Р Е Ш Е Н И Е
№ 90
от 08.02.2023 г., гр. Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Хасково в открито заседание
на единадесети януари, две хиляди двадесет и трета, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА
БАЙНОВА
ЧЛЕНОВЕ: РОСИЦА
ЧИРКАЛЕВА
БИЛЯНА ИКОНОМОВА
при участието на
секретар Ивелина Въжарска и прокурор Евгения Стефанова, като разгледа АНД /К/ № 1037/2022 г. по описа на
Административен съд - Хасково, докладвано от съдия Икономова,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 208 и следващите от АПК.
Образувано е по касационна жалба на Община
Хасково срещу Решение № 273/03.10.2022 г. по АНД № 653/2022 г. по
описа на Районен съд – Хасково.
В жалбата са изложени съображения за
отмяна на постановеното съдебно решение. Неправилно в акта за
установяване на административно нарушение /АУАН/ и наказателното постановление
/НП/ била посочена датата на извършване на нарушението – 17.03.2022 г., вместо
датата на неизпълнение на предписанието – 27.07.2021 г. Не бил обсъден
констативен протокол от 17.08.2021 г., към който момент за
административнонаказващия орган стават ясни извършването на нарушението и
неговият извършител. В този смисъл АУАН следвало да бъде издаден най-късно в
срок до 17.11.2021 г., а не – на 05.04.2022 г., както е в настоящия случай.
Твърди се, извършването на последващата проверка е направено с цел злоупотреба
с права и преодоляване на разпоредбата на чл. 34, ал. 1 ЗАНН. Мотивира
твърдение, че НП е издадено при съществени процесуални нарушения /чл. 57, ал.
1, т. 5 ЗАНН/ - предпоставка за неговата отмяна. Община Хасково не е могла да
премахне отпадъците, тъй като би унищожила веществени доказателства по
досъдебно производство. Не било обсъдено обстоятелството, че причинител на
отпадъците е Е. Р. Х.. Сочи, че за да бъде наказано лицето, в чието владение се
намират отпадъците, следва да е невъзможно да се накаже непосредствения им
причинител. Липсвали мотиви за определяне размера на наложеното наказание. Моли решението и потвърденото с него НП да
бъдат отменени. Претендира разноски за двете инстанции.
В съдебно заседание касаторът Община Хасково,
редовно призован, чрез процесуалния си представител, поддържа изложеното в
жалбата. Претендира разноски по списък.
Ответникът – Директор на РИОСВ –
Хасково, редовно призован, не се явява и не се представлява. Изразява писмено
становище за неоснователност на жалбата. Претендира разноски.
Представителят на Окръжна прокуратура
– Хасково, редовно призована, изразява становище за неоснователност на жалбата.
Акцентира върху факта, че автомобилите не са веществени доказателства, поради
което „няма проблем същите да бъдат почистени от обекта“.
Административен съд - Хасково, като
прецени събраните по делото доказателства и наведените касационни основания,
прилагайки нормата на чл. 218 от АПК, приема следното от фактическа и правна
страна:
Касационната жалба е депозирана в
законоустановения срок от активно легитимирано лице срещу акт, който подлежи на
оспорване, поради което същата е допустима.
Разгледана по същество, тя е основателна.
Решението на Районния съд е валидно и
допустимо, доколкото същото е постановено по подадена в срок жалба срещу акт,
който подлежи на съдебен контрол, като
произнасянето е извършено от компетентен съд в рамките на правомощията му.
Районният съд е установил следната
фактическа обстановка: на 25.01.2021 г. експерти от РИОСВ – Хасково извършили
проверка на ПИ № 77195.129.12 и ПИ № 77195.129.14, собственост на Община
Хасково, в които установили множество стари разглобени автомобили и автомобилни
части. Издадено било предписание № 19 от същата дата на Община Хасково
/„притежател на отпадъците“ по смисъла на § 1, т. 29 ДР на Закона за управление
на отпадъците – ЗУО/ - наличните 913 броя ИУМПС да бъдат премахнати от терените
и предадени за последващо третиране от лица с разрешително по ЗУО. Определен е
срок за изпълнение на предписанието – 26.07.2021 г., вкл. На 17.03.2022 г.
служители на РИОСВ – Хасково извършили проверка на място на посочените по-горе
два ПИ, като установили, че излезлите от употреба стари автомобили и части все
още се намират в общинските терени и не са били премахнати /констативен
протокол № 364/. Съставен е АУАН № 21/05.04.2022 г. за неизпълнение на
предписание. На основание чл. 166, т. 3 във връзка с чл. 14, ал. 4 и чл. 165,
ал. 2 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/ Директорът на РИОСВ –
Хасково е издал НП № 21/2022 г. от 12.07.2022 г., с което на касатора е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000 /три
хиляди/ лева. Тази фактическа обстановка е установена въз основа на събрания и
кредитиран от РС – Хасково доказателствен материал.
Настоящата съдебна инстанция констатира,
че оспореното съдебно решение е постановено в нарушение на закона.
На основание чл. 166, т. 3 ЗООС с наказанията
по чл. 165 от с. з. се наказват лицата, които не изпълняват предписанията,
дадени в индивидуалните административни актове и констативните протоколи по чл.
155 или 157б, издавани от директорите на РИОСВ или от упълномощени от тях длъжностни
лица.
На основание чл. 156, т. 2 ЗООС „последващият
контрол се осъществява чрез проследяване на изпълнението на предписанията,
дадени на контролираните лица по време на извършването на превантивния и на
текущия контрол“.
Не се споделя изложеното от РС –
Хасково, че тримесечният срок по чл. 34, ал. 1 ЗАНН започва да тече от
17.03.2022 г. Това е втора проверка на същите ПИ, при която се констатира
неизпълнение на влязло в сила предписание. Ирелевантни са причините за
неизпълнение на предписанието и основанията за извършване на последваща
проверка. От значение са обстоятелствата към кой момент се счита за открит
нарушителят и от кого, доколкото в случая проверките за изпълнение на
предписание, влязло в сила като неоспорено, са извършени на различни дати от
две различни лица, контролни органи от структурата на РИОСВ - Хасково.
Доктрината и съдебната практика
безпротиворечиво приемат, че откриване на нарушителя има, „когато компетентният
орган разполага с данните, въз основа на които да установи нарушението и да
идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който необходимите за това
материали и/или информация са налични в съответната администрация, защото от
тогава фактически и юридически съществува възможност овластеният за това орган
да определи субекта на нарушение, времето и мястото на извършването му, ведно
със съществените му признаци от обективна и субективна страна по определен
състав“ /ТР № 4 от 29.03.2021 г. по тълк. д. № 3/2019 г., ОСС на ВАС I и II
колегия/.
В конкретния случай на 17.08.2021 г. е
извършен последващ контрол – извънредна проверка на ПИ № 77195.129.12 и ПИ №
77195.129.14, собственост на Община Хасково, при който за първи път от
контролните органи се установява неизпълнение на предписанието и се узнава кой
е извършителят на нарушението. Тези факти се потвърждават от приложените по
делото констативен протокол от същата дата и писмо от Директора на РИОСВ –
Хасково до Кмета на Община Хасково с дата 14.10.2021 г., които писмени
доказателства, въпреки че са приети по делото, не са обсъдени от РС – Хасково. Формира
се извод, че нарушителят се счита за открит от 17.08.2021 г., от който момент започва
да тече и тримесечният срок по чл. 34, ал. 1 ЗАНН за съставяне на АУАН. Видно
от датата на АУАН - 05.04.2022 г., тримесечният срок за съставянето му е бил изтекъл,
поради което административнонаказателното производство не е следвало да се
образува.
По изложените съображения оспореното
съдебно решение и потвърденото с него НП следва да бъдат отменени.
С оглед изхода от спора и на основание
чл. 63д, ал. 1, ал. 3 и ал. 5 ЗАНН във връзка с чл. 37, ал. 1 от ЗПП във връзка
с чл. 27е НЗПП в полза на касатора следва да бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение в общ размер от 160 /сто и шестдесет/ лева за осъществено
процесуално представителство пред двете съдебни инстанции.
По изложените съображения и на
основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, чл.
63д, ал. 1, ал. 3 и ал. 5 ЗАНН Административен съд – Хасково,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Решение № 273/03.10.2022 г. по АНД № 653/2022 г. по описа на Районен съд –
Хасково И ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 21/2022 г. от 12.07.2022 г., издадено от директора на Регионална
инспекция по околната среда и водите – Хасково.
ОСЪЖДА Регионална инспекция
по околната среда и водите – Хасково, с адрес – гр. Х., ул. „Д.“ № ., ет.., да
заплати на Община Хасково, с адрес: гр. Хасково, пл. „Общински“ № 1, сумата в
размер на 160 /сто и шестдесет/ лева, представляваща юрисконсултско
възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.