Определение по дело №938/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 933
Дата: 9 юни 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180700938
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд Пловдив

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

№ 933/9.6.2022г.

гр.Пловдив,  09 . 06 . 2022г.

Административен съд – Пловдив, VI състав, в закрито заседание на девети юни през две хиляди двадесет и втора година в състав :

           

Административен съдия : Здравка Диева

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 938 по описа за 2022г., взе предвид следното :

            Община Септември, представлявана от Кмета с пълномощник адв.П.И. обжалва Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 33120100/04.10.2021г. на Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район” Пловдив /БДИБР/.

            Делото е образувано след постановяване на Определение № 3295/06.04.2022г. по адм.д.№ 2048/2022г. на ВАС, с което е прието, че компетентен за произнасяне по жалбата на Община Септември против Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 33120100/04.10.2021г. на Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район” Пловдив е Административен съд – Пловдив. Жалбата и преписката по издаване на оспорения административен акт се съдържат в приложеното адм.д.№ 1182/2021г. на АС – Пазарджик, а представен от жалбоподателя списък на разноските по чл.80 ГПК – в адм.д.№ 11311/2021г., АССГ.

            1. Становища на страните :

            - Жалбоподателят счита оспореното разрешително за незаконосъобразно, алтернативно – за нищожно. Твърди, че : - съществуващият задържателен резервоар с активен въглен за пречистване на производствени отпадъчни води и канализационна мрежа /трасето/ са незаконно изградени и не са въведени в експлоатация по реда на ЗУТ, вкл. с арг. за неприложимост на §21 ЗР ЗУТ /дефиниция за „заварен строеж”/; - част от трасето на незаконно изградената канализационна мрежа минава през чужди поземлени имоти, в това число и собственост на Община Септември, които са публична общинска собственост без отстъпено право на строеж по см. на ЗУТ.

В съдебно заседание от 03.05.2022г. не е даден ход поради преценка за необходимост от представяне на доказателства за правен интерес от оспорване на разрешителното. Прието е, че жалбоподателят следва да представи конкретни доказателства, вкл. да уточни фактическо и правно основание, на които основава твърдението за изискуемо съгласие от Община Септември за изграждане на мрежата, преминаваща през поземлени имоти, собственост на общината. В тази вр. е указано на оспорващата община да представи писмени доказателства по твърдението за преминаване на конкретна част от канализационната мрежа през общински имоти /актове за общинска собственост, скици, др./. Предвид Определение № 650/26.01.2022г. постановено по адм.д.№ 310/2022г. на ВАС към жалбоподателя са отправени и указания : да представи доказателства – в случай, че съществуват, за собственост върху водния обект – предмет на оспореното разрешително; на учредено право върху водния обект; за законни права за ползване на обекта, конкуриращи се с правата на адресата на оспорения административен акт; за засягане на конкретни общински имоти /индивидуализирани с номер или идентификатор по съответен план/ - през които изцяло или частично преминава канализационната мрежа.

            - Ответникът Директор на БДИБР – Пловдив с процесуален представител гл.юрисконсулт Д.Б. оспорва жалбата.

            - Заинтересованата страна Варварски минерални бани ЕООД, представлявана от управителя Н.П. с пълномощник адв.Н.Б. поддържа недопустимост на жалбата с искане за прекратяване на съдебното производство. Твърди се, че право на собственост на община Септември не е засегнато, тъй като имотът граничи пряко с реката, която е публична държавна собственост и точката на заустване е в публична държавна собственост /с арг. от скица № 002/20.01.2021г. от преписката по издаване на разрешителното/. В молба от 20.04.2022г. е заявено, че по см. на Наредба № 2/08.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване, разрешителното по чл.16 ал.1 т.3 касае обекти извън тези по т.2 и оспорения акт няма за предмет самите пречиствателна станция и канализационна мрежа като съоръжения, респект. като строеж, тъй като предмет на разрешителното е заустването. В случая се касае за разрешително по см. на чл.46 ал.1 т.3 б.”б” от Закона за водите /ЗВ/, което има за предмет експлоатация на съществуващи обекти, като въпросът с изграждането на тези съществуващи обекти и законността им като строеж стои извън правоотношенията, които се уреждат с разрешителното за ползване на воден обект. Последните са  предмет на уреждане в производствата по ЗУТ, където изрично са разписани правилата за право на водопрекарване, сервитутни ивици за изграждане на тръбопроводи или съоръжения за водопрекарване. Използването на канализационни мрежи се урежда от Наредба № 4/14.09.2004г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи по друг ред и не е предмет на спорното административно производство. Приложено е Определение № 4888/20.05.2022г. постановено по адм.д.№ 4105/2022г. на ВАС, като относимо към спора. Заявено е искане за присъждане на направени съдебни разноски – адвокатско възнаграждение.

            В изпълнение на указанията за представяне на доказателства за обосноваване на правен интерес, са изложени следните твърдения с представени писмени доказателства от община Септември /молба от 25.05.2022г./ : Описаните в оспорения акт съществуващ задържателен резервоар с активен въглен за пречистване на производствени /от корита, вани и душове/ отпадъчни води и канализационна мрежа /трасето/ са незаконно изградени и представляват незаконен строеж, вкл. не са въведени в експлоатация по реда на ЗУТ. Законосъобразното им въвеждане и представяне на съответните документи за това са единствена гаранция за функционирането ми по предназначение, както и безопасно и незастрашаващо живота и здравето на населението. В случая административният орган приема декларативно, че пречиствателното съоръжение и канализационната мрежа са съществуващи /”заварен строеж”/, което не съответства на § 21 ЗР ЗУТ и доказателства не са представени от възложителя и административния орган. Част от трасето на незаконно изградената канализационна мрежа минава през имоти – собственост на община Септември, което е допълнителен аргумент за оспорване на разрешителното, тъй като общината не е давала съгласие за изграждане на канализацията в неин имот. Поддържа се, че незаконно изградената канализационна мрежа преминава през имоти – собственост на Община Септември, което е видно от скица на л.53 от делото – между УПИ I – за СПА център, кв.9 по плана на Варварски минерални бани и р.Чепинска е налице поземлен имот собственост на община Септември, представляващ УПИ I – за движение, кв.9 по посочения план - отразен само като „движение”. Наличието на този поземлен имот е видно и от скица на л.64 от делото - УПИ I – за СПА център, кв.9 не граничи непосредствено с р.Чепинска. Представени са цветни графични части от ПУП с обхват – поземлени имоти /ПИ/, през които преминава процесната канализация и е посочено, че продължението на част от ПИ – общинска собственост, който е отреден за движение, продължава, представлява стоманобетонов мост над р.Чепинска, собственост на общината. Стоманобетоновият мост над р.Чепинска е изграден на основание Разрешение за строеж /РС/ № 119/10.11.2011г. на гл.архитект на община Септември с възложител общината. Описаните данни според жалбоподателя са основание за права на общината върху процесния воден обект. Заявено е доказателствено искане за СТЕ за доказване на твърденията за правен интерес, произтичащи от неправомерно засягане собственост на общината. Алтернативно – при преценка за отсъствие на правен интерес е направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на заинтересованата страна, вкл. на ответника.

            По предоставена възможност заинтересованата страна изрази подробно становище във вр. със съображенията и доказателствата за правен интерес. Аргументирано са оспорени твърденията на жалбоподателя и представените писмени доказателства. Въз основа на приложимите норми и съдържанието на преписката се поддържа недопустимост на жалбата.

По предоставена възможност ответника не изрази следното становище.

2. Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 33120100/04.10.2021г. е издадено на основание чл.46 ал.1 т.3 б.”б” – „експлоатация на съществуващи обекти, в т. ч. канализационни системи на населени места, селищни и курортни образувания;”, чл.52 ал.1 т.4 ЗВ и Наредбата по чл.135 ал.1 т.13 ЗВ за ползване на воден обект : р.Чепинска, поречие на р.Марица, за заустване на отпадъчни води за експлоатация на съществуващ обект : „Минерална баня” на Варварски минерални бани ЕООД, по заявление от 25.01.2021г. с адресат  Варварски минерални бани ЕООД. Според съдържането на разрешителното : обектът е с наименование „Минерална баня” и местоположение – УПИ – I, кв.9 по плана на Варварски минерални бани; данни за водния обект – р.Чепинска и водното тяло – предмет на ползването – BG3MA900R185 – „Река Чепинска от кантон Долене до начало корекция”; цел на ползването – ползване на воден обект за заустване на производствени /от корита, вани и душове/ отпадъчни води след пречиствателно съоръжение – задържателен резервоар с активен въглен от експлоатация на съществуващ обект : „Минерална баня”, находящ се в УПИ I, кв.9 на Варварски минерални бани, с.Варвара, община Септември; място на заустване – Заустване № 1 – Производствени /от корита, вани и душове/ отпадъчни води след пречиствателно съоръжение – задържателен резервоар с активен въглен в река Чепинска, с координати на точката на заустване; три пункта за място на собствен мониторинг – на изход пречиствателно съоръжение – задържателен резервоар с активен въглен, 100м. преди и 100м след заустването на отпадъчните води, ведно с Приложение 1 – място за собствен мониторинг /графична част, л.24 дело АС-Пазарджик/ - неразделна част от разрешителното.

В Преценката на основание чл.62 ал.1 вр. с чл.46 ал.1 т.3 б.”б” и чл.52  ал.1 т.4 ЗВ относно заявлението за издаване на оспореното разрешително /л.37 и сл., дело АС - Пазарджик/ е посочено, че : предмет на инвестиционното предложение е минерална баня, която е в експлоатация от 60-те години на 20-ти век; канализационната мрежа на обекта е изпълнена, като разделна за битово-фекални и производствени отпадъчни води; потока производствени /от корита, вани и душове/ отпадъчни води ще се улавя посредством производствена канализационна мрежа и ще се отвежда до точката на заустване, преминавайки през задържателен резервоар с активен въглен за неутрализиране на разтворените вещества в производствените отпадъчни води; пречистените производствени отпадъчни води от обекта /пречистване с ЛПСОП на Елтрейд ООД със съгласие на посоченото дружество – договор, л.41 и сл./ ще се отвеждат чрез съществуващ канализационен колектор до точка на заустване във водоприемника – р.Чепинска при географски координати, отразени в разрешителното. В преценката е посочено, че при ползването на водния обект не се нарушават придобити права на други водоползватели и не се нарушават обществени интереси по см. на чл.49 ЗВ. Ще се ползва вече изграденото в точка на заустване съоръжение.

            Към заявлението е представена документация, съдържаща приложения – ситуация на обекта, отвеждащи колектори и места на заустване, вкл. протокол от геодезическо заснемане на точките на заустване, както и приложения по чл.11 ал.4 от Наредба № 2/08.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуални емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване /картен материал с нанесени в подходящ мащаб – границите на обекта, от дейността на който се формират отпадъчни води; водния обект; трасето на отвеждащия колектор след площадката на пречиствателната станция до мястото на заустване, обозначено с географски координати; частта от съществуващата канализационна мрежа на обекта – по видове потоци и съоръжения към нея с посочени географски координати на мястото/местата на заустване във водния обект /л.53, 63, 64/. В писмено представяне на обекта /л.55 и сл., дело АС -Пазарджик/ е отразено следното по отношение канализационната мрежа и пречистване на отпадъчните води от обекта : В имота има изпълнен отвеждащ коректор с дължина след последната ревизионна шахта до точката на заустване в р.Чепинска – 6 м. Посочени са географските координати на точката за заустване. Заустването в довеждащия колектор пред ЛПСОВ е изпълнено на територията на УПИ I, кв.9. За пречистване на технологичните отпадъчни води, които съдържат малка количество хлор, остатъчни продукти от дезинфекция и разтворени измиващи продукти, е монтирано пречиствателно съоръжение, представляващо задържателен резервоар, в който отпадъчните води да се третират с активен въглен, който неутрализира разтворените вещества. Местоположението на пречиствателното съоръжение е върху трасето на съществуващия отвеждащ колектор от минералната баня. Технологичните отпадъчни води постъпват в задържателния резервоар, а след пречистване се отвеждат към изходната шахта на съоръжението. От изходната шахта пречистените води чрез съществуващият отвеждащ колектор ще се заустват в р.Чепинска. Посочена е точката на заустване в река Чепинска на технологичните отпадъчни води – точка на заустване на тръбата на съществуващия отвеждащ колектор от обекта с географски координати, посочени в разрешителното. Обозначена е на ситуацията относно отвеждащ колектор и точки на заустване в река Чепинска /л.64/.

3. При съпоставка между скицата от 20.01.2021г. /л.53/, ситуациите на л.63 и геодезическото заснемане на л.64, може да бъде направен извод за местоположението на отвеждащия колектор и точката на заустване по географските координати от разрешителното – не следва, че са в имоти на други лица. Пречиствателното съоръжение, представляващо задържателен резервоар, в който отпадъчните води да се третират с активен въглен, който неутрализира разтворените вещества е върху трасето на съществуващия отвеждащ колектор от минералната баня. Скицата от 2021г. отразява одобреното изменение на ПУП – ПР със заповедта от 2011г., графична част от която представи жалбоподателя /л.30 от настоящото дело/, а за имота, който според молбата на жалбоподателя представлява УПИ – за движение, е представено геодезическо заснемане без дата, което не доказва навлизане в същия на канализационна мрежа, колектор, задържателен резервоар или друго съоръжение от обхвата на посочените в оспореното разрешително. Имотът на заинтересованата страна граничи от изток с р.Чепинска /ситуация – л.63 и геодезическо заснемане – л.64, дело АС-Пазарджик/.

Преписката по издаването на оспореното разрешително е основана на приложените правни основания при издаването му от ЗВ, вкл. изискванията на Наредба № 2 от 8.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване. Разпоредбата на чл.11 от наредбата и в частност ал.4, не съдържа изисквания за представяне на строително-техническа документация /разрешение за строеж и проект/ и доказателства за въвеждане в експлоатация на действащи строителни обекти. Обществените отношения, регулиращи изискванията за елементите от техническата инфраструктура са в обхвата на ЗУТ /глава Четвърта, л.64 и сл., раздел IV, чл.83 и сл., като според действащата норма на чл.86 ал.1 ЗУТ – „За опазване на водите, предназначени за питейно-битово водоснабдяване, и на минералните води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди, от замърсяване и други вредни влияния в устройствените планове се предвиждат санитарно-охранителни зони около водоизточниците и съоръженията, определени по реда на Закона за водите. Режимът на устройство на санитарно-охранителните зони и забранените дейности в тях се уреждат с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на околната среда и водите.”/. Няма спор, че според дефиницията на §5 т.38 ДР ЗУТ в обхвата на строежите са и съоръженията на техническата инфраструктура, както и, че според §21 ЗР ЗУТ - „Когато във връзка с устройството на територията се държи сметка за заварени строежи, се имат предвид законните строежи.”, но следва да се съобрази, че предмет на оспореното разрешително не е строеж, както и при издаването му не е предвидено представяне на РС и документи за въвеждане в експлоатация на строежи /действащи обекти и съоръжения/ в имота, в който се намира обект, във вр. с функционирането на който по предназначение е изискуемо разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води. Канализационната мрежа, пречиствателното съоръжение и отвеждащия колектор не са в предметния обхват на разрешителното. Ведно с посоченото, съгл. чл.193 ЗВ – „Обществените отношения, свързани с услугите за водоснабдяване и канализация, се уреждат със Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, при спазване на изискванията на този закон.”.

Незаконното строителство подлежи на премахване по предвиден в ЗУТ ред, регламентиращ служебно производство на компетентния административен орган, което е самостоятелно и не е част от производството по издаване на разрешителното по реда и условията на ЗВ. Оспореното разрешително е основано на чл.46 ал.1 т.3 б.“б“ ЗВ и има за предмет експлоатация на съществуващи обекти, вкл. законността им като строежи са извън административното правоотношение, в което се издава разрешителното за ползване на воден обект. В ЗУТ изрично са регламентирани правила за право на водопрекарване, сервитутни ивици за изграждане на тръбопроводи или съоръжения за водопрекарване и др. /чл.83 и сл./. Законността на вече изградените /съществуващи/ канализационна мрежа и задържателен резервоар не са предпоставки за издаване на оспореното разрешително. Местоположението на канализационната мрежа /наименувана в жалбата – трасето/ също не стои в обхвата на административното производство по издаване на разрешителното за заустване на отпадъчни води. При констатация на незаконен строеж в чужд имот кметът на общината разполага с правомощия за премахването му съгл. ЗУТ според категорията на строежа /чл.225, чл.225а ЗУТ/. В реда на изложеното се отбелязва, че съгл. чл. 46а ал.1 ЗВ : „Представянето на разрешително по чл. 44 и 46 е необходимо условие за одобряване на проекта и за издаване на разрешение за строеж по реда на Закона за устройство на територията”, което означава, че оспореното разрешително представлява част от фактическия състав за издаване на РС, а не обратното, включително за канализационни системи, чрез които се заустват отпадъчни води във водни обекти по см. на чл.46 ал.2 ЗВ / относимо и за издаване на разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане в експлоатация по ЗУТ /.

Извън това, наличието на РС за мост над р.Чепинска, а всъщност с обект на РС № 119/10.11.2011г. : Пътна връзка към УПИ I – Курортна дейност с подобекти : 1. Ленти за влизане в и отливане на съществуващ път Варвара-Велинград при км 13+931, с подпорни стени и оформяне на кръстовището; 2. Сглобяем монолитен стоманобетонен мост и 3. Подпорни стени при двата устоя на моста, е между път II – 84 и улица пред УПИ I – Курортна дейност в кв.1 по плана на Варварски минерални бани, а УПИ I – за СПА е в кв.9. Представената графична част  от жалбоподателя не показва кв.1, но дори да се приеме, че РС касае обекти в УПИ – за движение, съседен на УПИ I – за СПА в кв.9 – според данните от преписката и представените доказателства, не може да бъде направен извод за това, че съществуващите строежи и съоръжения във вр. с предмета на оспореното разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води, попадат в УПИ - за движение. В допълнение се отбелязва, че същият би следвало да касае улична регулация спрямо съседни УПИ, без да представлява самостоятелен УПИ /улиците по см. на ЗКИР са самостоятелни обекти на кадастъра, но не представляват ПИ по см. на чл.14 ЗУТ, за който е отреден конкретен УПИ/. По отношение твърдението за собственост върху водния обект от разрешителното, основано на РС за мост следва да бъде посочено, че разрешението за строеж на мост над река не е предвидено да е източник на право на собственост върху реката по см. на нормите от ЗВ – чл.11, чл.18 и сл. от Глава Втора на ЗВ. Съобрази се в конкретиката на спора, че придобити права по см. на ЗВ са правата от обхвата на чл.49 ал.3 : „Придобити права са: 1. права на водовземане и ползване, за които са издадени разрешителни и които се упражняват по силата на този закон; 2. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2006 г.) концесия; 3. вещни права, учредени съгласно гражданското законодателство.”. Право от обхвата на посочените не се поддържа да е налице за община Септември към дата на издаване на оспореното разрешително, което да бъде предпоставка за правен интерес от оспорването му с твърдение за засягане.

Разрешителното подлежи на обжалване пред съда – индивидуален административен акт по дефиницията на чл.21 АПК, като за оспорването му е необходимо доказване на пряк интерес. Община Септември не е била участник в проведеното административно производство и не е адресат на оспореното разрешително, които факти не отричат самостоятелно правен интерес от оспорване на административния акт. Във вр. с указанията за обосноваване на правен интерес от оспорване на разрешителното са представени доказателства, коментирани по-горе, които не доказват засягане на права и интереси на общината с издаденото разрешително. Изложеното обосновава извод за липса на доказателства за наличие на правен интерес от заявеното оспорване. За абсолютната положителна процесуална предпоставка съдът следи и служебно, а липсата й води до недопустимо оспорване – чл.159 т.4 АПК. Липсата на правен интерес е от значение за допустимост на жалбата както при твърдение за незаконосъобразност на административен акт, така и при твърдение за нищожност.

В допълнение се отбелязва, че по см. на чл. 15 вр. чл. 147 АПК, правният интерес следва да бъде личен и пряк - жалбоподателят следва да търси защита на свои права и законни интереси, спрямо които се извършва или е възможно да се извърши непосредствено неблагоприятно засягане от административния акт. Правото на жалба е предоставено на лица, които са носители на правните последици от решаването на спора, респект. в чиято правна сфера се отразява неблагоприятно незаконосъобразен или нищожен административен акт. В този см. неблагоприятно засягане е всяка правна последица от акта, състояща се в прекратяване или ограничаване на съществуващи субективни права, създаване на нови или разширяване на съществуващи права и задължения, както и хипотезите на невъзможност за упражняване на субективни права, за които законът предвижда издаването на административен акт. В случая евентуалната отмяна на акта не би внесла промяна в правната сфера на оспорващата община, тъй като канализационна мрежа и резервоара няма да бъдат премахнати с отмяна на разрешителното, нито ще се промени тяхното местоположение /ако бъде прието, че канализационната мрежа засяга общински имот, което не се установи/, като експлоатацията им засяга ползването на воден обект, който не е общинска собственост – с позоваване на Определение № 4888/20.05.2022г. постановено по адм.д.№ 4105/2022г.

Претенцията за присъждане на разноски на заинтересованата страна е основателна, като предвид възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение се съобрази чл.8 ал.3 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения и размерът от 1200лв. се коригира на 800лв.

            Мотивиран така , съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

            Оставя без разглеждане жалбата на Община Септември против Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 33120100/04.10.2021г. на Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район” Пловдив.

            Прекратява съдебното производство по адм.д.№ 938/2022г., АС-Пловдив.

            Осъжда Община Септември да заплати на Варварски минерални бани ЕООД, гр.София, ЕИК *********, съдебни разноски в размер на 800лв. – адвокатско възнаграждение.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7 дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му.

Определението да се съобщи на страните.

 

 

                                                                                       Административен съдия :