Решение по дело №418/2022 на Районен съд - Петрич

Номер на акта: 173
Дата: 7 ноември 2022 г.
Съдия: Андроника Илиева Ризова - Ръжданова
Дело: 20221230200418
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юли 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 173
гр. Петрич, 07.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕТРИЧ, ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет
и втора година в следния състав:
Председател:Андроника Ил. Ризова -

Ръжданова
при участието на секретаря Людмила Маламова
като разгледа докладваното от Андроника Ил. Ризова - Ръжданова
Административно наказателно дело № 20221230200418 по описа за 2022
година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от Закона за
административните нарушения и наказания.
Образувано е по жалба от В. Л. Ф. от с. Б., общ. П., ул. „П.“ № *, ЕГН
********** против Електронен фиш Серия „К“ № 5777517, издаден от
ОДМВР – Благоевград, с който на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182,
ал. 1, т. 4 от ЗДвП, за нарушение на чл. 21, ал. 2 във връзка с чл. 21, ал. 1 от
ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство или система, на
жалбоподателя е наложена глоба в размер на 300 лв.
В подадената жалба се релевират оплаквания за незаконосъобразност и
неправилност на издадения електронен фиш, при допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на
материалния закон. Моли съда да постанови решение, с което да отмени
изцяло атакувания Електронен фиш на ОД на МВР - Благоевград. Претендира
разноски.
В съдебно заседание пред Районен съд – Петрич, жалбоподателят, редовно
1
призован, се явява лично.
Издателят на електронния фиш - ОД на МВР – Благоевград и Районна
прокуратура – Благоевград, ТО - Петрич, редовно призовани, не изпращат
представител по делото и не представят становище по жалбата.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и
възраженията на страните, намира за установено следното от
фактическа и правна страна:
Жалбата е депозирана от санкционираното лице. По делото не са налице
доказателства относно датата на връчване на електронния фиш, но предвид
неоспорването на това обстоятелство от административнонаказващия орган,
съдът счита същата за процесуално допустима, по отношение на спазване на
срока за обжалване по реда на ЗАНН.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Издаден е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система - Серия К № 5777517, за
това, че на 04.04.2022 г. в 11:19 часа, в Петрич, Път 3 – 198 км. 76+000, в
района на ханче „Сондата“, с посока на движение от с. Първомай към гр.
Петрич, при ограничение въведено от 50 км/ч с пътен знак В26 и приспаднат
толеранс от 3 км, с МПС „Фолксваген Фаетон“, с рег. № Е7242МТ е
извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство № TFR1-M 578, като разрешената скорост е 50 км/ч.,
установената скорост е 81 км/ч., превишаването на разрешената скорост е 31
км/ч. За посоченото нарушение на жалбоподателя В. Ф., на основание чл. 189,
ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, е наложено административно
наказание Глоба в размер на 300 лв., за извършено нарушение по чл. 21, ал. 2,
във връзка с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Съдържанието на електронния фиш е нормативно определено в специалния
закон, като съгласно § 1, т. 1 от ДР на ЗАНН и § 6, т. 63 от ДР на
ЗДвП електронен фиш е електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна
система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства или системи. Електронният фиш се
приравнява като правно действие едновременно до акта за установяване на
административно нарушение и до наказателното постановление, но по
2
отношение на изискванията за неговата форма, съдържание и реда за
издаването му, правилата на ЗАНН са неприложими.
Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП предвижда задължителните реквизити,
които следва да съдържа електронният фиш, а именно: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката,
начините за доброволното й заплащане. Видно от представените заверени
преписи процесният електронен фиш има предвиденото от закона
съдържание. Същевременно е издаден в изискуемата от закона форма –
писмена по образец, утвърден от министъра на вътрешните работи .
Електронният фиш се издава при нарушение установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание „лишаване от право да се управлява моторно превозно средство“
или „отнемане на контролни точки“, като на нарушителя се налага глоба в
определен за съответното нарушение размер. Следователно, за да бъде
законосъобразен процесният електронен фиш, е необходимо да са налице
предпоставките за неговото издаване.
Процесният електронен фиш е издаден за установено нарушение на чл. 21, ал.
2, във връзка с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като съгласно чл. 182, ал. 1, т. 4 от с.з., на
водача за превишаване на скоростта извън населеното място от 31 км./ч. до
40 км./ч., е наложено наказание „глоба“ в размер на 300 лева. Следователно
електронният фиш е издаден за нарушение, за което се предвижда единствено
административно наказание "Глоба".
За да бъде ангажирана административно-наказателната отговорност на едно
лице, на първо място следва да е установено извършването на нарушението,
което следва да бъде установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система. Автоматизираните технически средства могат да бъдат
два вида – стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично
от контролен орган и мобилни - прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
3
процес. За използването на всеки вид автоматизирано техническо средство
или система има регламентирани правила, чието спазване е изискване за
законосъобразното установяване на нарушението.
Съгласно представения по делото препис на електронен фиш серия К №
5777517 на 04.04.2022 г. в 11:19 часа е било извършено засичане на скоростта
и заснемане при режим в ДВИЖЕНИЕ с мобилна система за видеоконтрол №
TFR1-M № 578 на преминало по път 3-198 км. 76+000 в района на ханче
„Сондата“ с посока на измерване от с. Първомай към гр. Петрич МПС марка
"Фолксваген Фаетон" с рег. № Е7242МТ, което се движело със скорост 81
км/ч извън населено място при въведено ограничение на скоростта от 50
км./ч, с пътен знак „В26“.
Съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредба № 81213-532 от 12.05.2015 г. за всяко
използване на мобилно автоматизирано техническо средство се попълва
протокол по образец. В изпълнение на посочената разпоредба е съставен
приетият по делото протокол за използване на автоматизирано техническо
средство или система № TFR1-M578, с рег. № 314р-6417 от 05.04.2022 г. В
него, съобразно изискванията на подзаконовия нормативен акт, са записани
началният час на работа – 09:30 часа и крайният – 12:00 часа, като са
посочени номерата на първото и последното изображение (32803 и 32814),
както и регистрационния номер на позиционираното в превозното средство,
автоматизирано техническо такова. Същевременно според чл. 10, ал. 3 от
Наредба № 81213-532 от 12.05.2015 г. при работа с временно разположени на
участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на
скоростта, протоколът се съпровожда със снимка на разположението на
уреда, тоест снимка на служебния автомобил, в който е АТСС. Такива снимка
по делото не е представена от административнонаказващия орган и такава не
се съдържа в представената преписка по издаване на обжалвания електронен
фиш. Изискването за направата на снимка за мястото на разположение на
уреда за измерване не е проява на формализъм, а цели обезпечаване на
установяването на извършване на административни нарушения. С нея дори
при допуснати нарушения в издаването на протокола по чл. 10, ал. 1 от
Наредбата, ще е налице друго годно доказателство, от което да се установява
фактическата обстановка – място на извършване на нарушението и съответно
предвиждането за този участък на определена максимално разрешена
скорост със съответен забранителен знак. Представеният по делото
4
видеозапис /на стр. 13/, не може да бъде обвързан и с твърдяната установена
стойност на скоростта, тъй като в същият никъде не е отразена такава. Тук
следва да се отбележи и факта, че от представеният такъв също не могат да се
направят каквито и да са изводи за мястото на засичане на скоростта,
съответно на локацията на техническото средство, а и наличието на
сигнализация с пътен знак.
Отделно от това, измерената скорост на движение на автомобила е била 81
км/ч., в който случай допустимата грешка при измерването е +/- 3 %, което
във фиша не е отразено. Нито в графа „Установена скорост“, нито в графа
„Превишена скорост“ административнонаказващият орган не е съобразил
този т. нар. "толеранс", като инкриминираната скорост да е намалена на 78
км. и което обстоятелство да бъде в полза на нарушителя, при което
нарушение, административното наказание ще бъде в по-малък размер.
Горните обстоятелства налагат извода, че атакуваният електронен фиш следва
да бъде отменен, защото нарушението не е доказано и отделно от това са
допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето му, които
квалифицират фиша като неправилен и незаконосъобразен.
Съображенията на жалбоподателя във връзка с нарушения при поставянето на
знаци или при разполагането на полицейския автомобил съдът намира за
ненужно да коментира, доколкото в настоящото производство не може да
извършва косвен съдебен контрол на работата на Общината, АПИ или
Полицията. Нарушителят сам заяви, че минава ежеседмично по посочения
маршрут, поради което това, че евентуално се е разсеял и не е видял знака,
ограничаващ скоростта до 50 км./ч. не би изключило съставомерността на
деянието, доколкото нарушенията могат да се извършват не само умишлено,
но и по непредпазливост. Но при положение, че АНО не установи по
безспорен и несъмнен начин скоростта, с която се е движил жалбоподателят с
управляваното от него МПС, както и не установи, че са спазени в пълнота
изискванията на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 81213-532 от 12.05.2015 г., то
единствената възможност пред настоящия съдебен акт е да отмени атакувания
електронен фиш.
Жалбоподателят не е представил доказателства за направени разноски – не се
представлява от адвокат, комуто да е заплатен хонорар, липсват сторени
разноски за държавна такса или свидетели и експерти, поради което такива не
5
му се дължат.
Водим от горното и основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство Серия „К“ № 5777517, издаден от
ОДМВР – Благоевград, с който на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182,
ал. 1, т. 4 от ЗДвП, на В. Л. Ф. от с. Б., общ. П., ул. „П." № *, ЕГН
**********, за нарушение на чл. 21, ал. 2 във връзка с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП,
установено с автоматизирано техническо средство или система, е наложена
глоба в размер на 300 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -
гр. Благоевград в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Петрич: _______________________

6