№ 308
гр. Перник, 21.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на десети ноември през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Богдан Здр. Велев
при участието на секретаря Наташа Т. Динева
като разгледа докладваното от Богдан Здр. Велев Административно
наказателно дело № 20211720200877 по описа за 2021 година
взе предвид следното:
Производството е образувано по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН по
жалба, подадена в срок от легитимирано лице- СТ. ИВ. ВЛ., срещу
Наказателно постановление № 112/23.04.2021г.издадено от Директор на
Регионална инспекция по околната среда и водите-София,с което ,на
основание чл.151,ал.3,т.3 от Закона за управление на отпадъците ,в
качеството му на Кмет на община Перник е наложено административно
наказание-глоба в размер на 20 000лв.
Въззиваемата страна ,в съдебно заседание по същество не изпраща
представител.
От адв.В., представител на жалбоподателя се пледира за постановяване на
решение, с което обжалваното наказателно постановление да бъде
отменено.
Пернишкият районен съд, след като обсъди доказателствата по
делото и инвокираните в процеса доводи, намира за установено от
фактическа и правна страна следното:
На 16.04.2021г. от старши експерт н отдел“ККФОС“,Дирекция „КПД“
при РИОСВ-София е съставен акт за установяване на административно
нарушение в който са отразени следните констатации и изводи,намерили
място в обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление:
На 08.04.2021г., СТ. ИВ. ВЛ. - кмет на община Перник не е изпълнил
1
задълженията си по определяне на изискванията за безопасно ликвидиране на
дейности и възстановяване на терена на общинско депо за неопасни
отпадъци, намиращо се в землището на с. Люлин, м. „Маркови егреци“,
община Перник.
Депото се стопанисва от община Перник, съгласно Акт за публична
общинска собственост № 12450 от 19.11.2018 г. и е с площ 188984 кв. м., с
начин на трайно ползване: „Депо за битови отпадъци“ и за него има издадено
Решение № Б-21/2005 г. на Директора на РИОСВ-София, с което е утвърден
План за привеждане в съответствие.
Депото е с преустановена експлоатация от 15.01.2016 г., съгласно издадена
Заповед № РД-19/03.02.2016 г. на директора на РИОСВ-Перник.
За рекултивацията на общинското депо има постановено Решение № ПЕ-7-
ПР/19.02.2020г. по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС
на директора на РИОСВ-Перник за инвестиционно предложение /ИП/
„Закриване и рекултивация на съществуващо общинско депо за ТБО в
землището на с. Люлин, община Перник“, с характер „да не се извършва
ОВОС“.
Съгласно изискванията на § 4, ал. 2 от Преходните и заключителни
разпоредби на Наредба № 6 и Националния план за управление на отпадъците
до 2020 г., крайният срок за преустановяване експлоатацията на
съществуващите депа за неопасни отпадъци, неотговарящи на нормативните
изисквания, каквото е общинското депо за неопасни отпадъци, експлоатирано
от община Перник е до въвеждането в експлоатация на съответното за
общината регионално депо.
За общините Перник, Брезник, Земен, Ковачевци, Радомир и Трън е
въведено в експлоатация регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“.
Съгласно писмо на община Перник с вх. № 26-00-113 от 26.01.2016г. на
РИОСВ-Перник, експлоатацията на регионално депо е започнала от
15.01.2016 г.
С писмо с вх.№ 04-01-336/15.10.2019 г. на РИОСВ-Перник, Министерство
на околната среда и водите (МОСВ), уведомява за неизпълнение на поетите
от страна на Република България ангажименти към Европейската Комисия по
отношение изпълнение на Решение на Съда на Европейския съюз от 16 юли
2015 г. по дело С- 145/14.
Съгласно цитираното писмо максималният срок за изпълнение на
техническата рекултивация е пет години след Решение на Съда на
Европейския съюз от 16 юли 2015 г. по дело С-145/14 за неизпълнение на
задълженията от страна на Република България на член 14, букви а-в от
Директива 1999/31/ЕО на Съвета от 26 април 1999 г. относно депонирането на
2
отпадъци, т.е. до 16 юли 2020 г.
На 08.04.2021 г. е извършена проверка от експерти на РИОСВ - София на
общинското депо с прекратена експлоатация, при която е установено, че
депото не е оградено, има контролно-пропускателен пункт с поставена
бариера на входа, изграден е транспортен достъп, обслужващ черен път.
При извършената проверка е установено, че депото се експлоатира, като на
него се извършва депониране на строителни отпадъци, едрогабаритни
отпадъци, излезли от употреба гуми, земни маси, смесени битови и други
производствени и непроизводствени отпадъци, с което се доказва, че не са
предприети мерки по безопасно ликвидиране на дейностите и възстановяване
на терена.
Проверката е отразена с констативен протокол (КП) № ККФОС-ЛГ-
14/08.04.2021 г. на РИОСВ-София.
Като не е изпълнил задълженията си по определяне на изискванията за
безопасно ликвидиране на дейности и възстановяване на терена на общинско
депо за неопасни отпадъци, СТ. ИВ. ВЛ., в качеството му на кмет на община
Перник, е нарушил чл. 151, ал. 3, т. 3 от Закона за управление на отпадъците.
Датата и място на извършване на нарушението: 08.04.2021г., Общинско
депо за твърди битови отпадъци, находящо се в землището на с. Люлин, м.
„Маркови егреци“, община Перник.
Съдът възприема фактическата обстановка по делото от данните внесени в
процеса чрез следните доказателствени средства и доказателства: показанията
на свидетелката и актосъставител Л. В. Г., и Г. СТ. В./свидетел по
АУАН/показанията на поискания от защитата свидетел М.И.С.- Зам.Кмет на
община Перник,АУАН,Заповед №РД-19/03.02.2016г.на Директор на РИОСВ-
Перник относно преустановяване експлоатацията на депо за неопасни
отпадъци Перник,намиращо се в землището на с.Люлин,община
Перник,м.“маркови егреци“,Акт за публична общинска собственост,
Констативен протокол №ККФОС-ЛГ-14 от 08.04.2021г.,представените от
защитата две Писма-уведомления от Комисията за защита на конкуренцията
/л.67 , л.70,л.71 /от делото.
При обсъждане на законосъобразността на обжалваното
наказателно постановление, от материално правна и от процесуално
правна страна съдът констатира следното:
В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН не са направени възражения.
Базирайки се на събраните по преписката доказателства и след
проверка по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН, наказващият орган приел, че са
налице основанията по чл.53 и чл.83, ал.1 от ЗАНН и издал наказателно
постановление, с което на основание чл.151,ал.3,т.3 от Закона за управление
3
на отпадъците е наложено административно наказание ,по вид „глоба“ в
максимален законов размер,за нарушение на чл.151,ал.3,т.3 от Закона за
управление на отпадъците на страната-жалбоподател в качеството и на Кмет
на община Перник.
Приложеният от АНО административно наказателен състав
постановява,че се ангажира административно наказателната отговорност на
длъжностно лице, което не изпълни задълженията си по определяне на
изискванията за безопасно ликвидиране на дейности и възстановяване на
терена при прекратяване дейността по третиране на отпадъците.
А тази разпоредба е посочена и като друг задължителен реквизит/ чл.42,т.5/
и /чл.57,ал.1,т.6 /от ЗАНН- т.е. законните разпоредби,които са нарушени с
вмененото деяние.
Като задължителен реквизит -чл.42,т.3 и чл.57,ал.1,т.5 /от ЗАНН по
отношение на АУАН и издаденото въз основа на него обжалвано наказателно
постановление ЗАНН сочи датата на нарушението.
В случая,според обстоятелствената част на обжалваното наказателно
постановление датата на нарушението е 08.04.2021г. или това е датата на
която е извършена проверката на депото.
От уведомленията на Председател на Комисията за защита на
конкуренцията следва:
-постъпила е жалба от ДЗЗД срещу Решение от 10.08.2021г. на Кмета на
община Перник за определяне на изпълнител на обществена поръчка с
предмет :Упражняване на строителен надзор при изпълнение на СМР на
проект“Рекултивация на депо за неопасни отпадъци гр.Перник“ отрита с
Решение № D93353 от 01.03.2021г.на възложителя /л.67/
-жалба от срещу Решение на Кмета на община Перник , в описана
процедура, която е открита с №D92985 от 22.03.2021г./л.71/
-от същия характер е и Уведомление от КЗК /л.70./
Според обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление
на страната –жалбоподател като изпълнително деяние се вменява“като кмет
на община Перник не е изпълнил задълженията си по определяне на
изискванията за безопасно ликвидиране на дейности и възстановяване на
терена на общинско депо за неопасни отпадъци,намиращо се в землището на
с.Люлин,община Перник,м.“Маркови егреци“.
Тези задължения какви са и с какви срокове са свързани, какви и кои свои
задължения кмета на община Перник не е изпълнил?
4
Нито в акта за установяване на административното нарушение, нито в
наказателното постановление е посочено какви конкретни мерки/действия не
е предприела страната-жалбоподател за да бъде ангажирана отговорността
му.
Липсата на конкретизация в какво точно се изразява бездействието на
нарушителя безспорно ограничава процесуалните му права и препятства
възможността му да разбере какво конкретно действие не е извършил, за да
бъде ангажирана отговорността му по посочената за нарушена правна норма.
Тези пропуски в съдържанието на наказателното постановление го правят
незаконосъобразно като несъответстващо на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН.
Това е още повече належащо,или фактически и правно
необходимо,изводимо от съдържанието на писмата на Председателя на
Комисията за защита на конкуренцията именно до Кмета на община Перник.
Съдът счита,че се вменява административно нарушение ,свързано с
бездействие.
По отношение на това вменено неизпълнено задължение съществува ли
срок за изпълнение?
Ако съществува срок,на следващия ден след изтичането му е осъществен
съответен релевантен наказателен състав.
В АУАН и в обжалваното наказателно постановление се цитира „Наредба
№6“.
И към момента действат десетки „Наредби №6“
А може би и контролните органи ,и АНО са имали предвид НАРЕДБА №
6 от 27.08.2013 г. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация
на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и
обезвреждане на отпадъци,издадена на основание чл.41,ал.1 от Закона за
управление на отпадъците?
Коректно ,така според съдебния състав следва да се посочи.
А според параграф 4,ал.2 от Преходните и заключителни разпоредби на
Закона за управление на отпадъците, Крайният срок за преустановяване на
експлоатацията на съществуващи депа за битови отпадъци е до въвеждане в
експлоатация на съответното за общината регионално депо, което е
предвидено с Националния план за управление на отпадъците по чл. 49, ал. 1
ЗУО.
В обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление се
цитират два срока.
По отношение преустановяване експлоатацията на съществуващите депа
за неопасни отпадъци, неотговарящи на нормативните изисквания –до
5
въвеждане в експлоатация на съответното за общината регионално депо.
А експлоатацията на регионалното депо е започнала от 15.01.2016г.
От друга страна,максималния срок за изпълнение на техническата
рекултивация е пет години /от 16.07.2015г. до 16.07.2020г. /след Решение на
Съда на Европейския съюз от 16 юли 2015 г. по дело С-145/14 за
неизпълнение на задълженията от страна на Република България на член 14,
букви а-в от Директива 1999/31/ЕО на Съвета от 26 април 1999 г. относно
депонирането на отпадъци.
Ето защо съдът поставя въпроса за датата на вмененото нарушение, като от
друга страна счита,че след като се повдига административно наказателно
обвинение на конкретно лицев определено длъжностно качество,следа да се
посочи в обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление-
от коя дата всъщност наказаното лице е Кмет на община Перник,тъй като
предмет на делото е лична наказателна отговорност,а не отговорност на
Юридическо лице.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1/чл.63,ал.2,т.1 / от
ЗАНН, съдът
РЕШИ:
Отменя Наказателно постановление № 112/23.04.2021г. издадено от
Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите-София,с което
на СТ. ИВ. ВЛ. ,служебен адрес гр.Перник, пл.“Св.Иван Рилски“№1А ,ЕГН
**********, ,на основание чл.151,ал.3,т.3 от Закона за управление на
отпадъците , в качеството му на Кмет на община Перник е наложено
административно наказание-глоба в размер на 20 000лв.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните, че е изготвено, пред Административен съд - гр. Перник като
касационна инстанция.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
6