Решение по дело №417/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 284
Дата: 12 декември 2019 г. (в сила от 22 януари 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20197280700417
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 284/12.12.2019г.

 

гр. Ямбол, 12.12.2019 г.  

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на единадесети декември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 417 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.40, ал.1 ЗДОИ по жалба на СНЦ „Сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права - МУЗИКАУТОР”, ЕИК *********, със седалище и адрес управление: гр.София, ул.***, представлявано от изпълнителния директор И.Д., чрез процесуалните си представители адвокати И.Г.Б. и М.П.Г. от АК Бургас, с адрес за съобщения: гр.Бургас, ул.***, ет.4, чрез адвокати И.Б. и М.Г.против мълчаливия отказ на Кмета на Община гр.Ямбол да бъде предоставен достъп до обществена информация по Заявление за достъп до обществена информация, с което е поискан достъп до следната обществена информация :

1.Колко издания на музикалното събитие „Ямбол Рок Фест" са проведени в град Ямбол от 2010 г. до момента, при посочване на годините на провеждането им;

2.Какъв е размерът на отпуснатите от общината средства за финансиране провеждането на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест", поотделно, включително за проведеното от 12 до 15 септември тази година „Ямбол рок фест 2019"; копия от документите, с които са отпуснати средствата за финансиране от общината (като например: сключени договори и споразумения, решения, заповеди и др. подобни актове на кмета на общината или други длъжностни лица от общината);

3.Какъв е размерът на отпуснатите от общината средства на други лица за финансиране провеждането на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест", поотделно за всяко лице и за всяко издание, включително за проведеното от 12 до 15 септември тази година „Ямбол рок фест 2019", при посочване на лицата поименно и с идентификационен или друг подобен номер; копия от документите, с които са отпуснати средствата на други лица от общината (като например: сключени договори и споразумения, решения, заповеди и др. подобни актове на кмета на общината или други длъжностни лица от общината);

4.Спазила ли е общината задължението си по чл.58 от ЗАПСП за предварително уреждане на авторските права при провеждането на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест"; по какъв начин и с кое лице/лица са уредени правата, т.е. сключила ли е общината писмени и предварителни договори за уреждане на авторските права за използваната музика по време на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест" и с кое лице/лица;

5.Предвидено ли е да бъдат заплатени от общината и в какъв размер средства за авторски възнаграждения във връзка с използвана музика по време на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест";

6.Заплатени ли са от общината и в какъв размер авторски възнаграждения за използвана музика по време на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест";

7.Копия от точните отчети по чл.58, ал.4 от ЗАПСП, съдържащи изпълнените произведения и техните автори, както и точните отчети за приходите, съотв. - финансирането (бюджет) на всяко от изданията на „Ямбол Рок фест", включително на изданието „Ямбол рок фест 2019", проведено от 12 до 15 септември тази година;

8.Предоставила ли е общината и на кое лице предварителен списък по чл.58, ал.4 от ЗАПСП, съдържащ произведенията, които ще се изпълняват по време на всяко от проведените издания на „Ямбол Рок Фест";

9.Кое, при посочване на имена и заемана длъжност, е определеното лице/лица в общината, отговорно за уреждане на авторските права върху музика, използвана по време на всяко от изданията на музикалното събитие „Ямбол Рок Фест".

В съдебно заседание за жалбоподателя се явява адв.Г., който подържа жалбата с искане за уважаването й и за присъждане на направените разноски съгласно приложения списък.

Ответната страна не изпраща представител в съдебно заседание и не взема становище по жалбата, като в писмена форма възразява против размера на заплатеното адвокатско възнаграждение от 1500 лева.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Видно от Удостоверение за регистрация на дейност по колективно управление на права № 62-00-0152/27.10.2011 г. издадено от Министерство на културата на основание чл.40а, ал.2, т.1 и чл.40б, ал.8 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), Сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права „МУЗИКАУТОР” със седалище и адрес на управление гр.София, Район „*", ул***, ет.4, регистрирано по фирмено дело №18208 от 1992 г. в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел в Софийски градски съд, ЕИК по Булстат *********, е регистрирано по реда на чл.40б, ал.1 от ЗАПСП в регистъра на министерството като организация за колективно управление на изброените в удостоверението категории авторски права, начини на използване и обекти на закрила по смисъла на ЗАПСП.

Жалбоподателят СНЦ „Сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права - МУЗИКАУТОР”-гр.София е изпратил до кмета на община Ямбол Заявление за достъп до обществена информация, с което е поискал на основание чл.24, ал.1 във връзка с чл.3, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) да му бъде предоставен достъп до следната обществена информация, свързана с дейността на община Ямбол съгласно Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП):

1.Колко издания на музикалното събитие „Ямбол Рок Фест" са проведени в град Ямбол от 2010 г. до момента, при посочване на годините на провеждането им;

2.Какъв е размерът на отпуснатите от общината средства за финансиране провеждането на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест", поотделно, включително за проведеното от 12 до 15 септември тази година „Ямбол рок фест 2019"; копия от документите, с които са отпуснати средствата за финансиране от общината (като например: сключени договори и споразумения, решения, заповеди и др. подобни актове на кмета на общината или други длъжностни лица от общината);

3.Какъв е размерът на отпуснатите от общината средства на други лица за финансиране провеждането на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест", поотделно за всяко лице и за всяко издание, включително за проведеното от 12 до 15 септември тази година „Ямбол рок фест 2019", при посочване на лицата поименно и с идентификационен или друг подобен номер; копия от документите, с които са отпуснати средствата на други лица от общината (като например: сключени договори и споразумения, решения, заповеди и др. подобни актове на кмета на общината или други длъжностни лица от общината);

4.Спазила ли е общината задължението си по чл.58 от ЗАПСП за предварително уреждане на авторските права при провеждането на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест"; по какъв начин и с кое лице/лица са уредени правата, т.е. сключила ли е общината писмени и предварителни договори за уреждане на авторските права за използваната музика по време на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест" и с кое лице/лица;

5.Предвидено ли е да бъдат заплатени от общината и в какъв размер средства за авторски възнаграждения във връзка с използвана музика по време на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест";

6.Заплатени ли са от общината и в какъв размер авторски възнаграждения за използвана музика по време на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест";

7.Копия от точните отчети по чл.58, ал.4 от ЗАПСП, съдържащи изпълнените произведения и техните автори, както и точните отчети за приходите, съотв. - финансирането (бюджет) на всяко от изданията на „Ямбол Рок фест", включително на изданието „Ямбол рок фест 2019", проведено от 12 до 15 септември тази година;

8.Предоставила ли е общината и на кое лице предварителен списък по чл.58, ал.4 от ЗАПСП, съдържащ произведенията, които ще се изпълняват по време на всяко от проведените издания на „Ямбол Рок Фест";

9.Кое, при посочване на имена и заемана длъжност, е определеното лице/лица в общината, отговорно за уреждане на авторските права върху музика, използвана по време на всяко от изданията на музикалното събитие „Ямбол Рок Фест".

Уточнено е информацията да бъде предоставена по електронна поща на посочения имейл.

Съгласно приложената разписка въпросното Заявление за достъп до обществена информация е получено от служител на община Ямбол на 07.10.2019 г.

Поради липсата на произнасяне по искането си оспорващия атакува мълчаливия отказ на административния орган.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.2 АПК, като разгледана по същество е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е мълчаливия отказ на Кмета на Община гр.Ямбол да предостави на  СНЦ „Сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права - МУЗИКАУТОР”-гр.София достъп до обществена информация по Заявление за достъп до обществена информация, с което е поискан достъп до посочената по-горе обществена информация.

Мълчаливият отказ е постановен при съществени нарушения на процедурата предвидена в ЗДОИ за предоставяне на достъп до обществена информация.

Закона за достъп до обществена информация урежда обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното използване на информация от обществения сектор, като обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

Закона се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, наричани по-нататък "органите", които са задължени субекти по силата на чл.3 ЗДОИ.

След като задълженият субект е сезиран със заявлението по чл.24 ЗДОИ, той е бил длъжен да постанови решение в срока по чл.28, ал.1 ЗДОИ, т.к. според правилото на чл.38 ЗДОИ задълженият субект е длъжен изрично да се произнесе в законоустановения срок по подаденото пред него заявление за достъп до обществена информация с акт, в който при хипотезата на отказ мотивирано да посочи кои са фактическите и правни основания, поради които не е възможно предоставяне на достъп до търсената информация.

 Нормата на чл.38 ЗДОИ регламентира съдържанието на решението за отказ, а с разпоредбата на чл.39 ЗДОИ са дадени указания как да бъде съобщено това решение на заявителя. Анализът на горепосочените разпоредби налага извода, че единствената призната от закона възможност за процедиране на задължения субект, е да постанови решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до поискана обществена информация, за което писмено да бъде уведомен заявителя.

Съгласно чл.29, ал.1 ЗДОИ,  в случай че не е ясно точно каква информация се иска или когато тя е формулирана много общо, заявителят се уведомява за това и има право да уточни предмета на исканата обществена информация, като срокът по чл.28, ал.1 започва да тече от датата на уточняването на предмета на исканата обществена информация.

В настоящия случай не е налице последната хипотеза, т.к. и административният орган не е предприел действия в тази насока, поради което съдът приема, че органът е нарушил уредената процедура, в резултат на което е изтекъл срока за произнасяне считано от 07.10.2019 г. и е налице мълчалив отказ.

В тази насока за приключване разглеждането на делото в настоящата инстанция ответната страна не твърди и не установява да е налице изрично произнасяне по подаденото заявление.

С оглед характера на уредените обществени отношения и целта на приложимия материален закон и предвид разпоредбата на чл.39 ЗДОИ, която задължава субектите по чл.3 да се произнасят с мотивирано решение и в случаите на отказ да бъде предоставена исканата информация, съдът приема, че кмета на общината е бил длъжен да се произнесе с изричен акт в законоустановения срок по подаденото до него заявление за достъп до обществена информация, какъвто акт следва да бъде издаден и в случаите по чл.33 ЗДОИ. От друга страна при наличие на предпоставките на чл.28, ал.1 ЗДОИ органът трябва по надлежния ред да уведоми за това заявителя, като установяването на това обстоятелство е в тежест на задължения субект.

Ето защо обжалваният мълчалив отказ само на това основание следва да бъде отменен, а преписката съгласно чл.173, ал.2 АПК да бъде върната на кмета на общината за произнасяне по подаденото до него заявление с надлежен акт в срока по чл.28 ЗДОИ и съобразно мотивите на настоящото решение.

При този изход на делото на основание чл.143, ал.1 АПК ответната страна дължи да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски съгласно представените платежни документи и списък на разноските в общ размер на 510 лева, включващ държавната такса и възнаграждението за един адвокат. В този смисъл доколкото не се претендира адвокатско възнаграждение в размер по-висок от минималния, то възражението за неговата прекомерност е неоснователно.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ  Мълчаливия отказ на Кмета на Община гр.Ямбол да предостави на СНЦ „Сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права - МУЗИКАУТОР”, ЕИК *********, със седалище и адрес управление: гр.София, ул.***, представлявано от изпълнителния директор И.Д., достъп до обществена информация по Заявление за достъп до обществена информация, с което е поискан достъп до следната обществена информация :

1.Колко издания на музикалното събитие „Ямбол Рок Фест" са проведени в град Ямбол от 2010 г. до момента, при посочване на годините на провеждането им;

2.Какъв е размерът на отпуснатите от общината средства за финансиране провеждането на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест", поотделно, включително за проведеното от 12 до 15 септември тази година „Ямбол рок фест 2019"; копия от документите, с които са отпуснати средствата за финансиране от общината (като например: сключени договори и споразумения, решения, заповеди и др. подобни актове на кмета на общината или други длъжностни лица от общината);

3.Какъв е размерът на отпуснатите от общината средства на други лица за финансиране провеждането на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест", поотделно за всяко лице и за всяко издание, включително за проведеното от 12 до 15 септември тази година „Ямбол рок фест 2019", при посочване на лицата поименно и с идентификационен или друг подобен номер; копия от документите, с които са отпуснати средствата на други лица от общината (като например: сключени договори и споразумения, решения, заповеди и др. подобни актове на кмета на общината или други длъжностни лица от общината);

4.Спазила ли е общината задължението си по чл.58 от ЗАПСП за предварително уреждане на авторските права при провеждането на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест"; по какъв начин и с кое лице/лица са уредени правата, т.е. сключила ли е общината писмени и предварителни договори за уреждане на авторските права за използваната музика по време на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест" и с кое лице/лица;

5.Предвидено ли е да бъдат заплатени от общината и в какъв размер средства за авторски възнаграждения във връзка с използвана музика по време на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест";

6.Заплатени ли са от общината и в какъв размер авторски възнаграждения за използвана музика по време на всяко от изданията на „Ямбол Рок Фест";

7.Копия от точните отчети по чл.58, ал.4 от ЗАПСП, съдържащи изпълнените произведения и техните автори, както и точните отчети за приходите, съотв. - финансирането (бюджет) на всяко от изданията на „Ямбол Рок фест", включително на изданието „Ямбол рок фест 2019", проведено от 12 до 15 септември тази година;

8.Предоставила ли е общината и на кое лице предварителен списък по чл.58, ал.4 от ЗАПСП, съдържащ произведенията, които ще се изпълняват по време на всяко от проведените издания на „Ямбол Рок Фест";

9.Кое, при посочване на имена и заемана длъжност, е определеното лице/лица в общината, отговорно за уреждане на авторските права върху музика, използвана по време на всяко от изданията на музикалното събитие „Ямбол Рок Фест".

ВРЪЩА делото като преписка на кмета на Община Ямбол за произнасяне съобразно указанията в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Ямбол да заплати на СНЦ „Сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права - МУЗИКАУТОР”, ЕИК *********, със седалище и адрес управление: гр.София, ул.***, представлявано от изпълнителния директор И.Д., чрез процесуалните си представители адвокати И.Г.Б. и М.П.Г. от АК Бургас, с адрес за съобщения: гр.Бургас, ул.***, ет.4, чрез адвокати И.Б. и М.Г.направените по делото разноски в размер на 510 (петстотин и десет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

СЪДИЯ:/п/ не се чете