Решение по дело №125/2020 на Районен съд - Горна Оряховица

Номер на акта: 260051
Дата: 18 ноември 2020 г. (в сила от 26 март 2021 г.)
Съдия: Милена Карагьозова
Дело: 20204120200125
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

                                   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

Гр.Горна Оряховица – 18.11.2020 год.

 

                                       В       И  М  Е  Т  О    Н  А     Н  А  Р  О  Д  А

 

      Горнооряховският районен съд в публично заседание на 17.11.2020год. в състав:

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА КАРАГЬОЗОВА

                                                                         

при секретаря М.Първанова, като разгледа докладваното от съдията М.Карагьозова АНД № 125/ 2020 г.,  за да се произнесе съдът взе предвид следното:

                       

Производството е по жалба на К.М.Б.  против Наказателно постановление /НП/ № 19-0268-001241 от 12.08.2019 г.на Началник сектор към ОДМВР В.Търново,  РУ-Г.Оряховица -К.К..

                    С горното наказателно постановление, издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ бл.№ 84120/ 03.08.2019год., на основание чл.175 ал.1 т.1 от ЗДвП на Б. е наложена глоба от 200лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца. Съдържа се констатация за това, че жалбоподателят на 03.08.19г., в 15,30ч. в гр.Г.Оряховица управлявал мотоциклет “КТМ 450 ЕХЦ Ф” с рег.№ ****- без поставена  регистрационна табела на превозното средство, с което Б. се сочи виновно да е нарушил законовата разпоредба на чл.140 ал.1 от ЗДвП. Със същото наказателно постановление жалбоподателят е санкциониран и за нарушение по чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП с глоба в размер от 10 лева.

                    В законоустановения срок се обжалва пред ГОРС горепосоченото наказателно постановление  относно наложените наказания. Жалбоподателят моли да се отмени НП.

                    В хода на разглеждане на делото пред настоящата инстанция жалбоподателят се представлява. Поддържа се жалбата.

                    Ответникът  по жалбата не заема становище и не се представлява.

Горнооряховският районен съд, като прецени и обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните, както и доказателствата по делото, приема за установено следното:

На 03.08.19г., в 15,30ч.  в гр.Г.Оряховица жалбоподателят се придвижвал по ул.”П.Цвикев”, управлявайки мотоциклет “КТМ 450 ЕХЦ Ф”- без поставена  регистрационна табела на превозното средство. Полицейски екип по същото време се придвижвал в посока към с.Първомайци. Свидетелят К. забелязал мотоциклета, който бил без регистрационна табела. Валяло дъжд. Мотоциклетът завил към цех на фирма „Купро”, а полицейският екип-след него. Свидетелят К. посочва, че не са губили мотоциклета от поглед, но когато спрели на място, водачът изключил двигателя, подпрял мотора и застанал под навес, вероятно за да се скрие от дъжда. При извършената проверка полицейските служители установили жалб.Б., който заявил, че регистрационната табела е изгубена седмица преди този случай. Св.К. разговарял по този въпрос с „кварталния” А.С.. Показанията на К. кореспондират с показанията на св.С., от които се установява, че преди този случай, в самото начало на август, действително Б. му е съобщил за изгубена  регистрационна табела на мотоциклета. След справка св.К. установил, че процесното МПС има регистрация. Бил съставен в присъствието на св.А.  АУАН бл.№ 84120/ 03.08.2019год. -л.5 от делото. Актът бил подписан от жалбоподателя с вписване на текст „имам възражение”, без конкретно да са описани такива.  Липсва и направено възражение в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН. Констатациите за управление на МПС без регистрационна табела не се оспорват от жалбоподателя в съдебно заседание.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

 Съгласно сочената като нарушена разпоредба на чл. 140 ал.1 от ЗДвП- по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. В  нормата на чл.140 ал.2 от ЗДвП е предвидено, че редът за регистриране, отчет и пускане в движение на МПС се определя с подзаконов нормативен акт. Предвидена е и санкция за нарушение по цитирания законов текст с нормата на чл.175 ал.1 т.1 от ЗДвП: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, на което  табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места.

Настоящата инстанция намира, че в случая АУАН и НП притежават изискуемите от закона реквизити, спазена е формата за тяхното съставяне и същите са годни да послужат за реализиране на административнонаказателна отговорност по отношение на жалбоподателя, по безспорен начин е доказано извършеното нарушение, нарушителят и неговата вина. Съобразени са и разпоредбите на чл.34 ал.1 ЗАНН.

В обстоятелствената част на НП и АУАН нарушението е описано съобразно изискванията на закона/чл.57 ал.1 т.5 и чл.42 т.4 от ЗАНН/ и от това описание безспорно по отношение на нарушителя е установено какво нарушение му се вменява да е осъществил, като правилно са посочени и нарушените разпоредби от ЗДвП.

Посредством свидетелските показания на св.С. се установява и субективната страна  на осъщественото нарушение. Б. не твърди пред св.К., че регистрационната табела  е изгубена в хода на въпросното управление на МПС, а дни преди това, което се потвърждава от показанията на св.С. и от което следва, че той е знаел и дори е съобщил по-рано, че табелата е евентуално изгубена, съзнавал е впоследствие, че управлява без нея и е нямал каквото и да било съмнение, че тя не е поставена на определеното за целта място, тъй като липсва.

Несъстоятелна би била и  тезата, че водачът няма друга възможност освен да управлява МПС без  регистрационна табела евентуално, за да го транспортира до мястото на регистрация при снабдяването му с нова регистрационна табела/въпреки че такава теза не се изтъква/, по следните съображения:

За всяко регистрирано превозно средство се предоставят табели с регистрационен номер. При загубване или открадване на табела(и) с регистрационен номер, отговаряща(и) на българските стандарти БДС 15980 и БДС ISO 7591 или Регламент (ЕО) № 2411/98 на Съвета от 3 ноември 1998 г., те се обявяват за издирване, а превозното средство се регистрира с нов регистрационен номер. Старият регистрационен номер не се използва повторно. Това е така по силата на чл.10 ал.1 и ал.8 от НАРЕДБА № I-45 ОТ 24 МАРТ 2000 Г. ЗА РЕГИСТРИРАНЕ, ОТЧЕТ, ПУСКАНЕ В ДВИЖЕНИЕ И СПИРАНЕ ОТ ДВИЖЕНИЕ НА МОТОРНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА И РЕМАРКЕТА, ТЕГЛЕНИ ОТ ТЯХ, И РЕДА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ДАННИ ЗА РЕГИСТРИРАНИТЕ ПЪТНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА (ЗАГЛ. ИЗМ. И ДОП. - ДВ, БР. 105 ОТ 2002 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 67 ОТ 2012 Г.- наричана накратко Наредбата/. Отново в цитираната наредба е предвидено, че промяна в регистрацията се извършва при изменение на данните за превозното средство и собственика, посочени в свидетелството за регистрация, смяна на регистрационния номер и продължаване срока на валидност при временна регистрация. Действително,  превозното средство се представя за идентификация в случаите на:  промяна в данните на превозното средство и при подмяна на табелите с регистрационни номера/чл.14 от наредбата/. За придвижване на регистрирани превозни средства в страната или от друга държава до страната при изгубена или открадната постоянна табела с регистрационен номер, след обявяването й за издирване,  следва да се приложи чл.27 ал.1 т.3 от Наредбата, в който случай се издава транзитна регистрация. Такава у жалбоподателя също е липсвала. Ако в противоречие с предписаното водач реши да транспортира и придвижи МПС с изгубена  регистрационна табела, без да направи необходимото това да бъде сторено съобразно посоченото изискване на закона, също ще се осъществи нарушението по чл.140 ал.1 от ЗДвП.

По отношение наказанието за адм.нарушение, санкционирано съгл. нормата на чл.175 ал.1 т. 1 от ЗДвП е наложено наказание 200лв.глоба и 6 мес. лишаване от право да се управлява МПС. Съдът намира така наложените наказания за несъобразени с целите на адм. наказание, посочени в чл.12 от ЗАНН, както и с разпоредбата на чл.27 ал.2 от ЗАНН.Относително определената санкция по чл.175 ал.1 към момента на нарушението  е лишаване от право за управляване на МПС за срок от 1м. до 6 мес., както и кумулативно предвиденото наказание глоба в относителни граници от 50 до 200 лв. Санкцията, наложена на нарушителя с обжалваното наказателно постановление е лишаване от посоченото право да управлява МПС за срок от 6 месеца/тоест  максимума/, а наложеното наказание глоба също е  максималния размер от 200лв. Трябва да се извърши преценка относно това дали така индивидуализираните наказания са съобразени с тежестта на нарушението, която съдът определя като относително невисока предвид липсата на настъпили др.вредни последици. От друга страна, като отегчаващо  вината обстоятелство във връзка с личната обществена опасност на водача, съдът отчита данните за констатирани до момента на нарушението деяния, санкционирани по реда на ЗДвП с влезли в сила НП, които са около 10 на брой, санкционирани само с издаването на наказателни постановления и отделно- с фишове също около 10 на брой. Прави впечатление, че за същото деяние/по чл.140 ал.1 от ЗДвП/ жалбоподателят не е санкциониран.  Значителният брой административни наказания, наложени на Б. за нарушения на правилата за движение по пътищата, както и вида на извършените нарушения, покриващи богата палитра от административните нарушения, санкционирани от ЗДвП, отнесени към стажа на жалбоподателя като водач на МПС, очертава неговият профил като системен нарушител на правилата за движение, което повишава обществената опасност и показва или непознаване на нормативната база или нежелание на водача да се съобразява с нея. В тази връзка съдът отчита и факта, че нарушението е осъществено умишлено. Дни преди извършената му проверка той е знаел и дори е съобщил на органите на реда за липсващата табела, но въпреки това не се е въздържал от управлението на превозното средство. Същото е било регистрирано, но поради липсващата рег.табела е следвало да се осъществят нормативно предвидените и описани по-горе действия. При изследването на степента на обществена опасност на деянието и на дееца съдът приема, че те не са по-ниски в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Отчете се и значението на обстоятелството, че деянието е извършено при най-тежката форма на вината – пряк умисъл, при формирано съзнание за неизбежното увреждане на защитаваните обществени отношения. По тези съображения съдът приема, че нарушението разкрива степен на обществена опасност, типична за този вид деяния, поради което то не представлява маловажен случай.

Наложеното наказание по отношение на Б.- лишаване от  право да управлява МПС за срок от 6 месеца следва да бъде ориентирано към средния размер от 3 месеца, като бъде отчетено, че от деянието не са произлезли и други вредни последици. Относно наказанието глоба: следва да е налично съобразяване с имотното състояние на нарушителя. Последните обстоятелства, предвид събраните по преписката от административнонаказващия орган данни, са били неизяснени към момента на налагане на адм.наказание, поради което е следвало да бъдат установени от органа, издаващ НП. Всякога при индивидуализация на наказанието, адм.наказващият орган/АНО/ следва да отчита посочените по-горе обстоятелства по реда на чл.27 ЗАНН. По този начин в пълнота биха били постигнати целите на наказанието със същото да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително. В случая наложените санкции глоба и лишаване от право да се управлява МПС, поради изложеното, се явяват завишени, поради което съдът намира, че НП следва да бъде изменено в частта относно наложеното наказание глоба, като последното бъде ориентирано към среден размер- глоба от 100 лева, а наказанието лишаване от право да се управлява МПС –за срок от 3 месеца.

В останалата си част НП следва да бъде потвърдено, тъй като не се събраха доказателства водачът Б. да е носил и представил контролния талон, а констатациите, поддържани от св.К. в тази насока не бяха оборени в производството пред съда.

Водим от горното и на осн. чл.63 ал.1от ЗАНН, съдът

 

Р                 Е                  Ш                  И    :

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ № 19-0268-001241 от 12.08.2019 г.на Началник сектор към ОДМВР В.Търново,  РУ-Г.Оряховица -К.К., издадено въз основа на АУАН бл.№ 84120/ 03.08.2019год - в ЧАСТТА , с която на основание чл.175 ал.1 т.1 от ЗДвП на К.М.Б.   е наложено наказание глоба в размер на 200 лв., като НАМАЛЯВА наложеното наказание глоба от 200лв. на 100лв./сто лева/, а наложеното наказание лишаване от право да се управлява МПС –от шест месеца намалява за  срок от 3/три/ месеца. 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателното постановление в останалата му част.

Решението  подлежи на обжалване пред Адм.съд-В.Търново в 14-дн. срок.

                                                                                   

                                                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: