Р Е Ш Е Н И Е
№
град Русе, 27. 09. 2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Русенският
районен съд, втори наказателен състав, в публично заседание на 09.09.2019
г., в състав
РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТЛАНА НЕЙЧЕВА
при секретар ВИОЛЕТА ЦВЕТКОВА,
разгледа докладваното от съдията АНД N1115
по описа за 2019 г. на Русенски районен съд
и за да се произнесе съобрази:
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от П.С.П., ЕГН **********,***-0000504/2019 г.
на Началник ОО”Автомобилна администрация” - Русе, с което за нарушение на чл.
43, ал.1, т.1 б."б", във връзка с чл. 30,
ал.1, т.4 от Наредба № Н-32 от
16.12.2011 г. на МТИТС, на основание
чл.178а, ал.7,, т.1, пр.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание
“глоба” в размер на 1500 лв.
Жалбоподателят в жалбата си излага
съображения за неправилност на НП.
Наказващият орган не изпраща представител
и не взема становище по жалбата.
РРП не взема становище по жалбата.
Съдът, като прецени допустимостта на
жалбата и след анализ на събраните по делото доказателства и становищата на
страните приема, за установено следното:
Жалбата е процесуално
допустима. Последната е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.
На 10.04.2019 г. св.С. съставил
акт за установяване на нарушение срещу жпод. П., в качеството му на
председател на комисия, за това че на 26.02.2019 г.,
в 09:55ч, при извършване на периодичен преглед за техническа изправност на МПС
– л.а. категория
М1, марка „Ауди А8", рег. № СС6503АН, извършил следното
нарушение: жпод. П., в качеството си на председател на комисия, допуснал извършването
на прегледа на посоченото МПС в нарушение на изискванията определени в Наредба
№ Н-32 на МТ, а именно: нее представен документ аз платен данък върху
превозното средство, дължим към деня на извършване на периодичния преглед на
ППС, съгласно чл.
60 от Закон за местните данъци и такси. Въз основа на АУАН е издадено
обжалваното НП, в което изцяло са възприети констатациите на актосъставителя
относно установената фактическа обстановка, поради което АНО санкционирал жпод.П.
с горепосочената санкция.
От изложената фактическа
обстановка и приложените по делото писмени и събрани гласни доказателства, съдът прави следните правни изводи:
По същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА. Съдът преценява, че при съставянето на акта и издаването на
наказателното постановление съществено са нарушени разпоредбите на чл.42, т.5
и чл.57, т.6 от ЗАНН – длъжностните лица неправилно са посочили законните
разпоредби, които жпод. П. бил нарушил. Текстовата част на описаното
нарушение като изпълнително деяние е посочено, че жпод. П. „..... допуснал извършване на периодичен
преглед в нарушение на изискванията на Наредба № Н-32/2011 на МТИТС – не е
представен документ за платен данък върху ППС………." Наказателното постановление е издадено за нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 1, б. Б от Наредба № Н–32 от
16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност
на пътните превозни средства, като е наложена санкция по реда на чл. 178 А, ал. 7, т. 1 от ЗДвП. Първата
от посочените разпоредби регламентира, че при извършването на периодичните
прегледи на ППС председателят на комисията, в конкретния случай жпод. П.,
следи за качественото провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на
техническите специалисти, като не допуска извършването на периодичен преглед
на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните прегледи,
определени в тази наредба. А санкционната норма
предвижда, че се наказва с глоба в размер 1500 лв. председател на комисия,
извършваща прегледи, или технически специалист, който допусне извършването на
периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно
средство в нарушение на изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал.
1, или със съоръжения или средства за измерване, които не отговарят на
изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1. Съдът отбелязва, че към посочената дата на извършване на нарушението
/26.02.2019 год./, в изменената редакция на чл. 30, ал. 1, т. 4 от Наредба №
Н – 32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата
изправност на пътните превозни средства /с ДВ бр. 38 от 2018 г., в сила от
20.05.2018 г. /, не се съдържа състав
на твърдяното административно нарушение. Не е предвидено при периодичен
преглед на пътно превозно средство да се представя документ за платен данък,
изискуем към този ден, обозначен и маркиран за еднозначно идентифициране чрез
информационна система, респективно лицата, в частност председател на комисия,
няма как да носи административно – наказателна отговорност в тази връзка.
Предвид това, съдът преценява, че жпод. П. е сънкциониран за деяние, което не
е обявено за състав на нарушение. На следващо място и в АУАН и в НП се твърди, че наложеното на
председателя на комисията за извършване на периодични прегледи наказание е за
това, че е допуснал извършването
на технически преглед на автомобил, за който не е представен документ за платен
данък. Но както в АУАН, така и в НП отговорността на наказаното лице е
ангажирана като извършител. Допустителството съгл. чл. 10 от ЗАНН е наказуемо само в изрично
предвидените в закон или указ случаи. Разпоредбата на чл. 43, ал. 1, т. 1 б. "б" от Наредба №
Н-32/2011 г. е извън тази категория, тъй като с нея
допустителството не е предвидено като форма на изпълнително деяние. След като
законодателят не е предвидил изрично допустителството на такова нарушение
като самостоятелно нарушение, то същото е обективно несъставомерно, т. е. не
представлява административно нарушение и не подлежи на санкциониране. НП, с
което е ангажирана отговорността на жпод.П. за допустителство, т. е. за
неосъществено нарушение, е незаконосъобразно поради неправилно приложение на
материалния закон, което налага отмяната му на самостоятелно основание. |
Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № 38-0000504/2019г. на Началник ОО”Автомобилна
администрация” - Русе, с което за нарушение на чл.
43, ал.1, т.1 б."б", във връзка с чл.
30, ал.1, т.4 от Наредба № Н-32
от 16.12.2011 г. на МТИТС, на основание
чл.178а, ал.7,, т.1, пр.1 от ЗДвП, на П.С.П., ЕГН **********, е наложено
административно наказание “глоба” в размер на 1 500 лева.
Решението подлежи на обжалване по реда на АПК
пред Административен съд – Русе в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:………………………………………