Решение по дело №3661/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1823
Дата: 9 октомври 2019 г. (в сила от 31 октомври 2019 г.)
Съдия: Николай Диянов Голчев
Дело: 20195330203661
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юни 2019 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 1823

 

гр. Пловдив, 09.10.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ГОЛЧЕВ                                                                               

         

          при участието на секретаря Тихомира Калчева като разгледа докладваното от съдията АНД № 3661/2019г., по описа на РС- Пловдив, IV- ти наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН

Образувано е по жалба на П.Д.Я., ЕГН ********** срещу Наказателно постановление № 18-0273-000894 от 14.03.2019г., издадено от Началник РУ- Хисар към ОД на МВР- Пловдив, с което за нарушаване състава на чл. 150 ЗДвП, на П.Д.Я., ЕГН **********, на основание чл. 177, ал. 5, пр. 1, вр. чл. 177, ал. 1, т. 2 ЗДвП е наложена глоба в размер на 500 / петстотин /лв.

В жалбата се навеждат съображения в насока незаконосъобразност на атакувано НП. Сочи се, че при съставяне на АУАН и НП са допуснати редица нарушения на процесуалните правила, опорочаващи административнонаказателното производство. Възразява се за неспазване на разписаните в чл. 34 ЗАНН давностни срокове. Възразява се срещу изложената в АУАН и НП фактическа обстановка, като се твърди, че на процесната дата МПС с рег. № ****** не е било управлявано от жалбоподателя Я., а от лицето Н. П.. Моли се, атакуваното наказателно постановление да бъде отменено в своята цялост.

В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява, изпраща упълномощен процесуален представител в лицето на адв. П.. Поддържа се така подадената жалба. Излагат се допълнителни съображения по същество на спора.

В съдебно заседание, въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща процесуален представител.

Съдът, след като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакуваното постановление, счита следното:

Жалбата е подадена в законоустановения седемдневен срок, считано от връчването на препис от атакуваното НП, произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу акт, подлежащ на самостоятелно обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.

По фактическите и правни аспекти на казуса:

В АУАН и атакуваното НП е отразена следната фактическа обстановка: на 05.11.2018г., около 22.45ч. в гр. Хисаря, жалбоподателят Я. управлявал лек автомобил „Сузуки Суифт“, с рег. № ******, собственост на А. С. Н., ЕГН **********.***, посока на движение към ул. „Шести септември“ срещу дом № 14, на Я. била извършена проверка. Служителите при ОД на МВР- гр. Пловдив, установили, че Я. допуска управление на МПС, без да притежава СУМПС. Било установено, че е неправоспособен водач, след като била извършена справка при ОДЧ.

Съдът, след запознаване с материалите по делото и като съобрази изложеното от фактическа и правна страна в АУАН и НП, счита че същите са съставени в нарушение на чл. 42, т. 4 и т. 5 ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 ЗАНН, установяващи минималните стандарти, които следва да бъдат спазени при описване на нарушенията.

Съгласно трайното разбиране в съдебната практика, правоспособността се разбира като призната по съответния нормативен ред съвкупност от теоретични знания и практически умения и подготовка, които позволяват на дадено лице да упражнява дадено занятие, професия или дейност ( Тълкувателно решение № 31 от 16.10.1969 г. по н. д. № 29/1969 г., ОСНК на ВС). Придобитата правоспособност се удостоверява със СУМПС, издадено по установения в Закона за българските лични документи ред, като правоспособността се счита придобита от момента на издаване на СУМПС ( Решение № 40 от 22.04.2015 г. по н. д. № 1784 / 2014 г. на Върховен касационен съд, 3-то нак. отделение; Решение № 560/06.02.2014 година, ІІ наказателно отделение, наказателно дело № 1789/2013 година). 

 При тези принципни съображения, то следва да се изтъкне следното: отразявайки от фактическа страна в АУАН и НП единствено извода, че жалбоподателят „управлява без да притежава СУМПС“, то актосъставителят и  наказващият орган не са изпълнили задължението си да дадат пълно, ясно и точно описание на нарушението от фактическа страна. Всъщност, те съвсем бланкетно са посочили това обстоятелство, без обаче да е отразено от фактическа страна с какво се свързва „не притежаването на СУМПС“- дали Я. е изначално неправоспособен, дали е с временно отнето СУМПС като принудителна административна мярка, дали е защото не разполага със съответната категория, към която спада управляваното от него МПС, дали е с изтекъл срок на валидност на СУМПС или СУМПС е отнето, тъй като е изчерпил броя на контролни точки към талона. Изричното  изброяване на отделните хипотези в закона, налага извода, че всяка от тях има самостоятелно приложно поле и съдържанието им не се припокрива. Така посочените обстоятелства са от особено значение при фактическото описание на нарушението и с оглед диференциацията между разпоредбите на чл. 150 ЗДвП и чл. 150а, ал. 1 ЗДвП. В този порядък, следва да се посочи и че нормата на чл. 150 ЗДвП (която в АУАН и НП е посочена като нарушена) не въвежда съставомерен белег от обективна страна „притежание на СУМПС“. Цитираната норма посочва единствено, че МПС следва да се управлява от правоспособен водач. Притежанието на СУМПС е съставомерен белег на нормата на чл. 150а, ал. 1 ЗДвП и то при хипотезата на притежаване на „свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство“. Аргумент в подкрепа на това разграничение е и нормата на чл. 177, ал. 1, т. 2 ЗДвП, с която управлението на моторно превозно средство, без дадено лице да е правоспособен водач и без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него МПС, са възведени като две самостоятелни хипотези. Предвид това, дори и да се приеме, че от фактическа страна актосъставителят и наказващият орган не са допуснали нарушение, то такова ще бъде налице от правна страна, доколкото въз основа на отразената фактическа обстановка е следвало да бъде посочена като нарушена нормата на чл. 150а, ал. 1 ЗДвП, а не чл. 150 ЗДвП.

           Нещо повече- след като актосъставителят и наказващият орган приемат, че жалбоподателят управлява повторно МПС, без за целта да е правоспособен водач, то е следвало да се посочи и въз основа на какво се базира този извод ( следва да се отрази номер, дата, влизане в законна сила на конкретен акт, с който за пръв път Я. е бил санкциониран за подобно нарушение). След като описание на тези обстоятелства изцяло липсва, то жалбоподателят, на практика е поставен в положение да гадае кой би могъл да бъде този акт, който е взет предвид при определяне на нарушението му като „повторно“. Тази неяснота винаги води и до засягане правото му на защита, а от там рефлектира и върху законосъобразността на издаденото наказателно постановление.

На следващо място, при изписване формата на изпълнителното деяние, с което е осъществено твърдяното нарушение, както актосъставителят, така и наказващият орган са посочили, че жалбоподателят „допуска“, вместо да се отрази, че „извършва“ същото. Допустителството е особена форма на изпълнително деяние, която се определя като непопречване да се извърши/ довърши едно деяние ( в случая административно нарушение). Като дейност, допустителството предхожда или съпътства извършването на основното деяние. Предвид това, в изричната разпоредба на чл. 10 ЗАНН е разписано, че допустителите се наказват само в случаите, предвидени в съответния закон или указ. Санкционната норма на чл. 177, ал. 5, вр. ал. 1, т. 2 ЗДвП не предвижда санкция за лица, които допускат управление на МПС без да притежават СУМПС, а само за лицата, които управляват МПС, без да притежават СУМПС. Тоест, подлежат на санкция само извършителите, но не и допустителите. След като в АУАН е прието, че Я. е допустител, то на практика, наказващият орган не е следвало изобщо да издава наказателно постановление за процесното нарушение, тъй като изпълнителното деяние, описано от актосъставителя, не е съставомерно. След като обаче, това обстоятелство не е съобразено от наказващия орган и наказателно постановление е издадено, то същото следва да бъде отменено.

На следващо място, под съмнение се поставя и отразената в АУАН н НП фактическа обстановка и по- конкретно, под въпрос е дали точно Я. е управлявал МПС на процесната дата и час. Така, от показанията на св. П. ( л. 24 гръб- л. 25) се установява, че именно последният е управлявал МПС, а не жалбоподателят Я.. Думите на П. се подкрепят и от показанията на св. Т. ( л. 25 гръб) и св. Н.( л. 25 гръб). И двамата са категорични, че на процесната дата, жалбоподателят не е бил водачът на МПС, а е стоял на пасажерското място до шофьора. Съдът кредитира изложеното от горепосочените свидетели изцяло като счита, че поднесената от тях информация е обективна, логически последователна и безпротиворечива. Допълнително, показанията им са дадени под страх от наказателна отговорност и липсва съмнение изложеното от тях да демонстрира пристрастност или тенденциозност. Следва да се посочи, че актосъставителят Д. също е разпитан в качеството му на свидетел ( л. 41 гръб). Показанията му обаче не са в състояние на внесат яснота досежно случилото се на процесната дата, доколкото св. Д. единствено е съставил АУАН, но не е присъствал при извършването на нарушението. Като очевидци на нарушението, в АУАН са отбелязани лицата В. и М., но в хода на производството пред настоящата инстанция се изясни, че те не са спрели непосредствено автомобила, за който се твърди да е управляван от Я.. В.и М. са последвали автомобила ( без да подадат какъвто и да било светлинен и/или звуков сигнал) и няколко минути след като П. е преустановил движението, паркирал е пред жилището си и е слязъл от автомобила, те са пристигнали на място. Там са установили жалбоподателя Я., който изчаквал св. П. на предното пасажерско място. Неясно защо, В.и М. преценили, че именно Я. е управлявал МПС- то, без изобщо да съобразят казаното на място, както от самия жалбоподател, така и от дошлия малко след това П..

Предвид гореизложеното и доколкото бяха констатирани драстични нарушения при правното и фактическо отразяване на нарушението, както и липса на съставомерно поведение от страна на Я., то атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено в своята цялост.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 18-0273-000894 от 14.03.2019г., издадено от Началник РУ- Хисар към ОД на МВР- Пловдив, с което за нарушаване състава на чл. 150 ЗДвП, на П.Д.Я., ЕГН **********, на основание чл. 177, ал. 5, пр. 1, вр. чл. 177, ал. 1, т. 2 ЗДвП е наложена глоба в размер на 500 / петстотин /лв.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд- гр. Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му, по реда на гл. XII АПК и на касационните основания, разписани в НПК.

                                                       

 

    РАЙОНЕН СЪДИЯ:/П.

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА.

Т.К.