Решение по дело №394/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 юли 2023 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20237140700394
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юни 2023 г.

Съдържание на акта

 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

             436/04.07.2023 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и девети юни през две хиляди двадесет и трета година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №394/2023г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК)

С Решение №5938/06.06.2023г. по адм.дело №11291/2022г. на ВАС е отменено Решение №361/20.09.2022г. по адм.дело №288/2022г. по описа на Административен съд Монтана и делото, което е за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 20 образувано по жалба на Сдружение „Клъстер Геодинамика“ със седалище ***, представлявано от А.В.Н., срещу Акт за установяване на публично държавно вземане №РД-15-75/21.06.2022г. на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /ОПИК/ 2014-2020 г. е върнато за ново разглеждане от друг състав на Административен съд Монтана, който да се произнесе по отношение на материалната законосъобразност на оспорения административен акт. В жалбата се излагат доводи, че оспореният административен акт е нищожен, алтернативно незаконосъобразен и се иска неговата отмяна, като са развити доводи, че е издаден от некомпетентен орган и при наличието на противоречие с материалния закон и целта на закона. По същество на спора, оспорващия, чрез пълномощника си адвокат Р., подържа жалба, моли да бъде уважена. 

         Ответника по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Х., оспорва жалбата в постъпил по делото молба, като излага и доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт и претендира присъждане на разноски в полза на ответника.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Акт за установяване на публично държавно вземане №РД-15-75/21.06.2022г. на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /ОПИК/ 2014-2020г., с който на основание чл.35, ал.1, т.2 от Наредба № Н-3/22.05.2018г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба №Н-3/2018г.), във вр. с чл.62 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), чл.162, ал.2, т.8 и чл.166, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), чл.59, ал.1 и ал.2 от АПК, чл.62, ал.1, ал.2, ал.3 от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСУФСУ) е установено подлежащо на възстановяване публично вземане срещу оспорващия в размер на 78521,33 лева по смисъла на чл.162, ал.2, т.8 и т.9 от ДОПК, представляващо надплатени суми, финансирани със средства от ЕСИФ, по договор № BG16RFOP002-2.009-0050- С01/30.03.2018г. по проект „Развитие на Клъстер Геодинамика“. Административният орган е приел в мотивите си, че верифицираните и платени разходи за възнаграждение в общ размер на 98151,62 лева, от който безвъзмездна финансова помощ 78521,33 лева са в нарушение на  АДБФП № BG16RFOP002-2.009-0050-C01, поради което са недопустими за финансиране. В мотивите на административния акт е посочено, че с влязло в сила Решение №8909/29.07.2021г. по адм.дело №23032021г. на ВАС е потвърдено Решение №558/14.12.2020г. по адм.дело №444/2020г. по описа на Административен съд Монтана, с което е отменено Решение №РД-16-844/08.09.2020г. на Ръководителя на управляващия орган по т.3 и т.4, с които е отказана верификация на разходите, но тъй като това решение разглеждало допустимостта на разходите е приел, че те са недопустими, респективно налице е основание за издаване на оспорения административен акт.  

По делото не е спори по отношение на следните факти:

Между Министерство на икономиката и Сдружение „Клъстер Геодинамика“ със седалище гр.Монтана е сключен  Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /ОПИК/ 2014-2020 г. (л.94-102 по делото). По делото не е спорно, че по административния договор са платени разходи за възнаграждение в общ размер на 98151,62 лева, от който безвъзмездна финансова помощ 78521,33 лева.

По делото се установява, че с Решение №РД-16-844/08.09.2020г. на Ръководителя на управляващия орган (л.41-46 по делото) е отказана верификация на суми заявени от оспорващия. По делото се установя, че влязло в сила Решение №8909/29.07.2021г. по адм.дело №23032021г. на ВАС е потвърдено Решение №558/14.12.2020г. по адм.дело №444/2020г. по описа на Административен съд Монтана, с което е отменено Решение №РД-16-844/08.09.2020г. на Ръководителя на управляващия орган по т.3 и т.4, с които е отказана верификация на разходите, като с оспореният административен акт, административния орган е установил за тези суми, че подлежат на възстановяване като публично вземане.

С писмо изх.№92-00-53/11.04.2022г. (л.19-24 по делото), Ръководителят на управляващия орган е уведомил оспорващият за започването на административното производство и му е предоставил възможност да подаде възражения. Оспорващият е представил писмени възражения вх.№92-00-53-1/19.04.2023г.  (л.16-18 по делото), с което е оспорил констатациите на административния орган.

С оспорения Акт за установяване на публично държавно вземане №РД-15-75/21.06.2022г. на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /ОПИК/ 2014-2020г., с който на основание чл.35, ал.1, т.2 от Наредба № Н-3/22.05.2018г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба №Н-3/2018г.), във вр. с чл.62 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), чл.162, ал.2, т.8 и чл.166, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), чл.59, ал.1 и ал.2 от АПК, чл.62, ал.1, ал.2, ал.3 от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСУФСУ) е установено подлежащо на възстановяване публично вземане срещу оспорващия в размер на 78521,33 лева по смисъла на чл.162, ал.2, т.8 и т.9 от ДОПК, представляващо надплатени суми, финансирани със средства от ЕСИФ, по договор № BG16RFOP002-2.009-0050- С01/30.03.2018г. по проект „Развитие на Клъстер Геодинамика“.  Административния акт е надлежно съобщен на оспорващия на 24.06.2022г. (известие за доставяне на л.14 по делото), тоест жалбата с вх.№92-00-198/04.07.2022г., с която е оспорен административния акт, е подадена в рамките на законоустановеният срок.

От събраните по делото доказателства, съдът, стига до следните правни изводи:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган. Това е така, тъй като съгласно чл.35, ал.1, т.2 от Наредба № Н-3/22.05.2018г, бенефициентът възстановява предоставената с акта по чл. 2, ал. 1 финансова подкрепа, когато недължимо платена или надплатена, както и неправомерно получена или неправомерно усвоена сума по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а съгласно чл.35, ал.3 от Наредба № Н-3/22.05.2018г. В случаите по ал. 1, т. 2 управляващият орган отчита вземане въз основа на акт за установяване на публично вземане, издаден във връзка с чл. 62 от Закона за публичните финанси по реда на чл. 166, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Видно Заповед №РД-16-64/10.03.2022г. на Министъра на иновациите и растежа (на л.15 по делото), издателя на оспорения административен акт е определен за Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /ОПИК/ 2014-2020г., тоест налице е компетентност на издателя на административния акт.

Административният акт е издаден в предвидената писмена форма и е мотивиран. Не се установява при издаване на оспореният административен акт да е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Оспорващият е надлежно уведомен за започналото административно производство, като управляващият орган е осигурил възможност на бенефициера да представи в разумен срок, който не е бил по-кратък от една седмица, своите писмени искания и възражения в производството. Оспорващият е подал възражение, който са обсъдени от административния орган.

По разбиране на настоящият съдебен състав жалбата е основателна, тъй като административният акт е издаден в противоречие на материалния закон и целта на закона. Това е така, тъй като в мотивите на административния акт са изложени взаимно изключващи се мотиви, които противоречат на фактическото установяване по случая и неправилно е приложен материалния закон.

На първо място следва да се отбележи, че правилата за възстановяване на суми по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество са уредени с Наредба № Н – 3 за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество от 22.05.2018г., издадена от министъра на финансите. Съгласно чл.35,ал.1 от наредбата бенефициентът възстановява предоставената с акта по чл. 2, ал. 1 финансова подкрепа, когато е: 1. определена индивидуална финансова корекция; 2. недължимо платена или надплатена, както и неправомерно получена или неправомерно усвоена сума по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. В алинея втора и трета на същата норма е определен реда, по който следва да бъде издадена акта по възстановяване на сумата. Според алинея втора, в случаите по ал. 1, т. 1 управляващият орган определя сумата за възстановяване и отчита вземане по програмата въз основа на акта по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, а според алинея трета в случаите по ал. 1, т. 2 управляващият орган отчита вземане въз основа на акт за установяване на публично вземане, издаден във връзка с чл. 62 от Закона за публичните финанси по реда на чл. 166, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

По делото не е спорно, същото се поддържа и от административния орган в мотивите на оспорения административен акт, че по административния договор са платени разходи за възнаграждение в общ размер на 98151,62 лева, от който безвъзмездна финансова помощ 78521,33 лева. С Решение №РД-16-844/08.09.2020г. на Ръководителя на управляващия орган (л.41-46 по делото) е отказана верификация на суми заявени от оспорващия, като с влязло в сила Решение №8909/29.07.2021г. по адм.дело №23032021г. на ВАС е потвърдено Решение №558/14.12.2020г. по адм.дело №444/2020г. по описа на Административен съд Монтана, с което е отменено Решение №РД-16-844/08.09.2020г. на Ръководителя на управляващия орган по т.3 и т.4, с които е отказана верификация на разходите, които с оспореният административен акт, административния орган е установил като суми подлежащи на възстановяване като публично вземане. Незаконосъобразно, административният орган е приел, че след като с описаните по-горе съдебни актове не бил изследван въпроса с недопустимостта на разходите е основание да се счете, че те са недопустими. В мотивите на Решение №8909/29.07.2021г. по адм.дело №23032021г. на ВАС е посочено, че след като органът вече е верифицирал съответния размер на допустими разходи, тази промяна обективно значи отмяна на влязъл в сила индивидуален административен акт, който е благоприятен за бенефициера (по смисъла на член 2, т. 10 от Регламент (ЕС) №1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за определяне на общоприложими разпоредби на Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) №1083/2006 на Съвета (Регламент №1303/2013). Отмяната на влязъл в сила благоприятен за адресата акт е допустима, но само при условията на чл. 99 АПК и в сроковете по чл. 100 АПК. В съдебното решение е прието, че в  случая, органът не е провел производство по отмяна на своите влезли в сила актове в частта, с която е признал за допустими разходите за възнаграждения по искане за междинно плащане №3 и 4, а направо с оспореното Решение №РД-16-844 е отменил вече верифицираните разходи. Това представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, защото органът не е провел изискуемото производство, което би му позволило да отмени свои влезли в сила актове. Едва когато проведе производството по чл. 99 АПК и отмени – изцяло или в съответната част, своите актове за верификация, органът може да постанови нов акт, с който да откаже верификация на разходите на основание чл. 57, ал. 1, т. 2 ЗУСЕСИФ, защото в съответната част претендираният разход би бил недопустим. Съдебният състав изрично е посочил, че тъй като органът не е провел производство по чл. 99 АПК решението му в частта по точка 3 е незаконосъобразно. Незаконосъобразността на точка 3 обективно прави незаконосъобразна и точка 4, тъй като тя е аритметично следствие на приетото по точка 3. При тези мотиви на съдебен акт, който се ползва със сила на пресъдено нещо, следва да се приеме, че неправилно административния орган е приел, че разходите са установени като недопустими, тъй като за да бъдат приети за недопустими по отношение на тях следва да има влязъл в сила административен акт по чл.57, ал.1, т.2 от ЗУСЕФСУ.

Както е посочено в мотивите на Решение №8909/29.07.2021г. по адм.дело №23032021г. на ВАС, след като органът вече е верифицирал съответния размер на допустими разходи, той може да отмяната този влязъл в сила благоприятен за оспорващият акт само при условията на чл. 99 АПК и в сроковете по чл. 100 АПК, а в случая от събраните по делото доказателства не се установява да е водено такова административно производство. Действително, съгласно реда по чл.35, ал.3 от Наредба № Н-3/2018г., управляващия орган има правомощия да издаде акт за установяване на публично вземане недължимо платена или надплатена, както и неправомерно получена или неправомерно усвоена сума по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, но това негово правомощие в настоящият случай може да се упражни едва когато съобрази мотивите на Решение №8909/29.07.2021г. по адм.дело №23032021г. на ВАС и проведе производството по чл. 99 АПК, с което да отмени – изцяло или в съответната част, своите актове за верификация и по сумите предмет на оспорения акт за установяване на публично държавно вземане.

С оглед изчерпателност следва да се посочи, че след като по отношение на оспорващия са верифицирани сумите по договор № BG16RFOP002-2.009-0050- С01/30.03.2018г. по проект „Развитие на Клъстер Геодинамика“, не са налице предпоставките на материалния закон за издаване на оспорения  акт за установяване на публично държавно вземане, тъй като по отношение на оспорващия не е налице влязъл в сила административен акт, който да отменя верификация на сумите платени по описания проект, респективно тези суми не могат да се приемат като недължимо платена или надплатена, както и неправомерно получена или неправомерно усвоена сума по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс по смисъла на чл.35, ал.1, т.2 от Наредба №Н-3/22.05.2018г.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорения Акт за установяване на публично държавно вземане №РД-15-75/21.06.2022г. на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /ОПИК/ 2014-2020 г. е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а жалбата да се уважи като основателна, предвид което на основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                             Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане №РД-15-75/21.06.2022г. на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /ОПИК/ 2014-2020 г.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: