Р А
З П О
Р Е Ж
Д А Н Е
гр. Сливен, 23. 11. 2022 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СЛИВЕН, в закрито
заседание на двадесет и трети ноември, две хиляди двадесет и втора година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:
ГАЛЯ ИВАНОВА
Като разгледа
докладваното от административния съдия административно
дело № 434 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 250 и сл. от Административно-процесуалния
кодекс /АПК/.
Образувано е по искане на М.В.Я. с ЕГН: **********,***
– чрез адв. Х. И. Х. от ***, на основание чл. 250 и сл. от АПК, за прекратяване
на действия, представляващи задържане на СУМПС.
В искането се твърди, че: на 12.04.2022 г. М.Я. е
извикан в Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Сливен, при което му е връчена
ЗППАМ № 22-0804-000169 от 14.03.2022 г., издадена от Началника на Сектор „Пътна
полиция“ към ОД на МВР – Сливен, за изземване на СУМПС поради отнети всички
контролни точки; в ЗППАМ са посочени наказателни постановления, четири от които
са отменени с влезли в сила решения на Районен съд – Сливен, в резултат на
което Я. е с налични 39 контролни точки; с отменените наказателни постановления
е отпаднало действието на ПАМ; административният орган извършва неоснователни
действия по задържане на СУМПС, които действия не се основават на
административен акт или на закона. Заявено е искане съдът да разпореди да бъдат
преустановени неоснователните действия по задържане на СУМПС.
Съдът е изискал от Началника на Сектор „Пътна полиция“
към ОД на МВР – Сливен, данни за основанието на извършените действия, като в
отговор са представени: Заповед за прилагане на принудителна административна
мярка /ЗППАМ/ № 22-0804-000169 от 14.03.2022 г., издадена от Началника на
Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Сливен; Решение № 128 от 13.06.2022 г.,
постановено по адм. дело № 170 / 2022 г. по описа на Административен съд–
Сливен; Молба от 15.09.2022 г., подадена от М.Я. до Началника на Сектор „Пътна
полиция“ към ОД на МВР – Сливен; Писмо от 13.10.2022 г. на Началника на Сектор
„Пътна полиция“ към ОД на МВР – Сливен; Становище от Началника на Сектор „Пътна
полиция“ към ОД на МВР – Сливен, по подаденото искане.
От представените по делото доказателства е видно, че със
ЗППАМ № 22-0804-000169 от 14.03.2022 г., издадена от Началника на Сектор „Пътна
полиция“ към ОД на МВР – Сливен, на М.В.Я. е наложена принудителна административна
мярка /ПАМ/ по чл. 171, т. 4 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ - изземване
на свидетелството за управление на водач на МПС, на когото са му отнети всички
контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. В
заповедта е отразено, че СУМПС е предадено в Сектор Пътна полиция на 12.04.2022
г. Заповедта е обжалвана от Я. пред Административен съд – Сливен, в
производство по реда на чл. 172, ал. 5 от ЗДвП във връзка с чл. 145 и сл. от АПК. По жалбата е постановено Решение № 128 от 13.06.2022 г. по адм. дело № 170
/ 2022 г. по описа на Административен съд– Сливен. С решението е отхвърлена
жалбата на Я., подадена срещу ЗППАМ № 22-0804-000169 от 14.03.2022 г., издадена
от Началника на Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Сливен, в частта, в
която на Я., на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, е наложена ПАМ - изземване на
свидетелството за управление на водач на МПС, на когото са отнети всички
контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Решението
на Административния съд не подлежи на обжалване, на основание чл. 172, ал. 5,
изр. 2 от ЗДвП.
Съдът, като се запозна с приложените по делото
доказателства, намира направеното искане за неоснователно по следните
съображения:
С разпоредбата на чл. 250 от дял Трети, Глава
петнадесета на АПК е регламентирана защита срещу всякакви фактически действия
на административните органи и техните длъжностни лица, които не са
административни актове и не се извършват в изпълнение на административни актове
или закона. Следователно производството по този ред е допустимо при наличието
на няколко кумулативно дадени предпоставки: 1. Това може да се извърши срещу всякакви
фактически действия; 2. Действията следва да са извършвани от административен
орган или длъжностно лице от администрацията на административния орган или от
лица, които не са длъжностни, но действат от името на административния орган;
3. С тези фактически действия да се засягат права, свободи или законни интереси
на частноправни субекти, без оглед на техния характер - имуществен или
неимуществен, и 4. Действията да не са административни актове и да не се
извършват в изпълнение на административен акт или на закона.
В настоящия казус, по отношение на М.В.Я. е издадена ЗППАМ
№ 22-0804-000169 от 14.03.2022 г., с която на същия, на основание чл. 171, т. 4
от ЗДвП, е наложена ПАМ - изземване на свидетелството за управление на водач на
МПС, на когото са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си
по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Заповедта, освен че подлежи на предварително
изпълнение по силата на закона /арг.: чл. 172, ал. 6 от ЗДвП/, е и влязъл в
сила административен акт, тъй като подадената срещу нея жалба е отхвърлена с
окончателен съдебен акт. При тези данни са налице действия, извършвани в
изпълнение на административен акт и чието осъществяване е в рамките на
компетентността на органите на МВР като звено от системата на изпълнителната
власт.
Отнемането и задържането на СУМПС на водача е елемент
от процедурата по ангажиране на административната му отговорност /Глава шеста
от ЗДвП/, поради което законосъобразността им не може да бъде предмет на
самостоятелен съдебен контрол /арг.: чл. 21, ал. 5, вр. с ал. 1 АПК/.
Следователно описаните в искането действия са част от
нормативно регулираната дейност на контролния орган, постановени са въз основа
и в изпълнение на закона, поради което не съставляват неоснователни фактически
действия. В разпоредбата на чл. 20 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. за
условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни
средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина е предвидено, че отнемане на
свидетелства за управление на МПС се извършва въз основа на: 1. влезли в сила
наказателни постановления, решения или присъди, с които е наложено наказание
"лишаване от право да се управлява МПС"; 2. заповед за прилагане на
принудителна административна мярка; 3. съставен акт за установяване на
административното нарушение, в изрично предвидените от ЗДвП случаи.
От изложеното е видно, че в случая е налице спор по
изпълнението на принудителна административна мярка, наложена с влязла в сила
заповед. Действията по изпълнение на ЗППАМ
не могат да бъдат неоснователни действия по смисъла на чл. 250 от АПК, тъй като
се основават на влязъл в сила административен акт, който подлежи на изпълнение.
Съгласно чл. 253, ал. 2 от АПК, с разпореждането по
ал. 1 се нарежда да бъдат прекратени безусловно действията, които не се
извършват в изпълнение на представен при проверката административен акт или на
закона, или се отхвърля искането. В настоящия случай съдът намира, че изземването
и задържането на СУМПС на М.Я. не съставлява действие, което не се основава на административен
акт. Съображенията на подателя на искането, свързани с отмяна на част от
наказателните постановления, посочени в ЗППАМ, имат отношение към
законосъобразността на ЗППАМ, която законосъобразност не може да бъде предмет
на разглеждане в настоящото производство. Неоснователно е и твърдението на
подателя на искането, че с отменени наказателни постановления е отпаднало
действието на ПАМ, тъй като действието на конкретната ПАМ не е обвързано с
настъпване на прекратително условие.
Изложеното мотивира съда да отхвърли искането за
защита по реда на чл. 250 от АПК като неоснователно.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 253, ал. 2
от АПК, Административен съд Сливен
Р А
З П О
Р Е Д И:
ОТХВЪРЛЯ искането на М.В.Я. с ЕГН: **********, с което
на основание чл. 250, ал. 1 от АПК се иска прекратяване на действия,
представляващи задържане на СУМПС.
Разпореждането може да се обжалва с частна жалба пред
Върховен административен съд на Република България в тридневен срок от
съобщаването му на страните.
Препис от разпореждането да се изпрати незабавно на
страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: