Решение по дело №842/2023 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 253
Дата: 23 май 2023 г.
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20234430200842
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 253
гр. Плевен, 23.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети май през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Венелин Д. Николаев
при участието на секретаря ВАЛЯ Х. СТОЯНОВА
като разгледа докладваното от Венелин Д. Николаев Административно
наказателно дело № 20234430200842 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на УМБАЛ "д-р Георги Странски" ЕАД, със
седалище и адрес на управление: *** представлявано от *** Ц. Л., против
Наказателно постановление № 11-01-817/24.03.2023г. на *** на Агенцията за
държавна финансова инспекция гр. София, с което на основание 32, ал.2, вр.
ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция на дружеството е
наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за нарушение на чл. 13,
ал. 3, т. 3, във вр. с 13, ал.4 от Закона за финансово управление и контрол в
публичния сектор /ЗФУКПС/,( обн. ДВ, бр. 21/2006 г., изм. и доп. ДВ, бр. 13
от 12.02.2019 г.).
В жалбата се твърди, че разпоредбата на чл.13, ал.2 от Закона за
финансовото управление и контрол в публичния сектор/ЗФУКПС/, във вр. с
чл.13, а.4 от ЗФУКПС не е нарушена. Счита се, че няма състав на нарушение.
Твърди се, че обстоятелствената част на АУАН съдържа описание на
изпълнителното деяние, като е посочено, че към датата на сключване на
договор №098/01.11.2021г. не са приложени политики и процедури за
предварителен контрол за законосъобразност. Сочи се, че това представлява
отделно, осъществено чрез бездействие деяние, засягащо различни дейности,
1
които в случая за описани в множествено число, като в това число е и
попълнен контролен лист. Излагат се съображения, че така описано, всяко
едно от тези деяния осъществява, отделен състав на административно
нарушение на чл.13, ал.3, т.3 от ЗФУКПС. Прави се извод, че непосочването
на всички факти, относими към съставомерните признаци на нарушението
винаги е съществено процесуално нарушение, тъй като защитата се гради
срещу фактите и ограничава правото на защита. При липса на фактическо
описание не става ясно какво е нарушението, за да се прецени дали
материалният закон е приложен правилно.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се
представлява от адв. Г., която поддържа жалбата и пледира за отмяна на
наказателното постановление.
Въззиваемата страна АДФИ гр. София, редовно призована се
представлява от юрк. Тихолова, която моли да се отхвърли подадената жалба
като неоснователна. Сочи, че при съставянето на АУАН и издаване на
наказателното постановление не са допуснати съществения нарушения на
материалния и процесуалния закон. Навежда доводи, че при наличието на
обществена поръчка и на основание на закона и правилата, следва да бъде
осъществен контрол и следва да се прецени стойността на договора, което в
случая не е сторено. Претендират се разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът, след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност
събраните и проверени в хода на съдебното следствие доказателства по
делото, приема за установена следната фактическа обстановка:
Със Заповед от 14.09.2022 г. на *** на АДФИ гр. София, на св. М. Ю.
К. *** *** и Ю. Н. П. - ***, от Трети отдел на дирекция „Инспекционна
дейност“ при АДФИ било възложено да извършат финансова инспекция на
УМБАЛ "д-р Георги Странски“ ЕАД, с конкретно определена задача:
“Проверка за законосъобразност относно спазване на нормативната уредба в
областта на обществените поръчки при възлагане на обществена поръчка с
предмет „Доставка на лекарствени продукти, влизащи в терапевтични схеми
за болнично лечение на COVID 19 за Северозападен район, включени в
резерва по чл.47в, ал.1 от Наредба №3 от 2019 година за медицинските
дейности извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, за които
2
Министерство на здравеопазването субсидира лечебните заведения за
критериите и реда за субсидиране на лечебните заведения (УИН 00178-
2021-0031 в РОП) в това число на сключени договори“. Била определена
крайна дата за приключване на финансовата инспекция – 21.10.2022г..
В хода на инспекцията било установено, че УМБАЛ "д-р Георги
Странски“ ЕАД попада в обхвата на държавната финансова инспекция като
търговско дружество с блокираща квота държавно участие в капитала по
смисъла на чл. 4, т. 3 от Закона за държавната финансова инспекция. УМБАЛ
„Д-р Георги Странски“ ЕАД - гр. Плевен е еднолично акционерно дружество,
регистрирано в Плевенски окръжен съд по фирмено дело № 1453/2000 г.. том
7, стр. 168 под № 360.
Дружеството е пререгистрирано и вписано в Търговския регистър под
единен идентификационен код по Булстат ***. Предмета на дейност на
дружеството е осъществяване на болнична помощ и диспансерна дейност с
адрес на управление и място на стопанската дейност: *** Едноличен
собственик на капитала на дружеството е държавата, чиито права се
упражняват от министъра на здравеопазването.
Съгласно представена на финансовата инспекция справка за
длъжностни и материално отговорни лица с изх. № 9838/18.10.2022 г., за
инспектирания период дружеството се представлявало от *** Ц. Х. Л. – ***
на УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД - гр. Плевен. *** на УМБАЛ „Д-р
Георги Странски“ ЕАД - гр. Плевен е ръководител на организацията съгласно
§ 1, т. 8 от ДР на ЗФУКПС и като такъв носи управленска отговорност за
осъществяване на финансовото управление и контрол в цитираното
дружество.
Съгласно § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби на ЗФУКПС,
ръководители са лицата, управляващи организациите по чл. 2 от същия закон,
изпълняващи ръководни функции и носещи управленска отговорност.
В съответствие с чл. 3, ал. 1 от ЗФУКПС, ръководителите на
организациите по чл. 2 от същия закон отговарят за осъществяване на
финансовото управление и контрол във всички ръководени от тях структури,
програми, дейности и процеси при спазване на принципите за
законосъобразност, добро финансово управление и прозрачност, а съгласно
чл. 4, ал. 1 от ЗФУКПС отговарят и за определяне на целите на
3
организацията, идентифициране на рисковете за постигането им и за
въвеждане на адекватни и ефективни системи за финансово управление и
контрол в съответствие с изискванията на ЗФУКПС.
В чл. 5, ал. 2 от ЗФУКПС е разписано, че финансовото управление и
контрол се осъществява чрез системи за финансово управление и контрол,
включващи политики, процедури и дейности, въведени от ръководството, с
цел да се осигури разумна увереност, че целите на организациите са
постигнати чрез съответствие със законодателството, вътрешните актове и
договори; надеждност и всеобхватност на финансовата и оперативна
информация; икономичност, ефективност и ефикасност на дейностите,
опазване на активите и информацията и предотвратяване и разкриване на
измами и нередности, както и предприемане на последващи действия.
Съгласно чл. 9, ал. 1 от ЗФУКПС, ръководителите по чл. 2, ал. 2 от
същия закон могат да делегират правомощията си по този закон на други
длъжностни лица от ръководената от тях организация, като в тези случаи
определят конкретните им права и задължения, а съгласно чл. 9, ал. 2 от
ЗФУКПС делегирането по ал. 1 не освобождава ръководителя от отговорност
за изпълнението на делегираните правомощия.
Като ръководител на организация от публичния сектор, в съответствие с
изискването на чл. 13, ал. 1 от ЗФУКПС, *** на УМБАЛ „Д-р Георги
Странски" ЕАД - гр. Плевен е длъжен да осигури контролни дейности,
включващи писмени политики и процедури, създадени да дават разумна
увереност, че рисковете са ограничени в допустимите граници, определени в
процеса на управление на риска.
В съответствие с разпоредбата на чл. 13, ал. 3 от ЗФУКПС. контролните
дейности се прилагат на всички нива в организацията и на всички етапи при
постигане на целите, като могат да са превантивни, разкриващи или
коригиращи, и трябва да включват най-малко посочените в чл. 13, ал. 3, т. 1
до т. 8 от ЗФУКПС, в т. ч. т. 3 „политики и процедури за предварителен
контрол за законосъобразност".
В § 1, т. 10 от Допълнителните разпоредби на ЗФУКПС (нова - ДВ, бр.
13 от 2019 г.) е дадена легална дефиниция на „предварителен контрол за
законосъобразност”. Съгласно легалната дефиниция „предварителен контрол
за законосъобразност" са всички проверки на документи, факти и
4
обстоятелства, свързани с предоставяне на увереност за спазване на
приложимото законодателство, преди да се вземе решение или да се извърши
действие от страна на ръководителите на организациите по чл. 2.
Предварителният контрол за законосъобразност се извършва от финансови
контрольори и/или от други лица, определени от ръководителите на
организациите по чл. 2. Съгласно чл. 13, ал. 4 от ЗФУКПС (Изм. - ДВ, бр. 13
от 2019 г.), редът и начинът за осъществяване на предварителния контрол за
законосъобразност се определят от ръководителите на организациите по чл. 2
въз основа на оценка на риска и анализ на разходите и ползите и в
съответствие с указанията на министъра на финансите.
На основание чл. 13, ал. 4 от ЗФУКПС, министърът на финансите е
издал Указания за осъществяване на предварителен контрол за
законосъобразност в организациите от публичния сектор, утвърдени със
заповед № ЗМФ 184 от 06.03.2020 г., съгласно които ръководителите на
организациите от публичния сектор следва да въведат писмени политики и
процедури за осъществяване на предварителен контрол за законосъобразност,
за да се предостави разумна увереност, че съответните решения и действия на
ръководителя на организацията се извършват законосъобразно.
Предварителният контрол е превантивна контролна дейност, при която преди
вземането/извършването на всички решения/действия се извършва
съпоставяне с изискванията на приложимото законодателство, за да се
гарантира тяхното спазване. Предварителният контрол се извършва чрез
проверки, резултатите от които се документират. Въз основа на тези
резултати лицето, на което е възложено извършването на предварителния
контрол, писмено изразява мнение относно законосъобразността.
В изпълнение на разпоредбите на ЗФУКПС и указанията на министъра
на финансите, *** на УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД - гр. Плевен е
утвърдил със Заповед № РД-16-538/22.12.2016 г. „Вътрешни правила за
изграждане и функциониране на система за финансово управление” в сила от
01.01.2017 година.
В чл. 14-17 от същите са регламентирани реда, отговорните лица и
документирането на осъществявания предварителен контрол за
законосъобразност на процедурите за възлагане на обществени поръчки в
УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД - гр. Плевен. С чл. 14, ал. 1 от
5
вътрешните правила е регламентирано, че предварителният контрол при
провеждането на процедурите за възлагане на обществени поръчки включва
проверки на предвидената процедура и нейните етапи - участници, актове,
задълженията които ще бъдат поети със сключването на договора и други,
които да гарантират ефективност при разходването на публичните средства.
Отговорност за осъществяването му, съгласно чл. 15 от тях, е на финансов
директор, *** счетоводител, юрисконсулт и *** и включва два етапа - преди
обявяване в АОП и провеждане на процедурата и преди сключване на
договор с избрания изпълнител. Съгласно чл. 17, ал. 1 от същите,
представител на специализираното структурно звено, отговорен за
провеждането на предвидената процедура за възлагане на обществена
поръчка, предоставя на лицата извършващи предварителен контрол цялата
документация преди сключване на договор/а/ите с избрани/я/те изпълнител/и
- протоколи и окончателен доклад на комисията, решение за класиране,
проекти на договори с определените за изпълнители участници, попълнели с
предложенията на последните. Съгласно ал. 2 и 3 - обхватът на
предварителния контрол за законосъобразност на процедурата за възлагане на
обществена поръчка от юрисконсулт включва проверки относно
представените документи от избрания изпълнител, необходими за
сключването на договора, а обхватът на предварителния контрол за
законосъобразност на процедурата за възлагане на обществена поръчка от ***
включва проверки относно доклада от дейността на комисията - срокове,
кореспонденция, сравнителни таблици и др. и проверки относно проекта на
договора дали съдържа предложенията на определения за изпълнител
участник. Отговорните лица отразяват резултатите от предварителния
контрол и изразяват мнението си по законосъобразност преди сключване на
договора, чрез попълване на контролен лист по образец Приложение 2.
През 2021 г. длъжността *** в УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД -
гр. Плевен е изпълнявана от Б. Г. А., съгласно трудов договор от 14.11.2016 г.
и от ГГ.И.И. съгласно трудов договор от 15.02.2010 година.
Съгласно чл. 47в, ал. 1 от Наредба № 3 от 2019 г. за медицинските
дейности извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, за които
Министерството на здравеопазването субсидира лечебни заведения, и за
критериите и реда за субсидиране на лечебни заведения (доп. ДВ, бр. 71 от
27.08.2021 г.), Министерството на здравеопазването може да субсидира
6
лечебните заведения по чл. 47а за поддържане на резерв от лекарствени
продукти, включени в списъка по чл. 262, ал. 1 от Закона за лекарствените
продукти в хуманната медицина, необходими при лечението на заразната
болест, причинила епидемичното разпространение, за преодоляване на
възникнала липса или недостиг от такива продукти. Съгласно ал. 2,
създаването на резерв и лекарствените продукти, включени в него. се
определят със заповед на министъра на здравеопазването по предложение на
експертните съвети по чл. 6а, ал. 1, т. 1 от Закона за здравето. Контролът по
разходването на лекарствените продукти по ал. 1 се осъществява при условия
и ред, определени в заповедта по ал. 2 (ал. 3). като стойността по ал. 1 се
определя на база шестмесечен разход за лекарствените продукти,
предназначени за лечение на СОУГО-19, които са включени в резерва (ал. 4).
Министърът на здравеопазването е издал Заповед № РД-01-
741/30.08.2021 г., с която се регламентира създаването на този оперативен
резерв от лекарствени продукти използвани за болнично лечение на СОУГО-
19. Съгласно Приложение № 2 от същата за ..Депо за Северозападен район е
определена УМБАЛ „Д-р Георги Странски" ЕАД. гр. Плевен, в която ще се
подържа оперативен резерв от предложени от Експертния съвет по
Инфекциозни болести лекарствени продукти за лечение на СОУГО-19.
При финансовата инспекция е установено, че на 01.11.2021 г. *** Ц. Х.
Л., *** на УМБАЛ „Д-р Георги Странски" ЕАД - гр. Плевен е сключил
Договор № 099/01.11.2021 г„ с ***. гр. София, след проведена процедура
договаряне без предварително обявление, открита на основание чл. 79, ал. 1,
т. 4 от ЗОП, за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Доставка на
лекарствени продукти, влизащи в терапевтични схеми за болнично лечение на
СОУГО 19 за Северозападен район, включени в резерва по чл. 47в, ал. 1 от
Наредба № 3 от 2019 г. за медицинските дейности извън обхвата на
задължителното здравно осигуряване, за които Министерството на
здравеопазването субсидира лечебни заведения, и за критериите и реда за
субсидиране на лечебни заведения".
В раздел I „Предмет и срок на договора“ от договор № 099/01.11.2021
г. е определено, че възложителят възлага, а изпълнителя се задължава да
извърши доставка на лекарствен продукт с АТС код: Н02АВ02, лекарствена
форма — парентерална, количество — до 429 120. с търговско наименование
7
Дексаметазон КRКА амп. 4мг/мл, 1мл х 25 /опаковка/, с ед. цена за mg/mI/ IU
0,162500 лв. без ДДС /0,195000 лв. с ДДС/, цена за опаковка 16,25 лв. без ДДС
/19,50 с ДДС/ или обща стойност до 69 732 лв. без ДДС /до 83 678.40 лв. с
ДДС/, съгласно предложеното от дружеството и неразделна част от договора -
Приложение № 1- ценово предложение.
При проверката за осъществен предварителен контрол по чл. 13, ал. 3. т.
3 от ЗФУКПС преди сключване на договор № 099/01.11.2021 г. е
констатирано следното:
В УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД - гр. Плевен не се съхраняват и
на инспекцията не са представени съставени контролни листи или други
документи, удостоверяващи осъществен от *** предварителен контрол за
законосъобразност преди сключване на договора за обществена поръчка, по
реда и начина, определени с Вътрешните правила за изграждане и
функциониране на система за финансово управление и контрол в УМБАЛ „Д-
р Георги Странски" ЕАД - гр. Плевен, утвърдени със заповед № РД-16-
538/22.12.2016 г. на изпълнителния директор на лечебното заведение. За
установеното е съставен констативен протокол от 12.10.2022 година.
Видно от горното, към 01.11.2021г. УМБАЛ „Д-р Георги Странски"
ЕАД, гр. Плевен, област Плевен - организация по чл. 2, ал. 2, т. 8 от Закона за
финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС, изм. и доп.
ДВ. бр. 13 от 12.02.2019 г.), чрез изпълнителния директор на дружеството и
ръководител на организацията - *** Ц. Х. Л., не са приложени въведените в
УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД гр. Плевен контролни дейности,
включващи политики и процедури за осъществяване на предварителен
контрол за законосъобразност преди сключване на договор за обществена
поръчка, в това число попълнен контролен лист, удостоверяващ извършен
такъв контрол от *** преди сключване на договор № 099/01.11.2021 г. с ***,
гр. София за доставка на лекарствен продукт с търговско наименование
Дексаметазон KRKA амп. 4мг/мл, 1мл х 25/опаковка/,
парентералналекарствена форма, на обща стойност до 83 678,40 лв. с ДДС.
Актосъставителят квалифицирал нарушението като такова по чл. 13, ал.
3, т. 3, във връзка с чл.13, ал.4 от ЗФУКПС. АУАН бил подписан от
актосъставителя, свидетеля и представляващия към него момент УМБАЛ „Д-
р Георги Странски“ ЕАД гр. Плевен без възражения, като на последния бил
8
предоставен екземпляр от него. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН също не е
постъпило писмено възражение срещу АУАН.
Въз основа на така съставения акт, при идентично словесно описание на
извършеното деяние, е издадено атакуваното Наказателно постановление №
11-01-817/24.03.2023г. на *** на Агенцията за държавна финансова инспекция
гр. София, с което на основание чл. 32, ал. 2, вр. ал. 1, т. 1 от Закона за
държавната финансова инспекция на дружеството е наложена имуществена
санкция в размер на 500 лв. за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3, във вр. с чл. 13,
ал.4 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор
/ЗФУКПС/, обн. ДВ, бр. 21/2006 г., изм. и доп. ДВ, бр. 13 от 12.02.2019 г. /.
От показанията на св. М. Ю. К. се установява, че работи в АДФИ -
София на длъжност *** финансов инспектор. Твърди, че нарушението е
установено при извършена финансова инспекция на УМБАЛ „Д-р Георги
Странски“ ЕАД-Плевен, възложена със Заповед на *** на АДФИ-София.
Сочи, че е проведена обществена процедура по ЗОП, вследствие на която е
сключен договор за доставка на лекарствени продукти. Проверката
установила, че преди сключване на договора не е осъществен предварителен
контрол за законосъобразност, преди поемане на задължения, който да е
удостоверен с контролен лист по Закона за финансовото управление и
контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/. Посочва, че не са приложени
въведените процедури в лечебното заведение, утвърдени със заповед на ***
за осъществяване на такъв предварителен контрол.
От показанията на св. Т. М. Ц., се установява, че заема длъжността
„***“ в УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД –Плевен. Посочва, че е
участвал в цялата процедура по проверката и при съставянето на акта.
Излага, че по време на пандемията от Ковид 19 имало недостиг на лекарства.
Министерство на здравеопазването /МЗ/ решило да направи депо - като
склад за лекарства, които да осигуряват Централен северозападен район като
на дружеството било възложено да проведе обществена поръчка за доставка
на тези лекарства за лечение на пациенти с Ковид 19. Бил определен срок от
два дни за обявяване на поръчката, като била указана процедурата и били
представени количества, цени, договори. Твърди, че при провеждане на
поръчката, сключили договор само с една фирма-доставчик, т.к. имало още
две фирми, но те се отказали. След това била извършена проверка от АДФИ.
9
В хода на проверката се установило, че няма контролен лист -2. Твърди, че
съставяне на контролни листове 1 и 2 е по вътрешни правила за
обществени поръчки със средства на дружеството, което се разпределят по
клиники, за които са необходими. Заявява, че поради кратките срокове за
провеждането на обществената поръчка, такива контролни листове по тази
процедура не били издадени и в тази връзка е съставен акта.
От показанията на свидетелката Б. А. се установява, че към момента на
проверката е заемала длъжността *** в УМБАЛ „Д-р Георги Странски“
ЕАД –Плевен. Установява се, че в лечебното заведение има разработени
вътрешни правила при осъществяване на предварителен контрол за
законосъобразност при осъществяване на обществени поръчки. Сочи, че
разработените правила, са единствено и само за нуждите на лечебното
заведение, тоест ако обществените поръчки се инициират за нуждите на
болнично заведение и и се заплащат с парични средства на болничното
заведение. Свидетелката обяснява, че предварителният контрол за
законосъобразност на ОП се осъществява на два етапа - първият етап е
предварителен контрол от определени в правилата лица, които
документират контрола в контролен лист №1, чрез подпис и втори етап,
при проведена обществена поръчка, с избран изпълнител се провежда
предварителен контрол преди сключване на договора. Лицата, които
осъществяват контрола го документират в контролен лист №2, с
полагане на подписи. Сочи, че процесната обществена поръчка е със
Заповед на Министъра на здравеопазването и Указания на Зам.министъра на
здравеопазването. Твърди, че на лечебното заведение били дадени указания,
че в срок от два дни трябва да се проведе обществената поръчка за
закупуване на четири лекарствени продукта необходими за лечение на
Ковид 19, които да представляват запас за всички болнични заведения в
Северозападна България. В тези указания на Заместник министъра на
здравеопазването била техническата документация, а също така били
определени необходимите количества, които да заплати дружеството,
цената, вида на обществената поръчка и всички финансови параметри като
гаранции, като неустойки, видове неустойки в проект на договор. Твърди,
че контролни листове 1 и 2 не били попълнени от финансовите контрольори
и лицата, които осъществяват финансовия контрол по тази обществена
поръчка, т.к. решили, че няма как да се провери това ли са количествата
10
необходими за целия Северозападен район за всички болници. Твърди, че
нямало как да проверят спусната от Министерство на здравеопазването
цена, неустойките и срока на годност на лекарствата и дали Министерството
на здравеопазването има необходимия финансов ресурс, за да заплати тази
обществена поръчка.
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетелите М. Ю. К., Т. М. Ц., Ю. Н. П. и Б. Г. А., както и от приложените,
приети и прочетени писмени доказателства на основание чл. 283 от НПК,
които съдът кредитира в тяхната цялост, като релевантни към конкретния
казус и подкрепящи описаната фактическа обстановка в АУАН и НП.
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в преклузивния срок
по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежно легитимирано лице.
Разгледана по същество се преценя като неоснователна, поради
следните съображения:
Настоящият съдебен състав приема, че АУАН и НП са издадени от
компетентни органи и в рамките на техните правомощия, съгласно
разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от ЗДФИ.
Нарушението и нарушителят са установени в хода на проверка,
стартирала на 14.09.2022 г. и завършила със съставянето на АУАН от
20.10.2022 г., въз основа на който на 24.03.2023 г. било издадено атакуваното
НП, поради което и законосъобразно е била ангажирана административно
наказателната отговорност на М. Ю. К. - *** *** от Агенция за държавна
финансова инспекция, в рамките на специалните срокове по чл. 34, ал. 2 от
ЗАНН.
Фактическата обстановка е правилно установена и посочена както в
АУАН, така и в обжалваното НП. И акта, и наказателното постановление са
издадени при спазване изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН и няма
допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето им, като при
проверката на наведените с жалбата възражения съдът не констатира
сочените такива. Изпълнителното деяние и квалификацията на
административното нарушение са посочени подробно, ясно и точно, поради
11
което и възраженията в тази насока, изтъкнати в жалбата, не се споделят от
настоящата инстанция.
АУАН и издаденото впоследствие въз основа на него НП са за
извършено нарушение на разпоредбите на чл. 13, ал. 3, т. 3, вр. 13, ал.4 .
Съгласно чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС: "Контролните дейности се прилагат
на всички нива в организацията и на всички етапи при постигането на целите.
Те могат да са превантивни, разкриващи или коригиращи, като трябва да
включват най-малко политики и процедури за предварителен контрол за
законосъобразност. Съгласно чл. 13, ал. 4 от ЗФУКПС (Изм. - ДВ, бр. 13 от
2019 г.), редът и начинът за осъществяване на предварителния контрол за
законосъобразност се определят от ръководителите на организациите по чл. 2
въз основа на оценка на риска и анализ на разходите и ползите и в
съответствие с указанията на министъра на финансите. Разпоредбата на чл. 2,
ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС гласи следното: "По смисъла на този закон организации
от публичния сектор са: търговските дружества, с над 50 на сто държавно
и/или общинско участие в капитала".
Ето защо правилно е ангажирана административнонаказателната
отговорност на дружеството-жалбоподател, тъй като в него е допуснато
нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС, представляващ нормативен акт,
уреждащ финансово-стопанската дейност, а нарушението е извършено от
управителя, който е отговорното длъжностно лице, на което е вменено
управлението и контрола на дружеството и който е отговорен за
осъществяване на финансовото управление и контрол в ръководената от него
структура, съгласно чл. 3 от ЗФУКПС. Съгласно чл. 32, ал. 2 от ЗДФИ, в тези
случаи е предвидено налагане на имуществена санкция на организациите и
лицата по чл. 4, т. 3 от ЗДФИ, каквото в случая е УМБАЛ „Д-р Георги
Странски“ ЕАД гр. Плевен.
Фактическото описание на нарушението в АУАН и в НП е достатъчно
ясно, същото е описано в пълнота и дава възможност на санкционираното
юридическо лице да установи срещу какви факти следва да се защитава,
поради което в тази насока липсва допуснато нарушение при издаване на
АУАН и НП и за нарушителя е ясно какво нарушение му е вменено, а именно
– неосъществяване на предварителен контрол за законосъобразност, с което
не е приложена контролната дейност, включваща предварителен контрол за
12
законосъобразност преди извършване на разхода от дружеството при
сключване на договора от 01.11.2021 г. с *** Съгласно чл. 17, ал. 1 от
„Вътрешните правила за изграждане и функциониране на система за
финансово управление“, представител на специализираното структурно
звено, отговорен за провеждането на предвидената процедура за възлагане на
обществена поръчка, предоставя на лицата извършващи предварителен
контрол цялата документация преди сключване на договор/а/ите с
избрани/я/те изпълнител/и - протоколи и окончателен доклад на комисията,
решение за класиране, проекти на договори с определените за изпълнители
участници, попълнели с предложенията на последните. Съгласно ал. 2 и 3 -
обхватът на предварителния контрол за законосъобразност на процедурата за
възлагане на обществена поръчка от юрисконсулт включва проверки относно
представените документи от избрания изпълнител, необходими за
сключването на договора, а обхватът на предварителния контрол за
законосъобразност на процедурата за възлагане на обществена поръчка от ***
включва проверки относно доклада от дейността на комисията - срокове,
кореспонденция, сравнителни таблици и др. и проверки относно проекта на
договора дали съдържа предложенията на определения за изпълнител
участник. Отговорните лица отразяват резултатите от предварителния
контрол и изразяват мнението си по законосъобразност преди сключване на
договора, чрез попълване на контролен лист по образец Приложение 2.
Наказващият орган е изпълнил в пълна степен задължението си по чл.
52, ал. 4 от ЗАНН, а именно - проверил е акта, с оглед неговата
законосъобразност и обоснованост, и е преценил правилно събраните в
производството доказателства.
Извършването на нарушението се доказва безспорно и в проведеното
съдебно дирене, като се потвърждава и от показанията на разпитания пред
съда свидетел-актосъставител – М. Ю. К. - *** *** от Агенция за държавна
финансова инспекция, която лично е извършил проверка на документацията
на дружеството и е констатирала наличието на процесния договор №
99/01.11.2021г. с *** при сключването на който не е приложена контролна
дейност, изразяваща се в предварителен контрол за законосъобразност преди
извършване на разхода. В кръга на службата си по чл. 13-16 от ЗДФИ
свидетелят К. е съставила констативен протокол, в който е отразила
неоспореното в жалбата срещу наказателното постановление обстоятелство,
13
че за горепосоченият договор не е осъществен предварителен контрол за
законосъобразност преди извършване на разхода. С договора е извършено
плащане в размер на 83 678, 40 лв. с ДДС - в нарушение на цитираните
законови разпоредби и на утвърдените и актуализирани от самия управител
на УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД гр. Плевен Вътрешни правила за
изграждане и функциониране на система за финансово управление и контрол.
С оглед на гореизложеното съдът намира, че нарушението е безспорно
доказано, тъй като *** на санкционираното дружество, като ръководител на
организация от публичния сектор, е бил напълно наясно, че не е осъществил
предварителен контрол за законосъобразност преди извършване на разхода
при сключването на горепосочения договор. Затова съдът намира, че
правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на
дружеството, предвидена в чл. 32, ал. 2 от ЗДФИ. Предвидената в цитираната
разпоредба на ЗДФИ имуществена санкция е от 500 до 2000 лв., като на
наказаното юридическо лице е определена такава в минималния предвиден от
закона размер, а именно 500 лв. Настоящият съдебен състав намира, че
правилно АНО е определил този размер на санкцията, като споделя
изложените от него мотиви, че се касае за първо констатирано нарушение,
което е смекчаващо отговорността обстоятелство. Неизпълнението на
политиките и процедурите за предварителен контрол за законосъобразност
представлява сериозно нарушение, тъй като засяга особено важни обществени
отношения, касаещи финансовата дисциплина при разходване на публични
средства. АНО е обсъдил и правилно приел, че не са и налице предпоставките
за прилагане нормата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като разглежданото нарушение
не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от останалите
нарушения от същия вид. За формирането на извода за маловажност на
случая е необходимо наличието на някакви особени извинителни
обстоятелства около извършването на деянието, във връзка с които тежестта
на нарушението да бъде оценена като по-малка от типичната, като в
настоящия случай няма данни за наличие на подобни обстоятелства.
Безспорно е, че нарушението е такова на просто, формално извършване, при
което законът не изисква вредоносен резултат, с оглед осъществяването на
фактическия състав на нарушението. Поради това, настъпването на
вредоносни последици не е от значение за осъществяване състава на
нарушението от обективна страна, а има значение за индивидуализиране на
14
размера на наложената санкция.
По изложените в настоящия съдебен акт съображения, съдът намира,
че жалбата е неоснователна, а издаденото наказателно постановление, като
правилно и законосъобразно, следва да се потвърди.
При този изход на делото направеното искане от дружеството
жалбоподател за присъждане на разноски е неоснователно и следва да не бъде
уважено, а това на въззиваемата страна следва да се уважи. Съобразявайки
фактическата и правна сложност на делото, съдът намира, че на основание чл.
63д, ал. 4 от ЗАНН, вр. чл. 37 от ЗПП, вр. чл. 25 от НЗПП, на АДФИ гр.
София следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 80
лв., което да се заплати от дружеството-жалбоподател.
Предвид изложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т.5 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-
817/24.03.2023г. на *** на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.
София, с което на основание чл. 32, ал. 2, вр. ал. 1, т. 1 от Закона за
държавната финансова инспекция на УМБАЛ "д-р Георги Странски" ЕАД,
със седалище и адрес на управление: ***, ЕИК ***, представлявано от *** Ц.
Л. е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за нарушение на чл.
13, ал. 3, т. 3, във вр. с 13, ал.4 от Закона за финансово управление и контрол
в публичния сектор /ЗФУКПС/,( обн. ДВ, бр. 21/2006 г., изм. и доп. ДВ, бр. 13
от 12.02.2019 г.).
ОСЪЖДА УМБАЛ "д-р Георги Странски" ЕАД, със седалище и адрес
на управление: ***, ЕИК ***а заплати на АДФИ гр. София направените по
делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на
80/осемдесет/ лв.
НЕ УВАЖАВА искането на УМБАЛ "д-р Георги Странски" ЕАД, със
седалище и адрес на управление: ***, ЕИК ***за присъждане на направени
разноски за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.
Плевен в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
15
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
16