Решение по дело №129/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2066
Дата: 22 октомври 2019 г. (в сила от 27 ноември 2020 г.)
Съдия: Велизар Славчев Русинов
Дело: 20197180700129
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2066/22.10.2019г.

 

гр. Пловдив; 22.10.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

         Административен съд – Пловдив; ІХ  състав на  двадесет  и шести  септември  две хиляди и деветнадесета година в публично съдебно заседание, в следния състав:

 

                                                                        Председател; Велизар Русинов

 

При секретаря В.К. , като разгледа докладваното от Предесдетел адм.д.№129/2019г., за да се произнесе,взе предвид следното :

Производството е по реда на чл. 215 от ЗУТ.

Образувано е по жалба на И.Р.П. ЕГН********** с адрес:г***, представлявана от адв.Р.Т.И. , против Заповед №А-2121/06.12.2018г. на Кмета та Община Асеновград, с която нарежда на  жалбоподателката /оспорваща И.Р.П. да премахне преместваем обект „Навес", поставен в ПИ с ИД 00702.529.6 по КККР на гр.Асеновград с административен адрес ул."Никола Кръстев"№13-15 пред постройка на допълващото застрояване с ИД 00702.529.6.2 .Оспорващата  твърди , че заповедта е неправилна и незаконосъобразна. Излага доводи, че издадената заповед е незаконосъобразна, тя не кореспондира с материалния закон, оттам всички процесуални действия и действия на този индивидуален административен акт са незаконосъобразни. Моли съдът да постанови съдебен акт, с който да отмени заповедта изцяло и да осъди Кмета на Община Асеновград да възстанови сторените разноски от страна на оспорващата, съгласно представения  списък по чл.80,приет  без възражения по делото в присъствие на проц. представител на ответника.Твърди се, че при издаването на процесната заповед не били изяснени , от ответника фактите и обстоятелствата от значение за случая. В с. з. процесуалния представител на жалбоподателя поддържа жалбата. Счита, че от приетата по делото СТЕ е установено, че обекта не е преместваем, а същия представлява строеж, поради което е следвало да се започне производство по чл. 225 а от ЗУТ, заповедта е издадена в нарушение на материалния и процесуалния закон, поради което моли да се отмени и да се присъдят сторените по делото разноски,по приет списък на разноски .      Ответникът по жалбата Кмет на Община Асеновград ,чрез проц.представител  по доводи в о.с.з. и пис.бележки  изразява становище за неоснователност на жалбата и моли да бъде отхвърлена .Претендира за присъждане на юрк. възнаграждение.                                                    След съвкупната преценка на събраните по делото доказателства и въз основа на доводите и възраженията на страните, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна: Жалбата е подадена в предвидения в чл. 215, ал. 4 от ЗУТ 14-дневен срок пред надлежния съд, от легитимирано лице при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима.Разгледана по същество, жалбата е основателна.На 31.10.2018 г. е съставен Констативен акт /КА/№8/31.10.2018г. от длъжностни лица на Община Асеновград, съгласно който обектът е определен като преместваем обект - навес, нетрайно свързан с терена и окомерна скица , който  е цитиран в обжалваната заповед. Така съставения протокол е връчен на жалбоподателката.Констатациите в горния КА са изцяло възприети в обжалваната  Заповед №А-2121/06.12.2018г. на Кмета , на Община Асеновград , с която нарежда на И.Р.П. да премахне обект „Навес", поставен в ПИ с ИД 00702.529.6 по КККР на гр.Асеновград с административен адрес ул."Никола Кръстев"№13-15 пред постройка на допълващото застрояване с ИД 00702.529.6.2 .Заключението по СТЕ е установило,че навесът е правоъгълник в план и има четири дървени колонки с размери 12х12см в четирите ъгъла, означени с цифри 1, 2, 3 и 4 на Приложение 1/от заключението по СТЕ/ и една дървена колонка с размери 10 х10 см между колонки 1 и 2, означена с цифра 5/от заключението по СТЕ/. Върху двойки колонки 1-4 и 2-3 лягат дървени греди с размери 9х9см, успоредни на сградата с ИД 007.529.6.2, като гредата върху колонки 1-4 е по-къса, сравнена с гредата върху колонки 2-4, която стига до сградата с ИД 00702.529.6.3. Върху колонка 5 стъпва греда, обшита с дъски, която в срещуположния край опира в зида на сграда с ИД 00702.529.6.3 и с анкерен болт е свързана със ст.б. плоча над нея (покрив на сградата с ИД 00702.529.6.3). Закрепването между колонките и гредите е с метал¬ни правоъгълни профили и видии. Колонките стъпват върху бетонова основа с височина около 10см спрямо нивото на настилката на терена (двора) без да имат видими връзки с нея (с основата). ВЛ приема, че за конструктивна стабилност би трябвало да има замонолитени в бетоновата основа метални шипове, които да влязат в пробити в долния край на колонките канали (или обратно - шипове в колонките, които влизат в канали в бетоновата основа), както се изпълнява обичайно в строителната практика, което обаче не може да се установи само от оглед и без съответни действия за разкриване на изпълнението, тъй като това са т.н. в строителството „скрити работи", каквито действия ВЛ не може да извършва в чужд имот.Върху така създадената конструкция са наредени греди (ребра), върху тях - дъски, оформена е стреха, положена е хидроизолация ондулин и е монтиран улук и водосточна тръба за отвеждане на атмосферните води. В западната част на навеса (при колонки 1, 5 и 2, но не между тях, а зад тях) е имало стена от бетонови елементи, описана в цитирания в предходната т.1 Констативен акт №13/26.09.2018г., която в момента на огледа не съществува.Колонки 1 и 4 и гредата върху тях се допират до стената на сградата с ИД с ИД 007.529. 6.2, а дали са свързани с нея - не може само с оглед да се установи по съображения за „скрити работи", гредата върху колона 5 в срещуположния край опира в зида на сграда с ИД 007. 529.6.3 и с анкерен болт е свързана със ст.б. плоча над нея, която е покрив на сградата с ИД 00702.529.6.3. Покривното покритие е изпълнено така, че да се предотврати теч между сградите с ИД 00702.529.6.2 и 00702.529.6.3 и навеса, покрит с ондулин в местата, в които навесът се допира до тях.Височина от терена до долен ръб дървена греда 2,04м, височина от терена до готов пок¬рив около 2,40м (горен ръб стреха).Няма ВиК инсталация, има ел.контакт при колонка 2 (горе), ел.инсталация по стените на сгради с ИД 00702.529.6.2 и 00702.529.6.3 и ел.крушка под гредата върху колонки 1 и 4.Съгласно чл.З, ал.2, т.2 от Наредбата за преместваемите обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на терито-рията на Община Асеновград навесът е определен като преместваем обект от ответника.Независимо, че навесът няма видими връзки с терена (в случая с бетоновата основа), ВЛ приема, че той не може да се характеризира като преместваем обект, т.е. такъв, който може да се вдигне и премести в цялост, а трябва да се демонтира в ред (последователност), обратен/а на монтажа, след което да бъде преместен и монтиран на ново място. Предвид казаното прието  е от в.л. ,че по по по своя характер обект „Навес", предмет на обжалваната заповед, е строеж ,а не преместваем обект.         Съобразно установеното от фактическа страна, съдът прави следните изводи: Съгласно чл. 57а ал. 6 от ЗУТ заповедите за премахване на обекти по чл. 56 и чл. 57 от ЗУТ се издава от кмета на общината. В случая оспорения акт е издаден от Кмета на Община Асеновград, предвид изложеното съдът приема, че заповедта е издадена от компетентен орган.Съгласно разпоредбата на 56 от ЗУТ, върху поземлени имоти могат да се разполагат преместваеми обекти за търговски и други обслужващи дейности - павилиони, кабини, маси, както и други елементи на градското обзавеждане /спирки, пейки, осветителни тела, съдове за отпадъци, чешми, фонтани, часовници и др. /, а от ал. 2 на чл. 56 от ЗУТ е видно, че за тези обекти се издава разрешение за поставяне по ред, установен в наредба на общинския съвет, като за държавни и общински имоти - и въз основа на схема, одобрена от главния архитект на общината. В конкретния случай, административния орган е приел, че обекта предмет на оспорената заповед  представлява преместваем обект; съгласно чл.3,ал.2,т.2 от Наредбата за преместваемите обекти , елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на територията на Община Асеновград, приета с Решение №1465/28.05.2014г. на ОбС, изм. и доп. с Решение №604/28.09.2016г.  и е поставен в нарушение на  чл.63,ал.1т.1 от Наредбата за преместваемите обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на територията на Община Асеновград, приета с Решение №1465/28.05.2014г. на ОбС, изм. и доп. с Решение №604/28.09.2016г.От събраните по делото доказателства, както и прието заключение по  СТЕ по безспорен начин се установи, че процесния обект е строеж.От съществено значение е въпросът дали предметът по оспорения акт представлява преместваем обект, както е квалифициран от административния орган. Съдът намира, че за да е преместваем един обект, същият следва да е един от посочените в чл. 56 от ЗУТ какъвто настоящия не е. Отделно от това в § 5, т. 80 от ДР на ЗУТ е дадена дефиниция на понятието преместваем обект, този който е предназначен за увеселителна, търговска или друга обслужваща дейност, който може след отделянето му от повърхността и от мрежите на техническата инфраструктура да бъде преместван в пространството, без да губи своята индивидуализация и възможност да бъде ползван на друго място със същото или с подобно предназначение на това, за което е ползван на мястото, от което е отделен, като поставянето му и/или премахването му не изменя трайно субстанцията или начина на ползване на земята, както и на обекта, върху който се поставя или от който се отделя. В случая обекта предмет на заповедта не може  да бъде отделен от повърхността и да бъде преместен, защото ще загуби своята индивидуализация. Отделно от това обектът е трайно прикрепен към земната основа, чрез изпълнена  конструкция. Самото изграждане на обекта в имота трайно е изменило субстанцията и начина на ползване на земята. При тези установявания, обекта предмет на заповедта не представлява преместваеми обект по смисъла на § 5, т. 80 от ДР на ЗУТ. Като е приел, че е налице преместваем обект и е разпоредил неговото премахване по реда на Наредбата за преместваемите обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на територията на Община Асеновград, приета с Решение №1465/28.05.2014г. на ОбС, изм. и доп. с Решение №604/28.09.2016г., административният орган е издал акт, противоречащ на материалния закон - отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК.Освен констатираното нарушение на материалния закон, налагащо отмяна на оспорения акт, съдът констатира, че същия е издадени и при съществено нарушение на административно-производствените правила. В тази връзка констатира, че Констативен акт № 8/2018 г. е бил съставен от служители, като само едно от посочените лица – Колева  е специалист по контрол на строителството. Съгласно чл. 57а ал. 2 от ЗУТ вр чл. 223, ал. 2 от ЗУТ констативните актове се съставят от служителите за контрол по строителството в администрацията на общината. Със съставянето на констативния акт започва производството пред административния орган и въз основа на неговите констатации и установявания се издава заповедта по чл. 57а ЗУТ. Затова е необходимо актът да е съставен от специалисти в областта на контрола по строителството. В случай, че актът беше съставен от регламентираните в закона специалисти, вероятно процесният обект щеше да бъде квалифициран като строеж, какъвто е в действителност, което нямаше да доведе до разпоредения правен резултат по заповедта. Налице е нарушение на чл. 35 от АПК. В конкретния случай, не са изяснени фактите и обстоятелствата преди издаване на оспорения акт. Предвид изложеното съдът приема, че заповедта е издадена в нарушение на материалния закон и на административно-производствените правила, поради което същата следва да се отмени.       с оглед на констатираната незаконосъобразност, оспорената заповед следва да бъде отменена. Предвид изхода на спора и направеното искане за присъждане на разноски, съдът намира, че следва да осъди ответника да заплати на И.Р.П. ЕГН********** сторени разноски в размер на 1000/хиляда/ лева , съгласно приет списък на разноски на  оспорващата.      Водим от горното, Съдът на основание чл. 172, ал. 2 вр. ал. 1 от АПК, вр. чл. 213 от ЗУТ,

Р       Е        Ш        И:

ОТМЕНЯ  Заповед №А-2121/06.12.2018г. на Кмета та Община Асеновград.         ОСЪЖДА Община Асеновград  да заплати на И.Р.П. ЕГН********** разноски в размер на 1000/хиляда/ лева.Препис от акта да бъде изпратен на страните.        Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните пред ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД на РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ.

ПРЕДСЕДАТЕЛ;