.04.2019г. до 17,00 часа. Възприемайки
експертизата като обективна и компетентна, съдът стига до извода, че неподаването на ежедневния файл се дължи на
непредвидени и независещи от ищеца обстоятелства. Доказано е от СМСТЕ, че ищецът
до изтичането на срока по чл.352, ал.5 от НРД МД 2018 г., а именно до 17,00 часа на
23.04.2019г. е
въвел добросъвестно и правилно цялата необходима информация по чл.352,ал.2 от
НРД МД 2018 г. и е направен опит да се генерира ежедневният
файл. Поради софтуерен срив този файл не е достигнал до получателя. Впоследствие,
на 25.04.2019г. техническият проблем е отстранен и файлът е успешно генериран и
получен от НЗОК. Ответникът оспорва твърдението, че установеният технически
проблем при изпращането на ежедневният файл може да се възприеме като
форсмажорно обстоятелство. Съдът намира възраженията за неоснователни, както е
видно от СМСТЕ, че медицинското
заведение има правомощия единствено да въвежда необходимата информация за извършените дейности, след което
софтуерният продукт генерира ежедневният файл, но не разполага с техническа
възможност да отстрани софтуерния срив.. В случая поради технически проблем-
софтуерен срив, независещ и непреодолим от ищеца, същият не изпратил ежедневния
файл в предвидения срок.
Ответникът
възразява, че дори и да се приеме, че са налице форсмажорни обстоятелства, в чл.352, ал.13 от НРД МД 2018 г. е предвидено, че възражения във
връзка с отказа за плащане от НЗОК в случаите на чл.352,ал.9 от договора се
разглеждат и решават в съответната РЗОК само за случаите на форсмажорни
обстоятелства, независещи от изпълнителите на БМП. Изпълнителят на БМП трябва
да уведоми за тези обстоятелства РЗОК в сроковете по чл.352,ал.5 и да представи писмени доказателства. Според този текст при възникване на
форсмажорно обстоятелство, лечебното заведение следва да уведоми НЗОК в същия
срок, който е предвиден и за изпълнение на задължението за изпращане на
ежедневния файл. В конкретния случай, за дейностите извършени на 22.04.2019г.,
както беше посочено по-горе срокът за подаване на ежедневния файл до 17,00 на
23.04.2019г., същият е срока и за уведомяване на ответника за възникване на
форсмажорни обстоятелства, включително и представянето на писмени доказателства
за наличието им. Съгласно разпоредбата
на чл. 306, ал.3 от ТЗ, която макар и да не използва термина „форсмажор“ ,
касае такава хипотеза, предвижда, че длъжникът, който не може да изпълни
задължението си поради непреодолима сила, в подходящ
срок уведомява писмено другата страна в какво се състои непреодолимата
сила и възможните последици от нея за изпълнението на договора. Разпоредбата е
императивна, включително и в частта предвиждаща, че длъжникът разполага с
подходящ срок да уведоми друга страна за невъзможността да изпълни. С оглед
конкретните облигационни отношения, страните са свободни да определят конкретен
срок, но той трябва да е подходящ и според съда обективно изпълним. В случая,
чл.352, ал.13 от НРД МД 2018 г. не
предвижда подходящ срок, напротив, на практика срокът за уведомяване съвпада
със срока за изпълнение. След отстраняване на техническия проблем, на
25.04.2019г., ищецът незабавно е
изпълнил задълженията си по договора като е изпратил файл с необходимото
съдържание и е уведомил ответника за причините за късното му подаване.
Поради
посоченото съдът намира, че е приложим общият текст на 306,ал.3 от ТЗ, като
приема, че ищецът уведомил в подходящ срок – два дни, за наличието на
форсмажорни обстоятелства.
В
обобщение, съдът намира, че въпреки, че по делото е установено неизпълнение на
задължение от страна на ищеца- не е изпратен ежедневен файл по чл.352,ал.1 от
НРД МД 2018 г., в срока по ал.5 на същия член , същият не отговаря, т.к.
невъзможността се дължи на обективни причини. Поради посоченото ответникът не
се е освободил от насрещното задължение – да плати цената на извършените
медицински дейности, поради което искът се явява изцяло основателен.
С
оглед изхода от правния спор и на основание чл.78,ал.1 от ГПК, ответникът дължи
на ищеца сумата 9753 лева- деловодни
разноски.
Водим
от горното съдът ,
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА Национална
здравноосигурителна каса (НЗОК), ЕИК *********, гр. София, ул. „Кричим” №1,
представлявана от управителя да заплати на „Комплексен онкологичен център –
Шумен“ ЕООД, ЕИК *********, гр. Шумен, ул. „...“, №63, представлявано от
управителя, на основание на основание чл.79,ал.1, предл. първо от ЗЗД, дължима
по НРД МД 2018 г., сума в общ размер на 106 517,42 (сто и шест хиляди петстотин и седемнадесет лева и
четиридесет и две стотинки) лева, разпределена както следва :
- 57 140 лева
-стойност на лечебна дейност на пациенти, приети на 22.04.2019 г.,
- 14 911,54
лева-стойност на медикаменти вложени при лечението на пациентите, приети на
22.04.2019 г.,
- 31 810 лева-
стойност на лечебна дейност на пациенти, изписани на 22.04.2019 г.,
- 2 271,88 лева-
стойност на медикаментите, вложени при лечението на пациентите, изписани на
22.04.2019 г.,
- 384 лева -стойност
на медицинските изделия, използвани при лечението на пациентите приети и
изписани на 22.04.2019 г.,
ведно
със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата
молба- 20.12.2019г., до окончателното и изплащане.
ОСЪЖДА Национална
здравноосигурителна каса (НЗОК), ЕИК ********* да заплати на „Комплексен
онкологичен център – Шумен“ ЕООД, ЕИК ********* сумата 9753 (девет хиляди седемстотин петдесет и три ) лева- деловодни разноски.
Решението
подлежи на обжалване пред Апелативен съд – Варна, в двуседмичен срок от датата
на връчването му на страните.
ОКРЪЖЕН СЪДИЯ :