Решение по дело №1037/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 90
Дата: 8 февруари 2023 г. (в сила от 8 февруари 2023 г.)
Съдия: Биляна Стефанова Икономова
Дело: 20227260701037
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 90

 

 от 08.02.2023 г., гр. Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Хасково в открито заседание на единадесети януари, две хиляди двадесет и трета, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА БАЙНОВА

ЧЛЕНОВЕ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА

 БИЛЯНА ИКОНОМОВА

 

при участието на секретар Ивелина Въжарска и прокурор Евгения Стефанова, като разгледа АНД /К/ № 1037/2022 г. по описа на Административен съд - Хасково, докладвано от съдия Икономова, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 208 и следващите от АПК.

          Образувано е по касационна жалба на Община Хасково срещу Решение № 273/03.10.2022 г. по АНД № 653/2022 г. по описа на Районен съд – Хасково.

          В жалбата са изложени съображения за отмяна на постановеното съдебно решение. Неправилно в акта за установяване на административно нарушение /АУАН/ и наказателното постановление /НП/ била посочена датата на извършване на нарушението – 17.03.2022 г., вместо датата на неизпълнение на предписанието – 27.07.2021 г. Не бил обсъден констативен протокол от 17.08.2021 г., към който момент за административнонаказващия орган стават ясни извършването на нарушението и неговият извършител. В този смисъл АУАН следвало да бъде издаден най-късно в срок до 17.11.2021 г., а не – на 05.04.2022 г., както е в настоящия случай. Твърди се, извършването на последващата проверка е направено с цел злоупотреба с права и преодоляване на разпоредбата на чл. 34, ал. 1 ЗАНН. Мотивира твърдение, че НП е издадено при съществени процесуални нарушения /чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН/ - предпоставка за неговата отмяна. Община Хасково не е могла да премахне отпадъците, тъй като би унищожила веществени доказателства по досъдебно производство. Не било обсъдено обстоятелството, че причинител на отпадъците е Е. Р. Х.. Сочи, че за да бъде наказано лицето, в чието владение се намират отпадъците, следва да е невъзможно да се накаже непосредствения им причинител. Липсвали мотиви за определяне размера на наложеното наказание.   Моли решението и потвърденото с него НП да бъдат отменени. Претендира разноски за двете инстанции.

          В съдебно заседание касаторът Община Хасково, редовно призован, чрез процесуалния си представител, поддържа изложеното в жалбата. Претендира разноски по списък.

          Ответникът – Директор на РИОСВ – Хасково, редовно призован, не се явява и не се представлява. Изразява писмено становище за неоснователност на жалбата. Претендира разноски.

          Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково, редовно призована, изразява становище за неоснователност на жалбата. Акцентира върху факта, че автомобилите не са веществени доказателства, поради което „няма проблем същите да бъдат почистени от обекта“.

          Административен съд - Хасково, като прецени събраните по делото доказателства и наведените касационни основания, прилагайки нормата на чл. 218 от АПК, приема следното от фактическа и правна страна:

          Касационната жалба е депозирана в законоустановения срок от активно легитимирано лице срещу акт, който подлежи на оспорване, поради което същата е допустима. Разгледана по същество, тя е основателна.

          Решението на Районния съд е валидно и допустимо, доколкото същото е постановено по подадена в срок жалба срещу акт, който подлежи на съдебен  контрол, като произнасянето е извършено от компетентен съд в рамките на правомощията му.

          Районният съд е установил следната фактическа обстановка: на 25.01.2021 г. експерти от РИОСВ – Хасково извършили проверка на ПИ № 77195.129.12 и ПИ № 77195.129.14, собственост на Община Хасково, в които установили множество стари разглобени автомобили и автомобилни части. Издадено било предписание № 19 от същата дата на Община Хасково /„притежател на отпадъците“ по смисъла на § 1, т. 29 ДР на Закона за управление на отпадъците – ЗУО/ - наличните 913 броя ИУМПС да бъдат премахнати от терените и предадени за последващо третиране от лица с разрешително по ЗУО. Определен е срок за изпълнение на предписанието – 26.07.2021 г., вкл. На 17.03.2022 г. служители на РИОСВ – Хасково извършили проверка на място на посочените по-горе два ПИ, като установили, че излезлите от употреба стари автомобили и части все още се намират в общинските терени и не са били премахнати /констативен протокол № 364/. Съставен е АУАН № 21/05.04.2022 г. за неизпълнение на предписание. На основание чл. 166, т. 3 във връзка с чл. 14, ал. 4 и чл. 165, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/ Директорът на РИОСВ – Хасково е издал НП № 21/2022 г. от 12.07.2022 г., с което на касатора е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000 /три хиляди/ лева. Тази фактическа обстановка е установена въз основа на събрания и кредитиран от РС – Хасково доказателствен материал.

          Настоящата съдебна инстанция констатира, че оспореното съдебно решение е постановено в нарушение на закона.

          На основание чл. 166, т. 3 ЗООС с наказанията по чл. 165 от с. з. се наказват лицата, които не изпълняват предписанията, дадени в индивидуалните административни актове и констативните протоколи по чл. 155 или 157б, издавани от директорите на РИОСВ или от упълномощени от тях длъжностни лица.

          На основание чл. 156, т. 2 ЗООС „последващият контрол се осъществява чрез проследяване на изпълнението на предписанията, дадени на контролираните лица по време на извършването на превантивния и на текущия контрол“.

          Не се споделя изложеното от РС – Хасково, че тримесечният срок по чл. 34, ал. 1 ЗАНН започва да тече от 17.03.2022 г. Това е втора проверка на същите ПИ, при която се констатира неизпълнение на влязло в сила предписание. Ирелевантни са причините за неизпълнение на предписанието и основанията за извършване на последваща проверка. От значение са обстоятелствата към кой момент се счита за открит нарушителят и от кого, доколкото в случая проверките за изпълнение на предписание, влязло в сила като неоспорено, са извършени на различни дати от две различни лица, контролни органи от структурата на РИОСВ - Хасково.

          Доктрината и съдебната практика безпротиворечиво приемат, че откриване на нарушителя има, „когато компетентният орган разполага с данните, въз основа на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който необходимите за това материали и/или информация са налични в съответната администрация, защото от тогава фактически и юридически съществува възможност овластеният за това орган да определи субекта на нарушение, времето и мястото на извършването му, ведно със съществените му признаци от обективна и субективна страна по определен състав“ /ТР № 4 от 29.03.2021 г. по тълк. д. № 3/2019 г., ОСС на ВАС I и II колегия/.

          В конкретния случай на 17.08.2021 г. е извършен последващ контрол – извънредна проверка на ПИ № 77195.129.12 и ПИ № 77195.129.14, собственост на Община Хасково, при който за първи път от контролните органи се установява неизпълнение на предписанието и се узнава кой е извършителят на нарушението. Тези факти се потвърждават от приложените по делото констативен протокол от същата дата и писмо от Директора на РИОСВ – Хасково до Кмета на Община Хасково с дата 14.10.2021 г., които писмени доказателства, въпреки че са приети по делото, не са обсъдени от РС – Хасково. Формира се извод, че нарушителят се счита за открит от 17.08.2021 г., от който момент започва да тече и тримесечният срок по чл. 34, ал. 1 ЗАНН за съставяне на АУАН. Видно от датата на АУАН - 05.04.2022 г., тримесечният срок за съставянето му е бил изтекъл, поради което административнонаказателното производство не е следвало да се образува.

          По изложените съображения оспореното съдебно решение и потвърденото с него НП следва да бъдат отменени.

          С оглед изхода от спора и на основание чл. 63д, ал. 1, ал. 3 и ал. 5 ЗАНН във връзка с чл. 37, ал. 1 от ЗПП във връзка с чл. 27е НЗПП в полза на касатора следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в общ размер от 160 /сто и шестдесет/ лева за осъществено процесуално представителство пред двете съдебни инстанции.

          По изложените съображения и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, чл. 63д, ал. 1, ал. 3 и ал. 5 ЗАНН Административен съд – Хасково,

 

Р Е Ш И:

 

          ОТМЕНЯ Решение № 273/03.10.2022 г. по АНД № 653/2022 г. по описа на Районен съд – Хасково И ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

         

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 21/2022 г. от 12.07.2022 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Хасково.

 

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите – Хасково, с адрес – гр. Х., ул. „Д.“ № ., ет.., да заплати на Община Хасково, с адрес: гр. Хасково, пл. „Общински“ № 1, сумата в размер на 160 /сто и шестдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

          РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                         2.