Решение по дело №1115/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 651
Дата: 27 септември 2019 г. (в сила от 17 октомври 2019 г.)
Съдия: Светлана Нейкова Нейчева
Дело: 20194520201115
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

град Русе, 27. 09. 2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Русенският районен съд, втори наказателен състав, в публично заседание на 09.09.2019 г., в състав

                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТЛАНА НЕЙЧЕВА

                        при секретар ВИОЛЕТА ЦВЕТКОВА,

                        разгледа докладваното от съдията АНД  N1115

                        по описа за 2019 г. на Русенски районен съд

                        и за да се произнесе съобрази:

 

            Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от П.С.П., ЕГН **********,***-0000504/2019 г. на Началник ОО”Автомобилна администрация” - Русе, с което за нарушение на чл. 43, ал.1, т.1 б."б", във връзка с чл. 30, ал.1, т.4  от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС,  на основание чл.178а, ал.7,, т.1, пр.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1500 лв.

            Жалбоподателят в жалбата си излага съображения за неправилност на НП.

            Наказващият орган не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

            РРП не взема становище по жалбата.

          Съдът, като прецени допустимостта на жалбата и след анализ на събраните по делото доказателства и становищата на страните приема, за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима. Последната е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.      

На 10.04.2019 г. св.С. съставил акт за установяване на нарушение срещу жпод. П., в качеството му на председател на комисия, за това че на 26.02.2019 г., в 09:55ч, при извършване на периодичен преглед за техническа изправност на МПС – л.а. категория М1, марка „Ауди А8", рег. № СС6503АН, извършил следното нарушение: жпод. П., в качеството си на председател на комисия, допуснал извършването на прегледа на посоченото МПС в нарушение на изискванията определени в Наредба № Н-32 на МТ, а именно: нее представен документ аз платен данък върху превозното средство, дължим към деня на извършване на периодичния преглед на ППС,  съгласно  чл. 60 от Закон за местните данъци и такси. Въз основа на АУАН е издадено обжалваното НП, в което изцяло са възприети констатациите на актосъставителя относно установената фактическа обстановка, поради което АНО санкционирал жпод.П. с горепосочената санкция.

От изложената фактическа обстановка и приложените по делото писмени и събрани гласни доказателства,  съдът прави следните правни изводи:

По същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Съдът преценява, че при съставянето на акта и издаването на наказателното постановление съществено са нарушени разпоредбите на чл.42, т.5 и чл.57, т.6 от ЗАНН – длъжностните лица неправилно са посочили законните разпоредби, които жпод. П. бил нарушил. Текстовата част на описаното нарушение като изпълнително деяние е посочено, че жпод. П. „..... допуснал извършване на периодичен преглед в нарушение на изискванията на Наредба № Н-32/2011 на МТИТС – не е представен документ за платен данък върху ППС………."

Наказателното постановление е издадено за нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 1, б. Б от Наредба № Н–32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, като е наложена санкция по реда на чл. 178 А, ал. 7, т. 1 от ЗДвП. Първата от посочените разпоредби регламентира, че при извършването на периодичните прегледи на ППС председателят на комисията, в конкретния случай жпод. П., следи за качественото провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническите специалисти, като не допуска извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните прегледи, определени в тази наредба. А санкционната норма предвижда, че се наказва с глоба в размер 1500 лв. председател на комисия, извършваща прегледи, или технически специалист, който допусне извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1, или със съоръжения или средства за измерване, които не отговарят на изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1.

Съдът отбелязва, че към посочената дата на извършване на нарушението /26.02.2019 год./, в изменената редакция на чл. 30, ал. 1, т. 4 от Наредба № Н – 32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства /с ДВ бр. 38 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г. /, не се съдържа състав на твърдяното административно нарушение. Не е предвидено при периодичен преглед на пътно превозно средство да се представя документ за платен данък, изискуем към този ден, обозначен и маркиран за еднозначно идентифициране чрез информационна система, респективно лицата, в частност председател на комисия, няма как да носи административно – наказателна отговорност в тази връзка. Предвид това, съдът преценява, че жпод. П. е сънкциониран за деяние, което не е обявено за състав на нарушение.

На следващо място и в АУАН и в НП се твърди, че наложеното на председателя на комисията за извършване на периодични прегледи наказание е за това, че е допуснал извършването на технически преглед на автомобил, за който не е представен документ за платен данък. Но както в АУАН, така и в НП отговорността на наказаното лице е ангажирана като извършител. Допустителството съгл. чл. 10 от ЗАНН е наказуемо само в изрично предвидените в закон или указ случаи. Разпоредбата на чл. 43, ал. 1, т. 1 б. "б" от Наредба № Н-32/2011 г. е извън тази категория, тъй като с нея допустителството не е предвидено като форма на изпълнително деяние. След като законодателят не е предвидил изрично допустителството на такова нарушение като самостоятелно нарушение, то същото е обективно несъставомерно, т. е. не представлява административно нарушение и не подлежи на санкциониране. НП, с което е ангажирана отговорността на жпод.П. за допустителство, т. е. за неосъществено нарушение, е незаконосъобразно поради неправилно приложение на материалния закон, което налага отмяната му на самостоятелно основание.

Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

            ОТМЕНЯ наказателно постановление № 38-0000504/2019г. на Началник ОО”Автомобилна администрация” - Русе, с което за нарушение на чл. 43, ал.1, т.1 б."б", във връзка с чл. 30, ал.1, т.4  от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС,  на основание чл.178а, ал.7,, т.1, пр.1 от ЗДвП, на П.С.П., ЕГН **********, е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 500 лева.

 

Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Русе в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ:………………………………………