Решение по дело №1998/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1203
Дата: 29 септември 2021 г.
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20217050701998
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ …………../………………2021г., гр.Варна

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, трети тричленен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети септември през две хиляди и двадесет и първа  година, в състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКА ГАНЧЕВА                                                          ЧЛЕНОВЕ:ДАРИНА РАЧЕВА

ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

 

при участието на секретаря Галина Г.

и прокурора Стоян Загоров,

като разгледа докладваното от съдия Ганчева КНАХД1998/2021г.

по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК вр. чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Областна дирекция по безопасност на храните, представлявана от д-р М. – директор, чрез юрисконсулт Г., против решение № 380 от 20.07.2021 г. на ВРС, постановено по НАХД № 20213110201324/2021 г., по описа на ВРС, с което е отменено наказателно постановление № ЗЖ 8 от 10.03.2021 г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните, с което на Х.Й.Ж. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв., на осн. чл. 469 ал.1 от Закона за ветиринарномедицинската дейност.

В касационната жалба се поддържа, че постановеното решение е неправилно, незаконосъобразно и необосновано, поради допуснати нарушения на материалния и процесуалния  закон, като се излагат конкретни доводи за това. Счита, че правилно ВРС е преценил, че Ж. е осъществил от обективна  страна действия, с които формално е осъществил състав на нарушение по чл. 109 ал.1 от Наредба № 41/10.12.2008 г., но неправилно е приложил нормата на чл. 28 от ЗАНН. Касаторът поддържа, че неправилно съдът е преценил, че деянието не се отличава с висока степен на обществена опасност, при наличие на агресивни кучета, управителя е следвало да осигури тяхното прибиране в друг регистриран приют, което не е сторено.  Не са налице смекчаващи обстоятелства, които да водят на извод за по-ниска степен на обществена опасност на конкретното нарушение.  Извършеното нарушение е формално и не води до настъпване на определен противоправен резултат.  По изложените доводи моли да се отмени решението на ВРС и да се постанови друго, с което да се потвърди НП.  В с.з. процесуалния представител на касатора поддържа жалбата. Счита, че неправилно ВРС е приложил нормата на чл. 28 от ЗАНН, на територията на общината има и други приюти, в които е следвало да се настанят животните. Моли да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата. В депозирано писмено становище поддържа, че жалбата е неоснователна, а въззивното решение правилно и законосъобразно. Сочи, че на 23.11.2020 г. в деловодството на община Варна е депозиран сигнал  за агресивно бездомно куче. Към тази дата на територията на приюта няма назначен ветеринарен лекар. С разпореждане № 1 от 16.10.2020 г. е преустановена дейността на Общински приют за бездомни кучета – с. Каменар. След извършена проверка от служители на приюта по хуманен начин са намерили и заловили кученца. Животните са транспортирани до общинския приют, като са настанени във външния двор.  При проверка служители на ОДБХ са установили настанени кучета за 24 ч., за които не е осигурено ветеринарномедицинско обслужване. Ответника сочи, че на кучетата е осигурено ветеринарномедицинско обслужване. Управителя на ОПБК Каменар не може и не влиза в задълженията му да контролира изпълнението на задължения от лице, което не му е подчинено. Отделно от това разпореждане № 1/2020 г., с което е спряна дейността на приюта е обжалвано пред АС – Варна. На животните са осигурени необходимите условия, като същевременно е изпълнено задължението за предприемане на регламентираните в ЗЗЖ мерки за овладяване на популацията на бездомни животни. Счита, че са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН. По изложените доводи моли да се отхвърли жалбата и да се присъдят сторените по делото разноски за адвокатско възнаграждение.

Представителят на ВОП счита жалбата за неоснователна, поддържа, че въззивното решение е правилно и законосъобразно.

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от легитимирана страна и пред надлежния съд, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е неоснователна, по следните съображения:

Производството пред Районен съд Варна е образувано по жалба на Х.Й.Ж., против НП № ЗЖ 8 от 10.03.2021 г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните, с което на Ж. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв.

Въззивния съд е приел следната фактическа обстановка: с разпореждане № 1/16.10.2020 г. инспектор в ОДБХ – Варна преустановил експлоатацията за срок от 6 м. - 16.04.2021 г. на обект рег. № 9102-0082 – Общински приют за безстопанствени кучета, находящ се в с. Каменар,  собственост на Община Варна, предназначен за отглеждане на безстопанствени кучета с капацитет 197 кучета, като в момента на издаване на разпореждането се отглеждали 0 бр. животни с технология на отглеждане: индивидуални и групови клетки.

На 27.11.2020 г. била извършена проверка по сигнал за настанени кучета. При проверката се установило, че в обекта има настанени кучета за период от 24 часа – майка със 7 бр. малки кучета. Проверяващите издали  предписание № 17 от 27.11.2020 г. на Ж., в качеството му на управител на приюта, да не се настаняват кучета в ОПБК –с. Каменар за срока на действие на Разпореждане № 1/16.10.2020 г.   След извършване на проверката постъпил нов сигнал за настанени кучета, като на 17.12.2020 г. отново била извършена проверка, при която било установено, че в двора на приюта са настанени отново същите осем броя кучета. Проверяващите преценили, че Ж. не е изпълнил предписание № 17 от 27.11.2020 г. – да не се настаняват кучата в ОПБК – с. Каменар за срока на действие на Разпореждане № 1/2020 г. за преустановяване на работата на приют с рег. № 9102-0082,  срок до 16.04.2021 г., поради което на 21.12.2020 г. на управителя е съставен АУАН за извършено нарушение по чл. 109, ал. 1 от Наредба № 41/10.12.2008 г. На 10.03.2021 г. директорът на ОДБХ – гр. Варна издал НП. За да отмени оспореното постановление, съдът приел, че АУАН и НП са издадени при спазване на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Съдът е преценил, че случая е маловажен, тъй като нарушението не се отличава с висока степен на обществена опасност, отделно от това е преценил, че деянието  се изразява в прибиране на безопасно място на агресивно куче и новоредените му, тежестта на нарушението не е висока, а е осигурена безопасността на хората, обитаващи кв. „Вл. Варненчик“. По изложените доводи НП е отменено.

При извършена служебна проверка в деловодната система на АС – Варна се установи, че е образувано адм.д. № 2405/2020 г. по жалба на Кмета на Община Варна срещу Разпореждане № 1/16.10.2020 г., с което е наложена ПАМ – преустановяване експлоатацията на обект с рег. № 9102-0082 – Общински приют за безстопанствени кучета, находящ се в с. Каменар, за срок от 6 м. С решение № 852/21.06.2021 г.  съдът е обявил нищожността на Разпореждане №1/2020 г.

Разгледана по същество, жалбата против решението е неоснователна, тъй като не са налице посочените от касатора основания за отмяна.

При постановяване на решението районният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, извършил е цялостна проверка на обжалваното НП, съгласно задължението по чл.313 и чл.314, ал.1 от НПК, приложим по препращане от чл.84 от ЗАНН. Районният съд не е нарушил и процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства, подробно е обсъдил доводите на страните и събраните по делото доказателства.

По приложението на материалния закон, съдът прецени следното: отговорността на Ж. е ангажира за това, че при извършена проверка на 17.12.2020 г. в общински приют в с. Каменар са настанени 8 бр. кучета, като управителя на приюта не е изпълнил предписание № 17/2020 г. да не настанява кучата за срока на действие на разпореждане № 1/16.10.2020 г. за преустановяване работата на приют с рег. № 9102-0082 за срок до 16.04.2021 г.

От събраните по делото доказателства е установено, че предписанието с което е преустановена работата на приюта до 16.04.2021 г. е обявено за нищожно. Според правната теория нищожността е състояние или качество на административния акт, при което актът е лишен от правно действие и не поражда правни последици. Нищожността е най-интензивната проява на незаконосъобразност на административните актове. Нищожният акт няма правна сила и е невалиден. Такъв акт не подлежи на отмяна, не се изменя и не се връща за ново преразглеждане. При отмяната се прекратява действието или се обезсилва вече действащ незаконосъобразен административен акт при една последваща процедура пред по-горестоящ административен орган или пред съд. За разлика от другите незаконосъобразни административни актове нищожният акт никога не е произвел очакваното правно действие, та да има нужда това действие да се преустановява. От момента на издаването си такъв акт е бил лишен от правна сила и качество. Съдът само обявява неговата нищожност, т.е. само констатира пълната незаконосъобразност на нищожния административен акт. Предвид събраните по делото доказателства, съдът приема, че не е налице посоченото в АУАН и НП нарушение, доколкото предписанието с което е преустановена експлоатацията на приюта е обявено за нищожно.

По изложените доводи решението на ВРС е правилно като краен резултат, поради което следва да се остави в сила.

При този изход на спора искането на представителя на ответника за присъждане на разноски е своевременно и следва да бъде уважено. На осн. чл. 143 ал.4 от АПК, вр. чл. 63 ал.3 и ал.4 от ЗАНН, при отчитане на направеното от представителя на касатора възражение за прекомерност на заплатеното възнаграждение за адвокат в размер на 500 лв., както и фактическата и правна сложност на спора и провеждането по него само на едно открито съдебно заседание пред касационната инстанция, ответника следва да заплати на Ж. сумата от 300 лв. Това е минималния размер на адвокатското възнаграждение съгласно чл. 18 ал.2 вр. чл. 7 ал.2 т.1 от Наредба №1/2004 г. за минималните възнаграждения за една инстанция за този вид дела, при наложена с НП глоба до 1000 лв., която юридическото лице, в структурата на която е касатора следва да бъде осъден да възстанови на ответника.

Водим от горните съображения, съдът

 

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 380 от 20.07.2021 г. на ВРС, постановено по НАХД № № 20213110201324/2021 г.,  по описа на ВРС.

ОСЪЖДА Българска агенция по безопасност на храните – София да заплати на  Х.Й.Ж.,***, с ЕГН ********** сумата в размер на 300 /триста/ лв., представляваща направени разноски за адвокатско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: