Решение по дело №2831/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 250
Дата: 15 февруари 2022 г. (в сила от 15 февруари 2022 г.)
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20217180702831
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 250

 

град Пловдив, 15.02.2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ к.с., в открито заседание на деветнадесети януари  през две хиляди и двадесет и втора  година,  в състав:                      

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ

                        ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

                                             ЙОРДАН РУСЕВ

                                                       

при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА и участието на прокурора ПЕТЪР ПЕТРОВ като разгледа докладваното от Председателя Ангелов касационно АНД № 2831 по описа за 2021 година  и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производство пред втора инстанция по реда на Глава Дванадесета от АПК, във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

Делото е образувано по касационната на „ВП БРАНДС ИНТЕРНЕШЪНЪЛ“ АД, с ЕИК *********,  срещу Решение № 260124 от 19.08.2021г. постановено по  АНД № 210 от 2021г. по описа на Районен съд Асеновград, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № С-И-96 от 23.10.2020г. издадено от Директора на РИОСВ Пловдив, с което на „ВП Брандс Интернешънъл“АД, за обекта на дружеството в село Катуница, община Садово, ул.“* С.“№1, е наложена текуща санкция с фиксиран размер 3082,26 лева – три хиляди и осемдесет и два лева и двадесет и шест стотинки, считано от 19.11.2020г. – датата, на която са проведени контролни емисионни измервания и е установено замърсяването на околната среда, както и неспазване на емисионната норма по показатели въглероден оксид и прах, определени в условие 9.2.3, таблица 9.2.3.3 и таблица 9.2.3.3 – продължение ИУ № 3 от комплексно разрешително № 466 – Н0/2013г, актуализирано с Решение № 466-Н0-И1-А2/2016г., издадено на „ВП Брандс Интернешънъл“АД за изпускащо устройство № 3, до преустановяване на замърсяването или констатиране на нови стойности на замърсяване - нарушение по чл. 69, ал.1 от Закон за опазване на околната среда /ЗООС/.

 Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Претендира се отмяна на обжалваното съдебно решение и постановяване на друго, с което да се отмени наказателно постановление. В съдебното заседание юрк.С. поддържа касационната жалба.

 Ответникът по касационната жалба - РИОСВ Пловдив не се представлява.

 Прокурор от Окръжна прокуратура Пловдив, дава заключение, че обжалваното решение е правилно, счита касационната жалба за неоснователна.

 Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

Пред първостепенния съд е била установена следната  фактическа обстановка:

На 19.11.2020г. главните експерти при РИОСВ Пловдив, инж. Мария Кандаклиева и Валентина Недялкова извършили проверка на обект – „Завод за производство на етилов алкохол“, находящ се  в село Катуница, ул.“* С.“№1, стопанисван от „ВП Брандс Интернешънъл“АД. Установено е при проверката, че режимът на работа на този обект е непрекъснат – 24 часа в денонощие, при 7 –дневна работна седмица. По отношение на този обект е издадено комплексно разрешително, тъй като извършваната дейност попада в обхвата на приложение № 4 от ЗООС.

В момента на проверката са били извършени контролни измервания на емисиите вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от изпускащо устройство с № R 3, в което са включени газове на следните котли: -  Котел 3 – ТDC –F, работещ с гориво биомаса – слама, с мощност 11,2 МW; - Котел 4 - ТDC –F, работещ с гориво дървесен чипс, с мощност 6,6 МW; - Котел 5 - ТDC –F, работещ с гориво биомаса – слама с мощност 13, като по време на измерването и трите източника са бил в работен режим.

Измерването е извършено от Регионалната лаборатория - Пловдив към ИА“ОС“, съобразно изискванията на глава трета от Наредба № 6/99г. с последващи измервания, при постоянни параметри на изпусканите прахови частици и устойчив режим на котлите.

При тази проверка от страна на завода е присъствал Иван Милков - еколог, който е подписал протокола за проверка № 0000795 от 19.11.2020г.

За извършените измервания е съставен Протокол № 53 от 19.11.2020г. за извършени контролни/собствени измервания на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижни източници.

 

 

 

 Така взетите проби са подложени на изследване с протокол от изпитване №10-1783/26.11.2020г. за вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижни източници от Котли № 3,4,5 тип TDC – F. Видно от протокола, заявител на изпитването е РИОСВ- Пловдив, като дата и час на измерване /изпитване е 19.11.2020г. от 12:00 часа до 15:00 часа. Количеството на изпитваните извадки е 6 броя, както следва:  5817.20 – Изпускащо устройство Кз на Котли № 3,4, 5 тип TDC-F – газова извадка; 5818.20- Изпускащо устройство К3 на Котли 3,4 и 5 тип TDC- F /влага 1/; 5819.20 – Изпускащо устройство К3 на Котли с № 3,4,5 тип TDC-F /влага 2/; 5820.20 – Изпускащо устройство К3 на Котли № 3,4, 5 тип TDC-F – прахова извадка 1; 5821.20 – Изпускащо устройство К3 на Котли № 3,4,5 тип TDC –F /прахова извадка 2/; 5822.20 – Изпускащо устройство К3 на Котли № 3,4,5 тип TDC-F /прахова извадка 3/. Пробите са изпитани за периода от 19.11.2020г. до 25.11.2020г., а резултатите от измерването са обективирани в горепосочения протокол.

   Издаден е Констативен протокол № 0000432 от 15.12.2020г., съгласно който са спазени изискванията при извършената проверка от 19.11.2020г., като измерените при тази проверка съоръжения са работили на 90% натоварване и постоянни параметри изпусканите прахо – газови частици.

 При констатираните стойности по контролираните показатели са установени стойности на превишение за Въглероден оксид – измерена и приведена стойност 346,7 mg/Nm3 при норма, съгласно таблица 9.2.3.3 от КР-465- НО/2013 – 250 mg/Nп3; и за прах – измерена и приведена стойност  192,6 mg/Nm3 при норма, определена в таблица 9.2.3.3 – продължение от количественото разрешително 150 mg/Nm3.

Така установените резултати са показали превишение по показателите  въглероден оксид и прах, за което е дадено предложение за ангажиране на административно-наказателната отговорност на дружеството за нарушение по чл. 25, ал.6 от НАРЕДБА № 6 от 26.03.1999 г. за реда и начина за измерване на емисиите на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници и на чл. 69, ал.1 и ал.8, чл. 69а от Закон за опазване на околната среда, като се наложи текуща санкция, считано от 19.11.2020г - датата, на която са извършени контролните измервания на емисиите на въглероден оксид и прах, изпускани в атмосферния въздух, резултатите от които показват, че изпусканите отпадъчни газове от изпускащо устройство № 3 са с концентрации по показател въглероден оксид и прах над НДЕ, определени в комплексното разрешително на оператора.

Предложеният размер на санкцията е 3082,26 лева - /три хиляди осемдесет и два лева и двадесет и шест стотинки/, считано от 19.11.2020г.- датата, на която са извършени контролните измервания на емисиите на въглероден оксид и прах, изпускани от изпускащо устройство № 3 в атмосферния въздух.  При така установеното е издадено и процесното НП.

 За да потвърди същото, първостепенният съд е ценил представените като част от административно-наказателната преписка  доказателствата, в това число Решение № 466-НО-АО/2013, комплексно разрешително № 466 – ГО/2013г., Комплексно разрешително № 466-НО/2013г.,  Решение № 466-НО-ИО-А1/2016г., Предложение по чл. 69а, ал.1, т.4 от ЗООС, Констативен протокол № 0000432 от 15.12.2020г., Покана изх. № Д -3797 от 15.12.2020г., Доклад за проведени контролни измервания, Протокол от изпитване № 10-1783/26.11.2020г., Протокол № 53 от 19.11.2020г.,  Протокол за проверка № 0000795, Заповед № РД – 734 от 06.08.2010г.,  Заповед № РД – 50 / 25.02.2019г.,  Заповед № РД – 164 / 10.07.2020г.

   Няма спор между  страните, че котлите, обект на мониторинг са въведени в експлоатация при въвеждане в експлоатация за контролирания обект, като при аварийно спиране, не започва ново въвеждане в експлоатация, а ведно с това за процесния обект са налице всички законово изискуеми разрешителни  същият да работи непрекъснато на режим 24/7.

   При постановяване на своето решение първостепенният съд е разгледал относимата нормативна уредба и е изложил мотиви за нейната действие по отношение на спорния казус. Съдът подробно е дефинирал действието на НАРЕДБА за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, като тя е приложима в случая, а по отношение на наложената текуща санкция обосновано е приел, че такава се налага във всички останали случаи извън случаите по ал. 2, а процесния случай не попада в хипотезата на чл. 3, ал.2 от Наредбата.

  Спазено е изискването и за установяване на нарушението, разписано в чл. 6 от наредбата.

  Съдът обосновано е приел, че в процесния случай не е налице законово основание за приложимостта на чл. 16 и чл. 17 от Наредбата, тъй като макар и да е имало аварийно спиране, за което контролиращият орган да е бил уведомен, то няма основание тези текстове да се приложат, тъй като за периода на това аварийно спиране, не е имало наложена санкция, която да бъде намалена, респективно спряна до отсраняване на аварията.

По отношение на размера на наложената текуща санкция, то същият е законосъобразно определен при приложение на чл. 20 от Наредбата, а  изчислението на санкцията е неразделна част от предложението за нейното налагане и няма основание това изчисление да се приеме за неправилно. Законосъобразно е била ангажирана административно – наказателната отговорност на дружеството – касатор, предвид това, че за конкретното административно нарушение, тя е предвидена в нормата на чл. 69, ал.1 от ЗООС.

Фактическият състав от обективна страна е налице, като са спазени всички изисквания за ангажиране на административно – наказателна отговорност за това нарушение, в текста, разписан в нормата на чл. 69, ал.1 от ЗООС. Законосъобразна е преценката на административно – наказващият орган за маловажност на случая, предвид на това, че замърсяването е по два контролирани показателя и в размери, значително надхвърлящи разрешените замърсявания.

Възраженията на дружеството – касатор, релевирани в подадената жалба пред него, съдът е отхвърлил като неоснователни и е потвърдил  НП, като е приел, че същото е постановено при спазване на административно – производствените правила и като законосъобразно.

Оспореното решение е валидно, допустимо и правилно.

В настоящият случай касационната инстанция намира, че Районният съд не е нарушил закона при неговото приложение, също и не са допуснати съществени нарушения на процесуални правила в хипотезите на чл. 348, ал. 3 от НПК, като следва да бъде оставено в сила атакуваното решение, като правилно и законосъобразно, а касационната жалба отхвърлена.        

Въз основа на събраните в хода на административнонаказателното и съдебното производство доказателства, се установява, че фактическата обстановка по делото е правилно и в пълнота изяснена от районния съд. Решаващият състав е извършил пълен и цялостен анализ на събраните доказателства, като е направил обоснован извод досежно осъществяване от касатора на състава на соченото в НП административно нарушение и наличието на законовите предпоставки за ангажиране на отговорността му. Касационната жалба в една част повтаря оплакванията, изложени от страна на дружеството пред въззивния съд, които последният е обсъдил обстойно и на които е дал законосъобразен и обоснован отговор в мотивите на обжалваното решение, а в другата се отнасят до липсата на мотиви в  обжалвания съдебен акт. Първостепенният съд е установил, че констатациите описани в процесното наказателно постановление, са потвърдени от съставените констативни протоколи, протоколите за изпитване и от снетите свидетелски показания.

При извършената проверка настоящата инстанция не намери в административнонаказателното производство да са били ограничени процесуалните права на касатора и същият е имал възможността да упражни правото си на защита в пълен обем. Действително, с чл. 69а от ЗООС е въведена специална процедура по която се установяват нарушенията по чл. 69 от същия закон, която процедура са различава в определена степан от реда, регламентиран в общия закон – ЗАНН. Основното различие се състои в това, че при специалната процедура не се изисква съставянето и връчването на АУАН, с което да започне административно наказателното производство, а съставянето на посочените в чл. 69а, ал. 1 от ЗООС документи, като в специалния закон са посочени и органите, които издават въпросните документи.

Самата процедура по установяването и санкционирането на нарушения при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения е регламентирана в цитираната по-горе Наредбата за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, приета с постановление на Министерски съвет на основание чл. 69, ал. 8 от ЗООС /наредбата/.

В чл. 8, ал. 1 от наредбата е посочено, че въз основа на протокола за проверка по чл. 6, ал. 1 и протоколите от лабораторните изпитвания/анализи по чл. 7, ал. 1, контролиращото длъжностно лице съставя констативен протокол за установяване на замърсяването или увреждането на околната среда и/или неспазването на определените емисионни норми и ограничения. Този констативен протокол, съгласно чл. 8, ал. 3, ал. 4 и ал. 5 от наредбата, се съставя в два екземпляра, в присъствието на законния представител на лицето по чл. 1, ал. 1 /юридически лица и еднолични търговци/ или от упълномощено от него лице, а когато представителят по ал. 4 откаже да присъства при съставянето или след покана не се яви, протоколът се съставя в негово отсъствие. По делото са представени доказателства, че представляващия дружеството е надлежно поканен.

С оглед спецификата на нарушенията от вида на процесното и на установяването им, с разпоредбите на чл. 6, ал. 1 – ал. 3 от наредбата е въведено изискване протоколът за проверка за установяване на увреждането или замърсяването на околната среда над допустимите норми, и/или неспазването на определените емисионни норми и ограничения също да се съставя в два еднообразни екземпляра, а самата проверка да се извършва в присъствие на представител на проверяваното лице.

В разглеждания случай въпросните изисквания са спазени от извършилите проверката лица и контролиращото длъжностно лице. Видно от съдържанието на протоколите за вземане на проби, проверката е започнала и е извършена в присъствието на служител на предприятието. Тоест спазена е разпоредбата на чл. 6, ал. 3 от наредбата, която за разлика от чл. 8, ал. 4 не визира законния представител на юридическото лице или на ЕТ, или изрично упълномощено от него лице. Поради това извършването на проверката и вземането на пробите в присъствието на работници и служители на касатора изпълнява цитираното изискване, гарантиращо законосъобразността на действията на контролните органи и правото на защита на проверявания субект.

Констативният протокол е съставен в предвидения в чл. 8, ал. 6 от наредбата срок. Последвало е изготвянето на визираното в чл. 12, ал. 1 от наредбата предложение за налагане на санкция до упълномощено от министъра на околната среда и водите длъжностно лице и обосновка на вида и размера на санкцията в приложената справка-изчисления.

При това положение неоснователни са оплакванията на касатора за допуснати нарушения на императивни правила от специалната процедура установяваща нарушенията по чл. 69, ал. 1 от ЗООС, още по-малко на такива които да са довели до ограничаването на правото му на защита в административната фаза на производството.

Проверката е извършена, констативният протокол и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица и в рамките на определената им с чл. 6, ал. 1 и чл. 13 от коментираната по-горе наредба, чл. 14, ал. 4 от ЗООС. Констативният протокол и наказателното постановление отговарят на изискванията относно формата и съдържанието им, установени в разпоредбите на чл. 69а, ал. 3 от ЗООС, съответно чл. 57 от ЗАНН. Отразените в констативния протокол факти се потвърждават от показанията на разпитаните пред въззивната инстанция свидетели, които са логически последователни, кореспондиращи помежду си и с останалите събрани по делото доказателства.

Въпреки положените процесуални ус* „ВП Брандс Интернешънъл“ АД, в производството пред РС не е установило факти, различни от тези, посочени в протоколите и наказателното постановление. По същество и при преценка законосъобразността на наказателното постановление, настоящият състав намира решението на РС Асеновград за постановено при правилно прилагане на относимите разпоредби на ЗООС.

Извършеното от касатора деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна страна признаците на административно нарушение, изразяващо се в неизпълнение на индивидуалните емисионни норми и ограничения за обекта му в село Катуница, Община Садово, определени в Разрешително

Деянието осъществява фактическия състав на визираната в наказателното постановление норма на чл. 69, ал. 1 от ЗООС и представлява основание за реализирането на административно-наказателната отговорност, установена в същата разпоредба и в чл. 19 от Наредбата за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения. Неоснователни са и възраженията за неправилно определяне вида и размера на наложената санкция. В случая данните по делото не установяват някое от основанията по чл. 3, ал. 2 от наредбата за налагане на еднократна санкция, поради което приложима е разпоредбата на алинея трета от същата норма. Налагането на текуща санкция произтича от естеството на нарушението, което се характеризира с продължително осъществяване във времето на изпълнителното деяние и следователно, ежемесечното й налагане има за цел да стимулира по-бързото вземане на мерки за отстраняване на замърсяването от процесния обект.

От приложената справка-изчисления на санкцията е видно как е определен размерът на същата, в съответствие с чл. 19 от наредбата и приложение № 1 от същата, съобразно установените при проверката замърсяващи вещества и техните показатели, настоящата инстанция намира този размер за правилно определен.

 РС – Асеновград е изложил и подробни мотиви, обосноваващи извода му за степента на обществена опасност на деянието и преследваната със санкционирането цел, които изцяло се споделят от настоящия състав и е ненужно да бъдат преповтаряни. Процесното нарушение е типично за вида си и не разкрива по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид. Като е достигнал до същите изводи и е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил решението си при правилно приложение на закона.

В полза на РИОСВ Пловдив, се следва юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв. /осемдесет/ лева.

Поради изложените съображения ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХІ състав :

 

                                       Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260124 от 19.08.2021г. по  АНД № 210 от 2021г. по описа на Районен съд Асеновград.

ОСЪЖДА „ВП БРАНДС ИНТЕРНЕШЪНЪЛ“ АД, с ЕИК *********, да заплати на РИОСВ Пловдив, сумата в размер на 80 лева за юрисконсултско възнаграждение.

 РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                  ЧЛЕНОВЕ: