РЕШЕНИЕ
№ 1827
Варна, 21.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Варна - IV тричленен състав, в съдебно
заседание на
четиринадесети декември две хиляди и двадесет и трета година
в състав:
Председател: |
МАРИЯ
ГАНЕВА |
Членове: |
МАРИЯНА ШИРВАНЯН |
При секретар ДЕНИЦА КРЪСТЕВА
и с участието на прокурора АЛЕКСАНДЪР КОНСТАНТИНОВ АТАНАСОВ като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ ГАНЕВА кнахд № 20237050702295 / 2023 г., за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството
е по чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във
връзка с чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ и е
образувано по касационна жалба на Д.П.Д. със съдебен адрес *** , ***, подадена
чрез пълномощник- адвокат Д.Т. , срещу решение № 96/05.08.2023г. по нахд №
109/2023 г. на Районен съд – Д..
Релевира се допуснато нарушение на закона -касационно
основание по чл. 348, ал.1 ,т.1 от НПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН. Неправилно
РС-Д. е счел , че са спазени изискванията на чл. 57, ал.1 , т. 5 от ЗАНН
въпреки вписаните различни данни за габаритна дължина на превозното средство по
АУАН и НП. Подходът по индивидуализиране на правонарушението в тези два акта води
до неяснота относно обективната съставомерност на деянието . Районният съд е
тълкувал разширително административнонаказателната разпоредба , което се
преценява като недопустимо. Наказаното лице , като водач на МПС с четири оси,
не може да бъде субект на нарушение по чл. 53, ал.1, т.2 от ЗП предвид нормата
на чл. 15, ал.3 от Наредба № 11/2001г. Подателят на жалбата е водач на
превозното средство, но не и негов собственик. Отправя се искане до съда за
отмяна на обжалваното решение, като вместо него се постанови друго, с което да
се отмени НП. Претендира се присъждане на направените разноски.
В съдебно заседание касаторът не се явява и не се
представлява.
Ответникът – началникът на отдел „ Контрол по
републиканска пътна мрежа“ към агенция „ Пътна инфраструктура“ , се
представлява от главен юриск. Л. Ч.Т. , според който подадената касационна
жалба е лишена от основателност . Претендира се присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава
заключение за неоснователност на касационна жалба.
Настоящият тричленен състав на Административен съд -
Варна счита подадената касационна жалба за процесуално допустима , тъй като е
депозирана при спазване на законоустановените срокове , изхожда от надлежна
страна , която има правен интерес от обжалване . При нейното разглеждане беше
съобразено следното :
Предмет на съдебен контрол за законосъобразност и
обоснованост пред РС-Д. е било наказателно постановление /НП/ №
7610/04.03.2022г. на началник отдел „ Контрол по РПМ“ към Агенция „Пътна
инфраструктура „ гр. С. , с което на Д.П.Д. е било наложено административно
наказание „ глоба“ в размер на 2000 лв. на основание чл. 53, ал.1 от Закона за
пътищата / ЗП/във вр.с чл. 8, ал.1 и 2 от Наредба №11/2001г.
От фактическа страна решаващият съд е приел, че на 04.
02. 2022 г. в землището на гр. Д., обл. Варна, по път 1 - 2, км 172, Д.П.Д. е
управлявал моторно превозно средство с ДК№ Т **** XT, с четири оси. Движението
му било преустановено от свид. М. Д. К. - служител при А - ПИ. В процеса па
извършената проверка свидетелят с помощта иа ролетка 1236 / 18 ( 50 м )
установил, чс дължината на моторно превозното средство била 12. 60 м, при
максимално допустима 12. 00 м.
На същата дата е бил съставен АУАН за управление на
извънбагаритно моторното превозно средство , без разрешение за дсйиост от
специалното ползване па пътищата. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е постъпило
писмено възражение. На 04.03.2022г. административнонаказващият орган е издал
процесното НП.
От правна страна , РС- Д. е преценил отсъствие на
допуснати съществени процесуални нарушения в хода на протеклото
административно-наказателно производство. Счел е за осъществени елементите от
състава на вмененото административно нарушение , тъй като на вписаната в АУАН и
НП дата на извършване на деянието водачът Д. е управлявал МПС с четири оси и
габаритна дължина над максимално допустима от 12. 00 м., без да има издадено
разрешение за дейност от специалното ползване на пътищата.
Според предходната съдебна инстанция деянието е
извършено умишлено , базирайки се на събраните доказателствени източници.
Случаят е счетен за немаловажен предвид характера на правонарушението , което
рефлектира върху безопасността на пътното движение и върху възможността за
материална компенсация при увреждане на пътната настилка . Решаващият съд е
изложил доводи в насока несправедливост на определения размер на глобата ,
отчитайки тежестта на нарушението, смекчаващите и отегчаващите отговорността
обстоятелства, имотното състояние на нарушителя и в тази връзка е изменил
размера на глобата в рамките на законоустановения мининум от 1000 лв.
Касационната инстанция счита за валидно и допустимо
обжалваното съдебно решение, но също така и неправилно поради погрешно
тълкуване и прилагане на материалния закон. Районният съд е осъществил проверка
за обоснованост и законосъобразност на административнонаказателно санкциониране
по чл. 53, ал.1 от ЗП във вр. с чл. 8, ал.1 и 2 от Наредба № 11/2001г. на
водач, който е управлявал изнънгабаритно ППС , без да има издадено разрешение
от администрацията , управлявала пътя-АПИ.
Правната регламентация на понятието "извънгабаритен
товар" се съдържа в чл. 8, ал.2 от Наредба № 11 от 3.07.2001 г. за
движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства . Този
подзаконов нормативен акт е включил и наказващия орган в дадената правна
квалификация на деянието . Съгласно § 2 от тази наредба същата се издава на
основание чл. 139 от Закона за движението по пътищата / ЗДвП/ , а не на
основание Закона за пътищата . Според чл. 139 , т.2 от ЗДвП движещите се по
пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с размери, маса и натоварване на
ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното
развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за
участниците в движението / Наредба № 11/2001г. / . Неспазването на това правно
задължение от водачите е въведено като състав на административно нарушение –
чл. 177, ал.3 , т.1 от посочения закон . Според това нормативно правило се
наказва с глоба от 500 до 3000 лв. водач, който, без да спазва установения за
това ред управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на
ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие
и благоустройството.
Същевременно законодателят е разписал в чл. 53 , ал.1 от
ЗП , че се наказват се с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не
представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25,
чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и
чл. 41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности
движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение
на собственика или администрацията, управляваща пътя.
Водачът на извънгабаритно ППС не е лице, наредило
извършване на движените на такова превозно средство, но той не се отъждествява
и с лицата , които извършват дейност по движение на извънгабаритно ППС ,защото
според чл. 11 ,т. 3 и 4 от Наредба № 11/2001 г. за движение на извънгабаритни
и/или тежки ППС лицата, които извършват превозите, са длъжни да възлагат
превозването на водачи, които притежават свидетелство за управление на моторно
превозно средство за съответната категория, с трудов стаж като водачи на
товарен автомобил от категория "С" не по-малък от пет години, както и
да запознават водача с особените свойства на товара и със специфичните
изисквания при превозването му, с които той е задължен да се съобразява.
Следователно водачът на извънгабаритно ППС не попада в обхвата на понятието „
лица, които извършват дейности по движение на извънгабаритни ППС "по
Закона за пътищата. Поради тази причина нормотворецът е въвел санкциониране на
различни правни субекти в ЗДвП и в ЗП по повод движението на извънгабаритни
ППС. След като приложимата правна регулация за казуса е Закона за движението по
пътищата, съгласно чл.189, ал.1 от посочения нормативен акт актовете, с които
се установяват нарушенията по този закон, се съставят от длъжностните лица на
службите за контрол, предвидени в този закон, а в настоящия случай
актъсъставителят е част от структурата на агенция "Пътна инфраструктура“,
но не от системата на МВР.
Дори и да се приеме тезата, че има два нормативи акта,
които санкционират едно и също противоправно поведение , то подобна колизия се
разрешава с прилагане на общия правен принцип „Lex specialis derogat generali „
/от латински: специалния закон отменя (замества) общия /. В случай е наказан
водач, който управлява извънгабаритно ППС , без да има разрешение от
администрацията , управляваща пътя .Специалният закон в случая е Закона за
движението по пътищата, защото същият урежда правилата за движение по пътищата,
отворени за обществено ползване, изискванията към пътните превозни средства за
участие в движението по тези пътища,/чл.1 от ЗДвП/ , докато Законът за пътищата
регулира обществените отношения , свързани със собствеността, ползването,
управлението, стопанисването, изграждането, ремонта, поддържането и
финансирането на пътищата, както и с управлението на безопасността на пътната
инфраструктура в Република България / арг. чл.1 , ал.1 от ЗП/. След като се
наказва водач на ППС заради управление на същото поради негова характеристика
на извънгабаритно превозно средство , е приложима регламентацията на ЗДвП. Това
е специалният закон по конкретния случай .
Правната квалификация на деянието има касателство към
правилното приложение на материалния закон . Предвид правилото на чл. 63, ал.7,
т. 1 от ЗАНН районният съд разполага с правомощие да преквалифицира деянието ,
прилагайки закона за същото, еднаквото или по-леко наказуемото нарушение 1 но
не и касационната инстанция с оглед тълкувателно решение № 8/2021г. по тълк.
дело № 1/202г. на ВАС . Според този тълкувателен акт в касационното
производство по реда на глава дванадесета на АПК , след като отмени решението
на районния съд, административният съд няма право да преквалифицира деянието .
Тълкувателните решения и тълкувателните постановления са
задължителни за органите на съдебната и изпълнителната власт, за органите на
местното самоуправление, както и за всички органи, които издават
административни актове / чл. 130, ал.2 от ЗСВ /.
В обобщение обжалваното съдебно решение е неправилно и
подлежи на отмяна по реда на инстанционния съдебен контрол .
При този изход на правния спор съдът на основание чл.
63д от ЗАНН следва да присъдят на касационния ответник направените разходи по
водене на делото само пред районния съд в размер на платено адв. възнаграждение
от 450 лв., тъй като не са представени доказателства за направени подобни
разходи за касационното производство .
Мотивиран от изложените съображения и на основание чл.
221, ал. 2, изречение първо, предложение първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал.
1 от ЗАНН, Административен съд – Варна, ІV-ти тричленен състав,
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 96/05.08.2022г. , постановено по анд №
109/2022 година по описа на Районен съд – Д. и вместо него постановява:
Отменя наказателно постановление № 7610/04.03.2022г. на
началник отдел „ Контрол по РПМ“ към Агенция „Пътна инфраструктура „ гр. С. , с
което на Д.П.Д. с ЕГН ********** е наложено административно наказание „ глоба“
в размер на 2000 лв. на основание чл. 53, ал.1 от Закона за пътищата .
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ да заплати на Д.П.Д.
*** сумата от 450/ четиристотин и петдесет/ лева ,представляваща
съдебно-деловодни разноски.
Решението е окончателно.
Председател: |
|
Членове: |